۳۸۰۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

نقش یک مدیرعامل در موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت بر کسی پوشیده نیست. مدیر عامل ها نفوذ خاصی روی شرکت و کارمندانش دارند. آن ها هدف را مشخص می کنند و کمپانی را به سوی آن رهبری می کنند.

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

نقش یک مدیرعامل در موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت بر کسی پوشیده نیست. مدیر عامل ها نفوذ خاصی روی شرکت و کارمندانش دارند. آن ها هدف را مشخص می کنند و کمپانی را به سوی آن رهبری می کنند. آن ها برای یک رهبری موفق به سوی یک هدف خوب، باید دائم آمار و ارقام را زیر نظر داشته باشند؛ منابع مالی و انسانی را کنترل کنند و مدیریت زمانی بی نقص داشته باشند. بعلاوه آن ها باید مانند یک مورخ، وقایع و نتایج را ثبت کنند و به خاطر بسپارند. ما هم در این مطلب می خواهیم به ده مدیر عاملی بپردازیم که تاریخ تکنولوژی آن ها را به خاطر خواهد سپرد. پس در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید تا با به یاد ماندنی ترین مدیران آی.تی آشنا شوید.

- جف بزوز: مدیر عامل آمازون از سال ۱۹۹۵:

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

جف بزوز را به خاطر خواهیم سپرد چون توانست بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان را بنا کند. با تأسیس وب سایت آمازون، او توانست به مفهوم خرده فروشی آنلاین، مشروعیت بخشد. در سال۲۰۰۷، کمپانی او Kindle را معرفی کرد که توانست به طور گسترده ای در میان کتاب خوان های الکترونیکی محبوب شده و پرچم دار نسل جدیدی از کتاب خوان های الکترونیکی ارزان قیمت گردد.
- نولان بوشنل: مدیر عامل آتاری 1971 تا 1978

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

اگر چه بوشنل بازی های ویدئویی را اختراع نکرد، اما توانست تقاضای عمومی را برای این بازی ها به وجود آورد. او در سال ۱۹۷۱ توانست کمپانی افسانه ای آتاری را پایه گذاری کند. این کمپانی در سال ۱۹۷۶ به شرکت ارتباطات وارنر فروخته شد. هرچند بوشنل، فقط ۷ سال بر آتاری حکم رانی کرد، اما در همین مدت این شرکت توانست به شدت رشد کند و تبدیل به بزرگترین کمپانی بازی های ویدئویی در جهان گردد. قبل از این که آقای بوشنل آتاری را ترک کند، این شرکت فروشی برابر ۸۰۰ میلیون دلار داشت.
تحت نظارت او، آتاری توانست بازار خوبی برای کنسول های بازی خانگی درست کند. این شرکت همچنین یک سری موفق، از کنسول های خانگی Pong را هم معرفی نمود. آتاری 2600 هم از سایر محصولات معروف، در دوران بوشنل بود. اولین کامپیوتر خانگی آتاری هم در این دوران توسعه داده شد. جالب است بدانید که بوشنل در سال 1974، استیو جابز را برای کار در آتاری استخدام کرد.
- کِن اولسن:

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

او کسی بود که شرکت تجهیزات دیجیتال (DEC) را در ۱۹۵۷ بنیان گذارد و این شرکت را به سوی آینده ی روشنی رهبری نمود. این شرکت توانست سری کامپیوتر های PDP و VAX را ارائه کند. PDP-۸ مدل شاخص این شرکت است که یک مینی کامپیوتر ۱۲ بیتی بود. کامپیوتر های DEC توانستند صنعت میکرو کامپیوتر ها را هم تحت تاثیر قرار دهند.
البته اولسن، به خاطر جدال آمیز ترین صحبتش هم مشهور است. او در سال 1977 گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که هر کس بخواهد یک کامپیوتر در خانه اش داشته باشد. البته او به خاطر همین سخنش، چند دهه ای تمسخر را تحمل کرد. البته او بعدا روشن کرد که او مفهوم کامپیوتر های دهه ی 50 را با آن شیوه ی کنترلی سخت در ذهن داشته است. به هر حال کِن اولسن، در یاد هایمان می ماند. حال چه مثبت و چه منفی!
- مایکل دل: مدیر عامل شرکت دل ۱۹۸۴-۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ تا کنون

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

افراد کمی هستند که بتوانند مانند مایکل دل به یک هیولا در صنعت سخت افزار PC ها تبدیل شوند. او که بنیان گذار شرکت دل است، در سال ۱۹۹۲ و در ۲۷ سالگی، به جوان ترین مدیر عاملی تبدیل شد که یکی از ۵۰۰ کمپانی برتر آمریکا را اداره می کرد. در سال ۲۰۰۱، کمپانی دل توانست شرکت Compaq را هم سر نگون کرده و تبدیل به بزرگترین سازنده ی سخت افزار PC شود. پس ازآن، دارایی خالص مایکل دل به ۱۴ میلیارد دلار رسید و او تبدیل به یکی از ثروتمند ترین مردان آمریکا شد. ممکن است تصدی آقای دل به عنوان مدیر عامل، تا ابد ادامه نیابد. اما نام او را هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد.
- بیل گیتس: مدیر عامل مایکروسافت، 1975 تا 2000

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

بیل گیتس را همه ی ما می شناسیم. بنیان گذار کمپانی ای که در معرفی مفهوم نرم افزار های تجاری برای میکروکامپیوتر ها، پیشگام بود. در زمان گیتس، مایکروسافت توانست صنعت نرم افزار های PC را تحت سلطه ی خود بگیرد. مایکروسافت اولین قدم خود را با زبان برنامه نویسی بیسیک برداشت که در آن زمان تقریبا در هر جایی کاربرد داشت. سپس مایکروسافت MS-DOS را روی کامپیوتر های IBM پیاده کرد و در نهایت مایکروسافت با عرضه ویندوز موفقیت بسیار بزرگی به دست آورد. به طوری که هم اکنون هم ویندوز پر طرفدار ترین سیستم عامل جهان است.
موفقیت تجاری فوق العاده مایکروسافت در طی این دوران، باعث شد که بیل گیتس بین سال های 1995 تا 2009، لقب ثروتمند ترین مرد جهان را به خود اختصاص دهد.
- اندی گراو: مدیر عامل اینتل، ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۸

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

گراو در اواخر دهه ی شصت و در اولین روز های شکل گیری اینتل، به این شرکت پیوست. سر انجام در سال ۱۹۷۹، او رئیس اینتل گردید و در سال ۱۹۸۷ فعالیت خود را به عنوان مدیر عامل آغاز کرد. در دوران او اینتل تبدیل به یکی از برجسته ترین کارخانه ها در تولید چیپ های حافظه و البته بزرگترین شرکت سازنده ی پردازنده، در جهان گردید. با این کار ها اینتل به شکل گیری مفهوم کامپیوتر شخصی هم کمک زیادی نمود.
- توماس واتسون: مدیر عامل IBM، 1924 تا 1956

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

واتسون IBM را به دنیای کامپیوتر های دیجیتال وارد کرد و موفق شد در دهه های ۴۰ و ۵۰، این شرکت را به معروف ترین سازنده ی کامپیوتر تبدیل کند. IBM در ابتدا با نام «شرکت محاسبات جدول بندی و ثبت» مشغول به کار شد. اما آقای واتسون بود که با تغییر نام این شرکت به International Business Machines، در سال ۱۹۲۴؛ نام IBM را بر آن نهاد.
واتسون به یک دلیل دیگر هم مشهور است. او در سال 1943 گفت: «فکر می کنم شاید بازار جهانی برای 5 کامپیوتر باشد» البته هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد او این سخن را گفته اما به هرحال این حرف، درست از آب درنیامد.
- مارک زوکربرگ: مدیر عامل فیس بوک، ۲۰۰۴ تا کنون

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

زوکربرگ کسی بود که وبسایت شبکه اجتماعی را به راه انداخت. فیس بوک با ۶۰۰ میلیون کاربر، تمام نسل ها را به خود جلب کرده و یک سبک زندگی اجتماعی جدید را به وجود آورده است. موضع گیری های بحث بر انگیز او در مورد حریم خصوصی دیجیتال افراد، سطح آگاهی از این موضوع را در میان مردم افزایش داد. او همچنین تبدیل به سوژه ای برای فیلم شبکه اجتماعی شد. ثروت زوکربرگ در ۲۶ سالگی، برابر با ۶.۹ میلیارد دلار است.
- گوردون مور: مدیر عامل اینتل، 1975 تا 1987

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

به عنوان مدیر عامل اینتل، مور توانست این شرکت را به سوی یکی از موفقیت آمیزترین و تاثیر گذارترین دوران هایش، هدایت کند. او کسی است که قانون مور را تنظیم کرد. قانونی که بیان می کند، تعداد ترانزیستور های روی یک چیپ با مساحت ثابت، هر دو سال، دوبرابر خواهد شد. برای بیش از ۴۰ سال، نظریه او درست در آمده است. این قانونی است که تبدیل به مدل فعلی تجاری برای تولید کنندگان سخت افزار های کامپیوترشده است. هم اکنون با اطمینان بالایی می توانیم بگوییم که این قانون در سال های آتی هم باقی خواهد ماند. اگر هم باقی نماند، می توانیم انتظار ۳ برابر شدن تعداد ترانزیستور ها را داشته باشیم!
- استیو جابز: مدیر عامل اپل، 1997 تا کنون - مدیر عامل پیکسار: 1986 تا 2006 - مدیر عامل نکست استپ: 1985 تا 1996

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

استیو جابز به خاطر نو آوری ها و محبوبیت محصولاتش در بین مصرف کنندگان، مشهور شده است. دستاورد های مهم جابز عبارتند از: اپل II، مکینتاش، سیستم عاملی که مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی بود، اولین انیمیشن کامپیوتری - آی مک، آیتیونز، مک او.اس ایکس، آیپاد، فروشگاه موزیک آیتیونز، آیفون، اپ استور و آیپد.
البته پيداست که استیو جابز به تنهایی تمام این محصولات را خلق نکرده است. اما به ساخت آن ها کمک شایانی کرده. استیو جابز به سبک مدیریتی غیر عادی و سخت گیرانه اش هم شهرت دارد. او برای مخفی ماندن محصولات اپل و فن بیان و پرزنت کردن محصولات، اهمیت بسیاری قائل است. او تا مدت های بسیار زیادی به یادمان خواهد ماند.

منبع: Narenji.ir

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج