۳۷۹۶۰۰
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

پارس جنوبی آتش گرفت

تنها سه‌روز پس از اعلام حمله سایبری به تأسیسات پتروشیمی و کشف آن از سوی مقامات ایرانی، حادثه‌ای دیگر این‌بار در عسلویه رخ داد.

روزتنامه شرق: تنها سه‌روز پس از اعلام حمله سایبری به تأسیسات پتروشیمی و کشف آن از سوی مقامات ایرانی، حادثه‌ای دیگر این‌بار در عسلویه رخ داد.

این آتش‌سوزی که رأس ساعت ١٥ و ٣١ دقیقه عصر دیروز در محل حوضچه دوقلوی مربوط به پساب‌های هیدروکربوری پالایشگاه ششم رخ داده بود، ساعت ١٩:٣٠ خاموش شد.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه انرژی پارس در این باره گفت: «با خاموش شدن آتش، گروه‌های آتش‌نشانی در حال خنک‌سازی محل وقوع حادثه هستند. او درباره شیوه اطفای حریق افزود: شیوه مهار آتش‌سوزی به وسیله فوم توسط ١٢ گروه آتش‌نشانی انجام و به این شیوه آتش به طور کامل خاموش شد.

تأسیسات فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آسیبی ندیده است

مهدی یوسفی، مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارس و فرمانده ارشد HFC، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه انرژی پارس پیش‌تر در گفت‌وگو با «شرق» گفته بود: کمیته بحران تشکیل جلسه داده تا هرچه زودتر این بحران تحت کنترل درآید. فرمانده ارشد HFC، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه انرژی پارس افزود: درحال‌حاضر بخش کچ‌پیت یا بخش زباله‌های هیدروکربنی پالایشگاه ششم فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی دچار آتش‌سوزی شده و با حضور آتش‌نشانان، همه امکانات آتش‌سوزی فاز ١٥ پارس جنوبی بسیج شده و آتش تحت کنترل و در حال خاموش‌شدن است.

یوسفی همچنین با بیان اینکه این بخش با پالایشگاه فاصله دارد و خطری تأسیسات پالایشگاه را تهدید نمی‌کند، گفت: بخش زباله‌های هیدروکربنی در زمان حریق دود زیادی تولید می‌کند و با وجود اینکه آتش‌سوزی گسترده و شدید نیست دود ایجادشده زیاد است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه هنوز علت حادثه مشخص نیست، افزود: خوشبختانه کسی در این آتش‌سوزی دچار آسیب نشده است و خسارت صرفا مادی است.

خسارت، مادی است

همچنین مدیر بحران استان بوشهر هم در گفت‌و‌گو با تسنیم، گفته بود: آتش‌سوزی پساب پالایشگاه ششم فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تحت کنترل نیروهای امدادی و آتش‌نشانی منطقه ویژه پارس است. قاسم قائدی افزود: پس از وقوع آتش‌سوزی نیروهای امدادی و دستگاه‌های آتش‌نشانی به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه تجهیزات پیشرفته مهار آتش در منطقه پارس جنوبی مستقر است افزود: این آتش‌سوزی در پساب صنعتی پالایشگاه ششم فازهای ١٥ و ١٦ که در آن روغن‌های زائد نگه‌داری می‌شود رخ داد و هم‌اکنون با اعزام نیروهای آتش‌نشانی این حادثه در کنترل نیروهای امدادی و آتش‌نشانی منطقه ویژه پارس قرار دارد.

مدیر بحران استان بوشهر با بیان اینکه روند مهار آتش در این منطقه مطلوب است، افزود: با تلاشی که در حال انجام است پیش‌بینی می‌شود این حریق به‌زودی مهار شود. قائدی با بیان اینکه این آتش‌سوزی خطری برای پالایشگاه‌های پارس جنوبی ندارد، گفت: فعالیت پالایشگاه‌ها روند عادی خود را دارند و این حادثه هیچ مشکلی برای این تأسیسات ایجاد نکرده است.

وی با بیان اینکه در این آتش‌سوزی هیچ تلفات جانی رخ نداد گفت: در نخستین دقایق این آتش‌سوزی ستاد بحران منطقه ویژه پارس تشکیل جلسه داد و راهکارهای عملی برای تسریع در مهار آتش ارائه شده است.

در همین رابطه ایوب بنوی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در گفت‌وگویی با «شرق» اعلام کرد کسی در این منطقه دچار آسیب نشده و پروژه‌ها در فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

سه روز پیش از این حادثه (شنبه شش شهریور) دو مقام مسئول در مراسم اعطای حکم فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پترو شیمی ماهشهر، خبر از حمله سایبری به تأسیسات زیرساختی مجتمع‌های پتروشیمی داده بودند. هرچند مسئولان بارها تأکید کرده‌اند ارتباطی بین این آتش‌سوزی‌ها با حملات سایبری اشاره‌شده نیست، اما تکرار مدام آن در قالب چهاردهمین حادثه آتش‌سوزی، کمی عجیب به نظر می‌رسد. فقط سه روز قبل از این حادثه هم خبری مبنی بر آتش‌سوزی هرچند مختصر در نفت پاسارگاد به گوش رسید که البته به‌سرعت مهار شد.

در این مراسم سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفته بود: در بازرسی‌های سازمان در یکی از دو مجتمع‌های پتروشیمی ویروس‌هایی که به صورت غیرفعال وجود داشت، کشف شد و اقدام‌های دفاعی لازم دراین‌زمینه انجام شد. او علاوه بر این موضوع ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد برخی محصولات صنعتی خریداری‌شده خارجی حتی زمان نصب هم آلوده بودند و آلودگی صنعتی به صورت نهادینه‌شده در زیرساخت آن وجود داشته است. سردار جلالی همچنین در پاسخ به احتمال حمله سایبری در حوادث آتش‌سوزی اخیر در صنعت پتروشیمی گفت: در جمع‌بندی سازمان پدافند غیرعامل از حوادث آتش‌سوزی مجتمع‌های پتروشیمی به حمله سایبری نرسیدیم.

این گفته او را بیژن نامدارزنگنه در گفت‌وگو با «شرق» نیز تأیید کرده بود. زنگنه به «شرق» گفته بود با اینکه سازمان اطلاعات به پرونده این آتش‌سوزی‌ها ورود کرده اما هنوز حداقل در آتش‌سوزی بوعلی نشانی از تأثیر عامل خارجی یافت نشده است.

بااین‌حال مرضیه شاهدائی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با اشاره به هم‌جواری منطقه ماهشهر با خلیج‌فارس گفته بود: افراد نفوذی در مناطق جنوبی از داعش یا عربستان وجود دارند که می‌توانند در مجتمع‌های پتروشیمی ایجاد خطر کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقا این حرفا چیه داعش کجا بود ... یه مقدار روغن تو فاز سوخته بود که تمام شد جا داره به خاطر این همه شایعه پراکنی شکایت کنیممممم ما عسلویه نزدیک فازیم کو کجا داعشی هست

    • ایرانی

      خجالت بکشید ، عرضه کنترل پالایشگاه ندارید پالایشگاه نزنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج