جاباما
۳۸۱۲۱۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

خسارت فرهنگی طوفان مازندران

تندباد ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت مناطق مختلف مازندران، دهکده نقاشی را هم درنوردید و موزه ننه‌ مکرمه را در بابل تخریب کرد.

خبرگزاری مهر: تندباد ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت مناطق مختلف مازندران، دهکده نقاشی را هم درنوردید و موزه ننه‌ مکرمه را در بابل تخریب کرد.

خسارت فرهنگی طوفان مازندران

عباس مهدوی، کارشناس میراث فرهنگی مازندران روز گذشته در این‌باره گفت: طوفان شدیدی که صبح جمعه، ١٢ شهریورماه در مازندران به وقوع پیوست، در روستای دریکنده آسیب جدی به‌جا گذاشت و سقف خانه‌موزه را تا ۱۰۰ متر جابه‌جا کرد.

او با بیان این‌که درحال حاضر نقاشی‌ها در معرض جدی آبگرفتگی قرار دارند، افزود: تابه‌حال هیچ امداد و کمکی فرستاده نشده است. خانه‌موزه یک‌بار دیگر در‌ سال گذشته دچار آسیب شده بود.

نقاشی‌های مکرمه قنبری معروف به «ننه مکرمه» موجب شد تا او به‌عنوان بانوی نمونه نقاش در ‌سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد معرفی شود، این درحالی است که مکرمه قنبری تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، اما به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید.

او که از ۱۰سالگی شروع به کارکرده و روزگار پرنشیب و فرازی داشت، تا ۶۷سالگی تصمیمی برای نقاشی کردن نداشت و در طول این سال‌ها ۹ بچه تربیت‌کرد و به‌عنوان خیاط، طبیب محل و... به فعالیت می‌پرداخت تا زمانی که بر اثر یک حادثه شور و جوشش درونی وی نمود بیرونی یافت.

هم‌اکنون بیش از ۳۰‌درصد آثار مکرمه قنبری به فروش رسیده و در موزه‌های معتبر دنیا نگهداری می‌شود. کارشناسان هنر اروپا آثار قنبری را با نقاشی‌های شاگال مقایسه می‌کنند. مکرمه قنبری، زن روستایی ساکن روستای دریکنده در استان مازندران است که در ۶٧سالگی شروع به نقاشی کرده و به‌تدریج آثارش شهرتی جهانی یافته و نمایشگاه‌های متعددی از نقاشی‌های او برپاشده‌ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج