۱ نظر
۱ نظر

کشف اجرام جدید در منظومه‌ی شمسی؛

احتمال وجود سیاره نهم بیشتر شد

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: ستاره‌شناسان در مرزهای خارجی منظومه شمسی و فراتر از مدار نپتون چندین جرم پیدا کرده‌اند، که تاکنون هرگز دیده نشده بودند.

احتمال وجود سیاره نهم بیشتر شد
محققان می‌گویند اینکه این اجرام در فواصل بسیار دور در مدار خورشید می‌چرخند، احتمال وجود سیاره ۹ را بیشتر می‌کند. این یافته‌های جدید در واقع می‌توانند کمک کنند که آن را پیدا کنیم.

«اسکات شپرد»، یک ستاره‌شناس از موسسه علمی کارنگی می‌گوید: «با اینکه ما می‌دانیم هزاران جرم کوچک مثل اینها وجود دارد، اما هنوز تعداد زیادی از آنها را پیدا نکرده‌ایم. اجرام کوچکتر می‌توانند ما را به سیاره‌های بزرگتری هدایت کنند که ما فکر می‌کنیم وجود دارند. هر چه بیشتر کشف کنیم، بهتر می‌توانیم بفهمیم در حواشی منظومه شمسی چه خبر است.»

حالا شپرد و تیمش تعداد بیشتری از این اجرام ماورای نپتون را پیدا کرده‌اند. آنها می‌گویند نحوه حرکت این اجرام نشان می‌دهد که نیروی گرانشِ چیزی فراتر از نپتون و بسیار عظیم روی آنها تاثیر می‌گذارد.

محققان می‌خواهند همچنان به آنالیز حرکت این اجرام جدید ادامه دهند تا ببینند که آیا آنها هیچ نشانی از مکان یک سیاره فرضی می‌دهند یا خیر. یا اینکه این نیروی گرانشی قوی دیگر به کجا وارد می‌شود.

در زمان‌هایی مثل این که از سیاره‌های شبیه به زمین در فاصله ۴٫۲ سال نوری صحبت‌های زیادی می‌شود، باید به خودمان یادآوری کنیم که چقدر فضا واقعا عظیم است. ما به زحمت می‌دانیم که در همین حیاط خلوت کیهانی‌مان چه می‌گذرد چه برسد به جهان‌ها و کهکشان‌های دیگر. اما هر روز به فهمیدن رازهای مرزهای خارجی منظومه شمسی‌مان نزدیک‌تر می‌شویم.

همین الان نه سیاره در منظومه شمسی وجود دارد و اگر سیاره جدیدی کشف شود دهمین سیاره خواهد بود نه نهمین سیاره