۳۷۹۲۳۳
۵۰۲۴
۵۰۲۴
پ

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل

آیشمن پس از شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، موفق شد تا به همراه خانواده‌اش به آرژانتین فرار کند و به مدت ۱۵سال با هویت جعلی در آنجا زندگی و برای شرکت مرسدس بنز کار کند.

وبسایت فرادید: عکاس نشریه "لایف" شاید تنها عکاسی بود که مجوز عکاسی از زندان "آدلف آیشمن" عامل کشتار یهودیان را به دست آورد و توانست ماه‌های پایانی زندگی او را به تصویر بکشد.

"آدلف آیشمن" از افسران اصلی هیتلر و طراح اصلی سازماندهی هولوکاست در تاریخ به عنوان عامل کشتار شش میلیون یهودی شناخته شده است. او که دستیار "هاینریش هیملر"، رییس اس‌اس بود، اغلب از مقر اصلی گشتاپو در برلین دستور می‌داد که سرعت کشتار افزایش یابد و به افسران گوشزد می‌کرد که حتی به کودکان یهودی هم رحم نکنند.

آیشمن پس از شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، موفق شد تا به همراه خانواده‌اش به آرژانتین فرار کند و به مدت ۱۵سال با هویت جعلی در آنجا زندگی و برای شرکت مرسدس بنز کار کند. موساد در پی دریافت اطلاعات محرمانه‌ای، گروهی را برای ربودن وی و انتقال دادن به رژیم اشغالگر قدس به منظور محاکمه، به بوئنوس ‌آیرس اعزام کرد.آنها در آغاز سعی کردند از طریق مذاکره با حکومت آرژانتین، آیشمن را تحویل بگیرند اما مذاکره به جایی نرسید.

سازمان اطلاعات و امنیت اسراییل که نگران بودن فرصت محاکمه‌ از دست برود آیشمن را به دام انداخت و پس از بیهوش کردن او را به طور غیرقانونی با پرواز شرکت هواپیمایی العال اسراییل از آرژانتین خارج کرد.

آرژانتین که از نقض حق حاکمیت خود به خشم آمده بود به سازمان ملل شکایت کرد. گلدا مایر، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به این شکایت در ابتدا ادعا کرد که ربودن و انتقال آیشمن توسط شهروندان غیرنظامی انجام گرفته است نه مقامات دولتی. دولت‌های آرژانتین و اسراییل بعداٌ به توافق رسیدند که هرگونه دعوای حقوقی در این مورد را خاتمه دهند.

طبق اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ آیشمن با نام جعلی ریکاردو کلمنت به خبرنگاران گفته بود که پس از فرار تاسف می‌خورد که چرا یهودیان بیشتری را طی طرح نسل‌کشی یهودیان از بین نبرده‌اند.

آیشمن در دههٔ ۱۹۵۰ گفته بود که بزرگترین اشتباه‌اش این بود که همهٔ یهودیان را نکشته بود. گفته بود: "کارمان را خوب انجام نداده بودیم. می‌توانستیم بیشتر مایه بگذاریم. مجری خشک خالی دستور‌ها نبودم. اگر چنان آدمی بودم احمقی بیش نمی‌بودم. در عوض جزو تصمیم‌گیرندگان بودم. ایده‌پرداز بودم".

در نوارهایی هم که به جا مانده به نظر می‌رسد که آیشمن به جنایاتی که مرتکب شده افتخار می‌کند چون یک کلمه هم اظهار تاسف نمی‌کند.

آیشمن پس از انتقال به سرزمین های اشغالی در زندان "جالامه" تحت نظر بود تا در دادگاه به جرم"جنایت علیه قوم یهود" و "جنایت علیه بشریت"تحت محاکمه قرار گیرد. "گژون میلی" عکاس مجلهٔ لایف در همان زمان موفق شد مجوز عکاسی از داخل زندان او را بگیرد و او را در حال استراحت، شستن لباس، قدم زدن، تی‌ کشیدن کف سلول، مطالعه و نوشتن به تصویر بکشد.

محاکمه آیشمن در دسامبر ۱۹۶۱ در تل آویو آغاز شد؛ وی در دادگاه اتهاماتش را نپذیرفت و خود را بیگناه دانست، اما دادگاه او را گناهکار تشخیص داد و به مرگ محکوم کرد. حکم اعدام آیشمن در شب ۳۱ ماه می ۱۹۶۲ در زندان "رمله" اجرا شد. جنازه وی نیز در یک قایق پلیس در دریای مرکزی سوزانده شد و خاکسترش به دریا داده شد.

عکس های تاریخی گژون میلی نخستین بار در آوریل ۱۹۶۱ و به مناسبت آغاز محاکمهٔ آیشمن در مجلهٔ لایف چاپ شد و بازتاب جهانی پیدا کرد.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
عکسی که ادولف آیشمن را در حال کشیدن سیگار در سلولش نشان می‌دهد؛ او در زندان اسرائیل منتظر آغاز دادگاه رسیدگی به اتهامتش است.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
تصویری از تقلای‌ آیشمن برای همکلام شدن با زندانبانان؛ زندانبانان حاضر نبودند یک کلام هم با آیشمن هم‌صحبت شوند.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
در شرح این عکس آمده است: "سیم خاردارهای آشنای قربانیان وی اکنون گام‌های خودش را در چنبر خود دارند".

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
در شرح این عکس آمده است: غذا خوردن به تنهایی اما زیر نگاه نگهبان. زندانی در حال غذا خوردن در سلول. اکثر نگهبانان یک کلمه هم نمی‌توانند به زبان آلمانی حرف بزنند. البته صحبت کردن با او نیز ممنوع بود.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
در شرح این عکس آمده است که مطالعه آیشمن نشان می دهد هنوز به فلسفهٔ نازی تعلق خاطر دارد. خواندن و نوشتن منعی ندارد و آیشمن هم فقط کتاب‌هایی راجع به حکومت نازی را می‌خواند.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
آدلف آیشمن در حال استراحت در سلول خود؛ او در سکوت محض در زندان روز را به شب می رساند تا زمان دادگاهش فرا برسد.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
دست های آیشمن روی زانوهایش؛ در توضیح این عکس آمده است که او در طول زمان حبس تنها حاضر بود با وکیلش و بازپرس اسرائیلی درباره اتهاماتش صحبت کند.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
نگهبان شیفت شب از دریچه درب سلول آیشمن فضای سرد و ساکن زندان او را نگاه می‌کند؛ یک لامپ همیشه در وسط سلول او روشن بود.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
آیشمن در محوطه فضای باز زندان اسرائیل در انتظار دادگاه

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
آیشمن در محوطه فضای باز زندان اسرائیل در انتظار دادگاه

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
صبحانه آیشمن در زندان با نان فطیر؛ او در انتظار محاکمه است.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
آیشمن لباس هایش را پس از شست و شو آویزان می‌کند؛ او که زمانی از بلندپایه ترین مقامات حکومت آلمان بود در زندان مجبور است خودش لباس هایش را بشورد.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
آیشمن موظف است روزی یکبار هم حمام و دستشویی زندان را نظافت کند.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
در زندان روزی یک مرتبه پزشک مخصوص وضعیت جسمانی آیشمن را بررسی می کند.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
آیشمن روزانه یکبار در زندان حمام می کند؛ در این عکس او در حال مسواک زدن است.

عامل هولوکاست در زندان اسرائیل
قدم زندن آیشمن در محوطه زندان؛ در توضیح این عکس آمده است: هر چند گاهی انسان بزرگی نماد روزگار خود می‌شود با بسامدی کمتر، انسان‌هایی نیز نماد خیر یا شر و عقلانیت یا جنون دوران خود می‌شوند. آدولف آیشمن این عضو حزب نازی چنین فردی است، نماد پلشتی و زشتی وصف‌ناپذیر آلمان هیتلری.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج