جاباما

کشف سیاره ای به اندازه زمین با قابلیت حیات

وب سایت تک شات: پیشرفت های علمی اخیر از وجود سیاره ای به اندازه کره زمین که به دور نزدیک ترین ستاره به خورشید(در فاصله ۴.۲ سال نوری یا ۲۶ تریلیون مایل) می گردد خبر می دهند. فاصله این سیاره با ستاره اش در حدی است که وجود آب، عامل اصلی حیات، را بر روی این سیاره امکانپذیر می کند. این منطقه که از خورشید فاصله متعارفی دارد Goldilocks Zone نام دارد.
کشف سیاره ای به اندازه زمین با قابلیت حیات

گروهی از دانشمندان Pale Red Dot مدتی است این ستاره،Proxima Centauri، را به دنبال یک سیاره تحت نظر داشته اند. از آنجایی که معمولا سیارات نسبت به ستاره خود بسیار کوچک هستند و چون ستاره ها سنسورهای نور ما را تحت تاثیر قرار می دهند، رویت سیارات بسیار دشوار است.

روش های متعددی برای یافتن سیارات وجود دارد. یکی از آنها کنترل افت منظم سطح روشنایی ستاره است، که بدین معنی است که جیزی در مدار آن قرار دارد و از مقابل آن عبور می کند. روش دیگر توجه به نوسانات حرکتی ستاره است که می تواند در اثر جاذبه حاصل بین ستاره و سیاره اش باشد.

دانشمندان با استفاده از این نوسان ناشی از جاذبه توانستند به وجود یک سیاره پی ببرند و با کمک آن تخمین زدند که چیزی با جرمی برابر با 1.3 جرم زمین در مدار این ستاره در حال گردش است. این سیاره احتمالاً هر 11.2 روز یک بار به دور ستاره اش می گردد.

کشف سیاره ای به اندازه زمین با قابلیت حیات

بنابراین در مقایسه با زمین، این سیاره بسیار به ستاره اش نزدیک است. اما Proxima Centuari از خورشید ما بسیار کم نورتر است، بنابراین منطقه Goldilocks Zone نیز نزدیک تر قرار می گیرد. البته گرچه شرایط موجود بر روی این سیاره باید امکان وجود آب را فراهم کند، اما به دلیل نزدیکی آن به خورشیدش میزان اشعه های خورشیدی شامل اشعه ایکس و ماورا بنفش نیز بسیار بالاست.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا نیمی از این سیاره همیشه رو به خورشیدی که به دور آن می گردد قرار دارد یا گردش آن به نحوی است که توزیع نور خورشیدی را همگن بر سطح سیاره توزیع می کند. برای پاسخ به این پرسش ها بررسی های بیشتری لازم است. ولی برای رسیدن ماهواره ها به آن سیاره با تکنولوژی های امروزی حدود ۸۱۰۰۰ سال زمان لازم است. اما این کشف می تواند قدم کوچک اول برای آغاز زندگی در فضا باشد.