جاباما
۳۸۲۲۲۶
۳ نظر
۶۴۴۴
۳ نظر
۶۴۴۴
پ

۲۰ دستور غذای گوجه ای (۲)

همین گوجه فرنگی را که در اغلب غذاهای مان مورد استفاده قرار می دهیم طعم و رنگ تابستانی اش با دیگر فصل ها زمین تا آسمان فرق می کند و طبیعی است که همین اندازه طعم و رنگ غذاها را هم تحت تاثیر قرار می دهد. پس تا تابستان تمام نشده گوجه فرنگی هایش را از دست ندهید.

مجله آشپزی مثبت: تابستان که می شود نه تنها سبد میوه و سبزی خانواده تغییری عمده می کند و ما با رنگین کمانی از طعم و مزه روبه رو می شویم، غذاها هم به خاطر همین تنوع، رنگ و مزه دیگری می گیرند؛ به عنوان مثال همین گوجه فرنگی را که در اغلب غذاهای مان مورد استفاده قرار می دهیم طعم و رنگ تابستانی اش با دیگر فصل ها زمین تا آسمان فرق می کند و طبیعی است که همین اندازه طعم و رنگ غذاها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.پس تا تابستان تمام نشده گوجه فرنگی هایش را از دست ندهید.

11. گوجه‌فرنگي شكم‌پر

۸ عدد گوجه‌فرنگي سفت متوسط را بشوييد. يك سانتي‌متر از سر آنها را برش بزنيد و به صورت يك در جدا كنيد. حالا داخل آنها را با یک قاشق مرباخوري بيرون بياوريد. ۲۰۰ گرم گوشت چرخ‌كرده را با يك عدد پياز در روغن تفت دهيد تا رنگ آن قهوه‌اي شود. بعد به آن نمك، فلفل و ادويه بزنيد. حالا گوشت داخل شكم گوجه‌ها را به همراه ۳ قاشق جعفري خرد شده به مواد اضافه كنيد. بعد از چند دقيقه مواد را از روي حرارت‌ برداريد تا خنك شود. يك پيمانه پنير پيتزاي رنده شده بریزید و بعد داخل گوجه‌ها را با اين مواد پر كنيد. گوجه‌ها را در ظرف مورد نظر بچينيد و در فر با دماي ۱۷۵ درجه سانتي‌گراد حرارت دهيد تا پنير آب شود. اگر عجله داريد ژامبون خرد شده را جايگزين گوشت چرخ كرده كنيد.

۱۲. املت گوجه‌فرنگي با آويشن

يك عدد پياز كوچك يا چند ساقه پيازچه را ريز خرد كنيد و دركمي روغن مایع يا روغن زيتون تفت دهيد. 6 عدد گوجه فرنگي متوسط را خرد كنيد و در تابه بريزيد. كمي نمك و فلفل سياه اضافه كنيد و حرارت را كم كنيد تا آب گوجه‌ها بخار شود و بپزند. مي‌توانيد اگر گوجه‌ها سفت هستند در تابه را ببنديد يا مقدار خيلي كمي آب جوش به آنها اضافه كنيد. 5 عدد تخم‌مرغ را در كاسه‌اي بشكنيد و با چنگال هم بزنيد. كمي هم به تخم‌مرغ‌ها نمك و فلفل بيفزاييد. آب گوجه كه كم شد، كمي برگ يا پودر آويشن روي آنها بپاشيد و بعد تخم‌مرغ را در تابه بريزيد. كمي هم بزنيد تا همه تخم‌مرغ‌ها سفت و پخته شوند.
20 دستور غذای گوجه ای (2)

۱۳. خورش گوجه‌فرنگي و تخم‌مرغ

سه حبه سير را ريز خرد كنيد و در 2 قاشق روغن تفت دهيد. وقتي سيرها سرخ شدند نيمي از آنها را ‌برداريد و كنار بگذاريد. سه عدد تخم‌مرغ را در همان ظرف بشكنيد و همراه سيرها هم بزنيد. نمك و فلفل هم اضافه كنيد. تخم‌مرغ‌ها كه پختند آنها را از ظرف بيرون بياوريد و كنار بگذاريد. 6 عدد گوجه‌فرنگي آب‌دار و رسيده را پوست بگيريد و ريز خرد كنيد. حالا گوجه‌ها و سيرهايي را كه برداشته‌ايد در همان قابلمه بريزيد و بگذاريد بجوشد و سس‌مانند شود. نمك و فلفل هم فراموش نشود. وقتي غلظت سس مناسب شد تخم‌مرغ‌ها را هم افزوده و بعد از چند دقيقه غذا را با پلو سرو كنيد. اين غذا باید تند و تيز باشد. پس براي استفاده از فلفل قرمز دست‌تان باز است.

14. خوراك سيب‌زميني و گوجه تنوري

۵ عدد سيب‌زميني متوسط را پوست بگيريد و به صورت مكعبي درشت خرد كنيد. يك عدد پياز را نگيني و ۲ حبه سير را هم ريز خرد كنيد. سير و پياز را در كمي روغن زيتون تفت دهيد. بعد سيب‌زميني‌ها را هم به آنها افزوده و كمي تفت دهيد. حالا نمك، فلفل و ادويه دلخواه (كاري يا آويشن) را بریزید. سپس همه مواد را به ظرف مناسب فر منتقل كنيد و در فر كه از قبل با حرارت ۱۷۵ درجه سانتي‌گراد گرم شده به مدت نيم ساعت قرار دهيد تا سيب‌زميني‌ها بپزند. در اين فاصله ۳۰۰ گرم قارچ را ورقه و ۴ عدد گوجه را درشت خرد كنيد. نصف فلفل‌دلمه‌اي را هم نگيني كنيد و بعد از پخت سيب‌زميني به ظرف اضافه كنيد. ۱۵ دقیقه ديگر هم حرارت دهيد تا اين سبزيجات نرم شوند. اگر كالري غذا براي‌تان مهم نيست مي‌توانيد در مرحله دوم به غذا پنير پيتزا هم بيفزاييد.

۱۵. آش گوجه‌فرنگي

در يك قابلمه مناسب پيازي متوسط را كه ريز خرد كرده ايد تفت دهيد. پياز كه سرخ شد، فلفل و زردچوبه بيفزاييد و بعد يك و نيم پيمانه برنج، سه چهارم پيمانه لپه و 3 پيمانه آب بريزيد تا برنج و لپه بپزند. حالا يك كيلو سبزي‌ آش و 4 پيمانه آب گوجه‌فرنگي به همراه يك و نيم پيمانه پوره گوجه فرنگي اضافه كنيد. نمك هم يادتان نرود.‌ در نهایت آش جاافتاده را با آبغوره يا آب ليمو مزه‌دار و با پيازداغ تزئين کرده، سرو كنيد. البته شما مي‌توانيد اگر مزه گلپر را مي‌پسنديد براي طعم‌دار شدن غذا از آن استفاده كنيد.

20 دستور غذای گوجه ای (2)

۱۶. سوپ خامه‌اي گوجه با عطر ريحان

4 عدد گوجه‌فرنگي را خرد كنيد و با 4 پيمانه آب گوجه‌فرنگي روي حرارت زياد بگذاريد تا بجوشد و نرم شود. 14 عدد برگ ريحان تازه به قابلمه اضافه و حرارت را كم كنيد. حالا با گوشت‌كوب برقي مواد را به صورت پوره درآوريد. يك پيمانه خامه غليظ و نصف پيمانه خامه را هم به آرامي به مواد بيفزاييد. در اين حالت سوپ نبايد بجوشد. وقتي غلظت مناسب شد، نمك و فلفل بریزید، سوپ را در ظرف بكشيد و روي آن را با برگ ريحان تزئين كنيد.

17. خورش باميه با گوجه و سير
يك عدد پياز متوسط نگيني خرد شده و ۲ يا ۳ حبه سير له يا ورقه شده را در كمي روغن تفت دهيد و ۱۰ تكه گوشت خورشي هم به آن بيفزاييد. وقتي رنگ گوشت تغيير كرد زردچوبه، نمك و فلفل هم اضافه کنید. بعد يك پيمانه پوره گوجه‌فرنگي و يك پيمانه آب گوجه‌فرنگي بيفزاييد. در اين فاصله كه گوشت مي‌پزد، نيم كيلو باميه را در كمي روغن تفت دهيد. وقتي از پخت گوشت مطمئن شديد باميه را در ۵ دقيقه آخر به گوشت اضافه كنيد. براي طعم‌دار كردن خورش از ۲ قاشق آبليمو استفاده كنيد. اين خورش را با پلو سر كنيد.

۱۸. اسموتي گوجه‌اي رژيمي

دو عدد گوجه‌فرنگي رسيده، يك عدد خيار متوسط پوست كنده، يك ساقه كرفس، يك مشت برگ جعفري و چند تكه يخ را در مخلوط‌كن بريزيد. كمي نمك و در صورت تمايل مقداري فلفل به آنها اضافه كرده و مخلوط‌كن را روشن كنيد. اگر گوجه‌ها خيلي آب‌دار نيستند 1 پيمانه هم آب گوجه‌فرنگي بيفزاييد و مواد را خوب مخلوط كنيد تا يكدست شود. این اسموتی را براي سرو در ليوان مخصوص بريزيد و با برگ كرفس يا جعفري سرو كنيد.
20 دستور غذای گوجه ای (2)

۱۹. خوراك گوجه و بادمجان ورقه‌اي

3 عدد بادمجان را با پوست بشوييد، ورقه كنيد، كمي نمك بزنيد و بعد از مدتي در كمي روغن تفت دهيد. سه عدد سيب‌زميني متوسط را هم ورقه‌اي برش بزنيد و در كمي روغن تفت دهيد. فر را با حرارت 200 درجه سانتي‌گراد روشن كنيد تا گرم شود. ظرفي مناسب فر را چرب كنيد و سيب‌زميني‌ها را در آن كنار هم بچينيد. روي هر ورقه سيب‌زميني يك برش بادمجان سرخ شده و يك برش گوجه‌فرنگي هم بگذاريد. بعد دو پيمانه گوجه‌فرنگي رنده شده و نصف پيمانه آب جوشيده شده را با كمي نمك، فلفل و پودر آويشن مخلوط كنيد و در ته ظرف بريزيد. حالا روي ظرف را با فويل آلومينيوم بپوشانيد و به مدت ۲۵ دقيقه در فر بگذاريد. بعد از اين مدت ظرف را بيرون بياوريد، فويل را‌ برداريد و روي غذا را با يك پيمانه پنير پيتزاي رنده شده كه با نصف پيمانه پنير پارمسان مخلوط شده بپوشانيد و دوباره به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذاريد تا روي غذا برشته و طلايي شود.

20. كاپريس گوجه و پنير تازه

۵ عدد گوجه‌فرنگي سفت را حلقه‌حلقه ببريد، در ظرف دلخواه بچينيد و لابه‌لاي آنها پنير موتزارلاي تازه راكه به صورت حلقه بريده‌ايد بگذاريد. ۱ پيمانه برگ ريحان تازه و به عنوان سس هم روغن زيتون، نمك و فلفل سياه روي‌ گوجه وپنیر بريزيد. در آخر ۲ قاشق سركه بالزاميك هم روي مواد بريزيد و سالاد را سرو كنيد. اين پيش غذا را با سيخ‌هاي حاوي مكعب‌هاي پنير و گوجه گيلاسي هم مي‌توان آماده كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الناز

      عالی مرسی از اینکه دستور پخت آسان رو گذاشتید

    • عالیه

      عالی

    • فاطی

      بدنبود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج