۳۸۱۱۹۳
۲ نظر
۵۰۴۵
۲ نظر
۵۰۴۵
پ

خارجی های بی نام و نشان در سوپرمارکت ها

قفسه های پر از اجناس غذایی خارجی و مشتریان آنها روز بروز در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها بیشتر و بیشتر می شود و نکته جالب اینجاست که مشتریان اصلا به نداشتن مجوز بهداشتی یا نشان غذا و داروی برخی از این اجناس، توجهی نمی کنند.

خبرگزاری ایرنا: قفسه های پر از اجناس غذایی خارجی و مشتریان آنها روز بروز در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها بیشتر و بیشتر می شود و نکته جالب اینجاست که مشتریان اصلا به نداشتن مجوز بهداشتی یا نشان غذا و داروی برخی از این اجناس، توجهی نمی کنند.

این بی توجهی در حالی صورت می گیرد که اغلب مواد غذایی خارجی بدون نشان غذا و دارو، تقلبی و قاچاق بوده و هیچ نظارتی بر ایمنی و سلامت و حتی حلال بودن آنها نمی شود.

سمی بودن ، رنگ های شیمیایی ، وجود الکل، فاسد بودن ، تراریختگی ، طعم دهنده های غیرمجاز و تاریخ گذشته بودن از احتمالاتی هست که برای این فرآورده های غذایی خارجی بدون مجوز بهداشتی و علامت غذا و دارو - که به شکل سیب هست- انتظار می رود.

آبمیوه ، آدامس و پاستیل، انواع ژلاتین، شکلات، قهوه های پودری ، کاپوچینو، چای و برخی از اقلام دیگر از جمله اجناسی به شمار می روند که با مندرجات خارجی اما بدون پروانه بهداشتی و مجوز غذا و دارو، گاه و بی گاه در فروشگاه های سطح شهر دیده می شوند.

یکی از مشتریان این اجناس خارجی به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: وارد یک سوپرمارکت شدم و به خاطر گرمای تابستان و تشنگی به طرف یخچال فروشگاه رفتم تا آبمیوه بخرم.

وی می افزاید: از بین قوطی ها و بطری های مختلف ، آبمیوه بسیار خوشرنگ خارجی در طبقات یخچال، چشم من را گرفت و آن را که اتفاقا گران تر از آبیموه های معمولی بود خریدم و نوشیدم اما متاسفانه بعد از نوشیدن این آبمیوه پالپ دار که نمی دانم مربوط به کدام میوه بود، زبان من رنگی شد و یک روز باقی ماند و بعد از آن هم، لایه سفیدی روی زبانم نشست که اصطلاحا به آن «بار زبان» می گویند که شاید ناشی از شیرین کننده های مصنوعی غیرمجاز آن آبمیوه باشد.

*برخی کالاهای سوپرمارکتها غیرمجاز است

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو در این باره می گوید: مواد غذایی موجود در سوپرمارکت ها براساس مجوزهای صنفی فروخته می شود اما گاهی فروشگاه ها و سوپرمارکت ها کالاهایی می فروشند که غیرمجاز بوده و اجازه مصرف ندارند.

دکتر حسین رستگار می افزاید: اجناس خارجی بدون نشان غذا و دارو و مجوزهای بهداشتی ممکن است که از مواد بی کیفیت و رنگ های غیرمجاز استفاده کرده باشند.

وی تصریح می کند: اینگونه اجناس به احتمال زیاد در شرایط دمایی نامناسب نگهداری شده و حمل و نقل آنها استاندارد نبوده و احتمال به کار بردن مواد مضر و آسیب رسان نیز در آنها وجود دارد.

وی تاکید می کند: فروش کالای قاچاق در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها، تخلف محسوب می شود.

*مخفی ماندن برخی موارد تقلب از چشم بازرسان

دکتر خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: کارشناسان وزارت بهداشت به سلامت فرآورده های غذایی عرضه شده در بازار نظارت دارند و اگر از تخلف فروش ماده غذایی بدون مجوز بهداشتی باخبر شویم ، بازرسان بهداشتی با عرضه کننده آن ماده غذایی ، برخورد خواهند داشت.

وی با اشاره به نقش گزارش های مردمی در جمع آوری سریع مواد غذایی بدون مجوز بهداشتی، خاطرنشان می کند: با توجه به حساسیت این موضوع و عوارض احتمالی این اجناس به سرعت نسبت به این موارد اقدام خواهد شد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، می گوید: بطورمثال در تماس با سامانه ۱۹۰ طی هفته گذشته ، سه تن موادغذایی غیراستاندارد جمع آوری و معدوم شد.

صادق نیت می افزاید: مواد غذایی عرضه شده در بازار به طور تصادفی آزمایش می شوند و در صورت نداشتن مجوز بهداشتی با آنها برخورد و به مراکز قضایی معرفی می شود.

وی در عین حال تصریح کرد: متاسفانه برخی از موارد فرآورده های تقلبی یا تاریخ گذشته از چشم بازرسان بهداشتی مخفی می ماند.

وی یادآور می شود: تمام مردم از سراسر کشور می توانند در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در حوزه فرآورده های غذایی از جمله عرضه مواد غذایی فاسد، تاریخ گذشته، غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی و نشان غذا و دارو، آن را به سامانه پیگیری شکایات از تخلفات بهداشتی به شماره ۱۹۰ ، اطلاع دهند.

هرچند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ، تمام تلاش خود را برای عاری بودن بازار از مواد غذایی تقلبی و قاچاق انجام می دهند اما در حقیقت تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد ، سودجویان از این نیاز بازار استفاده خواهند کرد زیرا این باور که اجناس خارجی بهتر و باکیفیت تر هستند ، در فرهنگ مردم ریشه دوانده است.

از سوی دیگر به خاطر ضعف صنعت بسته بندی ، فرآورده های غذایی و حتی بهداشتی و آرایشی تقلبی و قاچاق از آن سوء استفاده کرده و تلاش می کنند بطورمثال فرآورده های غذایی و آشامیدنی مانند آبمیوه ها یا روغن ها و آدامس ها را در پوشش بسته بندی های رنگین ، فانتزی و جذاب به مشتری ها عرضه کنند.

متاسفانه حجم مواد غذایی و به ویژه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق آنقدر زیاد است که جمع آوری آنها زمانبر بوده و بیش از برخورد قضایی ، نیازمند رعایت مردم ، توجه به نشان سیب غذا و دارو و چراغ راهنمای تغذیه ای و برچسب اصالت روی این فرآورده ها دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • arman

      مگه اجناس ایرانی کیفیت درست حسابی دارن

    • بدون نام

      طرف میره داروخونه میگه فلان دارو خارجیشو بده تو مغازه ها هم همینجوره
      اممما و اما افغانستان پاکستان عراق و..هم خارج محسوب میشن حتی چین هم خارجه جان خودم جنس های چینی هم خارجی محسوب میشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج