۳۸۲۰۲۴
۱۰ نظر
۵۰۰۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا قاضی‌ پور از خبرنگاران عذرخواهی نکرد؟

علی‌اکبر قاضی‌زاده - رونامه‌نگار پیشکسوت و پژوهشگر حوزه رسانه - در یادداشتی با عنوان «همه‌چیز فراموش می‌شود» در روزنامه «شرق» می‌نویسد: ما روزنامه‌نگارها حس صنفی نداریم. تا آن عمل جمعی شکل نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که آن نماینده عذرخواهی کند.

علی‌اکبر قاضی‌زاده - رونامه‌نگار پیشکسوت و پژوهشگر حوزه رسانه - در یادداشتی با عنوان «همه‌چیز فراموش می‌شود» در روزنامه «شرق» می‌نویسد: ما روزنامه‌نگارها حس صنفی نداریم. تا آن عمل جمعی شکل نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که آن نماینده عذرخواهی کند.

مگر ما چه کرده‌ایم که او فکر کند ماجرا جدی است؟ همین حالا هم رسانه‌های زیادی هستند که با این نماینده مصاحبه می‌کنند و او هم در مصاحبه با آنها همه‌چیز را یک شوخی ساده معرفی می‌کند.

ما روزنامه‌نگارها آدم‌های بی‌پناهی هستیم. حتی خودمان هم پناه هم نیستیم.

خاطره‌ای یادم هست از خیلی وقت‌ها پیش؛ روزگاری که کیهان و اطلاعات تنها روزنامه‌های اصلی کشور بودند و رسانه‌ها در تعدد و تکثر مثل امروز نبودند. آن زمان هنرپیشه‌ای به خبرنگاری توهین کرد و همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران یک‌جا در دفاع از همکارشان آن هنرپیشه را بایکوت خبری کردند. دیگر هیچ خبری از این هنرپیشه در روزنامه‌های کشور کار نشد. کار تا آنجا بالا گرفت که حتی خبرنگاران نام این هنرپیشه را بر زبان و قلم جاری نمی‌کردند. بالاخره هنرپیشه مذکور با گریه و تضرع از خبرنگاران عذرخواهی کرد و به این بایکوت خبری پایان داد.

نه ما و نه سیاستمداران و ورزشکاران و هنرمندان و... نمی‌دانند که این چهره‌ها بدون رسانه هیچ صدایی ندارند و بی‌صدایی در این روزگار یعنی موجودیت‌نداشتن. ما از کنار این اصل راحت می‌گذریم و با لبخند، توهین‌ها و ضرب‌وشتم‌ها را تحمل می‌کنیم.

چندی پیش کارگردانی توهین زشتی به روزنامه‌نگاران کرده بود. مطمئنم خیلی‌ها حتی امروز به‌خاطر ندارند آن توهین چه بود! بعد از آن توهین، دو، سه فیلم از آن کارگردان اکران شد و همه مطبوعات هم با آغوش باز به سمت او رفتند، با او مصاحبه کردند و صفحه‌ها تعریف و تمجید و نقد بر کارهایش نوشتند. این همان بزنگاهی بود که باید خودمان را نشان می‌دادیم و ندادیم.

حتی مطمئنم چندی دیگر هم «نادر قاضی‌پور»، نماینده مجلس که به تازگی خبرنگار ایران را مورد ضرب‌وشتم قرار داد و هم آن خبرنگار کتک‌خورده، همه‌چیز را فراموش می‌کنند.

وقتی همه‌چیز این‌قدر راحت است، چه انتظاری از این نماینده مجلس دارید که عذرخواهی کند؟! او دوباره با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند و می‌گوید: «شوخی کرده‌ام!»‌.

توصیه می‌کنم امروز یک آزمایش ساده انجام دهید؛ امروز موقع برگشت از کار، وسط خیابان با یک راننده تاکسی جروبحثی صوری راه بیندازید و ببینید نتیجه چیست؟ من تردید ندارم که چندین راننده تاکسی دیگر در این بحث دخالت می‌کنند و نمی‌گذارند هم‌صنفشان تنها بماند. این حس بین ما روزنامه‌نگاران نیست یا کمرنگ است. دلیلش هم ساده است؛ ما تشکلی نداریم که در چنین موقعیت‌هایی از ما بخواهد یا به ما توصیه کند که توهین‌کننده را مجازات خبری کنیم.

متأسفم که ما این حس صنفی را نداریم. اما تا آن عمل جمعی شکل نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که آن نماینده عذرخواهی کند. مگر ما چه کرده‌ایم که او فکر کند ماجرا جدی است؟ همین حالا هم رسانه‌های زیادی هستند که با این نماینده مصاحبه می‌کنند و او هم در مصاحبه با آنها همه‌چیز را یک شوخی ساده معرفی می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      به بقیه افراد که به خبرنگاران توهین میکنند کاری نیست ولی شک ندارم توهین این اقا فقط از روی ...........

    • بدون نام

      قاضی پور یک شخص کاملا مغرور هستند متاسفم برای شهری که نماینده اش چنین آدمی است

    • بدون نام

      نشانه تواضع و با شخصیت بودنشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابت شوخیت ولبخندی که رو صورتم نشوندی + میدم

    • کاظم

      ... عذر خواهی ان هم از یک جوان خبر نگار بیگناه بچه تهرانی عیب نداره پسر خوب وبا حیا شنیدی که میگن دست با لای دست بسیار این چرخ میگرده و روزی همین بی احترامی رو یکی جوابش میده بسپار به خدا

    • بدون نام

      وضعیت احترام به یکدیگر بدتر هم خواهد شد.

    • حمید گیلان

      با سلام فقط مسله عذرخواهی رالوث نکنیم هر کاری یا اشتباهی انجام بدهیم بعدا با کلمه عذر میخواهم تمام ..این عمل باعث میشود که عذرخواستن ارزش خود را از دست بدهد درضمن ما توقع عذر خواهی در هرکاری نداشته باشیم که این ذهنیت درطرف مقابل ایجاد شود میشودهر عملی را انجام دهیم با یک عذر خواهی پشت سرش....

    • بدون نام

      اگر قرار باشه خبرنگاران متحد باشن و صنف هم به درستی کار بکنه,پس چطوری .....؟پس چطوری مشت بزنن,بعد بگن من تراکتورم؟

    • بدون نام

      متاسفم برای اینطور نماینده‌ای که چنین رفتاری زشت خشونت آمیز باشد اینطور نماینده‌ای چطور می خواهد به فکر مردم شهر خود باشد واقعا

    • مسلمان

      توهین - ادب کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج