۳۸۰۹۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تلاش‌ براي درمان قهرمان المپيك

شايد بهداد سليمي را ديگر با آن صلابت قبل در ميدان نبينيد، شايد هم همه چيز ختم به خير شود و اين قهرمان همچون گذشته باز هم روي نوار موفقيت گام بردارد، اما فعلا آنچه اسباب نگراني شده آسيب‌ديدگي كتف قوي‌ترين مرد جهان است.

جام جم آنلاين: شايد بهداد سليمي را ديگر با آن صلابت قبل در ميدان نبينيد، شايد هم همه چيز ختم به خير شود و اين قهرمان همچون گذشته باز هم روي نوار موفقيت گام بردارد، اما فعلا آنچه اسباب نگراني شده آسيب‌ديدگي كتف قوي‌ترين مرد جهان است.

كتف راست بهداد سليمي اولين بار زماني دچار آسيب‌ديدگي شد كه اسفند سال ۸۹ براي جابه‌جا كردن غيررسمي ركورد جهاني دسته فوق‌سنگين در جام نامجو روي تخته رفت.

البته او پس از آن دو‌بار قهرمان آسيا شد، مدال طلاي جهاني پاريس را به دست آورد، ركورد يكضرب دنيا را ارتقا بخشيد و در المپيك لندن هم صاحب مدال طلا شد، اما در طول اين يك سال و هشت ماه با همان كتف‌آسيب‌ديده تمرين كرد.

بهداد كه فكر مي‌كرد با دو‌ماه استراحت بعد از المپيك دوباره شرايط بدني مطلوب را براي بازگشت به صحنه رقابت‌ها به دست خواهد آورد، با شروع دور جديد تمريناتش خيلي زود فهميد براي تكرار موفقيت‌هاي قبلي، ابتدا بايد دنبال رفع آسيب‌ديدگي كتفش باشد.

قهرمان جهان و المپيك درباره اين مصدوميت به جام‌جم گفت: دو هفته پيش كه تمرينات سبك وزنه‌برداري را از سر گرفتم دوباره از ناحيه كتف احساس درد كردم و تصميم گرفتم قبل از جدي‌تر شدن تمريناتم، براي مداواي اين درد كهنه اقدام‌كنم. اولين قدم گرفتن عكس رنگي از ناحيه آسيب‌ديده بود، اما پزشكان هنوز به جمع‌بندي لازم براي نحوه درمان نرسيده‌اند.

دكتر اصلاني مي‌گويد كتف من بايد عمل شود و دكتر مرادي معتقد است با فيزيوتراپي هم مي‌توان اين آسيب‌ديدگي را برطرف كرد. به همين خاطر در حال مشورت هستيم تا بهترين تصميم را بگيريم.

مشورت با عليرضا دبير

بحث آسيب‌ديدگي كتف بهداد سليمي از آن جهت مهم و نگران‌كننده است كه بدانيم قهرمان بزرگي چون عليرضا دبير به همين خاطر مجبور شد در ۲۷ سالگي از دنياي قهرماني خداحافظي كند. البته آسيب‌ديدگي دبير جدي‌تر بود؛ چرا كه مفاصل كتفش لق و تاندونش کشيده شده بود و به گفته پزشكان وقت، حتي با جراحي هم قابل ترميم نبود.

در هر حال روند درماني عليرضا دبير در نهايت به حذف زودهنگامش از المپيك ۲۰۰۴ آتن، شكايت او از فدراسيون پزشكي ورزشي و خداحافظي‌اش از دنياي قهرماني انجاميد.

همان تجربه تلخ باعث شد بهداد سليمي نظر عليرضا دبير را هم در مورد كتف آسيب‌ديده‌اش جويا شود: با دبير صحبت كردم و مشاوره‌هاي خوبي از اين قهرمان ارزنده گرفتم. حال بايد منتظر بمانيم تا از نظر قطعي فدراسيون پزشكي هم مطلع شويم.

كورش باقري؛ مخالف جراحي

آنچه مسلم است در صورت جراحي، بهداد سليمي حداقل چهار ماه از ميادين دور خواهد بود، اما نگراني اصلي به خاطر اين دوري موقت نيست.

كورش باقري، سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري معتقد است وزنه‌برداري كه كتف خود را عمل مي‌كند، ديگر آن كارايي سابق را نخواهد داشت. او به همين دليل مخالف انجام عمل جراحي روي كتف سليمي است: مفصل كتف به اين علت كه در جهات مختلف حركت مي‌كند و تنها از سوي عضلات و تاندون‌ها محصور شده، از اهميت بالايي براي يك ورزشكار برخوردار است، بخصوص در وزنه‌برداري.

وي با مثال زدن وزنه‌برداراني چون وحيد ربيعي و اصغر ابراهيمي كه پس از عمل كتف ديگر آن توانايي سابق را نداشتند، افزود: تجربه نشان داده تا جايي كه امكان دارد بايد از جراحي پرهيز شود. به همين دليل طي تماسي با دكتر پوركاظمي رييس فدراسيون پزشكي درخواست كردم درمورد بهداد سليمي يك كميسيون پزشكي تشكيل شود تا پس از مشورت متخصصان و دكترها با يكديگر، بهترين تصميم براي رفع اين آسيب‌ديدگي گرفته شود.

تشكيل كميسيون پنج نفره

كميسيوني كه سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري از آن صحبت كرد هم‌اكنون تشكيل شده و قرار است پس از دو هفته فيزيوتراپي روي كتف آسيب‌ديده بهداد سليمي، نظر نهايي خود را درباره انجام عمل جراحي اين قهرمان يا مداوا بدون عمل جراحي اعلام كند.

دكتر پوركاظمي رييس فدراسيون پزشكي ورزشي و يكي از اعضاي اين كميسيون با تائيد اين خبر به جام‌جم گفت: علاوه بر دكتر اصلاني و دكتر مرادي، قرار شد دكتر كيهاني هم طي يكي دو روز آينده كتف بهداد سليمي را معاينه كند.

پيش از اين دكتر رازي هم در جريان رقابت‌هاي المپيك معايناتي روي دست سليمي انجام داده بود، اما تصميم‌گيري درباره نحوه مداواي اين قهرمان به دو هفته ديگر موكول شد.

در اين دو هفته سليمي يك دوره فيزيوتراپي موضعي را سپري خواهد كرد تا عضلات اطراف مفصل كتفش تقويت شود. تمايل ما بر اين است كه سليمي جراحي نشود، اما بايد بررسي شود كه راه‌هاي محافظه كارانه‌اي چون آب‌درماني، فيزيوتراپي، ماساژ و دارودرماني چقدر مي‌تواند در آينده مانع آسيب‌ديدگي دوباره او شود.

دكتر پوركاظمي در پاسخ به اين پرسش كه چقدر بايد نسبت به آينده قهرمان المپيك و جهان نگران بود، گفت: آنچه در جواب ام.آر.آي و معاينه‌هاي باليني مشاهده شده، اين است كه چه كتف سليمي جراحي شود و چه نشود، اميدواري براي بهبود او بالا خواهد بود.

هر چند جراحي باعث مي‌شود دوران نقاهت سليمي كمي طولاني‌تر شود، اما آسيب‌ديدگي او مثلا با محمدرضا رودكي كه چهار تاندون عضله جلوي رانش پاره شد يا رضا يزداني كه عـــــلاوه بر پارگي رباط دچار تخريب عضلاني شد، متفاوت است. از طرفي بافت‌هاي بدن سليمي به دليل جوان بودن از سلامت بالايي برخوردار است و اين موضوع سرعت ترميم و بازتواني جسماني او را افزايش مي‌دهد.

سليمي با كسب طلاي جوانان جهان(۲۰۰۹)، سه طلاي قهرماني آسيا(۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲)، طلاي بازي‌هاي آسيايي گوانگجو(۲۰۱۰)، دو طلاي قهرماني بزرگسالان جهان(۲۰۱۰ و ۲۰۱۱) و طلاي المپيك لندن(۲۰۱۲) پرافتخارترين ورزشكار ايران طي سه سال گذشته به شمار مي‌رود.

اين وزنه‌بردار قائمشهري ۲۲ سال دارد و در صورت ادامه اين روند، مي‌تواند به يكي از مدال‌آورترين ورزشكاران تاريخ ورزش ايران تبديل شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج