جاباما
۳۷۵۹۹۵
۴ نظر
۵۰۱۷
۴ نظر
۵۰۱۷
پ

ونزوئلا و روزهای سیاه قحطی

این روزها ونزوئلا، شرایط سخت و طاقت فرسایی را تجربه می کند. بعد از فوت هوگو چاوز و روی کار آمدن نیکولاس مادورو، این کشور یک روز خوش ندیده است. نبودن آب کافی، غذا و نداشتن دسترسی به دارو و درمان این گمان را به وجود می آورد که نکند ونزوئلا در جنگ است؛ در حالی که این کشور بدون جنگ شرایطی مشابه آن را تجربه می کند.

هفته نامه تماشاگران امروز - نسرین خسروشاهی: این روزها ونزوئلا، شرایط سخت و طاقت فرسایی را تجربه می کند. بعد از فوت هوگو چاوز و روی کار آمدن نیکولاس مادورو، این کشور یک روز خوش ندیده است. نبودن آب کافی، غذا و نداشتن دسترسی به دارو و درمان این گمان را به وجود می آورد که نکند ونزوئلا در جنگ است؛ در حالی که این کشور بدون جنگ شرایطی مشابه آن را تجربه می کند.

در حال حاضر اوضاع به گونه ای است که برای سفر به این کشور، تقریبا باید میلیاردر باشید، چون فقط اقامت در هتل شبی حدود شش هزار و 900 دلار برای تان آب می خورد. تازه اگر بخواهید غذای ساده ای مثل همبرگر را امتحان کنید باید چیزی حدود 170 دلار بابتش پرداخت کنید. حالا باز هم تصمیم دارید به ونزوئلا سفر کنید؟ شاید بپرسید چه بر سر این کشور آمده و چرا باید کشوری که روی نفت نشسته است به این وضع دچار شود؟ نگاهی به زندگی مردم این کشور می تواند شما را در جریان داستان این کشور قرار دهد.

ونزوئلا و روزهای سیاه قحطی
داستان چیست؟

ونزوئلا در حال حاضر با بدترین اقتصادی در تاریخ خود مواجه است. مردم در این کشور نفت خیز غذا هم پیدا نمی کنند و سه چهارم سوپرمارکت ها را اوباش گرسنه و عصبانی خالی کرده اند. دولت اعلام حالت اضطراری کرده است و مواد غذایی در حال حاضر سهمیه بندی شده و توسط نگهبانان مسلح تقسیم می شود. تازه برای رسیدن به همین مواد غذایی هم مردم باید ساعت ها و گاهی بیشتر اوقات شبانه روز در صف بایستند تا بتوانند کالاهای اساسی مانند برنج و روغن را دریافت کنند.

براساس بررسی های صندوق بین المللی پول، ونزوئلا در حال حاضر با منفی هشت درصد، بدترین نرخ رشد جهان را دارد و نرخ تورمش هم 482 درصد است. نرخ بیکاری در این کشور 17 درصد اعلام شده که انتظار می رود به 30 درصد در چند سال آینده هم برسد. همه اینها باعث شده این کشور در حال حاضر یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان لقب بگیرد. نرخ قتل به 120 نفر در هر 100 هزار نفر رسیده و پیش بینی می شود بیشتر هم بشود.

گرسنگی، ناامیدی و ناآرامی و جنایت بر دولت نیکولاس مادورو که سه سال بعد از مرگ چاوز، ریاست جمهوری این کشور را به دست گرفت، سایه انداخته است. مخالفان دولت مادورو کمپینی برای کناره گیری این رییس جمهور راه انداخته اند. آنها تلاش می کنند از این نارضایتی استفاده کرده و مادورو را از طریق برگزاری همه پرسی عزل کنند.

سقوط دولت غنی از نفت

دولت مادورو منتقدان ایالات متحده آمریکا و صاحبان کسب و کار جناح راستی را عامل خرابی اقتصاد کشورش می داند. نیکولاس مادورو معتقد است یک سیستم دولتی ویرانه را از چاوز تحویل گرفته و می گوید چاوز از پول نفت و بدهی های خارجی برای بودجه مصرفی استفاده کرده، درحالی که بیش از هزار و 200 شرکت خصوصی نتوانستند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند و بسته شدند. سال 2015 قیمت نفت 50 درصد کاهش یافت و اینجا بود که ونزوئلا دچار قطع دسترسی به سرمایه و بین المللی شد.

موضوع اینجاست اقدام هایی هم که بعد از این بحران انجام شد، وضع را وخیم تر کرد. دولت ونزوئلا با چاپ پول بدون پشتوانه به تورم دامن زد. در حال حاضر تخمین زده شده که هزینه مواد غذایی اساسی برای نگه داشتن یک خانواده در یک هفته بین ماه های مارس و آوریل به یک باره ۲۵ درصد افزایش داشته و در حال حاضر هزینه آن ۲۲ برابر حداقل حقوق و دستمزد است.

درست است که دولت در تلاش برای سهمیه بندی مواد غذایی اصلی و تنظیم قیمت هاست اما همین موضوع سبب ایجاد بازار سیاه بزرگی شده است. براساس بررسی ها ونزوئلا نهمین کشور فاسد جهان لقب گرفته است و گفته می شود اعضای خانواده و همراهان مادورو از سردمداران قاچاق مواد مخدر در این کشورند و صدها میلیارد دلار از بودجه ونزوئلا را خارج کرده اند.

با وجود این بحران، دولت تلاش می کند از طریق ذخایر طلا به پرداخت بدهی های بین المللی پرداخته و مواد اساسی را وارد کند. اما این ذخایر هم در حال حاضر رو به کاهش است و ظاهرا دردی را دوا نمی کند، چون علاوه بر مواد غذایی، ذخیره دارو در بیمارستان ها به شدت کاهش یافته و تولیدات رو به توقف است؛ ضمن اینکه هواپیماهای شرکت های هوایی هم به ندرت به این کشور پرواز می کنند.
ونزوئلا و روزهای سیاه قحطی
مادورو با رفراندوم عزل می شود؟

مخالفان رییس جمهور ونزوئلا امید زیادی به همه پرسی دارند. تاکنون 1.3 میلیون نفر برای انجام رفراندوم دادخواست امضا کرده اند اما تقریبا چهار میلیون امضا لازم است تا رفراندوم انجام شود و ظاهرا برای رسیدن به آن زمان زیادی باقی نمانده است. اگر مادورو بعد از ژانویه 2017 سرنگون شود قدرت به معاونش خواهدرسید و بنابراین همچنان قدرت در دست حزب سوسیالیست باقی خواهدماند.

زنانی که خود را عقیم می کنند

با وجود بحران اقتصادی، زنان بسیاری به عقیم سازی خود فکر کرده و برای آن اقدام می کنند، چون نگران بارداری و هزینه های احتمالی آن هستند. درحالی که هیچ آمار رسمی در دسترس نیست اما پزشکان اعلام کرده اند این کار به تازگی افزایش زیادی داشته و زنانی که یک یا دو فرزند دارند عمدتا دنبال عقیم سازی خود می روند.
یکی از زنانی که خود را عقیم کرده است، می گوید: «می توانم برای پیشگیری از بارداری قرص استفاده کنم اما این قرص ها بسیار گران هستند و قیمت آن در بازار سیاه سر به فلک می کشد. من دوست داشتم پنج فرزند داشته باشم اما درحال حاضر بارداری دیوانگی محض است».

بحران غذا فروشگاه ها را تعطیل کرده

مک دونالد، فروش خود را در این کشور متوقف کرده چون نمی تواند مواد اولیه غذا را تامین کند. بیشتر مردم باید با در دست داشتن شناسنامه مواد غذایی مورد نیازشان را تهیه کنند که تازه اکثر وقت ها موفق هم نمی شوند. ممکن است مردم این کشور ماه ها نتوانند شیر بخورند یا دسترسی به صابون داشته باشند و... شهر در دست بازار سیاه است.

زنی کنار خیابان برنج را سه برابر قیمت واقعی اش می فروشد و آن طرف تر یک نفر پشک بچه را ۱۱ برابر قیمت به مادری قالب می کند. این صف های طولانی انگار مردم را به هم نزدیک تر کرده است. در همین صف ها افراد درباره آنچه نیاز دارند یا کسانی که موفق به خرید شده اند صحبت می کنند.
وقتی قرار باشد پنج شش ساعت از روز را در صف گرفتن غذا باشید طبیعی است که زندگی از کوک خارج می شود، اما این تازه بخشی از مشکلات مردم است. آنها فقط دو سه ساعت برق و آب برای شست و شوی لباس ها و خودشان دارند و این زندگی را برای شان کاملا غیرطبیعی کرده است. البته دولت هم به غیرطبیعی شدن زندگی کمک می کند به طوری که کارمندان سه روز تعطیلی اجباری دارند و مدارس هم اغلب روزها تعطیل هستند.
ونزوئلا و روزهای سیاه قحطی
حیوانات هم حال شان خوب نیست

وضعیت به گونه ای است که تعداد زیادی از سگ ها بدون انجام واکسیناسیون به صاحبان شان برگردانده می شوند که این موضوع احتمال انتقال بیماری و عفونت از حیوانات به انسان را به شدت افزایش می دهد. در حقیقت فقط انسان ها نیستند که با بحران مواد غذایی مواجه اند و تقریبا 50 نوع حیوان در باغ وحش کاراکاس گرسنه اند؛ هرچند وزیر اقتصاد این موضوع را تکذیب می کند و مدعی است حیوانات بسیار عزیز هستند و با آنها مثل اعضای خانواده رفتار می شود.

اینترنت رو به تعطیلی است

وضعیت بحرانی ونزوئلا سرویس دهندگان اینترنت، موبایل و تلفن را هم تحت تاثیر قرار داده است، به گونه ای که هر لحظه ممکن است اینترنت و موبایل از دسترس مردم خارج شود. واقعیت این است که تورم شدید اجازه پرداخت قیمت اینترنت و موبایل را نمی دهد و دو شرکت مسوول در این رابطه، سرویس های رومینگ خود را قطع کرده اند. این در حالی است که ونزوئلا پایین ترین سرعت اینترنت را در جهان دارد و سانسور وب سایت ها هم بسیار زیاد است.

اوضاع پزشکی افتضاح است

دستکش و صابون در بیمارستان ها وجود ندارد و اغلب داروهای سرطان فقط در بازار آزادی افت می شود. برق کم است و دولت فقط برای دو روز در هفته انرژی دارد. یکی از جراحان بیمارستان این وضعیت را به بیمارستان های قرن 19 تشبیه می کند و می گوید: «گاهی برای شستن زخم هم آب نداریم»، نرخ مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه به بیش از 100 برابر رسیده است و میزان مرگ و میر تازه مادران هم پنج برابر شده است.

در گزراشی که به تازگی منتشر شده دو نوزاد نارس در راه رسیدن به بیمارستان در آمبولانس جان خود را از دست داده اند، چون آمبولانس، مخزن اکسیژن برای اکسیژن رسانی به این نوزادان را نداشته. قطعی برق از دیگر عواملی است که موجب وخامت اوضاع در بیمارستان ها شده است.

در بسیاری از بیمارستان ها ژنراتور به دلیل خرابی کار نمی کند. با قطع برق، بسیاری از دستگاه ها از کار می افتند که از آن جمله دستگاه های تنفس دهنده به نوزادان است که باعث مرگ بسیاری از این کودکان تازه متولد می شود. در شهر پورت کارائیب دستگاه دیالیز و حتی رادیولوژی وجود ندارد. بیمارستان این شهر مانند یک بیمارستان جنگی است در حالی که هیچ جنگی وجود ندارد. مردم این کشور روی نفت نشسته اند، اما به دلیل نبود آنتی بیوتیک در آستانه مرگ قرار دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بی کفایتی دولتمردان فقط و فقط باعث اسیب دیدن مردم میشه و فاجعه اینجاست که برخی از همین مردم اسیب دیده به خاطر تبلیغات از دولت بی کفایت حمایت هم میکنند!!! اوضاع ایران نیز مانند این کشور میشد اگر احمدی نژاد هنوز سر کار بود، اما کسانی که فقط جلو پاهایشان را میبینند هنوز طرفدار!!! ان همه بی مدیریتی هستند. اگر شیوه عملکرد ان 8 سال عوض نمیشد ما نیز همانند انها بودیم بدون شک....

    • بدون نام

      احمدی نژاد دیگه چه کار میخواست بکنه که نکرد؟؟ فقط این مونده بود که بیاد اخر کار بگه: ببخشید بیشتر از این نمیتونستم خراب کنم، ایشالا جبران میکنم....

    • بدون نام

      اوضاعی که خیلی نزدیک بود سر ما بیاد

      پاسخ ها

      • مرتضی

        مقداری هم اومد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج