۳۷۸۵۱۲
۷۴۹۹
۷۴۹۹
پ

خانه ای که هندسه می داند!

چينش‌هاي هندسي و بهره گرفته از اشكال هندسي در وسايل مختلف خانه همه و همه ترفندهاي جذاب و اعجاب‌انگيزي است كه با ياري آنها مي‌توانيد اتاق يا خانه‌اي مدرن، كلاسيك و مهم‌تر از همه شيك داشته باشيد.

مجله منزل - الهام صادقي: مساحت، ابعاد و شيوه معماري هر خانه‌اي تاثير زيادي در چيدمان وسايل آن دارد اما توجه به برخي ترفندها و بازي‌ با چينش وسايل خانه با رويكرد هندسي نيز مي‌تواند به خانه شما جذابيت‌هاي بصري و جلوه‌هاي ويژه‌اي بدهد؛ پيدا و پنهان‌هايي كه انرژي و خلاقيت را به خانه‌تان بياورد.
خانه ای که هندسه می داند!
چينش‌هاي هندسي و بهره گرفته از اشكال هندسي در وسايل مختلف خانه همه و همه ترفندهاي جذاب و اعجاب‌انگيزي است كه با ياري آنها مي‌توانيد اتاق يا خانه‌اي مدرن، كلاسيك و مهم‌تر از همه شيك داشته باشيد.
خانه ای که هندسه می داند!

كدام شكل پايه هندسي را مي‌پسنديد؟
اشكال هندسي یا همان مثلث، مربع، مستطيل‌ و دايره‌هاي دوره مدرسه يا ساير اصول اين علم از جمله نقطه كانوني يا مركزي تنها دانسته‌هاي يك علم از گونه رياضيات نيستند، بلكه دانشي هستند كه در چشم برهم‌زدني بازي و مانور روي آنها چيدمان خانه‌تان را متحول مي‌كند. چند اصل ساده در دكوراسيون هندسي مي‌گويد، اگر بخواهيد براي زيباتر شدن چيدمان خانه خود از طرح‌هاي مستطيل‌شكل استفاده كنيد كه داراي خطوطي ساده و صاف هستند، باعث ايجاد فضايي بسيار جدي و رسمي در مكاني مي‌شوید كه آن را اجرايي كرده‌ايد. مربع احساس‌هاي مختلفي مانند صداقت، صراحت همچنين تفكر و محفوظ بودن را در ذهن تداعي مي‌كند.
خانه ای که هندسه می داند!
مثلث به دليل برخورداري از سه گوشه تيز كه زواياي مختلف را به تصوير مي‌كشد ، معاني نماديني از جمله حركت، هيجان و جهت را به بطن محيط تزريق خواهد كرد. در اين ميان دايره شايد پرطرفدارتر از ديگر موارد باشد؛ زيرا صميمت را به بطن خانه‌ راه خواهد داد؛ البته همه اين تاثيرگذاري‌ها منوط به اين است كه راه و چاه كاربرد چنين شيوه‌هاي خلاقانه‌اي را بدانيد. علاوه برآنچه درباره چيدمان با ترفند شكل هندسي سه ضلعي گفته شد، در چيدمان مثلثي وسايل خانه اگر يكي از راس‌ها دورتر از دو راس ديگر قرار داشته باشد، به نحوي تعادل و ايستايي را به نمايش مي‌گذارد.
انرژي و هيجان را به خانه بياورید

اگر قصد داريد محيطي خلاقانه و پر از انرژي داشته باشيد، كمك گرفتن از اشكال مثلثي با تنوع‌ رنگي كاربرد زيادي خواهد داشت. به طور نمونه اگر اتاق پذيرايي و نشيمن یا اتاق کودک خانه شما يكي است يا به صورت ال به هم متصل شده و عاشق مبلمان اسپرت هستيد، كاغذديواري ای با طرح‌هاي هندسي پيشنهاد خوبي براي شما خواهد بود. شايد هم دوست داريد هر فردي هنگام ورود به خانه‌تان فضايي پرانرژي و هيجان را تجربه كند؟ پس طرح‌هاي هندسي مي‌تواند به كمك شما بيايد به‌ويژه اگر شكل هندسي آنها مثلثي‌شكل باشد.
خانه ای که هندسه می داند!
يادتان باشد هنگام نصب اين كاغذها بايد به تنظيم درزها توجه داشته باشيد تا نظم طرح‌ها از رديفي به رديف ديگر به خوبي رعايت شده و يكنواختي در كار حفظ شود. براساس اصول طراحي، اشكال هندسي با رنگ‌هاي متنوع و شايد تند، موجب خواهد شد ديوار پيش زمينه‌اي مناسب براي جلوه بيشتر مبلمان شما باشد؛ علاوه بر اين، رسالت خطير نقطه مركزي را براي جلب توجه افراد در چيدمان اتاق برعهده دارد. يادتان باشد در اين شيوه بايد رنگ‌ها هم با كاربري اتاق و هم تركيب‌هاي هندسي روي ديوار هماهنگ باشند؛ اين مهم‌ترين شرط تاثيرگذاري خواهدبود.
احجام هندسي؛ يك ايده دست اول
خانه ای که هندسه می داند!

واقعيت اين است كه با اضافه كردن چند گوشه‌ هندسي در خانه و همچنين احجام تزييني هندسي فارغ از شكل و طراحي خانه، مي‌توان به ميزان زيادي به جذابيت نماي دكور داخلي خانه افزود؛ احجامي كه مي‌تواند به كانون ديد در خانه تبديل شود. به طور نمونه لوسترهايي كه شكل‌هاي هندسي دارند تغييرات زيادي را در نماي شما ايجاد خواهند كرد ، فضاي سقف را چشمگيرتر می کنند و به نوعي در نورپردازي نيز موثر هستند.
خانه‌تان را بزرگ‌تر كنيد

اگر طرفدار استفاده از سبك هندسي در خانه هستيد، انتخاب قاليچه‌ها با طرح‌هاي هندسي هم ايده خوبي خواهد بود؛ البته شايد اين نوع كفپوش‌ها در كف اتاق به نظرتان چندان جلوه‌اي نداشته باشند. پيشنهاد ما براي داشتن نمايي كلاسيك و ايده‌ال نصب چنين قاليچه‌هاي فانتزي روي ديوار خواهد بود. يك مثال در دسترس بزنم؛ استفاده از قالي گرد.
خانه ای که هندسه می داند!
اين ايده هم گزينه مناسب ديگري براي تكميل چينش مورد نظر شماست. توجه داشته باشيد که اين دسته از فرش‌ها فضايي را كه در اختيار داريد بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه خواهند داد؛ ضمن اينكه شما حس مي‌كنيد در فضايي دنج حضور داريد. اين را هم بدانيد كه دايره، معناي وحدت و يكپارچگي مي‌دهد؛ حسي كه فضاهاي داراي چنين چيدماني به شما القا مي‌كنند.
قاب‌ها؛ اين چند ضلعي‌های چاره‌ساز

از تزيينات روي ديوار سخن گفتيم، بد نيست كمي هم به فرم هندسي قاب‌هاي روي ديوار بپردازيم. به طور نمونه اگر عرض اتاق شما كم يا فضاي‌تان كوچك است، براي اينكه ديوار و نماي كامل اتاق كشيده به نظر برسد، از قاب‌هاي مستطيل‌شكل كمك بگيريد كه به صورت افقي روي ديوار جاي مي‌گيرند. يادتان باشد اين قاب‌ها علاوه بر عريض‌تر نشان دادن اتاق تاثير آرامش‌بخشي نيز در فضايي كه داريد، خواهند داشت.
خانه ای که هندسه می داند!

با اين وجود اگر علاقه داريد ارتفاع اتاق‌تان بلندتر به نظر برسد، از قاب‌هاي مستطيل استفاده كنيد كه به صورت عمودي در كنار يكديگر نصب شده‌اند؛ البته هميشه هم لازم نيست براي رسيدن به چنين هدفي از قاب‌ استفاده كنيد، بلكه آويزهاي مستطيل‌شكل عمودي نيز براي شما اين كاركرد را خواهند داشت. در صورتي هم كه علاقه‌مند هستيد فضايي كه در اختيار داريد، هنري و پوياتر جلوه كند، پيشنهاد مي‌كنم اين قاب‌ها را به صورت خطوط قطري روي ديوار نصب كنيد؛ البته اين را هم بگويم كه چنين ترفندي با رويكرد هندسي براي راه‌پله‌ها بيشتر از هر فضاي ديگري كاربرد دارد. با اين وجود اگر دوست داريد اتاقي خودماني‌تر داشته باشيد که افراد هنگام حضور در آن حس رسمي بودن فضا معذب‌شان نكند، خط افقي‌اي روي ديوار در نظر بگيريد و تابلوها را به شكل بالا و پايين حتي پله پله‌اي نصب كنيد.
عسلي‌ها و كوسن‌ها را دريابيد

ايده ديگر براي بهره‌گرفتن از بازي هندسه در دكوراسيون، استفاده از ميزهاي كوچك عسلي تكميل‌كننده ميز اصلي مبلمان اتاق نشيمن است. شما مي‌توانيد ميزهايي با تركيب‌هاي مختلف مثلث، نيم‌دايره، پنج ضلعي و ساير اشكال تهيه كنيد؛ حتي مي‌توانيد براي آنها ارتفاع‌هاي متفاوت و البته داراي كاربرد در نظر بگيريد. اين امكان نيز وجود دارد كه آنها را در رنگ‌هاي مكمل يا متضاد انتخاب كنيد تا تضاد رنگ‌ها، كنتراست و تركيب هندسي‌شان را بيشتر چشمگير و جذاب كند.
خانه ای که هندسه می داند!
چنين خلاقيتي را مي‌توانيد در صندلي‌ها، چراغ‌هاي روميزي، كوسن‌ها و بالش‌ها نيز داشته باشيد. البته اصلي‌ترين بحث در اينجا به نمايش گذاشتن تضاد خواهد بود؛ يعني در چيدمان با بهره از مفاهيم رياضي خطوط منحني و صاف را با هم تركيب كنيد. مثلا در صورتي كه سبك طراحي مبل شما خطي و مدرن است، صندلي‌هاي مبلمان خود را دور يك ميز دايره‌اي بچينيد اما اگر شكل آنها منحني است، توصيه مي‌شود، عناصر موجود را با يك مكمل زاويه‌دار هماهنگ كنيد.
به هم زدن نظم در يك چشم برهم زدن

اما ترفند ديگر براي كمك گرفتن از تاثيرات شگرف قوانين و اصول هندسي در چيدمان خانه به قفسه‌هاي روي ديوار مربوط مي‌شود؛ قفسه‌هايي كه يا مكاني براي قرار دادن وسايل تزييني بوده يا جاي مناسبي براي كتاب‌هاي شما خواهند بود. اين در حالي است كه برداشت بيشتر ما از قفسه‌هاي كتاب روي ديوار شكلي مربعي يا مستطيل‌گونه است كه شايد در مدت زماني كوتاه براي شما كسل‌كننده شود. پس كمي اين نظم هندسي تكراري را به هم بزنيد.
خانه ای که هندسه می داند!
به طور نمونه كتابخانه ای پنج ضلعي در جايي كه اتاق نشيمن و پذيرايي به هم متصل هستند، نصب كنيد يا براي گوشه اتاق كتابخانه نواري‌شكلي را به صورت نيم‌دايره تدارك ببينيد. اگر تهيه چنين قفسه‌هايي براي‌تان دشوار است، از همان تركيب مربع‌شكل استفاده كنيد اما خطوط عمودي قفسه‌ها را از شكل متوازن و يكنواخت دربياوريد. اين خطوط مي‌توانند مورب و زاويه‌دار و همچنين نامتوازن باشند. به اين ترتيب با كمي دستكاري هندسي كتابخانه‌اي مدرن و جذاب خواهيد داشت.
يك راز خوشمزه هندسي

موافق هستيد به فضايي به نام آشپزخانه سرك بكشيم و كمي از كاربرد هندسه در قالب مثلث در اين مكان بگوييم كه غذاهاي خوشمزه و مطبوع شما تدارك ديده مي‌شود؟ توجه داشته باشيد اين محدوده از خانه مهم‌ترين فضا براي نگهداري مواد اوليه غذا، پخت و پز و شست‌و‌شوي ظروف و همچنين انواع خوراكي‌ها بوده و سه عنصر مهم در چيدمان آن يخچال، اجاق گاز و سينك ظرفشويي است كه مثلث كار در آشپزخانه را تشكيل مي‌دهد؛ مثلثي كه به طور اصولي كمترين طول لازم براي هر ضلع آن در اين فضا بايد ۱۲۰ سانتي‌متر و بيشترين آن ۲۷۵ سانتي‌متر باشد.
خانه ای که هندسه می داند!
البته اگر آشپزخانه شما كوچك است (مانند بسياري از واحدهاي مسكوني امروزي) حداقل فاصله را تا ۸۰ سانتي‌متر نيز مي‎توان در نظر گرفت اما از ياد نبريد طول كمتر از اين اندازه، نداشتن فضاي كافي براي كار را رقم مي‌زند و فاصله بيش از حداكثر اندازه يادشده نيز باعث خستگي و صرف انرژي بيش از حد خواهد شد.
عجله نكنيد؛ يك توصيه مهم ديگر

خانه ای که هندسه می داند!
در تصميم‌گيري براي كاربرد سبك خاص و خلاقانه دايره‌اي چندان عجله نكنيد؛ زيرا اگر قصد داريد در منزل خود از طرح‌هاي غير متعارف دايره و نيم دايره‌اي بهره بگيرد و خانه شما خطوط صاف زيادي دارد، ممكن است چنين دكوراسيوني چندان مناسب به نظر نرسد ولي نااميد نشويد؛ فقط بايد به دفعات شكل منحني را در فضايي كه در اختيار داريد، تكرار كنيد. به طور مثال ميز، كتابخانه يا آينه‌هاي قوس‌دار و منحني تهيه كنيد كه انحناي به كار برده شده در چيدمان اتاق را بيشتر تداعي كند.

نقطه كانوني و مركزي هم بد نيست

جدا از اضلاع، شكل فضا و وسايل در خانه، هندسه كاربردهاي ديگري نيز در چيدمان محيط دارد. به عنوان نمونه ‌مي‌توان به نقطه كانوني اشاره كرد؛ محلي كه افراد در نخستين لحظه ورود توجه‌شان به آن جلب مي‌شود و معرف سليقه و خلاقيت شما خواهد بود. نقطه‌اي كه بهتر است در مسير ورود به اتاق يا فضاي مورد نظر بوده و ساير وسايل خانه جلوي آن قرار نگرفته و ديد آن را مختل نكنند. فراموش نكنيد هماهنگي در چينش به اين معناست كه تمام اجزاي يك تركيب بصري با يكديگر ارتباط داشته و هم را كامل كنند؛ حتي مي‌توانيد براي ايجاد نقطه كانوني ترفند هندسي به كار ببريد؛ چند تابلوي مربع‌شكل. به عنوان مثال 9 قاب مربع را در سه رديف كنار هم نصب كنيد كه شكل مربع بزرگي را تشكيل دهد. اين ايده روي ديوار پشتي ميز ناهارخوري يا كاناپه اتاق نشيمن كاربرد دارد.
خانه ای که هندسه می داند!

شكلي ديگر از مفاهيم هندسي داراي كاربرد در دكوراسيون، نقطه مركزي است كه هسته اصلي چيدمان اتاق را تشكيل مي‌دهد. به طور حتم تصور مي‌كنيد اين نقطه درست در وسط اتاق قرار دارد، اگرچه در بسياري از خانه‌ها چنين شرايطي مصداق دارد اما همواره اينگونه نيست. مهم‌ترين كاربرد اين اصل در اتاق‌هاي مستطيل‌شكل دراز يا فضاهاي بزرگ ايجاد فضاهاي جداگانه است. براي اينكه فضاي مورد نظر تركيب بهتري داشته باشد، بايد با كمك هندسه چند نقطه مركزي در آن ايجاد كنيد. به طور مثال در سالن پذيرايي مستطيل‌شكل و كشيده چند سري مبل به شكل دايره و مربع در فواصل معين از هم دور ميز به صورت محوري تدارك ببينيد. به اين ترتيب شما موفق شده‌ايد با يك ترفند ساده هندسي چشم‌ها را گول زده و كمي بي‌قواره بودن اتاق را از چشم ‌مهمانان پنهان كنيد.
دوستانه دور هم جمع شويد

امروزه بسياري از افراد تلاش مي‌كنند چيدمان خانه‌هاي خود را از مستطيل و مربع به شكل ديگري از هندسه تغيير دهند؛ مدلي كه به نظر مي‌رسد طرفداران زيادي نيز داشته باشد. كمي فكر كنيد. درست حدس زده‌ايد منظور شكل هندسي ای است بدون اضلاع تفكيك شده يا همان منحني بسته كه همه نقاط آن از يك نقطه ثابت به نام مركز به يك فاصله‌اند. درست گفتيد منظور ما دايره است. در توضيح بيشتر بايد بگويم كه اتاق دايره‌شكل يا فضايي كه در آن از خطوط منحني در دكوراسيون استفاده شده است، براي افرادي كه در آن بسر مي‌برند، آرامش به همراه دارد؛ آرامشي توام با حس پويايي و صميميت. اگر هدف شما داشتن محيطي صميمي و دوستانه است، استفاده از طرح‌ها و اشكال دايره‌اي‌شكل در دكوراسيون مي‌تواند پيشنهاد مناسبي باشد.
خانه ای که هندسه می داند!
به طور مثال مبل‌ها و صندلي‌هاي خود را به صورت نيم‌دايره يا گرد بچينيد. درصورتي هم كه قصد تهيه مبلمان جديدي داريد به خاطر داشته باشيد شكل منحني نيم‌دايره مبل‌ها قادر است شما را در رسيدن به اين هدف ياري كند. چنين چينشي اين امكان را فراهم مي‌آورد تا افراد همزمان در كنار و روبه‌روي يكديگر بنشينند كه فضايي دوستانه و صميمانه را تداعي خواهد كرد؛ ضمن اينكه اگر مبل‌هاي شما در مجاورت تلويزيون يا منظره‌اي زيبا قرار دارند، چيدمان دايره‌اي شكل كمك مي‌كند تا همه افراد به ميزاني مشابه از اين نما بهره بگيرند؛ درحالي كه در چيدمان مستطيل و مربع‌شكل اينگونه نيست.


برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:
خانه ای که هندسه می داند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج