۳۸۲۱۲۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

ایده منحصربفرد برای تبلیغ نماینده ایران در اسکار

شمقدری: «بادیگارد» را با شاخه گل به خانه اعضای آکادمی اسکار بفرستید!

تنها اسکار سینمای ایران تا امروز در زمان مدیریت جواد شمقدری در سازمان سینمایی به دست آمد، البته مدتی پس از اهدای جایزه اسکار ۲۰۱۲ به «جدایی نادر از سیمین» شمقدری در یک اظهار نظر جنجالی گفته بود این اسکار حاصل لابی سازمان سینمایی با اعضای آکادمی اسکار بوده که این اظهارنظر او با واکنش‌های جالبی از سوی موافقان و مخالفان سینمای فرهادی مواجه شد.

وب‌سایت آی سینما: تنها اسکار سینمای ایران تا امروز در زمان مدیریت جواد شمقدری در سازمان سینمایی به دست آمد، البته مدتی پس از اهدای جایزه اسکار ۲۰۱۲ به «جدایی نادر از سیمین» شمقدری در یک اظهار نظر جنجالی گفته بود این اسکار حاصل لابی سازمان سینمایی با اعضای آکادمی اسکار بوده که این اظهارنظر او با واکنش‌های جالبی از سوی موافقان و مخالفان سینمای فرهادی مواجه شد. البته شمقدری لابی مد نظر را تنها برای فیلم فرهادی استفاده کرد، فیلمی که حتی تا پای لغو پروانه ساخت توسط خود شمقدری هم پیش رفت اما در نهایت ساخته شد و پرافتخارترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عرصه بین‌المللی لقب گرفت.

شمقدری: «بادیگارد» را با شاخه گل به خانه اعضای آکادمی اسکار بفرستید!

حالا با نزدیک شدن به زمان معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار جواد شمقدری به تازگی در گفت‌و‌گو با ما «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا را بهترین گزینه برای اسکار دانسته و درباره اسکار «جدایی نادر از سیمین» هم صحبت‌های جالبی مطرح کرده است.

شمقدری با تاکید بر این نکته که اگر کشوری می‌خواهد اسکار بگیرد ناچار است امور را در چارچوب این آکادمی تعریف کند انتخاب فیلم فرهادی در آن زمان را براساس رعایت همین چارچوب‌ها دانسته و گفته: «ما احساس کردیم عطشی وجود دارد و همه می‌خواهند بروند اسکار بگیرند. فکر می‌کنند اگر اسکار بگیرند به قله قاف و سیمرغ رسیدند، ما هم گفتیم خب بگذاریم این اتفاق بیفتد تا از آن قله‌ای که فکر می‌کنند دست‌نیافتنی است، عبور کنیم و بعد بنشینیم تکلیف خودمان را درخصوص خیلی از مسائل روشن کنیم. لذا تلاش شد درباره فیلمی که در مجموع اثری میانه است و نقاط مثبت و منفی یک اندازه دارد، این اتفاق بیفتد و احساس کردیم «جدایی نادر از سیمین» می‌تواند چنین ماموریتی را به عهده بگیرد. ضمن این که خود فیلم هم ظرفیت‌هایی پیدا کرد و فیلم را در آن طرف دیدند و سرجمع به نقطه‌ای رسید که نامزد اسکار و نهایتا برنده هم شد.»

به گفته شمقدری مدیریت سینمای کشور پس از اسکار فرهادی تصمیم می‌گیرد کاری کند که نگاه ایران در داخل به این جایزه تغییر کند و این نکته در بین سینماگران و مردم جا بیفتد که اسکار، زمین بازی متفاوتی است و ضرورتی ندارد سینمای ایران هر سال اسکار بگیریم. او معتقد است حالا که سینمای ایران اسکار گرفته باید به سمتی برود که بازی دشمن را تغییر دهد: «به نظرم ماموریتی که پس از گرفتن اسکار «جدایی نادر از سیمین» برای مدیران سینمایی کشور پیش می‌آید این است که بازی دشمن را تغییر دهیم. کاری که ما وارد آن عرصه شدیم و سال بعد اسکار را تحریم کردیم و شوکی ایجاد کردیم. چون آنها فکر می‌کردند کشوری که سال گذشته اسکار بهترین فیلم خارجی را گرفته، سال بعد باید با اشتیاق بیشتری بیاید، اما سال بعد اسکار را تحریم می‌کند. چرا؟ به خاطر فیلم ضدایرانی «آرگو» که برنده اسکار بهترین فیلم سال شد. در واقع این یک حرکت تاکتیکی بود که ما اسکار بگیریم، اما حرکت بعدی این نبود که ما دوباره به هر قیمتی دنبال اسکار گرفتن باشیم.»

شمقدری در ادامه «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را گزینه خوبی برای معرفی به اسکار می‌داند اما از نظر او بهترین گزینه «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است: «بادیگارد اثری با شاخص‌های هالیوودی است که هم با حرکت کلی نظام و انقلاب اسلامی همراه است و هم مساله روز یعنی داعش را مطرح می‌کند. اتفاقا باید فشار هم بیاوریم که آنجا فیلم را ببینند. وقتی ما فیلمی را می‌فرستیم باید کاری کنیم که حداقل صد نفر از اعضای آکادمی اسکار این اثر را تماشا کنند. این کاری شدنی است و دست‌اندرکاران باید زمینه را برای دیده شدن «بادیگارد» فراهم کنند. آنها باید کاری کنند، آکادمی اسکار فیلم «بادیگارد» را در جدول نمایش خود بگذارد. تا جایی که من خبر دارم، اینها یک سالن در نیویورک و یک سالن دیگر در لس‌آنجلس دارند. نماینده ما در نیویورک تلاش کند و ارتباط بگیرد. اتفاقا آن طرف هم این ارتباطات را می‌پسندد و این علاقه‌مندی را نشان می‌دهد.»

اما شمقدری روش بسیار جالبی برای دیده‌شدن فیلم «بادیگارد» وسط اعضای آکادمی اسکار مطرح می‌کند و معتقد است مدیران باید از چنین روشی برای موفقیت فیلم استفاده کنند: «آقایان اعلام کنند ما فیلم «بادیگارد» را برای اسکار انتخاب کرده‌ایم بعد یک نفر را مامور این کار کنند که فیلم «بادیگارد» را با یک شاخه گل درِ خانه برخی از این کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها و سینماگرانی که اعضای آکادمی اسکار هستند، ببرد. مطمئنم اگر صد نفر از اعضای آکادمی اسکار فیلم «بادیگارد» را ببینند و به بخش ترورهای داعشی آن هم توجه کنند، این فیلم نامزد دریافت اسکار خواهد شد. تردید ندارم.»

رئیس سابق سازمان سینمایی در ادامه می‌گوید اگر «بادیگارد» انتخاب شود یک سری عوامل نفوذی در سینما در جهت عکس فعال می‌شوند تا اعضای آکادمی، این فیلم را نبینند و به آن جایزه ندهند. به گفته او شناسایی این افراد نفوذی هم کار چندان سختی نیست. او می‌گوید این اتفاق پیش از این و در زمان معرفی فیلم «بدرود بغداد» به اسکار هم رخ داده بود:«ما چند سال پیش فیلم «بدرود بغداد» را به عنوان نماینده ایران به اسکار فرستادیم، از خانه سینما با آکادمی اسکار ارتباط می‌گیرند که بخش خصوصی سینما ماییم و «بدرود بغداد» یک انتخاب دولتی است و مبادا آن را ببینید. در نهایت هم آنها فیلم را بایکوت کردند و نگذاشتند فیلم آنجا دیده شود. اگر از فعالیت این نفوذی‌ها بگذریم، ظرفیت ارسال و حمایت از «بادیگارد» وجود دارد.»

شمقدری در پایان هم نظر خود را درباره انتخاب احتمالی فیلم «فروشنده» تازه‌ترین اثر اصغر فرهادی را هم چنین اعلام می کند: «ارسال «فروشنده» که شنیده‌ام نسبت به «جدایی نادر از سیمین»، اثر خوبی نیست و پسرفت محتوایی دارد، یک درجا زدن و حتی عقبگرد است. ما باید فیلمی را به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار بفرستیم که رویکرد استراتژیک نظام را دارد، نه اثری که غیرت ایرانی و مسلمانی را زیر سوال می‌برد. این که شما حرف دشمن را بزنی و آنها به تو جایزه بدهند ارزشی ندارد، اگر توانستی حرف خودت را به دشمن بزنی و از آنها جایزه بگیری، این اهمیت و ارزش دارد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با شنیدن نظر نمیدن اگر آکامی اسکارو دشمن میدونی چرا فیلم پیشهاد میدی اون زمان لابی کردی ! یه بار تحریم کردی دیگه چی میگی خودت و پسرت که رانتی دوستت حاتمی کیا رانتی ...!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج