جاباما
۳۷۸۱۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

رژیم دکتر «اندرو ویل»

یک رژیم موثر فقط در ۴ کلمه!

برخلاف ملیت غربی‌اش، با ریزه‌کاری‌هایی که بیشتر شرقی است به مقوله غذا خوردن و رژیم گرفتن نگاه کرده است. به عقیده دکتر ویل، رژیم غذایی ما تاثیری بر سلامت‌مان ندارد اما او هشدار می‌دهد که رژیم غذایی، تنها یکی از جنبه‌های سبک زندگی ماست


یک رژیم موثر فقط در 4 کلمه!

مچله سیب سبز : برخلاف ملیت غربی‌اش، با ریزه‌کاری‌هایی که بیشتر شرقی است به مقوله غذا خوردن و رژیم گرفتن نگاه کرده است. به عقیده دکتر ویل، رژیم غذایی ما تاثیری بر سلامت‌مان ندارد اما او هشدار می‌دهد که رژیم غذایی، تنها یکی از جنبه‌های سبک زندگی ماست و سبک زندگی‌مان، تنها یکی از فاکتورهای مختلفی است که باعث خوب بودن یا بد شدن حال‌مان می‌شود.

یک رژیم موثر فقط در 4 کلمه!

البته او در ادامه تایید می‌کند که رژیم غذایی می‌تواند تاثیر مثبتی بر بسیاری از نگرانی‌های سلامت بدن ما بگذارد؛ از آلرژی، بوی بد بدن و عفونت گوش گرفته تا سندرم روده تحریک‌پذیر، از آرتروز تا سینوزیت همه را می‌توان به راحتی وزن، کنترل کرد. او به همه علاقه‌مندان کاهش وزن توصیه می‌کند که به هیچ‌وجه دنبال راه‌های کاهش وزن سریع نباشند، زیرا بدون شک چنین کاهش وزن‌هایی خیلی زود برمی‌گردد و در عوض، بهتر است هدف‌های واقع‌بینانه برای خود در نظر بگیرند: نهایتا باید نیم تا یک کیلوگرم در هفته وزن کم کنید. این همان مقداری است که متخصصان تغذیه آن را ایمن، عاقلانه و هدفمند می‌خوانند.

علم رو به پیشرفت است و به عقیده دکتر ویل پیشرفت در زمینه کاهش وزن هم از این قاعده مستثنا نیست؛ به شرطی که بین تعداد غذاهایی که می‌خوریم، تعادل ایجاد کنیم. قدم بعدی، شناسایی انواع کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌هاست؛ یعنی همان جزئیاتی که بشقاب غذای‌مان را تشکیل می‌دهد.

خوراکی‌های مجاز در رژیم ویل

دکتر ویل به رژیمی دست یافته که به رژیم مدیترانه‌ای بسیار شبیه است و ترکیبی از غذاهای اسپانیا، جنوب فرانسه، ایتالیا، یونان و بخش‌هایی از آسیای شرقی است. مواد اصلی رژیم ویل را می‌توان به ۳ بخش تقسیم کرد:

یک رژیم موثر فقط در 4 کلمه!

کربوهیدرات ها

این مواد باید ۶۰-۵۰درصد کالری مورد نیاز شما را تامین کرده و بهتر است تا حد امکان، بیشتر از دانه‌های خام و سبزیجات تامین شود که میزان کربوهیدرات پیچیده‌شان بیشتر است. این خوراکی‌ها گلوکز (شکر) را خیلی آهسته‌تر به جریان خون تحویل می‌دهند و به همین دلیل، بلافاصله بعد از خوردن غذا به آسانی باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون نمی‌شوند. کربوهیدرات‌های خوب شامل سیب، انواع لوبیاها، جو و نان گندم کامل است. جالب است بدانید با اینکه در رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، خوردن برنج سفید ممنوع است اما ویل ادعا می‌کند که برنج باسماتی و برنج قهوه‌ای قابل قبول هستند، زیرا این برنج‌ها هم وقتی با سایر غذاها مصرف می‌شوند، گلوکز را با سرعت قابل قبولی به خون تحویل می‌دهند.

یک رژیم موثر فقط در 4 کلمه!

چربی ها

این مواد می‌توانند بیش از ۳۰ درصد کالری مورد نیاز شما را تامین کنند؛ البته به شرطی که بیشتر آن شامل روغن‌های حاوی چربی تک اشباع نشده مثل روغن زیتون یا خوراکی‌های حاوی اسید چرب امگا۳ باشد: ماهی‌های چرب (مثل سالمون، ساردین، ماکرل)، تخم کتان و برخی آجیل‌ها از این دسته‌اند.

یک رژیم موثر فقط در 4 کلمه!

پروتئین ها

میزان پروتئین‌ها در رژیم شما نباید بیشتر از ۲۰-۱۰درصد باشد و پروتئین‌های گیاهی (که برای مثال از لوبیاها و دانه سویا گرفته می‌شود) باید تا حد امکان جایگزین پروتئین‌های حیوانی شوند.


خوراکی‌های مجاز در رژیم دکتر ویل به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ روزانه 40 گرم فیبر را باید در برنامه خود بگنجانید که اگر هر روز میوه (به خصوص توت‌ها)، سبزیجات (لوبیاها به طور خاص) و غلات کامل میل کنید، ذخیره فیبر در بدن کار سختی نخواهد بود.

یک رژیم موثر فقط در 4 کلمه!

او معتقد است که نباید زیاد شیر نوشید، مصرف پنیر و سایر لبنیات هم باید محدود شود زیرا بسیاری از ما - به‌خصوص آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها و آمریکایی‌ها- با درجه‌ای از مشکلات گوارشی (معمولا عدم تحمل لاکتوز) درگیر هستیم و دیگران هم ممکن است به پروتئین شیر حساسیت داشته باشند.


ویل معتقد است ما بدون محصولات لبنی هم می‌توانیم نیازهای کلسیمی خود را تامین کنیم: «خوردن پروتئین زیاد کلسیم را از بدن دفع می‌کند؛ بنابراین اگر پروتئین کمتری بخوریم، نیاز به کلسیم کمتری خواهیم داشت. منابع غیرلبنی کلسیم شامل ساردین (که معمولا با استخوان کنسرو می‌شود)، سبزیجات برگی، بروکلی و برخی انواع گیاهان دریایی است.

یک رژیم موثر فقط در 4 کلمه!

به علاوه توفو (پنیر لوبیا)، کنجد، آب‌پرتقال‌های غنی‌شده با کلسیم و شیر سویاهای غنی‌شده می‌توانند منابع خوبی برای کلسیم محسوب شوند.

ما باید متعادل غذا بخوریم. چربی زیاد ما را نه‌تنها چاق می‌کند، بلکه در معرض بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها نیز قرارمان می‌دهد. مصرف چربی کمتر از نیاز بدن هم باعث بروز مشکلاتی از جمله التهاب پوست، ریزش مو و در معرض عفونت قرار گرفتن بدن می‌شود.

بدن ما برای ساختن، حفظ و ترمیم بافت‌ها به پروتئین نیاز دارد اما همین مواد می‌توانند به گلوکز تبدیل شده و در صورت نیاز به عنوان یک منبع انرژی مصرف شوند. پروتئین‌ها ترکیبی از ۲۰ نوع اسید آمینه هستند که ۱۰ تایش باید بر اساس الگویی همیشگی توسط غذاها تامین شود. مصرف بیش از حد پروتئین باعث پرکاری فعالیت سیستم گوارش شده و ممکن است به کبد و کلیه آسیب برساند.

مغز به طور خاص، انرژی‌ای را که از کربوهیدرات‌ها به دست می‌آورد، دوست دارد. با این حال مصرف بیش از حد کربوهیدرات باعث باهوش شدن ما نمی‌شود و فقط چاق‌مان می‌کند! کمبود کربوهیدرات باعث بیماری کتوزیس می‌شود که در آن، بدن انرژی خود را از ذخایر چربی‌اش تامین می‌کند. ویل معتقد است کتوزیس در طولانی‌مدت ممکن است برای سلامت ما زیانبار باشد؛ بیشتر به این دلیل که سطح کلسترول افزایش و سطح کلسیم کاهش می‌یابد. غلات و سبزیجات خام، آنهایی که گلوکز را آرام‌آرام رها می‌کنند، بهترین کربوهیدرات‌ها هستند؛ به زبان علمی، بهترین کربوهیدرات‌ها دارای شاخص گلیسمی پایین هستند.


رژیم دکتر ویل چطور کار می‌کند؟

این رژیم راحت است و خبری از حرف‌های پیچیده علمی در آن نیست. در عوض،ویل تعدادی مواد اولیه در رژیم غذایی فرد معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که بدن چطور از غذا انرژی می‌گیرد.

اول از همه، کربوهیدرات‌ها یا گیاهان و غلات نشاسته‌ای به گلوکز تبدیل شده و عمدتا برای تولید انرژی مصرف می‌شوند. دومین نکته در رژیم دکتر ویل این است كه چربی‌ها و روغن‌ها نسبت به کربوهیدرات‌ها منابع متمرکزتری از انرژی به حساب می‌آیند اما از لحاظ شیمیایی باید به گلوکز تبدیل شوند تا بدن بتواند از آن استفاده کند. با اینکه در رژیم‌های امروزی چربی بسیار بدنام است، اما بعضی چربی‌ها برای بدن لازم است. نکته سوم هم اینکه مصرف پروتئین کمتر از نیاز بدن باعث سوء‌تغذیه، افزایش احتمال بروز عفونت و نیز مرگ زودرس فرد می‌شود. پس این 3 گروه مواد را فراموش نکنید.

بقیه چه می‌گویند؟

متخصصان تغذیه هم رژیم ویل را تایید می‌کنند، زیرا بر اساس برنامه تغذیه‌ای مناسب چیده شده است. به عقیده متخصصان، برنامه او سالم است. شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم‌های گیاهخواری که حاوی مقدار کمی محصولات حیوانی است، سالم‌ترین رژیم‌ها هستند، زیرا میزان مرگ و میر به دلیل بیماری قلبی و سرطان و حتی سایر بیماری‌ها در این رژیم‌ها بسیار کمتر است.

ویل از ورزش به عنوان یکی از اجزای مهم برنامه‌اش یاد می‌کند و یادآور می‌شود که ورزش منظم باعث افزایش بازدهی کالری شده و در طولانی مدت می‌تواند باعث کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن شود.

در نهایت اینکه ویل معتقد است مردم نباید فقط به غذایی که می‌خورند، دقت کنند؛ باید به میزان استرس زندگی‌شان، مقدار ورزشی که انجام می‌دهند و دیگر عوامل هم توجه کنند. اگر علاقه زیادی به مصرف شیر و گوشت قرمز دارید، این رژیم زیاد برایتان جالب نخواهد بود اما مطمئن باشید که راهنمای خوبی برای یک زندگی سالم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج