۳۷۶۳۲
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

شين‌ آباد گاز دارد اما بخاری مدرسه نفتی بود!

۳۷ دانش‌آموز دختر روستا مثل ميليون‌ها دانش آموز ايراني هرکدام با آرزويي در سر، صبح زود از خانه راهي مدرسه شدند اما آن روز، روز ديگري بود و حادثه اي در كلاس در كمين نشسته بود.

روزنامه ا ب ت کار : صبح پانزدهمين روز از آخرين ماه فصل سرد پاييز بود و هوا در روستاي «شين‌آباد» آذربايجان‌غربي، مثل ديگر روزهاي آذرماه سرد و يخبندان بود.

۳۷ دانش‌آموز دختر روستا مثل ميليون‌ها دانش آموز ايراني هرکدام با آرزويي در سر، صبح زود از خانه راهي مدرسه شدند اما آن روز، روز ديگري بود و حادثه اي در كلاس در كمين نشسته بود.

حادثه اي كه جرقه آن را بخاري نفتي و غير استاندارد كلاس زد و چند دقيقه بعد همه چيز را در كلاس خاكستر كرد و سوزاند و حتي دستان كوچك و صورت‌هاي معصوم و تن نحيف دختران دبستان را. حالا سه روز گذشته است و ۲۸ دختر معصوم با تن‌هايي آتش گرفته در بيمارستان بستري هستند.

اينجا ايران است و نه بخاري مدارس روستايي و نه برخورد مسئولان كشوري و محلي هيچكدام استاندارد نيست و از استعفا و عذرخواهي هم خبري است.

حوالي ساعت ۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه بخاري نفتي کاربراتوري کلاس چهارم دخترانه دبستان «انقلاب‌اسلامي» روستاي «شين‌آباد» دچار آتش‌سوزي شد و در حين خارج كردن بخاري از کلاس درس، اين بخاري از دست خدمتكار و معلم مدرسه رها شد و کلاس درس را به آتش کشيد.

دکتر حميدرضا عمراني، رئيس اورژانس آذربايجان‌غربي در تشريح آخرين وضعيت دانش‌آموزان مصدوم در اين حادثه به ايسنا، گفت: پس از وقوع حادثه مصدومان که ۳۲ تن بودند با چند دستگاه آمبولانس به بيمارستان پيرانشهر منتقل شدند و پس از اقدامات اوليه و اورژانسي به کمک ۱۰ دستگاه آمبولانس و يک دستگاه اتوبوس آمبولانس ۲۸ تن از دانش‌آموزان به بيمارستان امام‌خميني (ره) اروميه منتقل شدند.

‌۱۱ تن از دختران دانش‌آموز كه مصدوميت شديدتري داشتند از اروميه به تبريز منتقل شدند. بر اساس شنيده‌ها معلم و خدمتكار مدرسه آسيب زيادي نديدند و به شکل سرپايي مداوا يا در مرکز درماني پيرانشهر پذيرش شده‌اند.رئيس اورژانس آذربايجان‌غربي گفت: بيشترين آسيبي که به دانش آموزان وارد شده از ناحيه صورت، لب، حنجره و دهان است. وي با بيان اينکه تا به اين لحظه گزارشي از فوت دانش‌آموزان واصل نشده است، خاطرنشان کرد: ۱۱ دانش‌آموزي که به تبريز اعزام شدند، وضعيت وخيمي دارند.

وزير آموزش و پرورش بايد استعفا دهد

به دنبال اين حادثه رسول خضري، نماينده مردم سردشت و پيران‌شهر در مجلس اظهارکرد: وزير آموزش و پرورش بايد از سمت خود استعفا کند.وي در گفت وگو با خبرنگاران گفت: واقعا نمي‌دانم تاسف مي‌تواند پاسخگويي اين حادثه باشد يا خير؟ در هر جاي دنيا اين اتفاقي مي‌افتاد وزير آموزش و پرورش آن استعفا مي‌داد و در حال حاضر وزير آموزش و پرورش بايد از سمت خود استعفا دهد.

نماينده مردم پيرانشهر با انتقاد از تعلل و کم‌کاري در استفاده نابجا از بخارهاي نفتي در مدارس مناطق مرزي و محروم، تصريح‌کرد: متاسفانه هميشه چنين حوادثي وجود داشته و مسئولان هيچ‌گاه پاسخگو نبودند و انتظار مي‌رود در حال حاضر مسئولان با پاسخگويي شفاف و چاره‌انديشي درست دليل استفاده از بخارهاي نفتي و عدم‌استفاده از انشعاب گازي در آن منطقه را توضيح دهند.

نماينده مردم سردشت و پيرانشهر همچنين از پيگيري طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش خبر داد و به ايسنا گفت: در حالي در اين مدرسه از بخاري‌هاي نفتي کاربراتوري استفاده مي‌شد که در چهار سمت اين مدرسه دخترانه، به فاصله حدود پنج متر، علمک گاز بود. بنابراين جاي هيچ‌گونه توجيهي ندارد.

مديرکل نوسازي مدارس از مقصران حادثه است

خضري، مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس آذربايجان‌غربي را يکي از مقصران بروز اين حادثه اعلام‌کرد و افزود: همان‌طور که گفته شد اين اتفاق درحالي رقم خورد که با وجود گازکشي به اين روستا، از بخاري نفتي براي گرمايش اين مدرسه استفاده مي‌شد؛ علاوه بر اين آتش‌سوزي در بخشي از مدرسه رخ داد که قسمت قديمي آن محسوب مي‌شد.وي افزود: متوسط تعداد حضور دانش‌آموز در يک کلاس ابتدايي ۲۴ نفر است، اما در اين کلاس چهارم ابتدايي دخترانه ۳۷ دانش‌آموز تحصيل مي‌کردند که وزير آموزش و پرورش بايد نسبت به اين مسايل پاسخگو باشد.

خضري تصريح‌کرد: وزير آموزش و پرورش بايد در رابطه با اتفاقاتي که براي اين دانش‌آموزان و همچنين اتفاقي که چندي پيش براي دانش‌آموزان عازم راهيان‌نور اتفاق افتاد و برخي مسائل ديگر در مجلس جوابگو باشد؛ در چنين شرايط به وجود آمده‌اي، وزير آموزش و پرورش بايد استعفا کند.

به گفته نماينده مردم سردشت و پيرانشهر مسئولان آموزش و پرورش بايد پاسخگو باشند، چرا از ميزان بودجه‌اي که براي نوسازي و تجهيز مدارس به استان تعلق مي‌گيرد بيشترين آن در مرکز استان صرف مي‌شود و به مناطق مرزي توجهي کمتري صورت مي‌گيرد.همچنين در جلسه روز پنجشنبه مجلس مقرر شد نمايندگان وزير آموزش و پرورش در هفته آتي براي پاسخگويي به سوالات تعدادي از نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي حاضر شود.

حاجي بابايي: فعلا اظهار نظري نمي‌کنم

دو روز پس از اين حادثه وزير آموزش و پرورش براي بازديد از دانش آموزان حادثه ديده مدرسه شين آباد پيرانشهر راهي تبريز و اروميه شد. حاج باباي در بيمارستان سيناي تبريز به خبرنگاران گفت: منتظر گزارش‌هاي گروه تخصصي از حادثه آتش سوزي مدرسه «شين آباد» هستيم و تا ارائه گزارش قطعي توسط آنها، نمي‌توان اظهار نظري در خصوص چرايي اين حادثه داشت.

حميد رضا حاجي بابايي گفت: دولت تا زماني که نياز باشد در کنار حادثه ديدگان خواهد بود.وزير آموزش و پرورش، گفت: کمبودها و کاستي‌ها هميشه وجود دارد؛ ولي با وجود امکانات مي‌توان اين کمبودها را مرتفع کرد همچنان که آموزش‌هاي مختلفي براي دبيران و دانش آموزان و کارکنان در خصوص حوادث غير مترقبه صورت مي‌گيرد و در رابطه با اين حادثه پس از گزارش‌هاي دقيق کارشناسي، مي‌توان اظهار نظر داشت.

حاجي بابايي با اشاره به اينکه مسئوليت گاز رساني به مدارس بر عهده وزارت نفت است، گفت: طبق مصوبه مجلس گاز رساني به مدارس برعهده وزارت نفت است و اين امر بايد در تمامي مدارس اجرايي شود.وي افزود: استفاده از بخاري گازي در مدارس ممنوع بوده و مدارس تنها مي‌توانند از پکيج استفاده کنند.

۳۰ درصد مدارساز بخاري نفتي استفاده مي‌کنند

مرتضي رئيسي، معاون عمراني وزارت آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور نيز که به دستور حاجي بابايي و براي بررسي حادثه به پيرانشهر سفر کرده بود، با بيان اينکه اعتباراتي براي استانداردسازي وسايل گرمايشي مدارس نيز تامين شده است گفت: مسئولان آموزش و پرورش در تلاشند تا کليه مدارس از وسايل گرمايشي استاندارد استفاده کنند و در همين راستا تمامي مدارس تنها مجاز به استفاده از دو سامانه حرارتي مرکزي و بخاري‌هاي نفتي کاربراتوري استاندارد هستند که بخاري‌هاي نفتي کاربراتوري استاندارد در مدارسي به کار مي‌رود که کلاس‌هاي آن اندک است يا سيستم حرارتي مرکزي براي آنجا صرفه ندارد.رئيس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس کشور گفت: ۳۰ درصد مدارس کشور، از بخاري نفتي براي گرمايش استفاده مي‌کنند.

«شين‌آباد» گاز دارد اما بخاري مدرسه نفتي بود

رئيسي در مورد علت حادثه آتش‌سوزي مدرسه «شين‌آباد» گفت: علت اصلي اين حادثه مشخص نيست. تاکنون دو احتمال براي اين حادثه در نظر گرفته شده که يکي سوخت ناقص بخاري کلاس و ديگري سهل‌انگاري سرايدار مدرسه است.وي ادامه داد: با وجود کپسول آتش‌نشاني در مدرسه، متاسفانه وسعت آتش به قدري بود که اين کپسول‌ها، کفاف اطفاي حريق را نکرده بودند.

وي درباره اينکه با وجود گازشهري موجود در روستاي شين‌آباد پيرانشهر چرا اين مدرسه گازکشي نشده است؟ گفت: طبق مبحث ۱۷ مقررات ملي ساختمان، گازکشي مستقيم به اماکن عمومي مثل مدارس و دانشگاه، ممنوع است مگر اين‌که از سيستم حرارتي مرکزي براي تامين گرمايش آن‌ها استفاده شود که البته با توجه به روستايي بودن اين مدرسه، عملا استفاده از سيستم حرارتي مرکزي امکانپذير نبود.

وي تصريح کرد: همچنين با توجه به تعداد کم دانش‌آموزان، استفاده از سيستم حرارتي مرکزي، ارزش اقتصادي نداشت.رئيسي با اعلام اين‌که «مدرسه شين‌آباد در سال ۶۱ تاسيس شده است» يادآور شد: دو کلاس دخترانه که دچار حريق شدند، ۸ سال پيش توسط خيران مدرسه‌ساز بازسازي شده بودند.وي در ادامه با اعلام اينکه «در حال حاضر ۵۰۰ هزار کلاس درس در کشور موجود است»، اظهارکرد: ۳۰ درصد اين مدارس براي گرمايش خود از بخاري نفتي استفاده مي‌کنند.

عمده مدارسي که از بخاري نفتي استفاده مي‌کنند، قدمت بالايي دارند و عمده آنها نيز در روستاها واقع هستند.رئيس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس کشور يادآور شد: سال ۸۹ براي تامين اعتبار تبديل سيستم گرمايش اين ۳۰ درصد کلاس براي سيستم حرارتي مرکزي اعتبار سنگيني محاسبه شد که خارج از توان ما بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدجعفری

      با سلام من جای رئیس آموزش وپرورش بودم استعفا میدادم تا اسمم توی رکوردهای گینس ثبت بشه که یکی ازمسئولین ایران بعداز یک حادثه استعفا داد

      پاسخ ها

      • سوران

        آره راست میگه

    • دکتر نبی زاده

      من به جای ریس آموزش وپرورش بودم استعفا می دادم

    • سپیر

      رئیس آموزش و پرورش نگاهی به 2 ماه پشت سرت بنداز سنگ باشه آب میشه جنس شما چیه که اینقدر مقاومت میکنه!!

    • فاطمه

      یعنی واقعا روشون میشه تو چشمای مردم نگاه کنن و حرفی بزنن؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا باید این مسوولین و مدیران نالایق محاکمه بشن...اگر در این جور حوادث دوتا مسوول محاکمه و محکوم بشن به خدا این اتفاقها تکرار نمیشه....باید رییس اداره...رییس مدرسه...به دادگاه احضار بشن در ایران فقط حق مدیریتهای کلان به مدیران بی عرضه و نالایق میدن و هیچکس نمیگه چرا کوتاهی کرده ای...دل مردم از این همه نابسامانی خونه....مدیران را محاکمه کنید در همه جا......آقا چرا یک کالا در صد مغازه صد نرخ داره‌....چرا گوشت کیلویی هشتاد هزار تومنه....چرا بیکاری از حد گذشته....چهار تا مدیر مسوول و وزیر رو بکشین به دادگاه....
        معاونینشان... خدمتگزاران مدارس...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج