۲ نظر
۲ نظر

سفر به سیاره‌ تازه کشف شده

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: در ماه آوریل، «یوری میلنر»، میلیاردر روسی وعده داد که ۱۰۰ میلیون دلار برای رفتن به یک سامانه ستاره‌ای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند.
سفر به سیاره‌ تازه کشف شده

این ماموریت که «استارشات» (Starshot) نام دارد با استفاده از فضاپیماهای بسیار کوچک انجام می‌شود. این فضاپیما به کمک لیزرهای قدرتمندی با ۲۰ درصد سرعت نور حرکت می‌کنند.

میلنر و فیزیک‌دان مشهور، استیون هاوکینگ گفتند که مقصدشان منظومه آلفا قنطورس خواهد بود. این منظومه ۴٫۳۷ سال نوری با زمین فاصله دارد.

اما کشف اخیر یک سیاره نزدیک می‌تواند می‌تواند به پروژه استارشیپ سرعت بخشد. روز چهارشنبه ستاره‌شناسان خبر دادند که یک سیاره شبیه به زمین به نام پروکسما b پیدا کردند که در آن امکان پیدایش حیات وجود دارد.

«آوی لیب»، یک فیزیک‌دان در دانشگاه هاروارد و رییس کمیته شورای ماموریت استارشات می‌گوید: «این اکتشاف هدف ما را برای یک ماموریت گذر مشخص می‌کند.»

این تیم امیدوار است که در دو تا سه دهه‌ی آینده به مرحله پرتاب برسد و حدود ۲۰ سال دیگر به پروکسیما قنطورس برسد. در این میان حداقل ۴٫۲۴ سال طول می‌کشد تا تصاویر به زمین برسند.

فضاپیمایی که به دوربین و چند فیلتر مجهز باشد می‌تواند تصاویری رنگی از این سیاره بگیرد تا مشخص شود که آیا سبز است یا آبی یا قهوه‌ای. در این میان، تیم استارشیپ فکر می‌کند تا سال ۲۰۶۰ می‌تواند تصاویری از پروکسیما b به دست آورد.

میلنر قبلا هم گفته بود که قصد دارد فضاپیمایی بسازد که در عرض ۲۰ سال به نزدیک‌ترین ستاره می‌رود. در این باب مقاله‌ای مفصل با عنوان «آیا می‌توان فضاپیمایی برای سفرهای میان‌ستاره‌ای ساخت؟» منتشر کرده‌ایم. که با خواندن آن می‌توانید اطلاعاتی درباره نحوه پرواز به این سامانه ستاره‌ای به دست بیاورید.

خیلی جالب بود، من عاشق این پژوهشهای علمیم

• حسام

من از اینجور پروژه ها و ماجراجویی‌ها خیلی دوست دارم ولی این که میگه تا سال 2060 تصاویر ی رنگی چهار سال طول میکشه تا یه عکس بفرستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !~!