جاباما
۳۷۵۸۸۸
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

خارپشت دریایی و تولد دوباره

هر تابستان میلیون‌ها نفر به سواحل می‌روند تا نور خورشید را دریافت کنند و به بازی کردن با امواج دریا بپردازند. اما این افراد تنها نیستند، صدها میلیون لارو کوچک خارپشت دریایی نیز در اطراف آن‌ها در آب شناور هستند.

وب سایت ویاتک - حسین مظفروندی: هر تابستان میلیون‌ها نفر به سواحل می‌روند تا نور خورشید را دریافت کنند و به بازی کردن با امواج دریا بپردازند. اما این افراد تنها نیستند، صدها میلیون لارو کوچک خارپشت دریایی نیز در اطراف آن‌ها در آب شناور هستند.

دانشمندان در امتداد سواحل اقیانوس آرام در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه این مسافران میکروسکوپی دریایی که شبیه به سفینه‌های فضایی کوچک به نظر می‌رسند، راه خود را به سمت خانه پیدا می‌کنند، جایی‌که به یکدیگر متصل می‌شوند و به صورت موجودات خارپشتی رشد می‌کنند. جیسون هاودین، یک دانشمند محقق در دانشگاه واشنگتن که به همراه یک تیم تحقیقاتی در تلاش برای یادگیری نحوه پیدا کردن راه خانه توسط خارپشت‌های دریایی بنفش است، در این رابطه چنین بیان می‌کند که:
اگر ما می‌خواهیم که نه‌تنها سلامت ماهی‌گیران را حفظ کنیم بلکه در حقیقت اقیانوسی سالم نیز داشته باشیم، این دسته از مطالعات کاملاً حیاتی هستند.

خارپشت‌های دریایی با آزاد کردن اسپرم‌ها و تخمک‌ها به درون آب، تکثیر می‌شوند. میلیون‌ها لارو شکل می‌گیرد، اما تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها به خطوط ساحلی رسیده و به خارپشت‌های دریایی بالغ تبدیل می‌شوند. ممکن است که این یک استراتژی مخاطره‌آمیز برای زندگی به نظر برسد، اما در اقیانوس کار می‌کند.

تقریباً هر حیوانی که در امتداد خط ساحلی زندگی‌ می‌کند - از صدف‌ها تا ستاره‌های دریایی تا برخی گونه‌های ماهی - جوان‌های خود را در یک سفر به سمت اقیانوس می‌فرستند تا پیش از بازگشت به خانه در امتداد خط ساحلی بالغ شوند. هاودین می‌گوید:

یکی از چالش‌های بزرگ در درک چرخه‌های زندگی دریایی درک چگونگی انجام این عمل توسط لاروها است. چگونه این موجودات می‌توانند از اقیانوس پهناور راه خود را به سمت زیست‌گاه‌های ساحلی بسیار خاص بیایند؟

هاودین می‌گوید که این شبیه به جست‌وجو به دنبال یک مشکن است. هنگامی‌که شما به دنبال یک مکان برای زندگی هستید، اولین قدم تصمیم‌گیری برای انتخاب یک محله است. هاوین به همراه برایان گیلورد و متی فرنر اخیراً دریافته‌اند که امواج - به طور خاص امواج قوی و متلاطم که در زیست‌گاه خارپشت‌های دریایی یافت می‌شوند - نقش مهمی را در سفر لارو خارپشت‌های دریایی به سمت خانه بازی می‌کنند. هاوین بیان می‌کند که:

ما فکر می‌کنیم که تلاطم اساساً یک شاخص است که تعیین می‌کند آن‌ها در یک محله خوب هستند. تلاطم به عنوان یک آغازگر عمل می‌کند. در واقع این تیم کشف کردند که امواج توفنده روند رشد و تکامل لاروهای خرپشت‌های دریایی - به نام پلوتئوس - را سرعت می‌بخشند. هنگامی‌که پلوتئوس‌ها یک مکان را برای مستقر شدن در آن پیدا کردند، یک خانه را با استفاده از نشانه‌های محلی پیدا می‌کنند و سپس دست‌خوش تغییر و تحول کامل می‌شوند.

جیسون هاودین: اگر به این لاروهای دریایی نگاهی بیاندازید، به معنای واقعی کلمه هیچ شباهتی با بزرگ‌سالان خود ندارند. در یک خارپشت دریایی یا یک ستاره دریایی، آن‌ها حتی یک تقارن بدنی کاملاً متفاوت دارند.

لارو خارپشت دریایی برای مدت یک ماه یا بیشتر به عنوان یک عضو از پلاکتون‌ها در جریان‌های اقیانوسی جابه‌جا می‌شود. در میان راه اتفاق جالبی رخ می‌دهد، آن‌ها یک ترفند کوچک را امتحان می‌کنند تا روند تحول آن‌ها از یک لارو به یک نوجوان سریع‌تر اتفاق بیافتد. آن‌ها به شکل یک خارپشت نوجوان - یک بزرگ‌سال مینیاتوری - در داخل بدن لارو شروع به رشد می‌کنند. هنگامی‌که به ساحل سنگی می‌رسند، خارپشت نوجوان خارج می‌شود.

در طول چند ساعت شبیه به خارپشت دریایی بنفشی با خارهای تیز می‌شود که به طور معمول می‌توانید آن‌ها را در امتداد کف اقیانوس مشاهده کنید. خارپشت‌های دریایی معمولاً برای چند دهه زندگی می‌کنند و برخی از آن‌ها می‌توانند برای مدتی بیش از یک قرن زندگی کنند.

خارپشت‌های دریایی بزرگ‌سال در طول زندگی خود تولیدمثل می‌کنند و جوان‌های خود را به سمت دریا می‌فرستند، همان‌طور که والدین آن‌ها چنین کاری را کرده‌اند. تا حدودی شبیه به ماهی آزاد، خارپشت دریایی ممکن است به محلی که در آن‌جا متولد شده است، بازگردد، اگرچه که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا و چگونه این اتفاق رخ می‌دهد.
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
خارپشت دریایی و تولد دوباره
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج