۳۸۰۱۹۸
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

هزینه نگهداری پارک‌ ها در پایتخت

بخش قابل توجهی از بودجه ۳۴ میلیارد تومانی سال ۹۵ سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران برای نگهداشت بوستان‌ها و فضاهای سبز و تفرجگاهی شهر تهران به تناسب وسعت و امکانات هر یک از این اماکن صرف می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد: بخش قابل توجهی از بودجه ۳۴ میلیارد تومانی سال ۹۵ سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران برای نگهداشت بوستان‌ها و فضاهای سبز و تفرجگاهی شهر تهران به تناسب وسعت و امکانات هر یک از این اماکن صرف می‌شود.

هزینه نگهداری بوستان‌های شهر تهران به تناسب امکانات آنها متفاوت است. طبعا نگهداشت بوستان‌های محله‌ای با فضای سبز و پیاده‌راه محدود، چند چشمه سرویس بهداشتی، آلاچیق، مبلمان و نظایر آن بسیار کم‌هزینه‌تر از نگهداشت بوستان‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شهر تهران با وسعت چند ۱۰ هکتاری است. بررسی نشان می‌دهد هزینه نگهداشت فاز یک بوستان آبشار تهران به وسعت ۷۰ هکتار واقع در منتهی‌الیه غربی تهران ماهانه حدود ۱۲۷ میلیون تومان است.

به این ترتیب به‌طور متوسط نگهداری از هر هکتار این بوستان که ۸۵ درصد از آن فضای سبز و ۱۵ درصد برکه، آبراه و معابر است و واجد امکاناتی نظیر آبشار مصنوعی، جویبار و برکه‌های سنگی، باغ‌راه و پیاده‌راه، پیست دوچرخه‌سواری، سالن آمفی تئاتر، پارکینگ، رستوران، آلاچیق و نظایر آن است، ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

این معادله درباره بوستان جوانمردان ایران در منطقه ۲۲ قدری پرهزینه‌تر است. ۳۶ هکتار از این بوستان در محدوده منطقه ۲۲ قرار دارد که هزینه نگهداری از این بخش ماهانه حدود ۱۱۹ میلیون تومان است. بر این اساس نگهداری از هر هکتار این بوستان برای شهرداری ماهانه بیش از ۳ میلیون تومان تمام می‌شود.

بوستان جوانمردان شامل مجموعه‌هایی نظیر باغ گیاه‌شناسی، باغ هنرمندان، فضاهای فرهنگی، آبنمای موزیکال با فناوری نمایش لیزری، فضاهای خدماتی نظیر باجه ساختمان آتش‌نشانی، پست برق، ساختمان نگهبانی، اورژانس و منازل باغبانی است. در واقع نگهداری از بوستان جوانمردان قدری گران‌تر تمام می‌شود که قطعا از بناهای احداث شده بیشتر آن ناشی می‌شود.

البته گفته می‌شود این قراردادها شامل هزینه تامین آب خام به منظور نگهداشت فضای سبز بوستان‌ها نیست. این گزاره با توجه به اینکه مدیریت آب خام در اختیار شهرداری‌های مناطق قرار دارد،‌ منطقی به نظر می‌رسد. بنابراین ارقام ذکر شده درخصوص هزینه نگهداشت بوستان‌ها بدون احتساب هزینه تامین آب خام است که مناطق راسا مسوولیت آن را بر عهده دارند. در این بین نگهداشت بوستان‌های جنگلی عموما هزینه کمتری در بر دارد.

هزینه نگهداشت جنگل لتمال کن به وسعت صد هکتار، ماهانه ۱۳۳ میلیون تومان است که بر این اساس نگهداری از هر هکتار جنگل لتمال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه هزینه در بر دارد. اگرچه بوستان‌های جنگلی اغلب فاقد زمین بازی کودکان با وسعت زیاد هستند، اما در عین حال تامین روشنایی، مبلمان شهری و آلاچیق،‌ نگهداری از فضای سبز و نیز اورهال امکانات و تاسیسات خدماتی بر عهده پیمانکارانی است که مسوولیت نگهداشت آن را بر عهده می‌گیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شهرداری با این درامد و مالیاتهایی که از مردم میگیرد متاسفانه الان شاهد خشک شدن درختها در حاشیه خیابانها به خاطر بی ابی و حضور مگسهای سفید هستیم
      ولی شهردار بیشتر دنبال فیشهای حقوقی هستند برای انتخابات سال اینده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج