۳۷۹۱۳۲
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

کارگردان «برادرم خسرو»: فیلم شاهکاری نساختم

احسان بیگلری کارگردان فیلم ˝برادرم خسرو˝ با بازی شهاب حسینی خود را برای کارگردانی فیلم دومش آماده می‌کند.

هنرآنلاین: احسان بیگلری کارگردان فیلم ˝برادرم خسرو˝ با بازی شهاب حسینی خود را برای کارگردانی فیلم دومش آماده می‌کند.

کارگردان «برادرم خسرو»: فیلم شاهکاری نساختم

احسان بیگلری کارگردان جوانی است که سال گذشته با فیلم" برادرم خسرو" به شکل جدی وارد عرصه سینما شد و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور یافت. او این روزها خود را آماده می‌کند تا به سراغ ساخت دومین اثر سینمایی خود برود.

او دراین‌باره به ما گفت: قصد دارم تا پایان امسال و بدون هیچ‌گونه عجله و شتابی کار دومم را کلید بزنم. سیناپس اولیه این اثر توسط خودم و پریسا هاشم‌پور نوشته شده و نگارش فیلمنامه را به زودی آغاز خواهیم کرد.

این کارگردان جوان در ادامه با بیان اینکه عنوان فعلی این فیلم "کودتا" خواهد بود، درباره فضای آن نیز افزود: فضای این فیلم شبیه به فیلم قبلی‌ام "برادرم خسرو" نیست. درام روان‌شناختی دارد که به شدت قصه‌گوست و ملتهب‌تر خواهد بود.

وی درباره انتخاب بازیگران این فیلم و یا نگارش فیلمنامه بر مبنای بازیگری خاص بیان کرد: در سینمای ایران این‌گونه نیست که بتوان بر مبنای یک بازیگر فیلمنامه را نوشت. تجربه سال‌ها دستیاری و ساخت فیلم کوتاه به من ثابت کرده که نمی‌شود در سینمای ایران بر اساس یک بازیگر قصه را نوشت و اساساً هم این نوع نگارش اشتباه است. باید کاراکتر شکل بگیرد و هر بازیگری که این نقش را پذیرفت رنگ خودش را به آن نقش بدهد. امیدوارم انتخاب‌های خوبی داشته باشم و بازیگرانی که انتخاب می‌کنم در خدمت کار باشند، تلاش می‌کنم هم از بازیگران چهره و هم بازیگران جوان برای این کار استفاده کنم که برای نقش از چیزی کم نگذارند، چرا که" کودتا" یک فیلم بسیار پربازیگر و سخت است.

کارگردان «برادرم خسرو»: فیلم شاهکاری نساختم

بیگلری درباره دلایل علاقه‌مندی به ژانر اجتماعی و پرداختن به موضوعات روان‌شناختی نیز عنوان کرد: بیشتر به قصه‌هایی که دوست دارم فکر می‌کنم و اصولاً علاقه‌مند به این نوع درام هستم. قصه‌ای داشتم درباره دو برادر که آن را پرورش دادم و به اینجا رسید که "برادرم خسرو" شکل گرفت، گاهی اوقات برخی اتفاقات هستند که با آدم می‌مانند و من مدت‌ها به این موضوع فکر می‌کردم و دوست داشتم روزی آن را تبدیل به فیلم کنم. در نهایت نیز زمانی که فکر کردم، فضا مناسب است، اقدام به ساخت آن کردم.

وی درباره انتخاب دو بازیگر اصلی این فیلم یعنی شهاب حسینی و ناصر هاشمی نیز گفت: اولین نفری که برای بازی در نقش خسرو انتخاب کردم شهاب حسینی بود و با توجه به سابقه ذهنی که از او داشتم، وقتی فیلمنامه را خواند ابراز تمایل کرد و با هم جلو آمدیم تا به اینجا رسیدیم. ناصر هاشمی هم به پیشنهاد وی برای این نقش انتخاب شد و بعد از سال‌ها در سینما حضور دوباره یافت.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه سینمای ایران نباید تنها در چند ژانر خلاصه شود اظهار کرد: به نظرم درام‌های اجتماعی در سینمای ما بسیار زیاد شده است و منتقدان نیز در طول این سال‌ها به این موضوع بسیار بها دادند، همین عامل نیز موجب شد تا فیلمسازان جوان ناخودآگاه به این موضوعات توجه کنند، در حالی که ما سوژه‌ها و موضوعات بسیار زیادی داریم که می‌توان در سینما به آن‌ها پرداخت.

بیگلری ادامه داد: انتخاب این سوژه‌ها بستگی به تجربیات فیلمساز، شرایطی که در آن رشد کرده، فلسفه فکری و عوامل گوناگونی دارد که برود به سراغ چه قصه‌ای؛ من علاقه‌مند به حوزه روان‌شناختی هستم و این قصه‌ها و فضا را دوست دارم و فکر می‌کنم باید به آن‌ها ورود کرد. ما در حال حاضر یا کمدی و یا اجتماعی دو ژانر اصلی سینمایمان را تشکیل داده است. سینمای ما به موضوعات روان‌شناختی، بسیار کلیشه‌ای ورود کرده و بیشتر یا یک دیوانه را نشان داده که همواره در زنجیر بوده و یا یک فرد بیمار روان‌پریش به نمایش گذاشته شده است، در حالی که در کشور ۴۰ درصد بیماران پیدا هستند و به روان‌پزشک مراجعه می‌کنند و درصد بالایی نیز پنهان هستند آن‌ها نیز مانند افراد معمولی زندگی می‌کنند، اما پر از چالش، معضلات و پیچیدگی‌های روحی و روانی که زندگی همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به دلیل بحران‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد باید این مشکلات را ریشه‌یابی کرد، فکر می‌کنم وقت آن رسیده به این موضوعات بپردازیم ولی با این تفاوت که این آدم‌ها هم مثل ما هستند و خیلی ویژه و عجیب غریب نیستند. امیدوارم "برادرم خسرو" توانسته باشد این راه را باز کند تا به موضوعات اینچنینی نیز در سینما پرداخته شود و این موضوعات نیز در سینمای ایران دیده شوند.

کارگردان «برادرم خسرو»: فیلم شاهکاری نساختم

بیگلری درباره مصائب و مشکلات فیلمسازی در سینمای ایران عنوان کرد: من فیلم شاهکاری نساختم و تنها از ۵۰ درصد توانایی خودم استفاده کردم، اما از این سد عبور کردن و جلو آمدن کار بسیار سختی است. چند سال تلاش مستمر، دستیاری، ساخت فیلم کوتاه فراهم کردن سرمایه، ورود به سینمای حرفه‌ای که بتوان اکران گرفت و... را باید انجام دهی تا بتوانی وارد عرصه بزرگ سینما شوی، ولی فشار بسیار زیادی را باید متحمل شد و این گاهی کارگردان را تا مرز خرد شدن هم پیش می‌برد. مثل تمام چالش‌های فیلم اولی‌هاست، حالا برخی در این راه موفق می‌شوند و فیلم خوب می‌سازند، برخی متوسط و گاهی هم فیلمشان بد از آب درمی‌آید. ادامه این راه بستگی به خود فیلمساز دارد که چه هدفی دارد و راه حل‌ها و هدف‌هایش چگونه است، همه چیز مربوط به خود کارگردان و موضوعی است که انتخاب می‌کند و اینکه از سینما چه چیزی می‌خواهد. باید در این راه تلاش کرد و در فیلم‌های بعدی هم پرقدرت بود. امیدوارم بتوانم این مسیر را خوب طی کنم، ولی سینماست و گاهی مشکلاتی پیش می‌آید که قابل تشخیص نیست، "برادرم خسرو" برای من یک فیلم متوسط تقریباً رو به بالاست. اگر شرایط تولید و شرایطی که برایم پیش نمی‌آمد فیلم خیلی به آنچه مدنظرم بود نزدیک‌تر می‌شد. با تمام این اوصاف پشت فیلمم هستم و امیدوارم مردم آن را دوست داشته باشند.

وی در پایان درباره زمان اکران این فیلم نیز گفت: "برادرم خسرو" پس از اکران فیلم "فروشنده" در آبان ماه اکران می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج