جاباما
۳۸۰۶۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دلیل تغييرات جدید در کابینه احمدی نژاد

محمود احمدي‌نژاد در واكنش به برداشت‌هاي انتخاباتي درباره تغييرات اخير در دولت اين ديدگاه‌ها را رد كرد و هدف احكام تازه خود را اداره بهتر كشور عنوان كرد.

خبرگزاری ایسنا: محمود احمدي‌نژاد در واكنش به برداشت‌هاي انتخاباتي درباره تغييرات اخير در دولت اين ديدگاه‌ها را رد كرد و هدف احكام تازه خود را اداره بهتر كشور عنوان كرد.

رييس‌جمهور مي‌گويد «اگر ما برنامه نداشتیم، جابه‌جایی هم نمی‌داشتیم» ولی «دولت هیچ تصمیم و تغییری در راستای تاثیرگذاری در انتخاب مردم و انتخابات انجام نمی‌دهد و قبلا نیز انجام نداده است.»

موج تغييرات تازه در دولت با بازگشت غلامحسين الهام به دولت در قالب سخنگو آغاز شد. وي كه به تازگي حكم سخنگويي‌اش به طور رسمي منتشر شده، در برخی تحليل‌هاي رسانه‌اي از گزينه‌هاي دولت براي انتخابات آينده به شمار مي‌آيد. پس از اين بود كه جابه‌جايي مشايي از رياست دفتري رييس‌جمهور به رياست دبيرخانه جنبش عدم تعهد تقويت‌كننده شائبه‌هاي انتخاباتي درباره تصميمات تازه دولت شد.

با اين وجود محمود احمدي‌نژاد چندي پس از قوت گرفتن اين تحليل‌ها به موضع گيري پرداخته و همه آنها را يكسره رد كرده است. وي تاكيد دارد كه دولت هیچ برنامه‌ای برای تاثیرگذاری در انتخاب مردم ندارد و تصريح كرد: آنچه در ته ذهن دولت است یک انتخابات پرشکوه و با حضور حداکثری است؛ اگر در انتخابات قبلی حضور ۴۰ میلیون بود، در انتخابات بعدی این حضور باید به ۴۶ یا ۴۷ میلیون برسد. احمدي‌نژاد در سخنانش همچنين اعلام كرده است كه در دولت به اينكه چه كسي كانديدا باشد، فكر نمي‌كنند.

وي در حالي كه نمايندگان مجلس طرحي را در مسير تصويب انداخته اند كه بر اساس آن هرگونه ادغام، انحلال و تاسیس وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها منوط به مجوز مجلس مي‌شود، از تهيه لايحه‌اي براي ادغام وزارتخانه ارتباطات خبر داد. رییس‌جمهور همچنين با بیان اینکه زمان تحویل بودجه باید براساس تفاهم میان دو قوه مجریه و مقننه باشد، اظهار كرد: تصویب زمان تحویل بودجه از سوی یک قوه درست نیست.

محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این مطلب که برخی استدلال می‌کنند که تغییرات اخیر در دولت در راستای امر انتخابات بوده و انتقاداتی را نیز در ارتباط با ادغام برخی از وزارتخانه‌ها و جابه‌جایی‌ها وارد کرده‌اند و آیا دولت از این موضوع هدف خاصی را دنبال می‌کرده است؟ گفت:‌ شما هر تغییری را که می‌دهید برای هدف خاصی است و در واقع بدون هدف این تغییرات انجام نمی‌شود.

پست مشايي براي استفاده از يك فرصت تاريخي

وی با اشاره به عملکرد وزارت امور خارجه در عرصه بین‌المللی اظهار کرد: وزارت خارجه با هوشمندی مشغول به کار است و از طرف دیگر با توجه به اینکه ایران ریاست جنبش غیرمتعهدها را به مدت سه سال بر عهده گرفته، ظرفیت جدیدی در کشور ایجاد شده است و ما باید از این فرصت تاریخی که برای ایران ایجاد شده استفاده کنیم و این امر مستلزم تمرکز و پیگیری کارها در این زمینه بود و در این راستا همان‌طور که مشاهده کردیم، اقداماتی انجام شد.

وزارت ارتباطات در حد وزارتخانه نبود

احمدی‌نژاد همچنين به تصمیم دولت مبنی بر ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی و ایجاد وزارتخانه امور زیربنایی اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات از سال گذشته در فهرست وزارتخانه‌هایی بود که قرار بود ادغام شود و به دو دلیل این موضوع قرار بود انجام شود، اول اینکه دولت کوچک‌تر شود، چراکه هرچه دولت کوچک‌تر شود بهتر است. از طرف دیگر در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری چیزی نبود.

شرکت پست که قرار است واگذار شود و شرکت زیرساخت و کمیسیون مقررات رادیویی می‌ماند و آن نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری که چندی پیش فرمان ایجاد مرکز فضای مجازی را داده‌اند قسمتی از تنظیم مقررات رادیویی زیر نظر این مرکز قرار می‌گرفت. بنابراین، عملا چیزی در زیرمجموعه این وزارتخانه قرار نمی‌گرفت به جز یک شرکت و کمیسیون که ما دو راهکار داشتیم؛ اینکه این وزارتخانه تبدیل بشود به سازمانی زیر نظر رییس‌جمهور یا اینکه زیر نظر یکی دیگر از وزارتخانه‌ها باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه این ادغام در راستای مصالح کشور انجام می‌شود، گفت:‌ وزارت ارتباطات دیگر در حد وزارتخانه نبود.

وی با بیان اینکه حتما برای ادغام، مصوبه مجلس را لازم داریم و با نظر مجلس این کار را انجام می‌دهیم، گفت:‌ زمانی که بخواهیم این وزارتخانه را ادغام کنیم حتماً لایحه‌ای را به مجلس خواهیم داد. احمدي‌نژاد تاكيد كرد: متاسفانه در کشور برخی از سیاست و انقلاب، فقط انتخابات را می‌فهمند و آن هم اینکه خودشان به قدرتی برسند در حالی که کشور فقط انتخابات نیست؛ البته انتخابات نقطه تجلی اراده مردم است و مهم است.

قسمتي از مردم تحت فشارند

وی با اشاره به اهمیت حاکمیت مردم اظهار کرد:‌ همه ما باید در راستای خدمت به مردم حرکت کنیم و شرایط اجرایی را طوری تهیه کنیم که مردم بتوانند رای بدهند و آزادانه انتخابات کنند و همان‌طور که دولت هیچ برنامه‌ای برای تاثیرگذاری بر مردم و انتخابات ندارد، مطلقا این فرهنگ و اندیشه دولت نیست که بخواهد این کار را انجام دهد. ما تلاش می‌کنیم کشور را جلو ببریم. قسمتی از مردم تحت فشار هستند و تلاش داریم که این فشار را از دوش مردم برداریم و مطلقا به این موضوعات اعتقادی نداریم.

رییس‌جمهور افزود: ما از اول تاکنون جابه‌جایی‌هایی داشته‌ایم و این جابه‌جایی‌ها برای بهتر شدن امور و پیشبرد آنها بوده است. برخی متاسفانه حرف می‌زنند و فکر خود را بیان می‌کنند. مگر قرار است استاندار یا فرماندار به جای مردم انتخاب کنند یا جابه‌جایی یک وزیر چقدر روی رای مردم تاثیرگذار است؟ افرادی که این گونه حرف می‌زنند مردم و مکتب و روحیه ملت را نمي‌شناسند.

نظارت بر انتخابات كار مجلس نيست

رییس‌جمهور در ادامه در برابر پرسشی درباره هیات اجرایی نظارت بر انتخابات پاسخ داد: به نظرم قانون اساسی برای نظارت مجلس بر انتخابات جایی نگذاشته است و نظارت با شورای نگهبان است. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ نظارت مجلس بر امر انتخابات وجود ندارد و نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان و ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است.

تصویب زمان تحویل بودجه از سوی یک قوه درست نیست

احمدي‌نژاد درباره اينکه آیا بودجه امسال به موقع تحویل مجلس داده مي‌شود با بیان این مطلب افزود: برای نوشتن و تحویل بودجه باید میان دو قوه مجریه و مقننه تفاهم باشد، ولی این که زمان از سوی یک قوه به صورت یک طرفه نوشته شود، درست نیست؛ چرا که نوشتن و آماده کردن این بودجه شرایط خاص خود را دارد. به گزارش ايرنا، وی اضافه کرد: دولت باید برای نوشتن بودجه، زمان، دوره، شرایط سال و آینده را پیش بینی کند.

احمدی نژاد همچنين در پاسخ به این سوال که نرخ ارز در بودجه سال آینده براساس نرخ ارز مرجع یا مرکز مبادلات خواهد بود؟ گفت: بحث‌هاي کارشناسی در این خصوص ادامه دارد ولی فکر مي‌کنم که باید به سمتی برویم که نرخ ارز کشور از ارز خارجی مستقل باشد.

وي همچنين در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد با مخالفت مجلس، هدفمندی یارانه‌ها متوقف شود؟ اظهار کرد: نظر ما مشخص است. این طرح مهم‌ترین برنامه اقتصادی کشور است، نه دولت و هرچه زودتر مراحل آن تکمیل و پیش برود به نفع کشور خواهد بود و همه باید کمک کنند که اجرا شود. خبرنگار دیگری سوال کرد که اگر قرار باشد اجرا نشود، پاسخ چیست؟ که رییس‌جمهور گفت: بالاخره خیلی‌ها مانع پیشرفت کشور هستند.

برخی در داخل نمی‌خواهند مساله هسته‌ای حل شود

محمود احمدي‌نژاد در حاشيه جلسه هيات دولت با تاکید بر اینکه من در سال ۸۶ نیز گفتم موضوع هسته‌ای از نظر ما تمام شده است و ما به فناوری رسیده‌ایم و هسته‌ای شده‌ایم و سیاست ما همراهی و همکاری است، گفت:‌ این موضوع یعنی همکاری و همراهی به نفع همه است. افرادی تلاش کرده‌اند که با فشارهای گوناگون جلوی این موضوع را بگیرند و اجازه ندهند که ما به این فناوری دست پیدا کنیم، ولی همانطور که قبلا نیز گفته‌ام، این موضوع تمام شده است و ما به این فناوری رسیده‌ایم.

احمدی‌نژاد افزود: ادبیات ما، همکاری است. ما می‌گوییم مثلا بیایید در غنی‌سازی مشارکت کنید. ما از خودمان نگرانی نداریم و سیاست ما همکاری با آژانس است و ما تاکنون بیشترین همکاری را با آژانس داشته‌ایم و این‌طور نیز خواهد بود. برخی فکر می‌کنند که می‌توانند با تندی و زورگویی دنیا را مدیریت و اداره کنند و ممکن است فشارهایی را بیاورند، ولی اینها در برابر این مسائل ملت جواب نمی‌دهد و دولت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند و مردم دنیا فکر دیگری می‌کنند. البته در ایران نیز برخی نمی‌خواهند مساله حل شود و فکر می‌کنند که این‌گونه بهتر است. ما می‌گوییم که هسته‌ای شده‌ایم و باید با هم همکاری کنیم و دعوایی نیست.

رییس‌جمهور با بیان اینکه همکاری به نفع همه و به نفع خود آنها نیز هست، افزود: اگر آنها فشار بیاورند و حتی آسیب‌هایی را نیز وارد کنند، این به این معنا نیست که ملت ایران تمام می‌شود بلکه ملت ایران جاری است و این‌گونه حوادث زیاد بوده است. ما از همکاری استقبال می‌کنیم و اگر کسانی به بداخلاقی‌های خود ادامه بدهند، باید بدانند که ملت ایران از آنها عبور می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج