۳۷۸۳۸۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

علیزاده: جوان عزیز دردانه تربیت نمی‌کنیم

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره جشنواره موسیقی جوان، گفت: از حالا تا سال آینده، باید برای پدیده‌های جشنواره برنامه‌ریزی شود.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره جشنواره موسیقی جوان، گفت: از حالا تا سال آینده، باید برای پدیده‌های جشنواره برنامه‌ریزی شود.

علیزاده: جوان عزیز دردانه تربیت نمی‌کنیم

بهرام جمالی در حاشیه اولین روز برگزاری دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان، اظهار کرد: بخشی از این کار شامل آموزش مستمر است که هنرمندان تحت نظارت یک استاد بتوانند کار خود را جلو ببرند و از طرفی، در طول سال برای‌شان اجراهای صحنه‌ای در نظر بگیرند که بتوانیم آن‌ها را کنترل و چک کنیم و ببینیم در چه وضعیت نوازندگی هستند.

او ادامه داد: تولید آلبوم آثار برگزیده جشنواره، موضوع مهمی است که امسال نیز اولین آلبوم در اختتامیه جشنواره رونمایی می‌شود.

وی همچنین گفت: مهم‌ترین بخش جشنواره جوان که سرمایه و نتیجه دوره‌های گذشته است، حفظ ردیف است. کسانی که در این بخش برگزیده می‌شوند، یکی از معتبرترین امتیازهایی را دارند که تمام سرمایه موسیقی دستگاهی کشور آن را تأیید می‌کند. من این موضوع را جدی می‌بینم.

حسین علیزاده - نوازنده، عضو شورای سیاست‌گذاری و داور جشنواره موسیقی جوان - نیز در نشستی که پس از جلسه شورای داوران با خبرنگاران داشت، گفت: ردیف‌نوازی، عالی‌ترین بخش موسیقی دستگاهی است. ظاهر کار این است که ما سخت می‌گیریم، ولی باید سخت گرفت، این کار برای ما مسؤولیت دارد، زیرا کسی که در این مرحله امتیاز خوبی می‌آورد، با امضای داوران این رویداد، موقعیت خاص اجتماعی و هنری پیدا می‌کند.

او ارزیابی داوران را از نخستین روز جشنواره این‌گونه اعلام کرد: در میان کسانی که در روز اول این جشنواره شرکت کردند، دو یا سه نفر کار خود را در سطح خوبی انجام دادند.

علیزاده با بیان این‌که هر سال با تجربه‌هایی که به‌دست می‌آوریم، سعی می‌کنیم خودمان را به اهداف‌مان نزدیک کنیم، اظهار کرد: یکی از اهداف جشنواره موسیقی جوان در زمینه موسیقی ایرانی، حفظ و احیای ردیف موسیقی ایران و علاقه‌مند کردن جوان‌ها به کار کردن روی ردیف‌هاست، زیرا ردیف، ریشه و اساس موسیقی دستگاهی است و مانند دستور زبان می‌ماند، اگر یک نفر ردیف را بلد نباشد، در هیچ‌کدام از تخصص‌های موسیقی دستگاهی موفق نخواهد بود. ممکن است در شیوه رقابت و شکل امتیازدهی به نکات بهتر برسیم، اما در حال حاضر یکی از مهم‌ترین بخش‌های موسیقی دستگاهی، حفظ ردیف است.

او در پاسخ به این پرسش که چه حمایتی از نفرات برگزیده در حوزه حفظ ردیف می‌شود؟ گفت: ما دست روی هر چیزی می‌گذاریم، می‌گویند بودجه نداریم، من شخصا از کسانی که در بخش خصوصی، امکان اقتصادی دارند و واقعا به کشور و فرهنگ این مملکت علاقه دارند، دعوت می‌کنم روی کالاهای تجاری سرمایه‌گذاری نکنند، چه اشکالی دارد کسی که متمول است و امکانات دارد، یک ساز خوب تهیه کند و ما آن را به هنرمندان جوان هدیه دهیم؟ ما برنامه داشتیم از سازندگان ساز دعوت کنیم، ساز بسازند و به‌صورت رایگان یا با تخفیف‌ زیاد به جشنواره هدیه دهند، اما قیمت سازهایی مانند تار و نی خیلی متفاوت است.

وی ادامه داد: فکر کردیم همین لوحی که داوطلبان از جشنواره می‌گیرند، به‌خاطر امضای ردیف‌دان‌های تمام کشور در زیر آن، از هر چیزی مادی‌ای، ارزش بیشتری دارد. در کنار آن نیز حتما هدیه تشویقی هست، اما لوح را نباید دست کم گرفت، زیرا ممکن است این لوح به بسیاری از موسیقی‌دان‌های حرفه‌ای داده نشود و می‌تواند فایده‌های معنوی برای شخصی داشته باشد.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا کاری برای برگزیدگان دوره‌های قبل انجام شده است؟ بیان کرد: ما در این جشنواره، عزیز دردانه تربیت نمی‌کنیم، کسی که امتیاز می‌آورد به‌ مراتب خوبی می‌رسد و خودش در قبال موسیقی وظیفه‌ای دارد. ما نمی‌توانیم دنبال او راه بیفتیم و بگوییم بیشتر کار کن. کسی که خودش عاشق این کار بوده و آدم ساعی‌ای بوده، به اصرار ما کار نکرده است.

او افزود: درستش این است این افراد حمایت شوند، مثلا قرار است آلبومی از آثار برگزیدگان این جشنواره تهیه و کارگاه‌های تخصصی در طول سال (اگر به اساتید دسترسی ندارند) برای آن‌ها برگزار شود. جشنواره باید در این زمینه سعی کند و قول دهد که آن‌ها بتوانند از اساتید مطرح کشور استفاده کنند.

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج