۳۷۹۱۵۳
۱ نظر
۵۰۶۵
۱ نظر
۵۰۶۵
پ

دیوارهایی که توانستند شهرتی جهانی به دست آورند

مشهورترین دیوارهای دنیا

جاذبه های توریستی زیادی در سراسر دنیا وجود دارند، از مناظر طبیعی و مکان های باستانی گرفته تا ساخته های مختلف دست بشر که همگی بینندگانشان را مجذوب خود می کنند. اما در این میان، بعضی از جاذبه های گردشگری کمی عجیب و دور از ذهن به نظر می رسند.

مجله همشهری سرنخ: جاذبه های توریستی زیادی در سراسر دنیا وجود دارند، از مناظر طبیعی و مکان های باستانی گرفته تا ساخته های مختلف دست بشر که همگی بینندگانشان را مجذوب خود می کنند. اما در این میان، بعضی از جاذبه های گردشگری کمی عجیب و دور از ذهن به نظر می رسند. مانند دیوار آدامسی در سیاتل آمریکا و یا دیوار مرزی ملیلا که به خاطر داشتن مدرن ترین تجهیزات امنیتی به شهرت رسیده است.
دیوار آدامس ها

دیوار آدامس ها در سیاتل آمریکا، مکانی است برای تمام کسانی که علاقه زیادی به چسباندن آدامس جویده شده خود به دیوار دارند. این دایوار برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ (۱۳۷۲) با تاسیس یک سالن تئاتر در این منطقه ساخته شد، تماشاگرانی که برای خرید بلیت نمایش، ساعت ها در صف منتظر می ماندند و یا کسانی که پس از اتمام تئاتر از سالن خارج می شدند، آدامس های جویده شده خود را به این دیوار می چسباندند.

تعداد این آدامس ها آنقدر زیاد بود که نظافتچی های سالن مجبور بودند هفته ای دو بار این دیوار را تمیز کنند، تا اینکه بالاخره تصمیم گرفتند آن را همانطور به حال خود رها کنند.
مشهورترین دیوارهای دنیا

دیوار آدامسی 15 متر طول او چهار و نیم متر ارتفاع دارد و حالا دیگر تمام آن با آدامس های رنگارنگ پوشانده شده است.

در عرض هفت سال، میزان این آدامس ها به حدی رسید که تقریبا چند لایه شده و دیگر جایی از دیوار دیده نمی شد، حتی بعضی از مردم با آدامس ها، اشکال مختلفی ساخته و باعث شدند تا این دیوار در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) به یکی از جاذبه های گردشگری سیاتل مبدل شود، در سال ۲۰۰۹ این دیوار به عنوان یکی از پنج جاذبه کثیف گردشگری دنیا معرفی شد.

در سوم نوامبر 2015 این دیوار بعد از 23 سال برای اولین بار با دستگاه های بخار فوق العاده قوی تمیز شد تا از فرسایش دیوار توسط شکر موجود در آدامس ها جلوگیری شود، این کار 130 ساعت طول کشید و در نهایت 1070 کیلوگرم آدامس از روی دیوار برداشته شد، اما از 10 روز بعد دوباره چسباندن آدامس به این دیوار آغاز شده و در عرض چند روز بخش زیادی از دیوار با آدامس پوشانده شد.
مشهورترین دیوارهای دنیا
خط آتیلا

خط آتیلا یا خط سبز، خطی مرزی بین دو بخش یونانی و ترک نشین قبرس است.

به خاطر این که اسم رمز عملیات ارتش ترکیه در قبرس در سال 1974 (1353)، «آتیلا» بود این خط به خط آتیلا مشهور شد.

این خط درواقع دیواری طولانی به طول ۱۸۰ کیلومتر است که هر قسمت از آن، از مواد مختلفی ساخته شده است، از دیوار خانه های روستایی گرفته تا بشکه، برج های دیده بانی و مراقبت، سیم خاردار و دیوارهای بتونی.
مشهورترین دیوارهای دنیا

در محدوده این دیوار و درواقع دهکده های نزدیک آن در حدود 10 هزار نفر زندگی می کنند.

این دیوار قبرس شمالی که تحت نفوذ ترکیه است و قبرس جنوبی را از یکدیگر جدا می کند از وسط نیکوزیا- پایتخت- نیز می گذرد.

این دیوار باعث شده تا پس از فروپاشی دیوار برلین، تنها پایتختی باشد که به دو قسمت تقسیم شده است.
حصار ملیلا

دیوار مرزی ملیلا که در مرز مراکش و اسپانیا و در محدوده ای به همین نام قرار گرفته است، درواقع به منظور جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و قاچاقچیان ساخته شده و به خاطر داشتن بیشترین و پیشرفته ترین وسایل امنیتی در دنیا به شهرت رسیده است.
در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) در حدود ۷۰۰ آفریقایی مهاجر قصد داشتند تا با بالا رفتن از این حصار به طور غیرقانونی از کشور خارج شوند که درگیری شدیدی بین آنها و ماموران رخ داد که در نهایت عده ای از این مهاجران کشته شدند، به همین خاطر دولت مراکش تصمیم گرفت تا برای جلوگیری از بالا رفتن مردم، از وسایل امنیتی ویژه ای استفاده کند.
مشهورترین دیوارهای دنیا

به طور کلی این دیوار 11 کیلومتر طول و شش متر عرض دارد که همه آن با سیم خاردار پوشانده شده است. در فاصله هر چند متر نیز یک دوربین مداربسته، نورافکن های بسیار قوی، سنسورهای حساس در برابر حرکت و صدا و حتی در قسمت هایی از مسیر جریان برق قرار داده شده اند که رد شدن از این دیوار را به طور کامل غیرممکن می سازند.
دیوار چین

دیوار چین که یکی از عجایب هفت گانه جهان هم به حساب می آید، طولانی ترین و بزرگ ترین ساخته دست بشر و تنها سازه ای است که از قضا قابل دیدن است. این دیوار در نقشه جغرافیایی کشور چین تا ۷۰۰۰ کیلومتر ادامه پیدا کرده است. تاریخ ساخت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد باز می گردد.

در قرن شانزدهم این دیوار طویل به عنوان مرز چین شناخته شد. دیوارهای دیگری هستند که به این دیوار منتهی می شوند اما معروف ترین آنها دیواری است که در زمان امپراتوری اول چین به نام شین چی هوآنگ ساخته شده است. در آن زمان حکومت چین برای جلوگیری از حملات دولت های شمالی، برج های آتشی را برای خبررسانی و قلعه های مرزی برای به دست آوردن اطلاع از وضعیت دشمن بر روی دیوار چین ساخته بود.
مشهورترین دیوارهای دنیا

در سال ۲۲۱ قبل از میلاد، دولت چین دیوارها را به هم متصل کرد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه ها درآمد. امپراتور می خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند. دیوار چین یکی از زیباترین و منحصر به فردترین دیوارها دنیا به حساب می آیند.
دیوار یادبود ویتنام

دیوار یادبود سربازان ویتنام که به طول 8000 متر ساخته شده، با واشینگتن دی سی قرار دارد و به افتخار سربازان، جان باختگان، جانبازان و مفقودان جنگ ویتنام ساخته شده است.

این دیوار درواقع از سه بخش تشکیل شده است؛ مجسمه یادبود سه سرباز، زنان سرباز و دیوار کهنه سربازان که مشهورترین بخش دیوار هم به حساب می آید و همچنین اثر معماری مشهور به نام مایالین. روی این دیوار نام تمام کسانی که به نحوی در این جنگ شرکت داشته اند به عنوان یادبود ذکر شده است.
مشهورترین دیوارهای دنیا

دیوار یادبود ویتنام در سال 2007 (1386) به عنوان یکی از مکان هایی که مردم بیشترین علاقه مندی به بازدید از آن را داشته اند و از دیدنش احساس رضایت کرده اند از طرف موسسه معماران آمریکا انتخاب شد و به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار و اماکن تاریخی این کشور قرار گرفت. بر روی این دیوار نام 58 هزار و 307 نفر حک شده است.

ساخت دیوار در سال 1983 (1362) به اتمام رسید اما از آنجا که نام برخی از افراد فراموش شده بود، در سال 2015 (1394) نام ها دوباره به دیوار اضافه شدند که شامل 8 زن نیز می شدند. البته 1200 نفر نیز به عنوان جان باختگان گمنام بر روی این دیوار جایی را به خود اختصاص داده اند که نمادی خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است.

دیوار پادشاه طوفان

دیوار «استورم کینگ» یا «پادشاه طوفان» که در نیویورک قرار دارد، دیواری سنگی است که از سنگ و صخره هایی با ابعاد مختلف در رنگ های گوناگون تشکیل شده که قدمت بعضی از آنها به یک میلیون سال قبل رسیده و از جنس سنگ های آتشفشانی هستند. این دیوار ۴۰۲ کیلومتر طول دارد و از میان جنگل و رودخانه های میان راه عبور می کند.

دیوار استورم کینگ که در سال 1852 ساخته شد، یکی دیگر از دیوارهای باستانی ساخته دست بشر به حساب می آید که حالا پس از گذشت سال های طولانی، بارش های فراوان و باد و طوفان تا حدودی شکل سنگ های آن را تغییر داده اما همچنان سالم و پابرجا باقی مانده است.
مشهورترین دیوارهای دنیا

در آن دوران، طوفان های شدیدی که از سمت جنگل می آمد و بادها بسیار زیادی که می وزید، هم زندگی را برای ساکنان دهکده نزدیک جنگ سخت کرده بود و هم باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی آنها می شد، به همین خاطر فردی به نام «اندی گلدورسی» تصمیم گرفت با ساخت این دیوار جلوی طوفان را بگیرد و به همین دلیل این دیوار، پادشاه طوفان نام گرفت.

برای ساخت دیوار پادشاه طوفان، مردم دهکده به کمک اندی طی ۱۷ روز، ۲۵۰ تن سنگ بزرگ جمع آوری کردند. در ابتدا دیوار به شکل مستقیم ساخته شد اما تا کمی ارتفاع آن زیاد می شد، کج شده و فرو می ریخت، به همین خاطر اندی تصمیم گرفت آن را به شکل مارپیچ ساخته و از تنه درختان به عنوان تکیه گاه برای نگه داشتن دیوار استفاده کند.
دیوار سبز

سرتاسر جاده ای به طول ۵۲۰ متر در اسکاتلند، با پرچینی بی نظیر از درختان راش پوشانده شده و اکنون این مسر به عنوان بزرگ ترین و طولانی ترین پرچین ساخته دست بشر در دنیا، در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است.

ارتفاع این دیوار در قسمت های شمالی جاده، 36 متر و در قسمت های جنوبی 24 متر و به طور متوسط 30 متر است.

جالب اینجاست که کسانی که از کنار چنین دیوار سبزی گذر می کنند، باور نمی کنند این دیوار در ابتدا توسط انسان ها ساخته شده و کم کم به این صورت درآمده است. درختان این پرچین در سال ۱۷۴۵ توسط رابرت موری نرن و همسرش جین مرسر در اطراف خانه شا ن در ملک «میکلور» که بسیار بزرگ و وسیع بود کاشته شد، در آن زمان آنها تنها می خواستند تا حد و مرز ملک خود را مشخص کنند و همچنین حیاط خانه با کمک درختان راش همیشه سبز باشد، اما در همان سال جنگی بین دو گروه انگلیسی و اسکاتلندی شکل گرفت که رابرت نیز در این جنبش شرکت کرده و کشته شد.
مشهورترین دیوارهای دنیا

بعد از این حادثه تلخ، همسر آقای میکلور تصمیم گرفت برای زنده نگه داشتن یاد شوهرش از این درختان راش به خوبی مراقبت کرده و بگذارد رشد کنند. حالا پس از حدود ۲۰۰ سال از این ماجرا خانه آنها به ملکی اجاره ای برای مسافران مبدل شده او این پرچین زیبا هم دیوار سبز نام گرفته است. این حصار هر ۱۰ سال یک بار توسط تیمی چهار نفره و متخصص با دستگاه های پیشرفته برش زن و بالابر هرس می شود که البته در حدود شش هفته طول می کشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 6adi

      جالب بود ، سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج