۳۸۲۰۱۷
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

کشف تپه دریایی که هفت برابر نیویورک سیتی است

معروف ترین صخره های مرجانی، دیواره بزرگ مرجانی است که به طول ۲۰۱۲ کیلومتر به موازات سواحل کوئینزلند استرالیا کشیده شده است.

برترین ها: معروف ترین صخره های مرجانی، دیواره بزرگ مرجانی است که به طول ۲۰۱۲ کیلومتر به موازات سواحل کوئینزلند استرالیا کشیده شده است. با این حال دانشمندان دانشگاه جیمز کوک، دانشگاه سیدنی و دانشگاه فناوری کوئینزلند در حال حاضر سیستم صخره ای دیگری درست پشت این صخره های مرجانی مشهور کشف کرده اند که این یکی از تورس تا بندر داگلاس کشیده شده است و بیش از ۶۰۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد. یعنی سه برابر بزرگتر از آن چه کارشناسان پیش بینی می کردند و ۷.۵ برابر شهر نیویورک. این صخره دریایی با عظمتش کاشفانش را شگفت زده و شوکه کرده است.

رابین بیمان، محقق دانشگاه جیمز کوک توضیح می دهد: «ما قبلا درباره این ساختار زمین شناسی در شمال صخره های بزرگ مرجانی از سال های 1970 و 80 اطلاع داشتیم، اما هرگز درباره ماهیت واقعی شکل، ابعاد و مقیاس عظیم آن چیزی نمی دانستیم» با تکنولوژی لیزر، تپه های دونات شکلی را کشف کردند که این صخره را پوشانده و 200-300 متر عرض، 30 متر ضخامت و 10 متر عمق دارد. تپه ها از «Halimeda» ساخته شده اند، یک جلبک معمولی که قسمت های آهکی دارد. وقتی جلبک می میرد به تکه های کوچکی از سنگ آهک سفید تبدیل می شود که به آرامی ساختارهای زمین شناسی غول پیکر را شکل می دهند و از نظر فنی «بیوهرم» نامیده می شوند.

حالا سوال این است که این بیوهرم ها چطور دربرابر تغییرات مداوم آب و هوا که بسیاری از صخره های بزرگ مرجانی مجاورش را ویران کرده، مقاومت می کنند. ۹۳ درصد از صخره های بزرگ مرجانی استرالیا سفید شده اند که این زمانی اتفاق می افتد که جلبک های آن بیش از حد تحت فشارند و از بین می روند. در نهایت این باعث می شود مرجان ها دربرابر بیماری ها آسیب پذیر شده و آن قدر گرسنگی بکشند تا بمیرند و تاکنون ۵۰ درصد از این دیوار بزرگ مرجانی کاملا نابود شده است.
کشف تپه دریایی که هفت برابر نیویورک سیتی است
کشف تپه دریایی که هفت برابر نیویورک سیتی است
کشف تپه دریایی که هفت برابر نیویورک سیتی است
کشف تپه دریایی که هفت برابر نیویورک سیتی است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج