جاباما
۳۷۹۸۹۶
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

وضعیت یوزپلنگ ایرانی بسیار بحرانی است

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: وضعیت بسیار بحرانی است و با این حاشیه ها از اصل مطلب دور شده ایم، همه باید کمک کنیم تا یوزپلنگ ایرانی را حفظ کنیم.

خبرآنلاین: مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: وضعیت بسیار بحرانی است و با این حاشیه ها از اصل مطلب دور شده ایم، همه باید کمک کنیم تا یوزپلنگ ایرانی را حفظ کنیم.

دو روز پیش اخبار زیادی مبنی بز تعداد یوزپلنگ های ایرانی منتشر شد که منجر به ایجاد نگرانی های زیادی شد، اما به سرعت این خبر تکذیب شد به همین منظور و همچنین دلیل روز یوزپلنگ ایرانی نشست خبری در سازمان محیط زیست با حضور هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و مرتضی اسلامی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی برگزار شد.

اسلامی در ابتدا حرف هایش گفت: در برنامه خبری که چند روز پیش برگزار شد یک نفر که در جلسه حضور نداشت خبری منتشر که تنها دو یوز ماده باقی مانده اند و تا دو سال دیگر یوز ایرانی منقرض می شوند در حالی که من گفته بودم: " تاکنون دو یوز ماده شناخت شده اند و اگر با این روند جلو برویم در انتعای دهه ۹۰ یوز های ایرانی منقرض می شوند. "

اعداد مهم نیست، در مورد یوزپلنگ های ایرانی در یک بحران قرار داریم

جوکار در رابطه با آماری که در خبر تکذیب شده منتشر شده بود، گفت: صرف نظر از هر عددی چه دو یوز ماده داشته باشیم چه ۲۰، بحران وجود دارد. جمعیت یوز ها آنقدر کم است که هر اتفاقی می تواند رخ دهد و منجر به ایجاد یک بحران شدید شود. بحث سر این است که ما در طول این مدت جلوی چه مقدار از این بحران ها ایستاده ایم.

اسلامی در این باره گفت: در رابطه با یوز وضعیت بسیار بحرانی است و با این حاشیه ها از اصل مطلب دور شده ایم، همه باید کمک کنیم تا یوزپلنگ ایرانی را حفظ کنیم.

او ادامه داد: با توجه به این وضعیت بحرانی برخی فعالیت های ما را زیر سوال می برند، اما اگر این فعالیت ها انجام نمی شد شاید یوز ایرانی ناپدید می شد. البته از این به بعد این فعالیت ها هم دیگر کافی نیست و باید اقدامات بیشتری انجام شود.

او گفت: شرایطی وجود دارد که اگر تغییر نکند یوزپلنگ های ما منقرض می شوند.

هیچ راهی برای اندازه گیری دقیق تعداد یوزپلنگ ها وجود ندارد

سپس جوکار برای شفاف کردن اینکه نمی توان آمار دقیقی از تعداد یوز ها داشت، از روش هایی گفت که برای شمارش یوز استفاده می شود.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بیان کرد: وقای روش " کمرا ترپ " برای شمارش تعداد یوز ها بیرون آمد انگار یک معجزه ای رخ داده بود. اما با نصب هر دوربین بیشتری فهمیدیم که دقت این روش کم است.

او سپس با اشاره به تجربیات دیگر کشور ها از این روش گفت: در کنار ما در دنیا هم افراد مختلف متوجه شدند که این اندازه گیری دقیق نیست.

او در راطه با یکی از نقاظ ضعف کمرا ترپ ها گفت: در تمام دنیا نر ها بیشتر از ماده ها از جلوی این دوربین ها رد می شوند و این موضوع دلیل علمی هم دارد.

جوکار به اینکه یوز ها دفعات زیادی مهاجرت می کنند و این هم مار این روش اندازه گیری جمعیت را سخت تر می کند اشاره کرد.

اصلاح در روش اندازه گیری جمعیت یوز ها

او ادامه داد: پس ما فهمیدیم روشی برای اندازه گیری جمعیت یوز به ظور مشخص نداریم به همین دلیل وقتی خودمان هم اطلاعات کافی نداریم، باید کاملا با ملاحظه باشیم.

جوکار درباره راه حل هایی هم که برای بهبود دقت اندازه گیری جمعیت یوز ها انجام شه گفت که ما برای بهبود اندازه گیری پروتکلی جدید ارائه دادیم و همچنین از یکی از استاید ژنتیک کشور خواسته ایم که روش ردپای ژنتیکی یعنی به کار آوردن مدفوع یوز برای تشخیص خانواده او را ایران شروع کند.

او خبر داد که از این روش در کنار کمرا ترپ ها به طور موازی استفاده می کنند.

اسلامی هم در این رابطه گفت: سعی می کنیم تا پایان سال ۹۵ یا ۹۶ اطلاعات دقیق تری ارائه بدهیم.

افزایش جمعیت یوز ها در میاندشت، وضعیت نگران کننده یزد

جوکار خبر داد: افزایش جمعیت یوز ها در میاندشت اتفاق افتاده است اما در استان یزد در طی سه سال اخیر هیچ عکسی از یوز ماده گرفته نشده است و ما خیلی نگران هستیم.

او در رابطه با برنامه هایشان در یزد گفت: اگر یوز ماده در آنجا وجود داشته باشد ما خوشحال می شویم، اگر وجود نداشته باشد هم بر اساس دستوری که خانم ابتکار دو ماه چیش در رابطه با ساخت یک ذخیره گاه دادند را اجرا می کنیم. ذخیره گاه یک فنس یا قفس نیست بلکه مانند یک منطقه حفاظت شده است.

اسلامی هم گفت: در برخی مناطق در ۳ سال هیچ گزارشی منتشر نشده است اما این به این معنی ننیست که حفاظت در این مناطق را باید متوقف کنیم.

یوز ها مهاجرت می کنند و این کار را سخت می کند

اسلامی در رابطه با مهاجرت کردن یوزپلنگ های ایرانی گفت: مهاجرت یوز ها شرایط محافظت ما از آن ها را سخت می کند.

او افزود: مهاجرت یوز ها هم خوب است هم بد، خوب به این دلیل که به لحاظ ژنتیکی جمعیتی کوچک در ارتباط قرار می گیرند و بد به این دلیل که حفاظت از آنها بسیار سخت می شود.

اسلامی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی بیان کرد: یکی از راه های محافظت از یوز ها امن سازی جاده ها است. برای مثال ما در محور عباس آباد ۶ یوز ماده خود را از دست داده ایم.

ایجاد زیرگذر برای عبور یوز ها

جوکار در این رابطه گفت: این اتفاق مرگ ۶ یوز در طول ۳ سال اتفاق افتاده است که ۵ مورد از آنها در دو تصادف کشته شده اند.

او ادامه داد: اما علت این موضوع رفتار عجیب یوز ها است که وقتی یکی به زیر خودرو می رود دیگران هم به جاده می روند، ما اطلاعاتنی از این رفتار نداشته ایم و بار آخر که متوجه شدیم جاده ها را بستیم و در تصادف آخر فقط یک یوز ماده از بین رفت.

جوکار بیان کرد: ما نمی توانیم به راحتی ایم سازی کنیم، به همین دلیل سال گذشته تحقیقی کردیم و مناطق نا امن جاده را به وزارت راه اطلاع دادیم تا ایمن سازی انجام شود.

او سپس از روششان برای ایمن سازی گفت: تابلو زدن در جاده ها فایده ای ندشات زیر مردم به جان خود هم رحم نمی کردند چه برسد به یوز، به علت مهاجرت یوز ها نمی توانیسم راه ورود به جاده را هم ببندیم ، پس مجبور شدیم تصمیم بگیریم دو طرف جاده را فنس بکشیم و کاری کنیم یوز ها از زیر گذر ها عبور کنند.

جوکار در رابطه با زمان انجام این اقدام گفت: بودجه این موضوع تصویب شده است و همه چیز برای اجرا آمده است. اندگی بحث فنی مانند ارتفاع فنس ها باقی مانده است که آن هم با کمک از دیگر کشور ها حل می شود.

دام ها مشکلی که ده ها سال است حل نشده

جوکار در رابطه با یکی دیگر از مسائلشان گفت: مسئله دیگر ما حضور گله و سگ گله است، از قبل انقلاب تا الان نتوانسته ایم دام ها را از مناطق بیرون کنیم.

او برای همین از بودجه ۸۰۰ میلیونی برای پارک ملی توران هم خبر داد.

او ادامه داد: البته این چنین منظوری را ندارد که دام ها را بیرون کنیم و کاری به آنها نداشته باشیم باید، برای آنها مناطق جایگرین داشته باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      ملت الکی خوش از بی آبی وبحران آب مملکت در خطره اونوقت از حیوانات. ........

    • یاس

      واقعاایناهم خبره من خودم دوستارمحیط زیستم ولی...جاداریم اینجاخودمون وبچه هامون تلف میشیم حالاشماغصه دوتایوزپلنگومیخوریدماداخل روستامون بسکه خاک خوردیم داغون شدیم اگه مسعولین راست میگن فکرماوبچه های ماباشن که پنج کلاس ویک معلم اداره میکنه خدابدادتون برسه انشالاجواب دل بچه های ماروبدن واسه من غصه یوزپلنگ میخورن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه یوزپلنگ حق زندگی نداره بعدش ما و شما در معرض انقراض نیستیم که بخوان واسمون همچین طرحایی تشکیل بدن
        کمک به همه موجودات خوبه ولی بدون تبعیض

    • یاس

      خیلی مردی علی اقا

    • بدون نام

      آقایون گفتند که ما خسارت شما را میدیم ولی یوزپلنگا رو نکشید ، اینجا میفهمیم که جون انسان مهم نیست ولی جون یوزپلنگ خیلی مهمه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین یوزپلنگها واقعا شرف دارن به انسانهایی که ارزش درآمد خودشون رو از یک گونه جانوری بیشتر میدونن

    • بدون نام

      یوزپلنگ ایرانی هم خودشو کشت؟؟؟؟ بیارید بدید ما نگهشون داریم چیکار کنیم دیگه کشتید ما رو؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بشینید تماشا کنید نابود می شن یه همه مسولین مربوطه باید از پشت میزشون بلند شن نصب تابلو در جاده ها به راننده ها علامت بده محل عبور یوز ایرانی باور کنید خیلی بیشتر رعایت می کنن محیط بانها اینارو بگیرن مناطق حفاظت شده نگه داری کنن مردم هم کمک مالی می کنن ازشون نگه داری بشه ازیه جا باید شورع کرد و از جا بلند شد با نشستن مشکلات حل نمی شه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج