۳۷۸۸۳
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

برگزاری «الکامپ» در غیاب بزرگان

هجدهمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) روز گذشته و درست زمانی که وزیر برکنار شده‌اش در مراسم تودیع و معارفه کلید وزارتخانه متبوعش را به علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی می‌سپارد، با حضور محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی کشور افتتاح شد.

دنیای اقتصاد: هجدهمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) روز گذشته و درست زمانی که وزیر برکنار شده‌اش در مراسم تودیع و معارفه کلید وزارتخانه متبوعش را به علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی می‌سپارد، با حضور محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی کشور افتتاح شد.

نمایشگاهی که همیشه حاشیه‌هایش بر متن آن می‌چربد. امسال نیز مانند سال گذشته برگزاری آن به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نرسید و یک مجمع تازه وارد یعنی مجمع تشکل‌هاي فناوري اطلاعات به‌عنوان مجري اين نمايشگاه معرفی شد.

الکامپ ۱۸ ساله همچون دوره‌های گذشته با مشکلات همیشگی همچون: بدقولی نمایشگاه بین‌المللی در خصوص مسائل ارزی- ریالی، ثبت نام و جانمایی شرکت‌ها در نمایشگاه و... قبل از برگزاری خود دست و پنجه نرم کرد. نمایشگاهی که زمانی قرار بود به جیتکس دوم منطقه تبدیل شود حالا به دلیل کشمکش‌های همیشگی بین صنف آی‌تی با کمرنگ شدن حضور شرکت‌های خصوصی هر سال با بی‌رونقی بیشتری همراه می‌شود.

کاهش صادرات آی سی تی

محمد نهاوندیان، ‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، در مراسم افتتاحیه الکامپ هجدهم با اشاره به کاهش صادرات حوزه آی سی تی گفت:‌ بر اساس آمارهای موجود سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار صادرات ICT داشتیم اما اکنون براساس آمارهای اعلام شده در ۶ ماه نخست سال‌جاری ما با کاهش صادرات روبه‌رو بوده‌ایم به طوری که طی این مدت تنها ۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ICT کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد این عدم رشد با سایر مولفه‌هاي موجود همخوانی ندارد که باید دلایل آن آسیب شناسی شود تا به این نکته که چرا رشد صادرات بخش ICT با سایر اقلام غیرنفتی متوازن نبوده است، برسیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در پایان بیان کرد: امیدواریم که برگزاری این نمایشگاه بتواند به ارائه یک چارچوب اساسی برای ارائه راهکارهایی در رابطه با توسعه ICT و صادرات آن به سایر کشورها بینجامد.

اخوان دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز از دیگر سخنرانان افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه الکامپ بود. وی در این مراسم با اشاره به درآمد دولت از طریق بخش آی سی تی کشور گفت: درآمد حاصل از ICT سالانه ۳ هزار میلیارد تومان است، اما این عدد سهم دولت مي‌شود و از این درآمد فعالان این عرصه کاملا بی‌بهره هستند و با چنین اوضاعی نباید انتظار تغییر و تحول عمده داشته باشیم.

آزاده داننده، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه الکامپ هجدهم بود. وی با اشاره به مشکلات ارزی - ریالی الکامپ گفت: الکامپ نمی تواند رونق پیدا کند تا وقتی که مشکل ارزی - ریالی و قوانین و مقررات بازدارنده حل نشود. رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: عدم حضور دولتی‌ها در سالن خالی دولت الکترونیکی و محدودیت‌هايي که از سوی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تعریف شده از جمله مشکلاتی است که به صورت مستقیم بر رونق الکامپ تاثیرگذار است.

کاهش شرکت‌کننده، کاهش متراژ

در حالی که قبل از برگزاری هجدهمین دور از نمایشگاه الکامپ، در نشست خبری اعلام شد که این دور از نمایشگاه با استقبال خوبی از سوی شرکت‌های فعال در بخش آی‌تی کشور همراه است، اما براساس گزارش‌های منتشر شده و نگاهی به لیست شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه می‌توان به حضور کمرنگ شرکت‌های قدیمی سخت‌افزاری این حوزه پی برد. براساس اظهارت برخی از فعالان بازار کامپیوتر مشکلات ارزی- ریالی، نوسانات بازار ارز، عدم شفافیت در نحوه برگزاری و... انگيزه‌هاي تجاري این گروه را براي حضور در الکامپ هجدهم ضعیف کرده است.

همچنین از نظر متراژ نیز الکامپ ۱۸ ساله با کاهش فضا روبه رو است. این دور از نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۱۷ هزار مترمکعب برگزار می‌شود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۵ هزار مترمکعب کاهش داشته است. شرکت‌کنندگان این نمایشگاه تخصصی در حوزه کامپیوتر و الکترونیک را ۲۹۸ شرکت خصوصی، ۳۰ دستگاه دولتی تشکیل می‌دهند. همچنین الکامپ هجدهم در حالی نام بین‌المللی را به خود یدک می‌کشد که تنها ۱۰ شرکت خارجی در آن حضور دارند.

بزرگان غایب

در حالی که سال گذشته و در غیاب بزرگان بخش خصوصی، دستگاه‌های دولتی توانسته بودند با برپایی نشست‌ها و همایش‌هایی در خصوص بالا بردن امنیت خصوصی کاربران در فضای اینترنت یا معرفی خدمات الکترونیکی سازمان‌ها دولتی کمکی به رونق این نمایشگاه تخصصی کنند امسال دولتی‌ها نیز سر ناسازگاری را با این نمایشگاه باز کردند.

چرا که قبل از برگزاری الکامپ هجده ساله خبرهایی مبنی بر عدم حضور این دستگاه‌ها در نمایشگاه شنیده شد و این در حالی بود که قبل از شروع به ثبت‌نام شرکت‌ها در هجدهمین دور از نمایشگاه الکامپ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهوری در نامه‌ای تمامی دستگاه‌های دولتی را موظف کرد تا آخرین خدمات الکترونیکی خود را در این نمایشگاه ارائه کنند. اما گویا این اجبار در واپسین روزهای شروع نمایشگاه الکامپ به کاری غیرضروری برای این دستگاه‌ها تبدیل شده است.

علی رضی،‌ رییس امور توسعه دولت الکترونیک معاونت توسعه و مدیریت انسانی رییس‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در خصوص انصراف بخش دولتی به حضور در این نمایشگاه می‌گوید: «ناهماهنگی و عدم پیگیری مناسب از سوی مجریان برگزاری نمایشگاه باعث این تصمیم‌گیری شده است. به‌رغم تشویق دستگاه‌های دولتی به حضور در نمایشگاه با رویکرد توسعه دولت الکترونیک و استقبال از فراخوان متاسفانه زمان از دست رفته و عملا فرصتی برای ادامه این موضوع وجود ندارد و به این ترتیب امسال سالنی برای موضوع دولت الکترونیک نخواهیم داشت.»

وی به بدقولی برگزارکنندگان این نمایشگاه اشاره می‌کند و مي‌افزاید: «برگزارکنندگان این نمایشگاه با بدقولی اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص سالن دستگاه‌های دولتی و ارائه امکانات لازم را در این زمینه به ما اعلام نکردند.»به گفته وی، عدم وجود تجربه کافی مجری در برگزاری نمایشگاهی در این اندازه و وجود دغدغه‌های دیگر آنها مانند مشکل ارزی ریالی، موجب کم‌توجهی به این موضوع شده است. در مقابل این ادعا، اما برگزارکنندگان هجدهمین نمایشگاه الکامپ، دلیل انصراف دستگاه‌های دولتی برای حضور در این نمایشگاه را قرار گرفتن این گروه در کنار شرکت‌های بخش خصوصی و نداشتن یک سالن اختصاصی اعلام می‌کنند.

بازدید مجازی از نمایشگاه

از تحولات الکامپ هجدهم می‌توان به برپایی نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی اشاره کرد. در واقع هجدهمین نمایشگاه الکامپ ۱۵ آذر ماه با الگوبرداری از نمایشگاه‌های خارجی به صورت مجازی افتتاح شد. علاقه‌مندان با مراجعه به سایت www.elecomponline.com می‌توانند تمامی محصولات ارائه شده توسط شرکت‌ها را بازدید کنند.

در کنار این سایت نیز برگزارکنندگان این نمایشگاه از راه‌اندازی باشگاه مجازی الکامپ خبر داده بودند که با راه‌اندازی این باشگاه بازدیدکنندگان مي‌توانند با شرکت‌ها تبادل داشته و یک فضای دادوستد مجازی را فراهم کنند. همچنین براساس توافقات انجام شده قرار است شبكه بازار در روزهاي برگزاري هجدهمين دور نمايشگاه، روزانه گزارشي ۱۰۰ دقيقه‌اي به صورت زنده از رويدادها و فعاليت مشاركت‌كنندگان در اين نمايشگاه پخش كند. هجدهمین دور از نمایشگاه الکامپ ۱۹ تا ۲۲ آذرماه و از ساعت ۹ تا ۱۶ میزبان علاقه‌مندان به حوزه کامپیوتر خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با سلام و ادب
      به اطلاع می رساند اپراتور تلفن همراه با نام رایتل در تبلیغات سایت خود اعلام نموده است که با ثبت نام سیم کارت در سایت رایتل در ایام نمایشگاه الکامپ اقدام به ارائه سیم کارت رایگان هدیه می نماید ولی در روز دوم نمایشگاه بنده در ساعت 17 خواستم سیم کارت از سایت ثبت نام نمایم که ثبت نام سیم کارت هدیه بسته بود ضمن تماس با اپراتور گفتند که ظرفیت تمام شده و ثبت نام ندارد . آیا این مصداق عوام فریبی نیست که در غرفه خود رایتل در نمایشگاه و حتی سایت اعلام می نمایند و نموده بودند که در ایم برگزاری نمایشگاه سیم کارت هدیه می دهند ولی پس ار 24 ساعت می گویند ظرفیت تکمیل است ؟
      چندین ایمیل به رایتل ارسال نمودم ولی پاسخگو نیستند ! چه کسی نظارت بر این عوام فریبی در ابتدای کار این اپراتور دارد ؟
      خواهشمند است به عنوان رسانه ای بیطرف پیگری نمایید .
      با تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج