۳۸۱۹۰
۱۲ نظر
۵۰۱۳
۱۲ نظر
۵۰۱۳
پ

نوستراداموس و پیشگویی‌ های جنجالی اش

همین حالا که همگی زنده هستیم، آفتاب مثل همیشه طلوع کرده و احتمالا امشب هم سر جای خودش بر مي‌گردد و شما این مطلب را مي‌خوانید. اجازه دهید به ۱۲-۱۳ سال قبل برگردیم. سال‌هايي که تنها ۷ درصد از خانوارهای شهری ایران کامیپوتر داشتند...

دنیای اقتصاد: همین حالا که همگی زنده هستیم، آفتاب مثل همیشه طلوع کرده و احتمالا امشب هم سر جای خودش بر مي‌گردد و شما این مطلب را مي‌خوانید. اجازه دهید به ۱۲-۱۳ سال قبل برگردیم. سال‌هايي که تنها ۷ درصد از خانوارهای شهری ایران کامیپوتر داشتند، در تحقیقات دانشجویی بعضا منبع «اینترنت» نوشته مي‌شد و مثل حالا نبود که نزدیک ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی کامپیوتر دارند.

نوستراداموس و پیشگویی‌ های جنجالی اش
نسخه‌ای از کتاب پیشگویی‌های نوستراداموس به سال ۱۶۷۲ واقع در کتابخانه مرکز علوم درمانی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو.

شایع شده بود که سال 2000 دنیا به آخر خواهد رسید. چطور؟ چون دنیا کامپیوتری شده و کامپیوترهای سراسر جهان در سال 2000 دچار مشکل خواهند شد. انبوه مطالب و نوشته‌ها منتشر شد، مصاحبه‌هايي در تایید و رد این احتمال، همه با نگرانی به ساعت خیره شده بودند، سال 2000 بالاخره تحویل شد، هیچ اتفاقی هم نیفتاد! هیچ کامپیوتری دچار مشکل نشد که به تبع آن دنیا هم مشکل‌دار شود. حالا دوازده سال از آن روزها گذشته و اینبار به پایان سال 2012 نزدیک مي‌شویم، سالی که دوباره همان ماشینی که سال 2000 را پایان جهان نامیده بود به کار افتاده و مي‌گوید اینبار پایان جهان اتفاق خواهد افتاد. ابزار این پایان البته فرق کرده است. اگر سال 2000 ابزار گیج شدن کامپیوترها بود، در سال 2012 ابزار‌هاي اصلی اینها هستند: «نوستراداموس»، «طوفان خورشیدی» و «مایاها». اول نوستراداموس را بشناسیم:

نوسْتِرآداموس (به فرانسوی: Nostradamus) با نام واقعی میشِل دو نُسْتْرِدام (Michel de Nostredame) (زاده ۱۴ یا ۲۱ دسامبر ۱۵۰۳-درگذشته ۲ ژوئیه ۱۵۶۶) عطار و پیشگوی اهل فرانسه بود. بسیاری از حوادث و جنگ‌های آینده، پس از اتفاق افتادن، پیشگوییشان به وی منسوب شده است. تا این لحظه، حادثه‌ای قبل از وقوع با استناد به آثار وی پیش‌بینی نشده‌است.

از سال ۱۵۵۴، نوسترآداموس یادداشت‌های خود را به صورت رباعی (دوبیتی) نوشت. صد رباعی نخست را با نام «سِنتِریِ نخست» یا «نخستین صدگانه» یا «صد شعر»، در ۱۵۵۵ منتشر کرد. در سرآغاز این رباعی‌ها که خطاب به پسرش سزار نوشته است؛ تاکید می‌کند که سرنوشت بشر و آینده جهان را از روی حرکات ستارگان می‌توان پیش‍‌گویی نمود و اینکه هر رباعی او گویای رخدادی است که در آینده دور یا نزدیک رخ خواهد داد.

تعداد این پیشگویی‌ها که بیشتر به صورت رباعی‌ است به ۹۶۵ عدد می‌رسد. علاوه بر این رباعی‌ها او ۵۶ مُسَدَس (شش بیتی) هم دارد. به‌طور کلی او در بیش از یک هزار رباعی و مسدس، رخدادهای برجسته گیتی را تا پایان سال ۱۹۹۹ میلادی پیش‌بینی کرده‌است. نوسترآداموس قید می‌کند که در پیشگویی‌هایش رمزها و محاسبه‌هایی دارد که هر کس توانایی درک آنها را ندارد. این رمزها را او در نامه‌ای‌ که به «هانری دوم» پادشاه فرانسه نوشته، توضیح داده است. کسانی که نوشته‌های نوسترآداموس را ترجمه و تفسیر می‌کنند تاریخ‌های آن را با استناد به این نامه استخراج می‌کنند.

نوسترآداموس، افزون بر پیش‌گویی‌های صدگانه، مجموعه‌ای به نام «پرساژ» (persage) هم دارد که به همان معنای پیش‌گویی و تفأل است، در این مجموعه ۱۴۱ پیش‌گویی به صورت رباعی آمده‌است که به ماه‌های گوناگون سال تقسیم شده‌است.

جالب است كه پيشتر گفته مي‌شد بر اساس نظر نوستراداموس پايان جهان در سال 3797 ميلادي رخ خواهد داد؛ حال چگونه اين تاريخ بيش از يك‌هزار سال طي فقط چند سال اخير عقب‌تر كشيده شده است! بسياري از دانشمندان به لحاظ سطحي و مبتذل بودن بحث نوستراداموس وارد اين حوزه نشدند، اما برخي نيز با نگاه به وسعت مقبوليت تفكرات وي از سوي عوام، دست به روشنگري‌هايي در مورد او زدند. ويل دورانت نويسنده كتب معروف: تاريخ تمدن، لذات فلسفه، تاريخ فلسفه و... در مورد نوشته‌ها و اشعار نوستراداموس معتقد است: چنان ماهرانه در لفاف ابهام پيچيده شده بود كه هر سطر آن مي‌توانست تقريبا بر هر واقعه‌اي از تاريخ آينده انطباق يابد. دورانت درمورد او مي‌نويسد: كتاب نوستراداموس مشتمل بر صدها فقره پيشگويي به زبان فرانسه گنگ و مبهم و قابل تفسير و تاويل‏‌هاي متفاوت و حتي متعارض است. او در اين كتاب به پيشگويي حوادث از نيمه سده شانزدهم تا «پايان جهان» پرداخته و به ‏زعم او، در سال 3797 ميلادي رخ خواهد داد. مطالب كتاب «چنان ماهرانه در لفاف ابهام پيچيده شده بود كه هر سطر آن مي‌توانست تقريبا بر هر واقعه‌‏اي از تاريخ آينده انطباق يابد.» (ويل دورانت، تاريخ تمدن، ترجمه فريدون بدره‏اي و ديگران، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، 1368، ج 6، ص 1014)

مبلغان نوستراداموس مدعي‏‌اند كه او اعدام چارلز اوّل، پادشاه انگليس، و لويي شانزدهم، پادشاه فرانسه، آتش‏‌سوزي سال 1666 لندن، ظهور و سقوط ناپلئون اوّل، ظهور هيتلر و بسياري از حوادث ديگر را پيش‏‌بيني كرده است. اين در حالي است كه نوستراداموس از پيشگويي نزديك‏‌ترين حوادث زمانش عاجز بود. به‏ نوشته ويل دورانت، «نوستراداموس براي شارل نهم عمري نود ساله پيشگويي كرد كه ده سال بعد در 24 سالگي زندگي را بدرود گفت.» (همان مأخذ، ص 1013) شارل نهم: پادشاه فرانسه از دودمان والوا، نوستراداموس ـ كه هم عصر او بود ـ براي او عمري 90 ساله پيش بيني كرده بود، اما دوران حكومت او از 5 دسامبر 1560 آغاز و در 30 مه 1574 پايان يافت. شارل دوم كه متولد 27 ژوئن 1550 ميلادي بود، در 30 مه 1574 (در 24-25 سالگي) سرانجام اشتباها به وسيله مادرش به قتل رسيد. كاترين دو مديسي در حالي كه قصد داشت داماد خود هانري دوناوار را به وسيله يك كتاب آغشته به سم به قتل برساند به علت يك اشتباه باعث قتل پسر خود شد.

نوستراداموس و پیشگویی‌ های جنجالی اش
تاريخ و نوستراداموس؟

نكته ديگر كه ظاهرا از نظر برخي از رواج دهندگان پايان جهان ناديده گرفته شده است، اينجاست كه اصلا وجه بارز و متمايز رباعيات و اشعار نوستراداموس كه پيشگويي‌هايش را با آنها مكتوب كرده است، اينجاست كه هچ تاريخي براي آنها ذكر نشده است. تمامي نوشته‌ها تا حد زيادي مبهم و مخدوش و بدون تاريخ هستند، اين هم يك شگرد ماهرانه است، براي آنكه بتوان هر رخدادي را كه با سليقه مخاطب جوردرمي‌آيد جاي پيشگويي، گذاشت!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خردادي

      يه توصيه هم به آن دسته از عزيزاني كه اين خرافات روباوردارن وزندگيشون روطبق اين مزخرفات مي سازن دارم . مي خواستم بهتون بگم تواون 3روزي كه دنيا مي خواد تاريك بشه مي خواين چه كاركنيد ؟هان ؟ خوب عزيزاي من بايد زودتر قبل ازاينكه شمع ناياب بشه وحكم طلا پيداكنه بريد چندبسته شمع بخريد كه توتاريكي نمونيد ديگه !

    • کاربر88

      پیشگویی میکنم تو آزمون دکترا موفق میشم نظرت چیه نوستراداموس جان با این وضع درس خوندنم؟ امیدوارم تو رباعیاتت نتیجه آزمونو هم قید کرده باشی

      پاسخ ها

      • استار

        يه پيشگويي هم واسه نتيجه ارشد من بكن بي زحمت تو با نوستر آشنايي.

      • ترنم

        بی زحمت یه پیشگوییم واسه کنکور کارشناسی من بخواه.بعدا با هم حساب می کنیم.

    • خردادي

      پيشگويي مي كنم از 3 شنبه هواي تهران آلوده مي شه

    • محسن

      منم پیشگویی میکنم سر برج حقوقها رو میریزن به حسابمون

      پاسخ ها

      • ترنم

        الان شما اتم رو شکافتین.

    • عباس

      سلام: ما مگر به خدا و قران ايمان نداريم مگر در قران چنين نوشته است كه جهان يد دفعه بپايان ميرسدهم چنين چيزي نيست. خداوند هرچه بخواهد آن ميشود و لاغير

    • امیر

      بابا اگه آخر دنیا نزدیک بود که مایکروسافت windows8 تولید نمیکرد که اون همه هم هزینش کنه

    • استار

      منم پيشگويي مي‌كنم كه 5 شنبه شب يلدا باشه.

    • ترنم

      چقدر خوشحالم که این همه دوستان پیشگپو داریم.

    • بچه شمل همه چ

      بچه ها شما همه چیز رو به مسخره گرفتین
      این پیشگویی ها بر اساس ستارگان و نوعی اتفاقات علومی و که بر روی اعداد متمایز ۳.۶.۹ پیشگویی شده اعداد فیبوناجی کد تسلا و کد کس های لئو ناوردو داوینچی شده است شاید بعضی اشتباه شده باشد ولی در سال ۲۰۱۲ اختلال در مدار زمین داشتیم که نزدبک بود جهان نابود شود ...این پیشگویی ها شاید ناقص شده باش یا توسط کسی تحریف شده باش .....

      دانش اموزی از اسمان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج