۳۸۱۷۱۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

آخرین وضعیت آسیب دیدگان سیل در شمال کشور

به دنبال بارندگی و طوفان شدید چند روز گذشته که ۷ استان (اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان و نیمه شمالی آذربایجان شرقی) بویژه شهرهای قائمشهر، آمل، بابل و چالوس در مازندران و مراوه تپه، آذرشهر و گرگان در گلستان را بیشتر تحت تأثیر قرار داد

روزنامه ایران: به دنبال بارندگی و طوفان شدید چند روز گذشته که ۷ استان (اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان و نیمه شمالی آذربایجان شرقی) بویژه شهرهای قائمشهر، آمل، بابل و چالوس در مازندران و مراوه تپه، آذرشهر و گرگان در گلستان را بیشتر تحت تأثیر قرار داد و موجب فوت و زخمی شدن چند نفر از هموطنان‌مان و وارد شدن خسارات فراوانی شد، امدادرسانی به آسیب‌دیدگان این پدیده جوی همچنان ادامه دارد.

طوفان در برخی از مناطق مازندران از سرعت بالاتری برخوردار بود و بر اساس گزارش هواشناسی طوفانی که بامداد روز جمعه گذشته این استان را درنوردید بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در مناطق مختلف سرعت داشت. این طوفان که ساعت ۴ بامداد روز جمعه از غرب مازندران شروع شد و به سمت شرق آمد، موجب آبگرفتگی بخشی از معابر و خانه‌های شهری و روستایی وخسارت به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی شد. سازمان هواشناسی پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به آب گرفتگی برخی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در برخی از استان‌ها هشدار داده بود، اما با وجود این برخی از مسافران که به بهانه تعطیلات پایان هفته به استان‌های شمالی کشور سفر کرده بودند، به علت شدت بارش‌ها و وقوع طوفان غافلگیر شدند.

گرما و رطوبت عامل سیل اخیر

دراین میان، هشدار بموقع سازمان هواشناسی در خصوص وقوع سیلاب عاملی بود که توانست از تلفات و خسارات سیل و طوفان به طور قابل ملاحظه‌ای بکاهد، اما ضعیف بودن زیرساخت‌ها بازهم عاملی بود که میزان خسارت به واحدهای مسکونی، پل‌ها و راه‌های ارتباطی را بالا برد. «احدوظیفه»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درگفت‌و‌گوبا«ایران» دراین باره گفت: علت اصلی وقوع این سیلاب«سامانه همرفتی» یا ناپایداری جوی به دلیل شرایط گرما و رطوبت بود که معمولاً این سامانه‌ها عمر کوتاهی دارند و سریع رشد می‌کنند. به گفته وی وقوع این سیلاب روز قبل از رخ دادن به صدا وسیما، ستاد مدیریت بحران مازندران، مدیران استانی و امداد و نجات اعلام شده بود، اما به هر جهت زیرساخت‌های ضعیف بویژه درساخت واحدهای مسکونی موجب شد سقف بسیاری از خانه‌ها با وزش باد کنده شود و این مسأله‌ای است که به نگرانی مسئولان در وقوع زلزله‌های احتمالی دامن می‌زند. وظیفه افزود: پیش‌بینی موج‌های قوی هواشناسی در زمستان راحت‌تر از تابستان و از یک هفته قبل قابل پیش‌بینی است.

سفر دستیار ویژه رئیس جمهوری به مازندران

«حسین فریدون»، دستیار ویژه رئیس جمهوری هم دیروز شنبه به صورت سرزده برای بازدید از مناطق خسارت دیده ناشی از طوفان و سیل به قائمشهر در مازندران سفر کرد. فریدون پس ازورود به این شهر باهمراهی استاندار مازندران از مناطق خسارت دیده ناشی از این حادثه بازدید و در جلسه ستاد مدیریت بحران در این شهرستان خسارت دیده شرکت کرد.
همه پای کار بودند

درهمیـــن حال«ربیع فــــلاح جلودار»، استاندار مازندران به فرمانداران شهرهای طوفان زده جهت رسیدگی به مشکلات مردم آسیب دیده دستور ویژه‌ای صادر کرد. ازطرفی هم براساس برآوردهای نخستین و مشاهدات در ساری، اداره توزیع برق، بالاترین خسارت را متحمل شده است. درختان چنار با قدمت چند ده ساله در برابر بادی که با سرعت بیش از 130 کیلومتر وزیدن گرفته بود دوام نیاورده و روی تیرهای چراغ سقوط کردند.

قائمشهر مرکز بحران بود

«مهدی محمدی»، فرماندار قائمشهر در این خصوص گفت: بیشتر مناطق شهر تا قبل از تاریک شدن هوا در روز جمعه گذشته برقدار شد. نقاطی از شهر هم که به دلیل مشکلات، آب
خانه هایشان قطع شده بود با تانکرها آبرسانی را انجام دادیم. توزیع ایرانیت رایگان نیز میان ساکنان خانه‌هایی که از طوفان خسارت دیده‌، انجام شد. بنیاد مسکن هم مأموریت یافته تا خسارت‌ها را برآورد و درباره جبران آنها تصمیم‌گیری کند. دهیاران از روستاها و برخی از شهرها به این اداره مراجعه می‌کنند تا حواله‌های ایرانیت را دریافت کنند. براساس اظهارات محمدی با دستور استاندار مازندران تسهیلات با بهره ۵ درصد برای خسارت‌دیدگان درنظر گرفته شده وبلافاصله کارهای مربوط به شناسایی آنها و پرداخت وام در دستور کار قرار دارد.
آب خانه‌های شهر وصل شد

درساعات نخستین وقوع طوفان از آنجایی که آب وبرق در برخی از مناطق شهری و روستایی نبود با هماهنگی‌های انجام گرفته 10 هزار تن نان از شهر ساری و 5 هزار تن نان از شهر بابل تأمین و در اختیار مردم قرار گرفت. خوشبختانه از عصر روزجمعه گذشته آب خانه‌های شهر وصل شد، اما به دلیل تبعات بعد از طوفان فشار آب ضعیف بود.

تشکیل جلسه ستاد بحران با دستور ویژه معاون اول رئیس جمهوری

درحالیکه عصر روز جمعه گذشته هنوز عملیات مربوط به پاکسازی خیابان‌ها از درختان و تیرهای برق پایان نیافته بود، استاندار مازندران با دستور ویژه معاون اول رئیس جمهوری جلسه ستاد بحران را در شهرهای خسارت دیده تشکیل داد. شهرداری‌ها هم مسئولیت پاکسازی خیابان‌های شهرها را بر عهده داشتند. «رضا رحیمی»، شهردار قائمشهر هم برعملیات پاکسازی سقوط درختان در خیابان‌ها نظارت می‌کرد. اما بیش از طوفان آنچه مردم شهرها را رنج می‌داد شایعه پراکنی‌های اطراف این حادثه در فضای مجازی بود. برخی از کانال‌های خبری ادعا کرده بودند که خسارت‌های ناشی از طوفان به خانه‌هایی که آسیب دیده‌اند، تعلق نمی‌گیرد. فرماندار قائمشهر نیز با تکذیب شایعات مطرح شده، تأکید کرد: کارشناسان 2 اداره بیمه از نخستین ساعات وقوع حادثه، شخصاً در محل خانه‌های خسارت دیده حضور یافته و در همان محل برآورد هزینه کرده و خسارت‌ها را می‌پردازند.

کمک از دیگر استان‌ها برای برق رسانی

«محمــدرضـــا تیــــمورنژاد»، مدیرروابط عمومی اداره توزیع برق مازندران هم گفت: از متخصصان 3 استان تهران، سمنان وگلستان کمک گرفتیم تا با وجود گسترده بودن دامنه خسارت‌های وارد شده به تأسیسات برق استان، عیب‌ها رفع و برق خانه‌های مردم وصل شود. این اتفاق تا عصر روز جمعه گذشته باعث روشن شدن برق خانه‌های بیش از 80 درصد مردم شد و تلاش‌ها برای برقدار کردن بقیه هم ادامه دارد.اما برخلاف تمام اقدام‌های انجام شده هنوز برخی از نقاط قائمشهر و برخی از شهرهای طوفان زده برق ندارند و مردم آب آشامیدنی خود را از طریق خرید بطرهای آب معدنی تأمین می‌کنند. مواد غذایی بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ شهرستان‌های مختلف به دلیل قطع برق فاسد و خسارت زیادی به آنها وارد شده است.

سودجویان با شایعات، نمک به زخم خسارت دیدگان می‌زنند

«حسن محجوب» که کارمند و از خسارت دیدگان این طوفان است، در این خصوص گفت: از نخستین دقایق آغاز طوفان ، آب و برق خانه ما قطع شد و تا ظهر دیروز شنبه آب و برق نداشتیم. تمام مواد غذایی که داخل فریزر داشتیم هم فاسد شده است. وی افزود: می‌دانم که دولتمردان تلاش خود را برای اینکه مشکلات زودتر رفع شود انجام می‌دهند.کاش مدیریت‌ها بر فضای مجازی هم پر رنگ‌تر می‌بود و برخی سودجویان با انتشار شایعات، نمک به زخم خسارت دیدگان نمی‌زدند. «حسن میرزایی»، صاحب یک فروشگاه مواد غذایی است. او نیز در این باره گفت: صبح وقتی برق‌ها قطع شد نتوانستیم فروشگاه را باز کنیم. همین باعث شد بسیاری از مواد غذایی داخل یخچال فاسد شود. باز هم خدا را شکر می‌کنیم که مسئولان تا قبل از پایان روز برق را به مدار بازگرداندند و از خسارت بیشتر جلوگیری شد.
«مهرداد رستمی» که در جریان طوفان سقف خانه‌اش تخریب شده، گفت: وقتی طوفان خانه‌ام را خراب کرد فکر نمی‌کردم فروشگاه‌های مصالح ساختمانی در روز جمعه باز باشد. اما وقتی به یکی از آنها مراجعه کردم، دیدم همه تقریباً در محل کارشان هستند. پرس‌وجو کردم، گفتند که به محض وقوع حادثه از طرف فرمانداری و اصناف تماس گرفته و تأکید کرده‌اند که برای رفع نیازمندی‌های مردم مغازه‌های خود را باز کنند.

تکذیب مرگ و تأیید زخمی شدن ۲۵ نفر در سیل و طوفان

«علی اصغراحمدی»، مدیرکل مدیریت بحران مازندران هم کشته شدن یک نفر در حادثه ناشی از طوفان و سیل را در شهرستان‌های قائمشهر و آمل تکذیب کرد و افزود: در این حوادث ۲۵ نفر در شهرستان‌های آمل و قائمشهر مصدوم شدند که ۱۷ نفر در بیمارستان قائمشهر و ۸ نفر در بیمارستان آمل تحت درمان قرار گرفتند و همه این مصدومان بجز ۵ نفر از بیمارستان مرخص شدند. به گفته وی وضعیت این حادثه دیدگان رضایتبخش است و احتمال می‌رود تا ساعات آینده از بیمارستان مرخص شوند. مدیرکل مدیریت بحران مازندران در مورد مرگ تعدادی از شهروندان در مناطق آسیب دیده ناشی از سیل و طوفان ، گفت: هیچ فردی به صورت مستقیم براثر این حوادث در این ۲ شهرستان کشته نشد. تنها مرگ یک شهروند در این حادثه تأیید شده که ناشی از سقوط از بلندی پس از وقوع طوفان وسیل بوده است.
همچنین « حمزه قاسمی » رئیس شبکه بهداشت آمل گفت: « مجید قلی زاده»، سیم بان 28 ساله آملی پس از طوفان روز جمعه گذشته در حال تعمیر خطوط انتقال برق در این شهرستان جان خود را از دست داد.

وقوع طوفان در 109 روستای مازندران

جمعیت هلال احمر مازندران نیز اعلام کرد که طوفان بامداد جمعه گذشته به 109 روستای این استان خسارت وارد کرده است. روستاهای خسارت دیده درشهرستان‌های آمل، ساری، بابل، جویبار، بهشهر، سوادکوه، قائمشهر، نور، نوشهر، بندپی و بابلسر واقع هستند. آمار خانوارهای خسارت دیده از طوفان که هلال احمر به آنان کمک‌رسانی کرده تاکنون یک هزار و 376 خانوار اعلام شده است.

«غلامعلی فخار» معاون جمعیت هلال احمر مازندران هم یادآور شد: این طوفان در مناطق مختلف این استان شمالی دست کم زندگی یک هزار و 179 خانوار را تحت تأثیر قرارداده و مختل کرده است.

وی بیشترین میزان خسارات وارده را مربوط به شهرستان‌های آمل، قائمشهر و بابل اعلام کرد و گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر مازندران بلافاصله در پی وزش طوفان شدید و بارش باران وارد عمل شدند. 36 تیم متشکل از 141 نفر نیروی عملیاتی با 37 دستگاه انواع خودروهای امدادی در مناطق مختلف استان درحال امدادرسانی هستند و با توجه به آبگرفتگی بعضی از مناطق، 5 دستگاه موتور پمپ لجن کش نیز به کار گرفته شده است.

عادی شدن وضعیت مناطق خسارت دیده

وی با بیان اینکه هم‌اکنون وضعیت اجتماعی مناطق خسارت دیده ناشی از سیل و طوفان به صورت عادی برگشته و در ساعت‌های آینده با پاکسازی آثار برجای مانده، مشکل خاصی برای تردد نیز بخصوص در شهر قائمشهر وجود نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: کارشناسان مدیریت بحران برای برآورد میزان خسارت‌های وارده نیزبه مناطق آسیب دیده اعزام شدند تا بتوانیم با برآورد میزان خسارت‌ها، کمک‌های اجتماعی را به خسارت دیدگان داشته باشیم.

وضعیت گلستان بعد از سیلاب و طوفان

«علی یازرلو»، دبیر شورای اطلاع‌رسانی گلستان نیز با تأیید فوت 4 نفر در این استان به دلیل حوادث ناشی از سیل و رعد و برق اخیر، گفت: یک نفر از اهالی شهرستان آزادشهر در شرق این استان به خاطر اصابت آذرخش جان خود را از دست داد. همچنین وقوع سیلاب در شهرستان مرزی مراوه تپه در شرقی‌ترین نقطه گلستان جان 3 نفر از اعضای یک خانواده شامل پدر، مادر و فرزند را گرفت. «اسماعیل تاجی» فرماندار مراوه تپه هم در خصوص خسارات وارده، گفت: حادثه اخیر به راه‌های روستایی و پل‌های این شهرستان خسارت وارد کرد که که در حال رفع مشکلات هستیم.

«حسین احمدی» رئیس جمعیت هلال احمر گلستان نیز با اشاره به اینکه نیروهای هلال احمر از زمانی که اخطاریه هواشناسی را دریافت کردند در آماده باش بسر می‌برند، گفت: هنگام وقوع حوادث شاهد بی‌احتیاطی مردم هستیم که در همین حادثه اخیر نیز کشته شدن 3 نفر در مراوه تپه به خاطر حرکت در مسیر آبراه بوده است. همچنین درصد زیادی از امدادرسانی‌های هلال احمر در حاشیه شهرها انجام شد. «صادقعلی مقدم»، مدیرکل بحران گلستان هم گفت: 250 واحد مسکونی که بیشتر آنها در گرگان قرار دارد دچار آبگرفتگی و خسارت شدند. باران بامداد جمعه موجب قطع آب 3 روستا شد که آبرسانی‌ها با تانکر انجام گرفت. 80 نفر از نیروهای هلال احمر در قالب 18 تیم هم کار امدادرسانی را انجام دادند و 12 مصدوم را به بیمارستان رساندند. همچنین گرگان، مراوه تپه، مینودشت و کردکوی بیشترین خسارت را دیدند.

رفع آبگرفتگی خانه‌های آستارا و تالش

با این حال، «افشین عزیزی» ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ستاد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﯼ ﮔﯿﻼﻥ هم از برطرف شدن آبگرفتگی 25 واحد مسکونی در شهرستان‌های تالش و آستارا در غرب این استان خبر داد و افزود: برخی معابر شهری آستارا، تالش و انزلی نیز بر اثر بارندگی و طوفان اخیر دچار آبگرفتگی جزیی شده بود که با کمک نیروهای امدادی و شهرداری، این مشکل رفع شد و اکنون وضعیت به حالت عادی بازگشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج