جاباما
۳۸۱۷۰
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

ارز مرجع برای زين اسب!

تخصيص ارز افشا شد. در حالي كه اواخر هفته مسئولين بانك مركزي مدعي واردات لوازم آرايشي با استفاده از ارز تخصيصي براي داروهاي خارجي شدند، روز پنج شنبه سازمان غذا و دارو فاش كرد.

روزنامه ابتکار: تخصيص ارز افشا شد. در حالي كه اواخر هفته مسئولين بانك مركزي مدعي واردات لوازم آرايشي با استفاده از ارز تخصيصي براي داروهاي خارجي شدند، روز پنج شنبه سازمان غذا و دارو فاش كرد كه بانک مرکزي به جاي دارو، به اقلامي مانند غذاي سگ، زين اسب و دسته بيل ارز داده است. ديروز هم وزير بهداشت با اظهار تاسف از نحوه اولويت بندي تخصيص ارز مرجع از ارجحيت داده شدن کالاهايي نظير زين اسب بر دارو و تجهيزات پزشکي گلايه کرد.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي چند ماهي است كه به شدت از عدم تامين ارز لازم براي واردات دارو گلايه دارد. او هفته‌هاي گذشته در گفت وگو با خبرنگاران گفته بود که نمي‌داند ارز دارو از سوي بانک مرکزي صرف چه اموري شده است. اين در حالي است كه مسئولين بانك مركزي مدعي شده اند كه بخشي از ارز اختصاص يافته به وزارت بهداشت براي واردات دارو صرف واردات مواد آرايشي شده است.

ظاهرا اين اظهارات مسئولين بانك نركزي بر سكاندار وزارت بهداشت و معاونان وي گران آمده است تا جاييكه اقدام به افشاگري تازه در اين باره نموده اند. دکتر مرضيه وحيد دستجردي صبح جمعه در حاشيه مراسم بهره برداري از بخشهاي زايمان و تختهاي ويژه بيمارستان شهيد ضياييان تهران صريح تر و شفاف تر از قبل سخن گفت و از اقدامات ارزي عجيب و غريب بانك مركزي گلايه كرد. وزير بهداشت با اظهار تاسف از نحوه اولويت بندي تخصيص ارز مرجع به کالاها ارجحيت دادن کالاهايي نظير زين اسب و غذاي سگ را بر دارو و تجهيزات پزشکي براي دريافت ارز مرجع سوال برانگيز دانست.

دکتر دستجردي گفت: باتوجه به اين نوع اولويت بندي در تخصيص ارز وزارت بهداشت درخواست کرد اولويت بندي‌هاي مخصوص سلامت را خودش تعيين کند که با مخالفت مسئولان اختصاص ارز مواجه شد. وي افزود: از نظر ما دارو و ملزومات پزشکي بايد اولويتهاي ۲ و ۳ باشند ولي هم اکنون اولويتهاي ۷ و ۸ را دارند و متاسفانه برخي کالاها مانند زين اسب در اولويتهاي بالاتر مثلا اولويت ۵ يا ۴ قرار داده شده اند.

دستجردي در واکنش به ادعاي مسئولين بانك مركزي در خصوص واردات لوازم آرايشي با ارز مرجع توسط وزارت بهداشت، اظهار داشت: وزارت بهداشت اصلا ارزي براي اين اقدام در اختيار نداشته است و نمي‌تواند چنين کاري بکند، زيرا اختصاص ارز از سوي مرکز مبادلات به شرکتها صورت مي‌گيرد و اين شرکتها با گشايش حساب و اعتبار ارز را به صورت ال سي دريافت مي‌کنند و اين ارز در اختيار ما نيست.

وي افزود: بنابراين مسئولان بانک مرکزي و اختصاص ارز بايد خودشان توضيح دهند اين ارزها چگونه صرف واردات لوازم آرايشي شده است. دستجردي با اعلام اينکه تا ۶ ماه اول سال هيچ ارزي به وزارت بهداشت براي واردات دارو اختصاص داده نشده بود گفت: از شهريورماه تا کنون يک سوم ارز مورد نياز واردات دارو از سوي مسئولان بانک مرکزي به وزارت بهداشت اختصاص يافت که در ادامه اين روند اين مسئولان قول داده اند مابقي ارز مورد نياز را نيز تا پايان سال تامين کنند.

در واكنش به گلايه‌هاي بي سابقه خانم وزير و رئيس سازمان دارو و غذا، سخنگوي مرکز مبادلات ارزي با اشاره به پرداخت ۱.۴ ميليارد دلار ارز دارويي به نرخ مرجع از ابتداي سال تا ۲۲ آذر گفت: رقم پرداختي به دارو و اقلام دارويي از ۱۵ آبان‌ تا ۲۲ آذر حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

صمد کريمي اظهار داشت: بانک مرکزي همواره اقدامات لازم را در جهت تأمين ارز کالاهاي اساسي و اقلام دارويي به نرخ ارز مرجع انجام داده است. يک مقام ناشناس ارزي هم پيش از اين در گفت‌وگو با فارس علت کمبود داروهاي وارداتي را استفاده از ارزهاي دريافتي براي دارو براي واردات کالاهاي ديگر مانند لوازم آرايشي دانسته بود.

يك روز پيش از اظهارات دکتر مرضيه وحيد دستجردي، و در واكنش به اين ادعا هم يكي ديگر از مديران ارشد وزارت بهداشت در گفت وگويي اظهار داشت كه وزارت بهداشت شاکي اصلي در اختصاص ارز مرجع براي کالاهاي لوکس و آرايشي است. رئيس سازمان غذا و دارو گفت: مسئولان اختصاص ارز بايد توضيح دهند که چرا به جاي دارو به لوازم آرايشي،غذاي سگ، زين اسب، دسته بيل و... ارز مرجع اختصاص داده‌اند

احمد شيباني با رد اظهارات يکي از مسئولان بانک مرکزي که گفته بود ارز اختصاص يافته و در اختيار وزارت بهداشت صرف خريد کالاهاي آرايشي شده است گفت: اين موضوع از طرف کسي که خود را از مقامات بانک مرکزي معرفي کرده و خواسته نامش فاش نشود کذب محض بوده و اتفاقاً ما شاکي هستيم که چرا به جاي اينکه ارز مرجع را به داروهاي حياتي و مورد نياز و نيز برخي تجهيزات پزشکي که از مهمترين اولويت‌هاي کشور است اختصاص دهند آن را براي خريد و واردات لوازم آرايشي و خودروهاي لوکس اختصاص داده‌اند.

رئيس سازمان غذا و دارو همچنين گفت: از اسفند سال ۱۳۹۰ کميته تدابير ويژه در وزارت بهداشت و درمان به شدت دنبال تأمين و ذخيره‌سازي داروهاي حياتي و مورد نياز کشور بود که متأسفانه با وجود همه پيگيري‌ها و مکاتبات فراوان که اسناد آن موجود است تا امروز فقط يک سوم ارز مورد نياز براي تأمين دارو در اختيار حوزه سلامت قرار گرفت.

شيباني تصريح کرد: انتشار اخباري از منبع ناشناخته يا کسي که خود را از مسئولان بانک مرکزي معرفي کرده، که خواسته نامش هم فاش نشود سنديت ندارد و بيان غيرواقع چنين مطالب کذبي نشان مي‌دهد که اين فرد يا اطلاع کافي در اين خصوص ندارد يا اين احتمال وجود دارد که مبالغ بسيار بيشتري از آنچه که تاکنون تصور مي‌شد و همواره مورد گلايه و شکايت وزارت بهداشت و درمان بوده است بدون کسب نظر اين وزارتخانه و برخلاف توافقات قبلي به کالاهاي غيرضرور همچون کالاهاي آرايشي، غذاي سگ، زين اسب، دسته بيل و... داده شده است.

رئيس سازمان غذا و دارو همچنين افزود: کساني که از الفباي تخصيص ارز اطلاع دارند مي‌دانند که هيچگونه ارزي به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي براي توزيع داده نمي‌شود و ارز تخصيص داده شده از مبداء در اختيار شرکت‌هاي دارويي و ساير شرکت‌ها قرار مي‌گيرد که شرکت‌هاي دارويي پس از گشايش اعتبار در بانک‌هاي عامل به خريد و وارد کردن فقط دارو اقدام مي‌کنند و اينکه گفته شده است وزارت بهداشت و درمان ارز در اختيار شرکت‌هاي واردکننده کالاهاي آرايشي قرار داده است دروغ محض است چرا که اصولاً امکان جابجايي ارز بين شرکت‌ها و حتي کالاها وجود ندارد.

شيباني افزود: مسئولان وزارت بهداشت و درمان مراتب اعتراض و ناخشنودي خود را درخصوص تخصيص ارز دارو به کالاهاي غير ضرور بدون اطلاع و هماهنگي سازمان غذا و دارو به مسئولان ذيربط اعلام کرده است اما به جهت جلوگيري از دامن زدن به التهابات بازار ارز اصراري بر رسانه‌اي کردن اين خبر نداشته و تلاش کرده با پيگيري منطقي موضوع از تکرار موارد مشابه جلوگيري کنند.شيباني اظهار داشت: اينجانب تاکنون بنا نداشتم در اين خصوص با رسانه‌ها مصاحبه کنم اما در پاسخ به اين اظهارات ناصحيح فردي که اتهاماتي را به مسئولان وزارت بهداشت و درمان وارد کرده است ناچار به بيان برخي واقعيات شدم.

هر آمدني يک رفتني دارد؛

وزير بهداشت برکناري خود را تكذيب نكرد

به دنبال انتشار خبري مبني بر برکناري قريب‌الوقوع خانم دكتر مرضيه وحيد دستجردي از وزارت بهداشت، تنها وزير زن كابينه در واكنش، اين خبررا تكذيب نكرد و گفت: هر آمدني يک رفتني دارد. مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه همايش امدادگران عاشورايي در پاسخ به سوال ی خصوص شايعه احتمال برکناري وي به دليل خود داري از تغيير باقر لاريجاني از رياست دانشگاه علوم پزشکي تهران، خطاب به خبرنگاران گفت: به دنبال شايعات نباشيد. اما در هر حال هر آمدني يک رفتني دارد و همه ما دير يا زود بايد برويم.

اما مهم آن است که اين آمدن و رفتن‌ها چه تاثيري بر زندگي ديگران خواهد گذاشت.وي در مورد ابلاغ وزارت بهداشت به سازمانهاي مربوطه براي اعمال سياستهاي افزايش جمعيت گفت: وزارت بهداشت برنامه اي براي کنترل جمعيت ندارد و طبق نظر مقام معظم رهبري در حال انجام است.در مناطقي که بايد کنترل جمعيت انجام شود در حال پيگيري است و در ساير مناطق نيز نرخ رشد جمعيت ۱،۳ است که بايد ارتقا يابد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سمیرا

      اگه سگا غذا نداشته باشن گرسنشون میشه ولی اگه ادما دارو نداشته باشن میمیرن مدیر عامل بانک مرکزی کلاشو بذاره بالاتر

    • بدون نام

      چه کسی مسئول اینکارهاست واقعا بانک مرکزی اینقدر بی در وپیکر شده؟؟؟؟؟؟؟/

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج