جاباما
۳۸۰۷۷
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

خودروهایی که به سرعت ارزان می شوند

اگرچه هنوز هم تولید خودرو به روزهای اوج خود بازنگشته، اما بررسی اوضاع بازار در یک ماه اخیر نشان می‌دهد قیمت‌ها کاهش داشته‌اند، هرچند که هنوز هم بازار حبابی به نظر می‌رسد.

دنیای اقتصاد: اگرچه هنوز هم تولید خودرو به روزهای اوج خود بازنگشته، اما بررسی اوضاع بازار در یک ماه اخیر نشان می‌دهد قیمت‌ها کاهش داشته‌اند، هرچند که هنوز هم بازار حبابی به نظر می‌رسد؛ کارشناسان معتقدند: یکی از دلایل اصلی افت قیمت‌ها، فرا رسیدن ایام محرم بوده که سبب شده انگیزه مشتریان به خرید خودرو افت کند.

با این حال به نظر می‌رسد با آغاز زمستان، بازار خودرو به رسم هر ساله رونقی نسبی بگیرد و آنگاه اگر اوضاع تولید همچنان نامناسب بماند، قیمت‌ها دوباره صعود خواهند کرد.

وقتی خودرو ارزان می‌شود

بازار خودرو کشور این روزها آرام است و بی‌رونق، گویی مشتریان منتظر اتفاقات آینده هستند و به انتظار نشسته‌اند تا ببینند اوضاع اقتصادی کشور به کجا می‌رود و قیمت ارز و سکه چه می‌شود.

این تفکر مشتریان از آنجا ناشی می‌شود که «خودرو» پس از سال‌ها باز هم به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و به همین دلیل مشتریان روی زمان خرید و فروش آن حساس شده‌اند.

کاهش تولید خودرو را باید اصلی‌ترین دلیل «سرمایه‌ای» شدن دوباره آن دانست، زیرا این موضوع سبب شد تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هم بخورد و قیمت‌ها رشدی نجومی را در کمتر از یک سال تجربه کنند. البته فعالان بازار عنوان می‌کنند طی یک ماه گذشته قیمت خودروها افت داشته و این موضوع بی‌ارتباط با فرا رسیدن ماه محرم نیست. به گفته آنها، بازار خودرو معمولا در ایام محرم به خصوص دهه اول آن افت می‌کند و امسال نیز بازار از چنین قاعده‌ای مستثنی نبوده است.

آن‌طور که خبر می‌رسد، بیشتر خودروهای داخلی و خارجی در این یک ماه گذشته افت قیمت داشته‌اند، با این حال، اما قیمت‌ها هنوز هم کاذب به نظر می‌رسند. برخی کارشناسان بر این باورند که با فرا رسیدن زمستان، بازار خودرو کم کم رونق خواهد گرفت و آنگاه اگر تولید رشد نکرده باشد و عرضه و تقاضا همچنان نامتعادل بماند، قیمت‌ها دوباره رشد خواهند کرد. در حال حاضر اگرچه تولید خودرو اندک تکانی خورده است، اما به نظر نمی‌رسد چندان جوابگوی تقاضای آتی بازار باشد.

افت قیمت ۲۰۶ و تندر

اما به بازار برویم و ببینیم افت و خیز قیمت‌ها در بازار خودرو طی یک ماه گذشته به چه شکل بوده است .طبق اخبار رسیده از بازار، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تيپ ۲ که رشدی میلیونی را تجربه کرده بود، قیمتی برابر با ۲۷ میلیون تومان دارد و این موضوع نشان می‌دهد تیپ ۲ حدود چهار میلیون تومان ارزان شده است. ۲۰۶ تیپ ۶ هم کاهش قیمت داشت، اما کاهشی محدود به ۳۰۰ هزار تومان، به نحوی که در حال حاضر ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار مدل‌هاي صندوق دار پژو ۲۰۶ نيز خبر مي‌رسد که V۸ و V۹ هم کاهش قیمت داشته‌اند.

در حال حاضر ۲۰۶ مدل V۸ قيمتي برابر با ۲۷ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افت قیمت حدودا شش میلیون تومانی آن حکایت دارد. همچنين مدل V۹ نيز که رشد قیمت شدیدی را در یک سال گذشته داشت، در یک ماه اخیر حدود ۵/۱ میلیون تومان ارزان شده و هم‌اکنون ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. دیگر مدل ۲۰۶ صندوقدار به نام V۲۰ نیز کاهشی دو میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر ۲۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که قیمت پژو ۲۰۷ اتومات طی بازه زمانی موردنظر ثابت مانده و هنوز همان ۴۵ میلیون تومان است.

در بين ديگر محصولات ايران خودرو اما در حال حاضر پژو ۴۰۵ دوگانه سوز قيمتي برابر با ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. اين خودرو همچنين در مدل TU۵ قيمتي برابر با ۱۹ ميليون تومان به خود می‌بیند. از بازار پارس نيز خبر مي‌رسد قيمت مدل سال آن به ۲۵ ميليون تومان رسيده و مدل دوگانه سوز این خودرو نيز ۲۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. در بين مدل‌هاي سمند نيز در حال حاضر سمند SE نيز با قيمتي معادل ۱۹ ميليون تومان به فروش مي‌رود.

از سمند که بگذریم، به سوزوکي گرندويتارا می‌رسیم، خودرویی که هم‌اکنون در مدل فول و کلاس ۸ خود ۹۱ میلیون تومان قیمت دارد. به گفته نمايشگاه‌داران خودرو پايتخت، ویتارا در یک ماه گذشته تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده است.

اما در بين ديگر خودروهاي داخلي، مگان نیز طعم کاهش قیمت را چشید و دو میلیون تومان ارزان شد. این خودرو هم‌اکنون ۵۷ میلیون تومان در مدل اتومات خود قیمت دارد. ماکسیما نیز که دیگر به مونتاژ نمی‌رسد، حدود سه میلیون تومان ارزان شده و هم‌اکنون ۸۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تیبا نیز که ۴۰۰ هزار تومان ارزان شده، ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و پراید ۱۱۱ نیز قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

افت قیمت وارداتی‌ها

اما در بازار خودروهای وارداتی‌ نیز کم و بیش با کاهش قیمت‌ها طی یک ماه گذشته روبه‌رو بودیم. طبق اخبار رسیده، هیوندایی IX۵۵ هم‌اکنون ۱۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رود و این به معنای افت قیمت پنج میلیون تومانی آن است. دیگر مدل هیوندایی به نام IX۳۵ نیز در حال حاضر با توجه به افت قیمت هشت میلیون تومانی خود ۱۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در بین دیگر محصولات هیوندایی، سوناتا هم‌اکنون ۱۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رود و آزرا هم ۱۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که اولی هشت میلیون ارزان شده و دومی پنج میلیون تومان گران. البته قیمت ۱۶۰ میلیون تومانی آزرا به مدل جدید آن مربوط می‌شود.

دیگر مدل‌های هیوندایی به نام‌های i۳۰ و سانتافه در حال حاضر به ترتیب قیمتی برابر با ۸۵ و ۱۳۰ میلیون تومان دارند. i۳۰ در یک ماه گذشته پنج میلیون تومان ارزان شده، اما سانتافه تغییر خاصی نکرده است. از هیوندایی که بگذریم، در بین محصولات کیا هم‌اکنون اسپورتیج ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع نشان از تثبیت قیمت آن طی یک ماه گذشته دارد. سراتو نیز با همان قیمت ۸۵ میلیون تومان خود خرید و فروش می‌شود.

دیگر مدل کیا به نام اپتیما نیز در حال حاضر ۱۲۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد، اپتیما ۱۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. این قیمت البته به مدل جدید اپتیما مربوط می‌شود. به گفته فعالان بازار، هم‌اکنون تویوتا کرولا نیز قیمتی برابر ۹۰ میلیون تومان دارد و اوریون نیز ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین مدل جدید اوریون به تازگی به بازار آمده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رادمهر

      در جائی که پرایدی رو که به افغانستان 2_3 میلیون می دیم و بازهم قبولش ندارن و دیپورتش می کنن و همون پراید رو 10میلیون تو ایران رو هوا می خرنش! چطور می تونیم باور کنیم که قیمت خودرو در ایران ارزان شده!!!!!؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج