جاباما
۳۸۱۰۴۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مثلث طلايی انتخابات ۹۶!

ارديبهشت ماه و هواي بهاري بي‌ترديد بار ديگر لبخند بر لبان ملت خواهد آورد، همانند ۲۴ خرداد ۹۲ كه فضاي سياسي كشور متاثر از پيروزي كانديداي ائتلافي اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها رضايت را بر چهره اقشاري آورد كه در انتظار تحول بودند. ارديبهشت ۹۶ باز هم همان سه ضلع مثلث تدبير و اميد آن تصميم سرنوشت‌ساز زير چتر آيت‌ا... هاشمي زمينه رضايت را فراهم خواهند كرد.

روزنامه آرمان امروز- مطهره شفيعي: ارديبهشت ماه و هواي بهاري بي‌ترديد بار ديگر لبخند بر لبان ملت خواهد آورد، همانند ۲۴ خرداد ۹۲ كه فضاي سياسي كشور متاثر از پيروزي كانديداي ائتلافي اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها رضايت را بر چهره اقشاري آورد كه در انتظار تحول بودند. ارديبهشت ۹۶ باز هم همان سه ضلع مثلث تدبير و اميد آن تصميم سرنوشت‌ساز زير چتر آيت‌ا... هاشمي زمينه رضايت را فراهم خواهند كرد.

مثلث ناطق نوري، حسن روحاني و علي اكبر محتشمي پور! ويژگي مشترك اين سه ضلع سكوتشان است؛ بدين معنا كه آنان از هياهو و غوغاسالاري پرهيز كرده و تكاليف تعيين‌شده براي خود را انجام مي‌دهند.

كليد در دست جامعه روحانيت

براي درك بهتر موضوع بايد عملكرد جامعه روحانيت را مدنظر قرار داد كه دو ضلع مثلث طلايي عضو اين تشكل هستند كه شامل ناطق نوري و حسن روحاني مي‌شود و آیت‌ا... هاشمي هم از موسسان آن است. در هفته گذشته بارها موضوع دعوت از اين اضلاع كه مدت‌هاست در جلسات جامعه روحانيت شركت نمي‌كنند، مطرح شد و اخبار اين دعوت‌ها هم از سوي مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت اعلام شده بود. اين در حالي است كه مصباحي مقدم چندي قبل حمايت جامعه روحانيت مبارز از روحاني را رد نكرده بود و افرادي مانند سید رضا اكرمي و سید مهدی طباطبايي هم در اين تشكل بارها از روحاني حمايت كرده بودند. بنابراين به نظر مي‌رسد اين دعوت‌ها از هاشمي، روحاني و ناطق نوري زمينه‌سازي براي اعلام تصميم نهايي اين تشكل براي حمايت از روحاني در انتخابات سال ۹۶ است. موضوع زماني جدي‌تر مي‌شود كه مصباحي مقدم در آخرين اظهارنظر به عنوان سخنگوي جامعه روحانيت اعلام كرده بود كه«جلسات مشترك آيت‌ا... موحدي كرماني با آيت‌ا... محمد يزدي فعلا درحد پيشنهاد و طرح است كه از سوي آيت‌ا... موحدي ارائه شده است.»

اين سخن مصباحي مقدم را مي‌توان در راستاي اقناع جامعه مدرسين براي همسويي باجامعه روحانيت در جهت حمايت محكم از روحاني ارزيابي كرد. اگر اين ادعا در كنار اظهارات ديگر مصباحي مقدم مبني براينكه «احزاب اصولگرا از جامعه روحانيت انتظار داشتند كه فعاليت‌هاي خود را براي انتخابات ۹۶ آغاز كند و براي همكاري با جامعه روحانيت نيز اعلام آمادگي كردند.» قرار داده شود اين نتيجه حاصل خواهد شد كه با توجه به اعلام آمادگي احزاب اصولگرا براي تبعيت از جامعه روحانيت مسير زيادي در راستاي يكپارچه‌سازي اين طيف براي حمايت از روحاني طي شده است.

اكنون هم تلاش‌هاي موحدي كرماني دبيركل جامعه روحانيت در راستاي راضي كردن جامعه مدرسين در حمايت از روحاني است، البته دبيركل جامعه روحانيت چندي پيش حمايت تشكل متبوعش از روحاني را بعيد عنوان كرده بود و تاكيد داشت كه حمايتي از او صورت نخواهد گرفت. بنابراين به نظر مي‌رسد اظهارات موحدي كرماني درباره بعيد بودن حمايت از روحاني براي بر هم نخوردن آرامش سياسي كشور از سوي دلواپسان بوده است، چرا كه مسير طي شده از سوي جامعه روحانيت با بعيد بودن حمايت از روحاني همخواني ندارد.

ياران مصباح تنها ماندند

در اين ميان تنها جبهه پايداري به رهبري معنوی آیت‌ا... مصباح‌يزدي باقي مي‌ماند كه ظاهرا جامعه روحانيت مبارز از اقناع آنها براي حمايت از روحاني چندان اميدوار نيست؛ چرا كه اگر چنين بود مصباحي مقدم نمي‌گفت: «در دوره جديد كه خود را براي انتخابات ۹۶ آماده مي‌كنيم هيچ‌گونه نشانه‌اي از طرف آيت‌ا... مصباح‌يزدي يا جامعه روحانيت براي انتخابات آتي و همكاري مشترك يا كمك گرفتن نداشته‌ايم و ايشان نيز براي همكاري در انتخابات مجلس دهم نيز به ميدان نيامدند.» بنابراين واضح است كه جامعه روحانيت و احزابي كه درصدد حمايت از روحاني در سال ۹۶ هستند، ياران مصباح را در دايره تصميم‌گيري خود لحاظ نكرده‌اند.

پيام حضور ضلع سوم در يك مراسم

اما ضلع سوم مثلث طلايي چه تكليفي براي خود مشخص كرده است؟ حضور محتشمي‌پور و غيبت ناطق نوري در مراسم «دولتمردان دفاع مقدس» را مي‌توان در راستاي برنامه‌هاي مثلث طلايي ارزيابي كرد؛ چرا كه اين امكان وجود داشت كه حضور هر سه ضلع تصميم‌گير انتخابات‌۹۶ مورد هجمه دلواپسان قرار گيرد. پس ناطق نوري نيامد تا نگاه‌ها متوجه كرسي خالي او شوند و آنچنان به حضور محتشمي پور توجه نشود. از سوي ديگر محتشمي پور با حضور خود نشان داد كه خود را از عرصه كنار نكشيده است و در جمع بزرگان كشور جايگاه لازم را دارد.

همچنين حضور محتشمي پور درآن مراسم بر اعتبار تصميمات مثلث طلايي افزود و نشان داد وحدت مورد انتظار ميان تصميم‌گيران انتخابات‌۹۶ وجود دارد. ضلع سوم وظيفه ديگري هم دارد كه آن هم اقناع حاميان جريان اصلاحات براي راي دادن بدون ترديد به روحاني است؛ چرا كه همگان واقف هستند محتشمي پور درطي سال‌هاي گذشته مورد هجمه دلواپسان بوده است، اما در آن نشست حضور پيدا مي‌كند تا نشان دهد سال ۹۶ سالي است كه آن ته مانده گلايه‌ها از دلواپسان را هم بايد پايان داد و مسير جديدي را پيمود.

در نهايت

در نهايت نبايد فراموش كرد چتري بالاي سر اين مثلث طلايي است كه به آنها مسير را نشان مي‌دهد و آن هم چتر آیت‌ا... هاشمي است. او با سال‌ها تجربه مي‌داند. براي تكرار پيروزي در سال ۹۶ بايد يكي از بزرگان مورد وثوق جامعه در صحنه حضور داشته باشد كه پر بيراه نيست اگر اذعان شود دلواپسان تحمل اين حضور را ندارند و آرامش پديد آمده را به نحوي به هم خواهند زد تا به زعم خود با يك تير دو نشان بزنند. يكي اينكه آراي كمتري به سبد روحاني ريخته شود و ديگر اينكه با هجمه به هاشمي تصور كنند داراي اعتبار هستند.

لازم است براي درك بهتر موضوع به اظهارات آيت‌ا... هاشمي درباره عدم حضورش در پشت تريبون نمازجمعه اشاره داشت كه گفته بود:«هر جا كه بدانم تندروها به بهانه حضور من مردم را به زحمت مي‌اندازند و اختلافات بيشتر مي‌شود، نمي‌روم.» بنابراين بر همين اساس است كه به صورت علني وارد عرصه حمايت از روحاني نمي‌شود و به هدايت ۳ ضلع مثلث طلايي مي‌پردازد. البته هاشمي بارها به دور دوم دولت روحاني اشاره داشته است كه اثبات‌كننده نقش پشتيباني او از سه ضلع ديگر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج