جاباما
۳۸۱۷۵۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

از واردات دسته بازی تا صادرات سیرابی!

در حالی که تداوم تراز تجاری مثبت در ماه‌های سپری‌شده از سال جاری، کارشناسان، فعالان اقتصادی، مسئولان و مردم را نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار کرده است، اخیرا آمار جالب توجهی از صادرات و واردات ایران منتشر شده که در نوع خود جالب توجه است.

روزنامه آرمان امروز: در حالی که تداوم تراز تجاری مثبت در ماه‌های سپری‌شده از سال جاری، کارشناسان، فعالان اقتصادی، مسئولان و مردم را نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار کرده است، اخیرا آمار جالب توجهی از صادرات و واردات ایران منتشر شده که در نوع خود جالب توجه است.

براساس تازه‌ترین گزارش گمرک، ایران در کنار صادرات محصولاتی مانند نفت، پتروشیمی، پسته و... کالاهایی مانند سیرابی، کلر، انگور و انجیر هم به کشورهای دیگر فروخته است. از طرف دیگر ایران وارد کننده عینک آفتابی، آناناس، شیر و دسته بازی بوده است.

تراز تجاری مثبت برای ایران

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت یازدهم مثبت کردن تراز تجارت غیر نفتی بوده است. هر چند این مهم به مدد صادرات مصنوعات پتروشیمی محقق شد، اما مثبت شدن تراز تجاری ایران اتفاق کم سابقه ای بود. بر اساس گزارشی که فروردین امسال منتشر شد پس از ٣٧ سال تراز تجاري ايران در سال ١٣٩۴ مثبت بود. كارنامه‌اي كه از سوي گمرك كل ايران منتشر شده نشان مي‌دهد تجارت خارجي ايران با ٩١۶ ميليون دلار مازاد تراز تجاري بسته شده است. همچنین بر اساس گزارشی که حدود یک هفته پیش خبرآنلاین منتشر کرد گزارش‌های رسمی دولت درباره روند تجارت جهانی نشان می‌دهد صادرات بدون میعانات از ۵/۳۲ میلیارد دلار در سال ۹۱ به ۸/۳۵ میلیارد دلار در سال ۹۴ افزایش یافته است.

این در شرایطی است که میزان صادرات بدون میعانات در چهار ماهه نخست امسال ۴/۱۳ میلیارد دلار بوده است. همچنین صادرات با میعانات در سال ۹۱ بالغ بر ۴/۴۱ میلیارد دلار بوده که میزان آن در سال ۹۴ به ۴/۴۲ میلیارد دلار رسیده است. ارزش صادرات با میعانات در چهار ماهه نخست امسال هم ۳/۱۶ میلیارد دلار بوده است. بنا به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارزش واردات در سال ۹۱ حدود ۳/۵۳ میلیارد دلار بوده که در سال ۹۴ میزان واردات کاهش پیدا کرده و به ۵/۴۱ میلیارد دلار رسیده است.

در چهار ماهه نخست امسال هم ارزش واردات ۹/۱۲ میلیارد دلار بوده است.در حوزه صنعت و پتروشیمی، ارزش صادرات از ۳/۲۶ میلیارد دلار در سال ۹۱ به ۹/۲۷ میلیارد دلار در سال ۹۴ افزایش یافته است. بر این اساس، ارزش صادرات بخش صنعت در سال ۹۴ بالغ بر ۶/۱۴ میلیارد دلار و پتروشیمی ۳/۱۳ میلیارد دلار بوده است. در چهار ماهه نخست امسال هم در بخش صنعت و پتروشیمی ۱۲ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است. در بخش کشاورزی نیز در سال ۹۴ حدود ۵/۳ میلیارد دلار کالا صادر شده؛ میزان صادرات در این حوزه در چهار ماهه نخست امسال ۹/۰ میلیارد دلار بوده است.

صادرات و واردات عجیب و غریب

در ماه ششم سال اطلاعات تازه‌ای در مورد کالاهای صادراتی و وارداتی ایران منتشر شده است. بر اساس آمار گمرک در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری بیش از ۱۰۸هزار کیلوگرم سیرابی به ویتنام صادر شده است. بر اساس آمار گمرک در چهار ماه منتهی به تیر سال ۹۵، ۳۷۰ تن دسته بازی برای انواع کنسول ها وارد کشور شده است. همچنین در این مدت سه هزار تن روغن حیوانی به آمریکا صادر شده است. عمده واردات شیر اطمینان از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان و فرانسه است. بر اساس آمار گمرک در چهار ماه منتهی به تیر سال ۹۵، ۱۱۸۵ تن کلر صادر شده است.

در چهار ماه منتهی به تیر سال ۹۵،۲۷ تن عینک آفتابی وارد کشور شده است. همچنین بر اساس آمار گمرک در چهار ماه منتهی به تیر سال ۹۵، هزا و ۱۹۴تن انگور صادر شده است. بر اساس آمار گمرک در چهار ماه منتهی به تیر سال ۹۵، سه هزار و ۷۸۸ تن آناناس وارد کشور شده است که عمده این واردات از کشور فیلیپین است. همچنین گمرک ایران اعلام کرده است در چهار ماه منتهی به تیر سال ۹۵، ۶۸۳تن انجیر خشک و تازه صادر شده است. علاوه بر این، در چهار ماه منتهی به تیر سال ۹۵، ۲۷۴ تن شارژر باطری وارد کشور شده است.

قاچاق بیشتر از واردات رسمی

برآورد‌ها نشان می دهد میزان قاچاق در ایران بیشتر از واردات رسمی است. قاچاق یکی از معضلات اصلی اقتصاد ایران است و با وجود تلاش‌هایی که در راستای کنترل آن انجام شده همچنان سالانه میلیارد‌ها تومان کالای قاچاق به ایران وارد می‌شود. روز گذشته رئیس‌کل گمرک ایران گفت: ارزش مجموع کالاهای قاچاق کشف شده در چهار ماه نخست امسال ۶۰۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.

مسعود کرباسیان خاطرنشان کرد: کشفیات انجام‌شده در چهار ماه نخست امسال(تا پایان تیرماه)، معادل مجموع کشفیات سال ۱۳۹۲ بوده است.او با اشاره به دو نقش تسهیلگری حمایت از تولید و صادرات و فعالسازی سایر بخش‌های اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالاها توسط گمرک، گفت: گمرک یکپارچه و الکترونیک، پروژه اصلی این سازمان در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است که به منظور انجام کار به صورت سیستمی، شفاف‌سازی هر چه بیشتر، افزایش سرعت و دقت کار و کمرنگ‌تر شدن نقش عامل انسانی، انجام می‌شود.

کرباسیان بیان کرد: هنوز مباحثی همچون بررسی مدیریت ریسک و ارتباط با سایر دستگاه‌ها در این پروژه در دست اقدام و مذاکره است تا با تک‌تک سازمان‌های مرتبط در یک ارتباط مستقیم الکترونیک قرار بگیریم. او افزود: در زمان تحریم‌ها، از آنجا که گشایش اعتباری در کشور وجود نداشت و معلوم نبود منشا ارز کجاست، کالاها به صورت مستقیم وارد کشور نمی‌شدند؛ یعنی از یک‌سو ورود از بنادر اصلی نبود و از طرف دیگر، گواهی مبدا نداشتند. امروز و با اجرای پروژه گمرک یک‌پارچه و الکترونیک، از زمان حرکت کشتی‌ها و ورود آنها به آب‌های کشور می‌
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس بگو چرا سیرابی تو ایران گران شده چون صادرش میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج