۳۷۸۴۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

تورهای اروپایی در چنگال چند آژانس مسافرتی

مجریان تورهای اروپایی از مسافران خود علاوه بر مدارک مورد نیاز سفارت، ضمانت‌نامه‌های بانکی و سند مالکیت برای تضمین بازگشت مسافر درخواست می‌کنند

تورهای اروپایی در چنگال چند آژانس مسافرتی

هفت صبح: مجریان تورهای اروپایی از مسافران خود علاوه بر مدارک مورد نیاز سفارت، ضمانت‌نامه‌های بانکی و سند مالکیت برای تضمین بازگشت مسافر درخواست می‌کنند

ارزان‌ترین تور اروپا در معروف‌ترین هتل‌های جهان به همراه اخذ ویزای شینگن و سایر خدمات فرودگاهی، تبلیغات مربوط به معرفی تورها و بسته‌ پیشنهادی سفر، موضوعی است که با نزدیک شدن به تعطیلات عید و آغاز سفرهای نوروزی شاهد تكثير آن از طریق سایت‌ها و رسانه‌های مختلف هستیم.

تبلیغاتی که بر خلاف محتوای آن که به مشتری عرضه کلیه خدمات سفر از جمله تهیه بلیت، ویزا و رزرو هتل را نوید می‌دهد با قوانینی دست و پا گیر و من درآوردی مدارک و مستنداتی را درخواست می‌کنند که نه تنها خرید اینگونه تورها را مختص برخی از افراد و طبقات خاص اجتماعی می‌کند بلکه اساسا هدفی جز افزایش محبوبیت آژانس در بین سفارتخانه‌های اروپایی و کاهش ریسک فعالیت آژانس‌ها ندارند. این آژانس‌های مسافرتی و گردشگری که عموما ادعای ارائه بهترین و ارزان‌ترین خدمات مسافرتی و تورهای گردشگری را دارند برای تهیه ویزای کشورهای اروپایی که به نام ویزای شینگن شهرت دارد علاوه بر مدارکی که سفارت برای ارائه ویزا نیاز دارد ضمانت‌هایی همچون سند مالکیت به نام مسافر و چک ضمانت در وجه آژانس درخواست می‌کنند.

در حالی که قانون شرکت‌ها و موسسات توریستی آژانس را فاقد صلاحیت برای اخذ مدارک ضمانتی دانسته اما این قانون نانوشته به صورت یک عرف درآمده و آژانس و برگزار‌کننده تور به خود اجازه می‌دهد به جای مسافر تصمیم‌گیری کرده و مدارک ضمانتی برای بازگشت مسافر از تور اروپا درخواست كند.


برگزاری تورهای اروپایی توسط چند آژانس بزرگ

حسین طلوعی که خود از مجریان تورهای اروپا است به هفت صبح می‌گوید: در بخش تورهای اروپایی در حال حاضر فقط چندین شرکت و آژانس مسافرتی هستند که مجوز برگزاری تورهای اروپایی را داشته و به صورت مستقیم با سفارتخانه کشورهای اروپایی در ارتباط هستند. وی گفت: اکثر آژانس‌هایی که در روزنامه‌ها و سایت اقدام به درج آگهی می‌کنند، معرفی‌کننده پکیج و بسته پیشنهادی این چند آژانس بزرگ هستند و در واقع در قبال جذب مسافر برای آنها پورسانت دریافت می‌کنند.

وی گفت: بنابراین مدارک و مستنداتی هم كه آژانس‌ها از مسافران درخواست می‌کنند جزو شرایطی است كه شرکت اصلی برای آنها گذاشته است. البته باید توجه داشت که برخی از مردم سفر به کشور اروپایی را به قصد مهاجرت و زندگی در آن کشور انتخاب می‌کنند. بنابراین احتمال عدم بازگشت مسافران از این تورها نیز زیاد است. وی ادامه داد: چند آژانسی که هم اکنون برگزاری تورهای اروپایی را بر عهده دارند روابط حسنه‌ای را با سفارتخانه‌ها برقرار کرده‌اند بنابراین در صورتی که مسافر تور به کشور بازنگردد آژانس مذکور به قول معروف وارد لیست سیاه سفارت شده و در تورهای آینده امکان دریافت ویزا نخواهد داشت.


بنابراین آژانس‌ها در تورهای اروپایی خود علاوه بر مدارک مورد نیاز سفارتخانه ضمانت‌هایی را از مسافر درخواست می‌کنند تا به این طریق احتمال عدم بازگشت مسافر را به حداقل برسانند. وی در پاسخ به اینکه آیا دریافت ضمانت‌هایی همچون چک و سند ملکی از سوی آژانس قانونی است و یا آنها خودسرانه چنین مدارکی را دریافت می‌کنند، گفت: این که قانون به آژانس‌ها اجازه می‌دهد تا از مسافران چک بانکی یا سند ملکی دریافت کنند را نمی‌دانم اما در حال حاضر این روند به صورت یک عرف درآمده و اکثر آژانس‌ها دریافت چنین مدارکی را الزامی ‌می‌دانند. البته برخی از آژانس‌ها هم هستند که نسبت به شناختی که از مسافر خود دارند ضمانتی دریافت نمی‌کنند اما این شرایط برای مسافران مجرد مذکر زیر 30 سال و یا زنان مطلقه بیش از سایرین رعایت می‌شود.


جریمه ۱۰ میلیون تومانی آژانس‌ها

در ادامه رئیس یکی دیگر از آژانس‌های مسافرتی که سابقه زيادي در برگزاری تورهای اروپایی دارد به هفت صبح می‌گوید: در شرایطی که برخي جوانان ایرانی در پی دریافت ویزا و مهاجرت به کشورهای اروپایی هستند طبیعی است که کشورهای اروپایی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و برای بازگشت مسافر به کشور مبدا شرایط و اقدامات سختگیرانه‌تری را به کار گیرند.

وی گفت: در حال حاضر اکثر کشورهای اروپایی با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و سعی می‌کنند تا به توریست‌هايی اجازه ورود دهند که از توان مالی مناسبی برخوردار باشند. بنابراین دریافت پرینت حساب بانکی و یا دریافت مدارک سند مالکیت این اطمینان را به مسئولان سفارتخانه می‌دهد که مسافر متقاضی دریافت ویزا هم توان مالی برای هزینه کردن داشته و هم پس از مدت مشخص به کشور خود بر می‌گردد.

وی در پاسخ به اینکه دریافت چک بانکی ضمانت و نگه داشتن سند مالکیت نزد آژانس خواسته سفارت نیست و آیا این اقدام آژانس قانونی است، گفت: دریافت چک ضمانت و نگهداری سند مالکیت جنبه قانونی ندارد اما از آنجایی که سفارتخانه‌ها، آژانس‌هایی را که مسافران آنها برنگشته‌اند گاه تا ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی کرده و بعضا از صدور ویزای مجددا برای دیگر مسافران آژانس خودداری می‌کنند، این آژانس‌ها سعی می‌کنند تا از این طریق ضررهای احتمالی خود را به حداقل برسانند.

لازم به ذکر است سفارتخانه‌های اروپایی در حالی برای ارائه ویزای شینگن به مسافران و توریست‌های ایرانی شرایط سخت و خارج از عرفی را گذاشته‌اند که در حال حاضر این کشورها به جهت درگیری با مسایل اقتصادی دیگر همچون گذشته از استقبال چندانی برای زندگی برخوردار نبوده و کمتر ایرانی تمایل دارد تا سرمایه و زندگی خود را به این کشورها انتقال دهد، شاهد آشکار آن هم تبلیغات مختلفی است که در سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای، هر روزه اقامت و زندگی در کشورهای اروپایی را به واسطه سرمایه‌گذاری وعده می‌دهد.

در رابطه با درخواست‌های غیر‌قانونی آژانس‌های مسافرتی برای اخذ ویزای شینگن تا لحظه نگارش خبر تلاش کردیم با کرمانی، رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی تماس برقرار کنیم که متاسفانه به‌رغم فرستادن پیامک و تماس‌های مکرر ، ایشان از جوابگویی به تلفن همراه خود خودداری کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج