۳۷۷۹۴۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

خواندنی ها با برترین ها (۹۳)

در این شماره از خواندنی ها مجموعه مقالاتی درباره وودی آلن، رمانی از ریچارد رایت، رساله درباره طبیعت آدمی اثر کلاسیک دیوید هیوم و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها مجموعه مقالاتی درباره وودی آلن، رمانی از ریچارد رایت، رساله درباره طبیعت آدمی اثر کلاسیک دیوید هیوم و... آشنا شوید.

دیوانه های فوتبال

«آن‌چه در این کتاب می‌خوانید، داستان‌هایی است درباره‌ی بی‌رحم‌ترین، وحشتناک‌ ترین و پرشورترین تشکیلات هوادارن فوتبال جهان. فکر می‌کردید که انگلیس سرسخت‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین تشکیلات طرف‌داران و تماشاگران فوتبال جهان را دارد؟

دوباره فکر کنید! ما در این داستان کاری کرده‌ایم که دید شما را تغییر می‌دهد، به دیدار دسته‌هایی از بچه‌های شرور رفته‌ایم، در قلمرو آن‌ها و تحت شرایط سخت حکم‌فرمایی‌شان، با رهبران تشکیلات آن‌ها دیدار کرده‌ایم که این دیدارها همیشه هم خوب و به‌یادماندنی از آب در نیامدند.

ما گروه کوچکی بودیم ـ متشکل از من، یک مدیر تولید، یک کارگردان و یک محقق که برای به تصویر کشیدن فعالیت این گروه‌ها و ساخت یک سریال تلویزیونی سفر می‌کردیم ـ ولی در واقع به سختی و چهارچشمی هوای یکدیگر را داشتیم. چرا که زمان‌هایی می‌رسید که به شدت نیاز به حمایت و مراقبت احساس می‌شد. اتفاق افتاد که به ما شلیک کردند، ما را با سنگ زدند، تعقیب‌مان کردند و یا به طرف‌مان گاز اشک‌آور شلیک کردند.
خواندنی ها با برترین ها (93)

تهدیدمان کردند. کل‌کل کردیم و با آن‌ها مشاجره کردیم و همیشه هم می‌دانستیم که ممکن است سالم به خانه برنگردیم.

ما درست یک بازی پیش از آن که هولیگان‌های آرژانتینی تا پایان فصل از سفر به شهرهای دیگر به همراه تیم‌های مورد علاقه‌شان منع شوند آن‌جا بودیم و روزهایی را در ایتالیا گذراندیم که در همان ایام، کل لیگ به هم ریخت و هولیگان‌هان چند پلیس را کشتند.

در هلند از ترس جان‌مان فرار را بر قرار ترجیح دادیم و در گالاتاسرای ترکیه از برابر دوربین‌های پلیس متواری شدیم.

به صربستان رفتیم تا با سران تشکیلاتی از هولیگان‌ها که متهم به جنایات جنگی شده بودند از نزدیک ملاقات کنیم و زمانی که در برزیل همراه با یکی از تشکیلات هواداری به سفری برای دیدن مسابقه‌ی تیم آن‌ها می‌رفتیم ، شیشه‌ی اتوبوس‌مان در اثر تیراندازی هواداران دیوانه‌ی تیم حریف خرد شد. در لهستان هم شورش تمام و کمالی را از نزدیک حس کردیم.

ما در کنار کثیف‌ترین تشکیلات هواداری فوتبال و در جایگاه‌های‌شان در استادیوم‌های مختلف ایستادیم و شنیدیم چگونه از جوانانی که دستوران رهبران آن تشکیلات را بی‌چون و چرا اجرا می‌کنند، بهره‌کشی می‌شود. ما دقیقا به درون سازمان‌های مخوف آن‌ها راه پیدا کردیم و با سرکرده‌های‌شان به گفت‌وگو نشستیم.

کار ما درست مثل یک گردباد واقعی بود. طی نود روز از نه کشور گذشتیم، با تشکیلات هواداری فوتبال در آن کشورها آشنا شدیم و سرسخت‌ترین سازمان‌های هولیگان‌ها در جهان را شناختیم. گاهی لبخندی واقعی بر لب داشتیم و زمانی هم از شدت ترس نزدیک بود خودمان را خیس کنیم!

این ماجرای واقعی رویدادهایی است که طی این مدت برای‌مان اتفاق افتاد. بعضی‌هایش را دوربین‌مان ضبط کرد و در بیشترش هم اجازه نداشتیم دوربین را روشن کنیم یا از پخش صحنه‌های ضبط شده معذور بودیم. می‌شود گفت که این کتاب، نسخه‌ی تدوین نشده‌ی ماجراهای ماست که بی‌شک، پدیدآوردنش مثل یک انفجار بزرگ، حسابی سر و صدا می‌کند.»

عطش امریکایی

  • ریچارد رایت
  • ترجمه ی فرزانه طاهری
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (93)
ریچارد ناتانیل رایت متولد سپتامبر سال ۱۹۰۸ میلادی یک نویسنده آمریکایی آفریقای تبار بود. آثار او شامل رمان، داستان کوتاه و شعر است. موضوع اکثر آثار او درگیری های آمریکایی های آفریقایی تبار در اواخر قرن ۱۹ و اواسط قرن بیستم است. حاصل کار او تغییر نگرش آمریکایی ها در اواخر قرن بیستم به مسائل نژادی است.

انتشارات هارپر که ناشر زندگینامه‌ی رایت بود، حاضر شد فقط داستان بزرگ شدن او را در جنوب منتشر کند که در پایان راهی شمال می‌شود. پسرک سیاه ۱۹۴۵ تاثیری که این نیمه‌داستان داشت همان نگاه سنتی به شمال به منزله‌ی مفر و امکان رستگاری بود، پایانی خوش؛ حال آنکه جنوب نماینده‌ی سرکوب و بطالت بود. این بی‌شک تا حدی درست بود اما در عین حال مایه‌ی تشفی خاطر سفیدپوست‌های شمالی نیز می‌شد. ناشر حتی از او خواست پایان مثبت تر و میهن‌پرستانه‌تری به کتاب اضافه کند که نپذیرفت...

اما نیمه‌ی دوم این حدیث نفس یعنی "عطش آمریکایی": خواندن درباره‌ی اضطرابها و فقری که برای پیدا کردن باید با آن دست و پنجه نرم کند، سبب می‌شد که تصور شمالی ‌ها از جامعه‌ی مودبشان متزلزل شود. عطش آمریکایی پس از مرگ رایت منتشر شد.


رساله‌ای درباره طبیعت آدمی

  • دیوید هیوم
  • ترجمه ی جلال پیکانی
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با برترین ها (93)
رساله‌ای درباره طبیعت آدمی اثری ارزشمند به قلم برجسته‌ترین فیلسوف انگلیسی است. تقریباً همة فیلسوفان بر این اتفاق‌نظر دارند که او بزرگ‌ترین فیلسوف تاریخ بریتانیا و مکتب تجربه‌گرایی بوده است. این کتاب یکی از مهم‌ترین متون کلاسیک فلسفة غربی است که محتوای آن عموماً در قرن بیستم مورد التفات جدی فلاسفه قرار گرفت. اهمیت این کتاب فقط در بیدار کردن کانت از خواب جزمیت خلاصه نمی‌شود؛ بلکه بدون شک سرچشمة اصلی فلسفة تحلیلی معاصر این کتاب است. از آن‌جا که محتوای آن در عصر هیوم بسیار نامتعارف و دور از ذهن بود، هیچ واکنش جدی‌ای به دنبال نداشت. در مقابل، در عصر حاضر هر روز بیشتر جان می‌گیرد و بیشتر می‌درخشد. حتی یافته‌های جدید علوم شناختی تا حد زیادی در تطابق با یافته‌های هیوم قرار دارد.


سینمای وودی آلن

  • گروه نویسندگان
  • ترجمه ی احسان نوروزی
  • بنیاد سینمایی فارابی
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (93)
«سینمای وودی آلن» متشکل از مجموعه مقالات از نویسندگان مختلف توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی و با همکاری انتشارات علمی ـ فرهنگی منتشر شده است.

در اين کتاب که به کوشش احسان نوروزی مجموعه مقالات جمع آوری شده، تلاش شده با طرح مباحث موجود پيرامون فيلم‌هاي وودی‌ آلن، دریچه ای درباره‌ کمدي روشنفکرانه براي سينماي ایران نیز گشوده شود.

مقالات اين مجموعه از سه کتاب مختلف انتخاب و سعی شده که با کنار هم قرار دادن نظرگاه‌هاي مختلف درباره‌ هر يک از فيلم‌ها، وجوه مختلف اين آثار تحليل شوند.

کتاب نخست نوشته پيتر جي. بيلي است که انتشارات دانشگاه کنتاکي منتشر کرده است. کتاب دوم نوشته مشهورترين شارح آثار وودي آلن، «سم گيرگوس» است که انتشارات «کمريج» چاپ‌اش کرده و کتاب سوم «مجموعه مقالات ويراسته‌ کيمبال کينگ» از انتشارات «راتلج» است.


شاه عباس

  • دیوید بلو
  • ترجمه ی خسرو خواجه نوری
  • انتشارات امیرکبیر
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (93)
شاه عباس از سال ۱۰۳۸-۹۹۶ ه.ق پادشاه ایران بود که بر اثر کودتایی نظامی حکومت را از پدرش گرفت و تا زمان مرگش بر اریکه سلطنت تکیه زد.مرددم ایران شاه عباس را به عنوان قهرمان مورد احترام قرار می دادند.او جنگاور زیرکی بود که برای کشورش افتخار آفرید و توانست تمامیت ارضی ایران را توسط جنگ هایی که با نیروهای متخاصم خارجی انجام داد،حفظ کند.
وی فرمانروایی عادل و در عین حال بی رحم بود که به رقیبانش ذره ای ترحم نکرد و اقتصاد رو به زوال ایران با ایجاد رونق تجاری شکوفا نمود.این اثر به بررسی حیات سیاسی-فکری شاه عباس و پیام د اقدامات او در ایران،خارمیانه و اروپا می پردازد.دوید بلو دانش آموخته رشته تاریخ در دانشگاه کمبریج و ایران شناسی از دانشگاه سوآس لندن است.
او قائم مقام مرکز ایران شناسی انگلیس در تهران در سال های ۱۹۶۸-۱۹۶۹م./۱۳۴۷-۱۳۴۸ ش بود و در قسمت فارسی سرویس جهانی بی بی سی در سال های ۱۹۶۹-۱۹۷۱م./۱۳۴۸-۱۳۵۰ش مشغول به کار شد.وی در ادامه به کار چاپ و نشر پرداخت و به عنوان خبرنگار سرویس جهانی بی بی سی در شهرهای برلین و وین مشغول به کار بود.او ویراستار بسیاری از آثار اصلی محققان اروپایی درباره ایران است.
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب و عالی، تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج