جاباما
۳۷۷۳۳۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

پنج شگرد برای ایرانگردی

گردشگری در ایران با کمترین هزینه

ایران با ۲۱ میراث جهانی فرهنگی و طبیعی ثبت شده و با اقلیم زیستی و آب و هوایی متنوع، نمونه ای بی همتا در میان کشورهای منطقه برای گردشگری به حساب می آید.

روزنامه هفت صبح - محمدجواد ترابی: ایران با ۲۱ میراث جهانی فرهنگی و طبیعی ثبت شده و با اقلیم زیستی و آب و هوایی متنوع، نمونه ای بی همتا در میان کشورهای منطقه برای گردشگری به حساب می آید. ایران، یکی از معدود کشورهایی است که در هر فصل از سال می توان با چندین ساعت رانندگی از بیابان به جنگل رسید یا از برف بر بلندای کوه ها به ساحل های گرم جنوب رفت. در اینجا ۵ شگرد پرکاربرد برای ایرانگردی ارزان را معرفی می کنیم.

گردشگری در ایران با کمترین هزینه
۱- تعیین مقصد

اقلیم و آب و هوا: با فرا رسیدن تعطیلات آخر هفته یا قرار گرفتن سریالی تعطیلات در کنار هم، نخستین سوال برای هر شخص ایرانگردی این است که این بار به کجا بروم؟ یک راهنمایی ساده می تواند این باشد که در فصل های گرم به مناطق مرتفع و ییلاقی برویم و در فصل های سرد سراغ مناطق پایین دست تر، مانند کناره های دریا، بیابان ها و... . با این حال نمی توان حکم کلی بر این اساس داد و ممکن است آب و هوا در روزهای به خصوصی شرایط مطلوب آن فصل را در مقصدتان نداشته باشند.

پیشنهاد ما سر زدن به دو سایت weather.ir و accuweather.com است؛ اولی نسخه وطنی پیش بینی هوا را در اختیارتان می گذارد و پیش بینی هایش به ویژه در محدوده سه روزه با اعتبار است. سایت دوم، متعلق به یک شرکت خصوصی آمریکایی است که پیش بینی خوبی حتی تا ۱۵ روز آینده برای هر آبادی چندخانوار ارائه می کند و شما براساس آن می توانید بلندمدت تر برنامه ریزی کنید و همچنین در روزهای نزدیک از جزییات ساعت به ساعت تغییرات آب و هوایی مطلع شوید.

توجه داشته باشید که سایت ایرانی تحت پوشش سازمان هواشناسی ایران، این امکان را به شما می دهد که پیش بینی های استانی و وضعیت آب و هوای راه های کشور را یک جا ببینید و نسبت به وقوع پدیده های آب و هوایی هشدارهای لازم را صادر می کند، در صورتی که در اکیوودر (Accuweather) این امکان برای ایران فراهم نیست. حواستان باشد نه فقط پیش بینی آب و هوای مقصد بلکه مسیر و استان هایی که از آن می گذرید را تا جای ممکن نیز بررسی کنید.

گردشگری در ایران با کمترین هزینه
ترافیک جاده ها: این مورد فقط برای آن دسته از افرادی است که قصد سفر با اتوبوس یا خودروی شخصی را دارند. سرزدن به 141.ir یا همان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مرکز مدیریت راه های کشور از مواردی است که به هر گردشگری توصیه می شود. شاید باورتان نشود که این سایت یکی از بهترین نمونه های خود در دنیا می تواند قلمداد شود.

این سایت علاوه بر نمایش به هنگام ترافیک جاده ای حتی بعضا تصاویر زنده برخی از راه های بین شهرها را به نمایش می گذارد و شما دست کم ساعاتی پیش از عزیمت مطلع خواهید بود که با چه حجم ترافیکی طرف هستید.
در روزهایی که بسیاری در جاده های شمال کشور در ترافیک گیر افتاده بودند، برخی با استفاده از همین سایت و اپ های آن که اطلاعات لحظه ای در اختیار می گذارد، بهترین زمان و مسیر را برای حرکت یافتند و برخی با توجه به این اطلاعات مقصد سفر ایرانگردی خود را تغییر دارند. مطمئنا حرکت در جهت غرب، شرق و جنوب بدون ترافیک، بهتر از گذران نصف روز در ترافیکی سنگین و مهلک است.
گردشگری در ایران با کمترین هزینه
۲- انتخاب وسیله

اگر اهل مسافرت با هواپیما هستید: سایت های مختلفی برای تهیه بلیت فراهم است. بسیاری از خطوط هوایی ایرانی در نسخه های جدید سایت خود اقدام به فروش بلیت با نرخ اصلی می کنند، اما پیشنهاد می کنیم پیش از آن به سایت tcharter.ir سر بزنید. در این سایت شما می توانید ارزان ترین پرواز چارتری (بعضا حتی ارزان تر از قطار) به مقصدتان را بیابید. حق عضویت اندک روزانه یا مدت داری تهیه کنید و پس از نهایی کردن انتخابتان به لیست اصلی آژانس صادرکننده بلیت متصل شوید.

دقت کنید که بلیت های چارتری گرچه عموما ارزان ترند ولی قابل کنسل کردن نیستند. (با پیگیری بسیار در حدل حداقل برگشت پول بلیت ممکن است که به صرفه نیست.) اگر قطعا قصد سفر دارید بلیت چارتری تهیه کنید، در غیر این صورت از همان خطوط هوایی مدنظرتان اقدام کنید.

اگر اهل مسافرت با قطار هستید: کافی است به سایت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران rai.ir سربزنید. در این سایت، هر سه سامانه خرید بلیت (رجا، سفیر و فدک) که معلق به شرکت های مختلف هستند، فهرست شده است و شما می توانید از یکی از این ها قطار مورد خودتان را پیدا و بلیت مد نظرتان را خریداری کنید.

اگر اهل مسافرت با اتوبوس هستید: قدیمی ترین و البته سخت ترین راه برای تهیه آنلاین بلیت اتوبوس، سایت payaneh.ir است. سایت جدیدتری هم به سبک سایت های امروزی به راه افتاده که safar۷۲۴.com نام دارد. سومین سایت معتبر هم برای خرید بلیت اتوبوس سایت payaneh.com است.
البته این تنها راه خرید بلیت نیست و شما می توانید مستقیما از سایت برخی از شرکت ها مانند رویال و سیر و سفر هم خرید بلیت تان را انجام دهید. در این سایت ها، شما می توانید تخفیف های ویژه ای برای سفر دریافت کنید، مثلا بلیت ۱۲۶ هزار تا ۱۴۰ هزار تومانی تهران به استانبول به جای بلیت های ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومانی.

گردشگری در ایران با کمترین هزینه
اگر اهل مسافرت با خودروی شخصی هستید: حتما پیش از سفر یک نرم افزار مناسب نقشه راه نصب کنید. بیشتر افراد از گوگل مپ یا همان نقشه گوگل استفاده می کنند ولی این پیشنهاد ما نیست. گوگل مپ نیاز به اتصال به اینترنت دارد و حتی در نسخه آفلاین اطلاعاتش ممکن است شما را به درستی به مقصد راهنمایی نکند.

دو برنامه اسماند (OsmAnd) و سایجیک (Sygic)، نسخه آفلاین نقشه کشور را با جزییات مناسبی در اختیار کاربر قرار می دهند.به ویژه اسماند که با توجه به کمتر شناخته شده بودنش، امکان دانلود ده نقشه رایگان را می دهد و با دانلود نقشه ایران، در هیچ روستا و آبادی کوچکی هم شما را تنها نمی گذارد.
این برنامه با توجه به آفلاین بودن (بی نیازی از اتصال به اینترنت) ضعف ها و خطاهایی برای محاسبه مسافت های بیش از 500 کیلومتر دارد ولی با امکان خرد کردن مسیر، شما در دورافتاده ترین نقاط هم خیالتان از بابت مسیریابی راحت است.

3- به مقصد برسیم به کجا برویم؟

فهرست اماکن دیدنی تورها: عمده آنهایی که نقشه دست می گیرند یا کتابی برای آشنایی با آثار فرهنگی و طبیعی مقصد را تهیه می کنند، یا گردشگران خارجی در داخل کشورمان هستند یا گردشگران ایرانی در خارج از کشور. اما در داخل کشور، ایرانگردان کمتر تن به هزینه های البته اندک این چنینی می دهند، مگر اینکه در مواقع خاصی از سال که آن هم به رایگان این نقشه ها در اماکن دیدنی و همینطور در مبادی ورودی و خروجی شهرها به رایگان توزیع می شود.

بهترین توصیه برای آشنایی با مقاصد دیدنی، سرزدن به سایت های گشت ها یا همان آژانس های گردشگری است. آن ها به ترتیب روز (در نتیجه فاصله و مسافت) فهرستی از اماکن دیدنی منطقه ای که تور در آن اجرا می شود را ارائه داده اند. این شمایید که می توانید با جست و جویی ساده در اینترنت (توصیه ما استفاده از بسته های اینترنتی در سفر است، چرا که در غیر این صورت خرجتان زیاد می شود)، می توانید ببینید آن مکان دیدنی در فهرست علاقه مندی شما قرار دارد یا خیر و از راه دسترسی آن با همان نرم افزارهای مورد اشاره مطلع شوید.

هشتگ ها: هشتگ نام اماکن دیدنی و شهرها هم می تواند در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام شما را به تازه ترین تصاویر گرفته شده از آن مکان ها برساند. گرچه هشتگ کمپین #MustSeeIran و چندصد کمپین گردشگری دیگر تابع آن در ایران، یکی دیگر از راه های اطلاع از مناطق دیدنی ایران است ولی توجه کنید که آن عکس ها الزاما تازه گرفته شده نیستند و ممکن است نمایی در یک فصل یا در سالی پیش که پرآب تر یا خشک تر بوده را به نمایش بگذارد.

به همین دلیل توصیه می کنیم برای اطلاع از آخرین وضع منطقه مورد نظرتان حتما علاوه بر بررسی تصاویر با هشتگ های مرتبط به صفحات این عکاسان نیز سر بزنید و با بررسی عکس های آخر آن از ثبت آن در زمان اخیر مطمئن شوید.
گردشگری در ایران با کمترین هزینه
بارها پیش آمده که افراد به هوای یک پاییز دل انگیز جنگلی که عکس هایش (تصاویر سال های پیش آن) در اینترنت دست به دست می شود راهی مقصدی شده اند ولی با تعجب مطلع شده اند که پاییز در مقصد هنوز فرانرسیده و حتی برگ درختان زرد نشده است. همینطور در مورد سفیدپوش شدن زمین با برف و...

اپ ها: بسیاری از شهرها و مناطق گردشگری ایران دیگر اپ های مختص به خود دارند و کافی است با جست و جویی ساده در اینترنت یا سر زدن به کافه بازار (برای کاربران اندروید)، محبوب ترین اپ شهر و مکان مورد نظرمان را دانلود کنیم و به رایگان از راهنمایی های گردشگری آن بهره ببریم.

کجا بمانیم؟

هتل ها: مشهورترین سایت های رزرو هتل در ایران دو سایت hotelyar.com و eghamat۲۴.com هستند که با قیمت های مناسب حتی در شهرها و آبادی هایی که حدسش را نمی زنید، مکان اقامتی برای رزرو فهرست کرده اند. علاوه بر این تخفیف های ویژه این سایت ها بسیار مناسب و به شما امکان قیاس هزینه اقامت در مراکز مختلف اقامتی را می دهد.

اخیرا نیز سایت های دیگری مثل egardesh.com، iranhotelonline.com و jabama.ir فعال شده اند که آن ها نیز به این فضای رقابتی افزوده اند.

گزینه های دیگر: شاید بهترین و ارزان ترین راه بوم گردی و استفاده از خانه های محلی برای اقامت باشد. کافی است جست و جویی ساده در اینترنت انجام دهید یا پس از رسیدن به مقصد (نه در ایام تعطیلات) از افراد محلی پرس و جو کنید.

همیشه خاطرتان باشد که خانه های معلم برای افراد متاهل و همسفرانشان شرایطی را در نظر می گیرند. این مورد به ویژه در شهرستان های کم امکانات برای پیدا کردن سرپناه و گذران دست کم یک شب، گزینه قابل اعتمادی است آن هم با هزینه ای بسیار اندک.

۵- برای مبادا!

بسیاری از ما شماره هایی مرتبط با وقوع حوادث را حفظ هستیم ولی اگر در سفر برای مان مشکلی پیش آمد چه کنیم.

۱۳۴ : سامانه سازمان هواشناسی برای اطلاع از آخرین وضعیت پیش بینی آب و هوا.

141 : سامانه مرکز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل کشور برای اطلاع از وضعیت تردد جاده ای.

۰۹۶۲۹ : ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که علاوه بر ارائه اطلاعات گردشگری، پاسخگو به شکایات شما از مراکز گردشگری و اقامتی نیز هست و خدمات امداد خودرو نیز ارائه می دهد.

112 : ندای امداد جمعیت هلال احمر برای مواقعی که حادثه ای در مسیر رخ می دهد و تحت پوشش اورژانس های شهری نیست؛ همچنین برای بهره گیری از امداد و نجات در کوهستان.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج