جاباما
۳۸۰۲۰۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ورود وارداتی‌ ها به جاده افزایش قیمت

در حالی قیمت خودروهای داخلی بعد از پشت‌سر گذاشتن روزهای پرهیجان خود، در هفته جاری ثبات را تجربه کرد که در تازه‌ترین تغییر و تحولات، بازار خودروهای وارداتی با رشد قیمت مواجه شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: در حالی قیمت خودروهای داخلی بعد از پشت‌سر گذاشتن روزهای پرهیجان خود، در هفته جاری ثبات را تجربه کرد که در تازه‌ترین تغییر و تحولات، بازار خودروهای وارداتی با رشد قیمت مواجه شده است.

آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، اصلی‌ترین عامل در افزایش قیمت خودروهای وارداتی ابلاغ بخشنامه ۴ درصد مالیات علی‌الحساب ازسوی گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده است که در حال حاضر با واکنش فعالان اقتصادی مواجه شده است.

با وجود آنکه فعالان بخش خصوصی کشور بارها هشدار دادند که اجرای این بخشنامه رشد قیمت کالاهای وارداتی را به دنبال دارد اما گمرک جمهوری اسلامی، دستورالعمل مذکور را ابلاغ کرد. موضوعی که رشد قیمت خودروهای وارداتی را طی هفته جاری رقم زد. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت رشد دو درصدی مالیات علی‌الحساب کالاهای وارداتی، به سرعت خود را در قیمت خودروها نشان داد. از آنجا که این بخشنامه منجر به افزایش قیمت تمام شده خودروهای ثبت سفارش شده از شهریورماه به بعد خواهد بود، اما دست‌اندرکاران خودروهای وارداتی معتقدند که روند صعودی وارداتی‌ها در هفته جاری ناشی از جو روانی این مصوبه وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

در این میان اما انتقاد عمده آن است که افزایش مالیات علی‌الحساب اگر چه در راستای پیشگیری از انحرافات ناشی از واگذاری کارت بازرگانی به افراد تازه‌وارد و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی خوانده می‌شود، اما هزینه اجرای آن بر دوش مصرف‌کننده خواهد بود. آنگونه که گفته می‌شود بازار وارداتی‌ها در هفته جاری با رشد یک تا پنج میلیون تومانی مواجه شده است. حال آنکه قانون فوق مشمول خودروهایی خواهد شد که بعد از شهریورماه ثبت سفارش خواهند شد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که با ورود خودروهای جدید طی ماه‌های آتی به بازار، خودروهای وارداتی با رشد قیمت بیشتری مواجه شوند.

در این میان اما بازار خودروهای داخلی طی هفته جاری با ثبات قیمت همراه بوده‌ است و از هیجان دو هفته پیش بازار دیگری خبری نیست. از سوی دیگر با توجه به رشد تولید در شرکت‌های خودروساز و ادعای آنها مبنی‌بر اتمام دوران رکود یک دست‌اندرکار بازار خودرو عنوان می‌کند که خرید خودروهای صفر داخلی از نمایشگاه‌ها همانند گذشته دیگر توجیهی ندارد و مشتریان ترجیح می‌دهند که خرید خود را مستقیما از نمایندگی‌های رسمی خودرسازان انجام دهند.

افزایش قیمت وارداتی‌ها

اما سراغ بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل است. به روایت نمایشگاهداران خودرو پایتخت، طی هفته جاری خودروهای وارداتی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.براین اساس، هم‌اکنون هیوندایی توسان با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت ۱۹۱ میلیون تومان معامله می‌شود. هیوندایی النترا نیز با قیمتی برابر با ۱۳۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از رشد قیمت یک میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد. کیا اسپورتیج نیز با افزایش ۲ میلیون تومانی در حال حاضر ۱۸۲ میلیون تومان معامله می‌شود. کیا سراتو نیز با قیمتی برابر با ۱۳۴ میلیون تومان با افزایش ۴ میلیون تومانی مواجه شده است. در این میان کیااپتیما نیز با رشد یک میلیون تومانی، در حال حاضر ۱۹۰تومان معامله می‌شود.

اما سری به محصولات شرکت تویوتا بزنیم. تویوتا RAV۴ با افزایش قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در حال حاضر ۲۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. یاریس هاچ‌بک نیز قیمتی برابر با ۱۱۲ میلیون تومان دارد که این موضوع نشان از افزایش یک میلیون تومانی این خودرو دارد. در این میان کمری هیبریدی نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی مواجه شده است؛ بنابراین این خودرو در حال حاضر ۲۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود.تنها خودروهایی وارداتی که طی هفته جاری ثبات قیمت خود را حفظ کردند، بنز C۲۰۰ و E۲۵۰ بوده است که این خودروها به ترتیب ۵۱۰ میلیون و ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارند.

ثبات قیمت داخلی‌ها

در شرایطی که بازار خودروهای داخلی طی هفته‌های گذشته روزهای پرهیجانی را سپری کرد؛ اما در هفته جاری ثبات قیمت خود را حفظ کرده‌ است و تنها در یکی، دو مورد افزایش قیمت رخ داد.بر این اساس، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز بدون تغییر قیمت در حال حاضر با قیمت ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول که طی هفته‌های گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در حال حاضر با قیمت ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از ثبات قیمت این خودرو در بازار دارد.

با وجود این دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF۷ طی هفته جاری با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی مواجه بوده است به‌طوری که این خودرو در حال حاضر ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما سمند مدل LX طی هفته اخیر ثبات خود را حفظ کرده است و هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۱ میلیون تومان دارد.نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به شمار می‌رود، هرچند طی دو، سه هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

از رانا که بگذریم، تیبا با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی طی هفته جاری، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار دارد. فعالان بازار اما از ثبات قیمت پراید خبر می‌دهند. به گفته آنها، پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد که نشان تثبیت قیمت خودروی فوق دارد.همچنین، پراید در مدل ۱۱۱ نیز اگرچه در هفته‌های قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود، با این حال طی هفته جاری تغییری نداشت تا با همان قیمت ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خود به فروش برسد. اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که طی هفته‌های گذشته افزایش قیمتی قابل‌توجه را به خود دید، اما در این هفته ثبات قیمت را تجربه کرد تا مشتریان، این محصول را با قیمت ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار‌تومان خریداری کنند.

از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰‌ نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و ‌فروش می‌شود. پارس تندر نیز طی هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده است و در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج