جاباما
۳۸۲۳۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در ۱۰ پرده

بعضی از کارشناسان از یک سال پیش، سناریوی فاجعه‌آمیزی را برای مایکروسافت پیشبینی می‌کردند، سناریویی توأم با وخامت شدید وضع مالی و میزان سودآوری این شرکت.

یک پزشک : بعضی از کارشناسان از یک سال پیش، سناریوی فاجعه‌آمیزی را برای مایکروسافت پیشبینی می‌کردند، سناریویی توأم با وخامت شدید وضع مالی و میزان سودآوری این شرکت.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

گرچه در یک بازه زمانی، ویندوز ۸ و نوآوری‌های این شرکت، همه را متقاعد کرد که این پیشبینی رخ ندهند، اما گویا مطابق شواهدی که در ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود، همه آن کابوس‌ها، یک به یک در حال رخ دادن هستند:

۱- آی‌پد، بازار پی‌سی را بلعیده است:

مشاهده این وضعیت، همین الان هم ممکن است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲، میزان فروش پی‌سی ۸ درصد نسبت به زمان مشابه سال پیش، کاهش داشته است. در آمریکا وضع بدتر بوده و میزان فروش ۱۴ درصد کاهش داشته است.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

قسمت زیادی از نقصان را می‌توان به آی‌پد نسبت داد. اپل در سه ماهه اخیر ۱۴ میلیون آی‌پد فروخته است، که از میزان فروش سازنده برتر پی‌سی یعنی لنوو بیشتر بوده است. لنوو در این بازه زمانی، ۱۳٫۷ میلیون پی‌سی فروخته است.

تازه اگر به آی‌پد‌هایی که اپل فروخته است، عدد ۴٫۹ میلیون دستگاه «مک» ای که این شرکت فروخته است اضافه کنیم، می‌بینیم که این شرکت برتر از هر پی‌سی ساز دیگری عمل کرده است.


۲- شرکت‌ها و کارکنان آنها، به تدریج با وسایلی غیر از پی‌سی کارهای روزمره را انجام می‌دهند:

مایکروسافت زمانی می‌توانست خیالش جمع باشد که بازار فروشش را در میان شرکت‌ها حقظ خواهد کرد و هیچ چیزی استفاده پی‌سی برای کارهای سازمانی و اداری را تهدید نخواهد کرد.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

گرچه هنوز هم مایکروسافت بازار خوبی در میان شرکت‌ها دارد، اما رفته رفته شواهدی مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد، این بازار هم به مخاطره افتاده است. برای مثال بانک انگلیسی معروف Barclays، امسال ۸۵۰۰ دستگاه آی‌پد خرید. یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده است، نشان می‌دهد برای مقاصد سازمانی و اداری، خیلی‌ها آی‌فون را به گوشی‌های دیگری مثل گوشی‌های RIM ترجیح می‌دهند.

اینها نشان می‌دهند که بازار پی‌سی در شرکت‌ها و ادارات دولتی، ممکن است شدیدا توسط آی‌دیوایس‌ها یا مک تهدید شوند.


۳- ویندوز ۸ هم از پس آی‌پد برنیامد:

اوضاع برای مایکروسافت خوب نیست، نه تبلت سرفیس و نه ویندوز ۸، هیچ کدام نتوانسته‌اند خللی در بازار آی‌پد ایجاد کنند. بر اساس تحقیقات مؤسسه پژوهشی NPD، علیرغم عرضه سیستم عامل ویندوز ۸ در ۲۲ اکتبر امسال، میزان فروش پی‌سی‌ها یک ماه بعد از این زمان، نسبت به زمان مشابه سال پیش ۲۱ درصد کاهش داشته است. در مورد تبلت‌های ویندوزی، سهم آنها در بازار تنها و تننها یک درصد است!

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

در «جمعه سیاه» امسال، یکی از تحلیل‌گران به فروشگاه مایکروسافت رفته بود و در دو ساعتی که در فروشگاه بود، دیده بود که حتی یک دستگاه سرفیس هم به فروش نرسیده است.

حتی خود بالمر هم با محافظه‌کاری میزان فروش سرفیس را «متعادل» ارزیابی می‌کند.

البته در مقام دفاع از مایکروسافت می‌توان به فروش ۴۰ میلیون حق استفاده از ویندوز ۸ اشاره کرد که نسبت به میزان فروش ویندوز ۷ در زمان آغاز فروشش، هم بیشتر است.


۴- توسعه‌دهندگانی که پلتفرم مایکروسافت را ترک می‌کنند:

شاید آن طوری هم که می‌گویند اوضاع بد نباشد، هر چه باشد ویندوز ۸، تنها یک ماه عمر دارد و با این وجود ۲۰ هزار اپ در فروشگاه مایکروسافت وجود دارد.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

اما خب، باید در کیفیت و میزان کارآمدی این اپلیکیشن‌ها شک کرد، مثلا هنوز هیج اپلیکیشنی برای فیس‌بوک که با سرفیس سازگار باشد، در این فروشگاه وجود ندارد.

ویندوز فون ۱۰۰ هزار اپلیکیشن دارد، ولی iOS هفتصد هزار اپلکیشن دارد که ۲۷۵ هزار از آنها مخصوص آی‌پد هستند.


۵- با وجود سقوط RIM و همکاری مایکروسافت با نوکیا، هنوز ویندوز فون محبوبیتی کسب نکرده است:

مایکروسافت در زمینه گوشی موبایل در دو سال اخیر هر چه زده، به در بسته زده است. مشتریان علاقه‌ای به خرید گوشی‌های ویندوزی ندارند. بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، ویندوز فون تنها ۲ درصد بازار موبایل گوشی‌های هوشمند را دارد.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

آخرین گوشی‌ای که نوکیا بیرون دارد، در مقایسه با آی‌فون یا گوشی‌های سامسونگ، قطور و سنگین بود. (گرچه نوآوری‌هایی هم داشت.)


۶- افول آفیس:

مایکروسافت از هر چیزی بتواند صرف‌نظر کند، از بازار فروش بسته آفیس نمی‌تواند چشم‌پوشی کند. در سال مالی ۲۰۱۲، این شرکت ۲۴ میلیارد دلار بسته آفیس فروخت.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

اما این موقعیت در حال تهدید شدن است، چرا که مشتری‌ها رفته رفته علاقه پیدا می‌کنند که همه کارهایشان را در محیط غیرویندوزی آی‌فون و آی‌پد انجام دهند.

آفیس هنوز زنده است، تلاش گوگل برای ایجاد سیستم آلترناتیو اسناد هنوز موقعیت اکسل را به خطر نیانداخته است، اما ممکن است میزان فروش آفیس در سال‌های آینده کاهش یابد.


۷- فرسایش بقیه تجارت‌های مایکروسافت:

اساس تجارت مایکروسافت ویندوز و آفیس است و موفقیت بقیه بسته‌های نرم‌افزاری این شرکت هم به موفقیت این دو، گره خورده است.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

در دنیایی که موقعیت ویندوز و آفیس به خطر بیفتد، احتمال دارد که کسی برای ایمیل از Exchange Server، برای مشارکت از SharePoint Server، برای ویدئوکنفرانس از Lync و برای مشارکت بی‌درنگ از Dynamics استفاده نکند.

این نرم‌افزارها هر سال برای مایکروسافت یک میلیارد دلار سودآوری دارند، آیا با افول ویندوز، مایکروسافت این بازارهای جانبی را هم از دست خواهد داد؟


۸- سقوط پلتفرم تجارتی:

در یک دهه گذشت، قسمت سرور و ابزارهای آن، دارای بیشترین میزان رشد در میان محصولات این شرکت بودند، سال پیش مجموعه سرور و ابزارها، ۷٫۴ میلیارد دلار فروش داشت.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

فروش این محصولات وابسته به فروش Exchange، SharePoint، Dynamics است، اگر این برنامه‌ها فروش نروند، کسی منطقا محصولاتی را که نیازمند اجرای آنها هستند هم نمی‌خرد.


۹- با یک گل ایکس باکس، بهار نمی‌شود!

ایکس باکس محصول بسیار موفقی است، کینکت کیفیت عالی دارد و مورد علاقه خوره‌های فناوری است. از طریق این محصول، مایکروسافت به اتاق‌های نشیمن بسیاری از مردم راه پیدا کرده است.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

ولی تجارت ایکس باکس برای دگرگون کردن وضعیت مایکروسافت کافی نیست. سال پیش ویندوز ۲۱ میلیارد دلار فروش داشت، در حالی که میزان فروش ایکس باکس تنها ۳۶۴ میلیون دلار بود.


۱۰- کاهش سود خالص مایکروسافت در سه ماه آخر سال «مالی» 2012:

برای نخستین بار ظرف ۲۶ سال گذشته، سود خالص مایکروسافت در سه ماه چهارم سال مالی ۲۰۱۲، کاهش داشت که حدود ۴۹۲ میلیون دلار برآورد شد. دلیل این امر را خرید ۶٫۲ میلیارد دلاری aQuantive می‌دانند، شرکتی خدمات آگهی آنلاینی که اکنون مشخص شده است، ارزش این همه سرمایه‌گذاری را نداشته است و به آن میزان که تصور می‌رفت، رشد نکرده است.

سناریوی فاجعه‌آمیز برای مایکروسافت در 10 پرده

مدت‌هاست که خیلی‌ها تصور می‌کنند که مایکروسافت می‌تواند به سرعت عقب‌افتادگی‌ها خود را جبران کند و به اپل یا گوگل برسد، اما شواهدی نشان می‌دهند که این تصور هذیانی است.

در دنیای اینترنت ما ۱۷ سال است که منتظر هستیم، مایکروسافت کاری جدی‌ای بکند، اما هنوز مایل‌ها پشت سر گوگل است. در زمینه موبایل هم مایکروسافت دونده شماره چهار است، آی‌فون تنها ۶ سال پیش وارد دنیای موبایل شد، اما الان ارزش بازار آی‌فون بیشتر از کل امپراتوری مایکروسافت است.

بله! مایکروسافت هنوز به بازار خوب فروش محصولاتش به شرکت‌ها و ادارات بزرگ امید دارد، اما دنیا در حال تغییر است، الان خیلی از شرکت‌ها بزرگ سیاست جدیدی اتخاذ کرده‌اند که طبق آن به کارکنان خود اجازه می‌دهند که به وسیله مورد علاقه خود کارهای محوله را انجام بدهند و به همین دلیل میزان استفاده از آی‌فون و آی‌پد بالا رفته است. اپلیکیشن‌های ابری و رایانش موبایلی هم وضعیت را برای مایکروسافت دشوارتر کرده‌اند.

در دهه ۱۹۹۰ پی‌سی در مرکز دنیا بود و همه وسایل دیگر در پیرامون آن بودند. اما در دنیای امروز، این ابرها هستند که بر همه چیز اشراف دارند.


طرفداران مایکروسافت چه می‌گویند؟

هنوز ۹۰ درصد کاربران دنیا از ویندوز استفاده می‌کنند. شما اپل را موفق می‌دانید، اما جالب است بدانید که ۷۰ درصد تجارت اپل مبتنی بر آی‌فون است، به عبارت دیگر همان طور که استارباکس متکی به فروش قهوه است، اپل هم به آی‌فون متکی است. این راهبرد خطرناکی است که شرکتی به این میزان به یک محصول وابسته باشد.

باید بدانید که تبلت‌ها ابزارهای تولید محتوا نیستند، شما نمی‌توانید با آنها یک مقاله طولانی تاپ کنید.

حباب دات کام را به خاطر بیاورید، آفتاب اپل هم مثل AOL ممکن است روزی غروب کند. محصولات اپل، محصولاتی هستند که سه برابر هزینه بیشتر به کاربر تحمیل می‌کنند و کاربر باید هر آنچه را که اپل دیکته می‌کند بپذیرد، هیچ کنترلی برای مشتریات اپل، باقی نمی‌ماند.

باید ایمان بیاورید که سخت‌افزار در دنیای امروز در حال مردن است، این «محتوا» است که آینده را می‌سازد، بیشتر موفقیت اپل به توافق این شرکت به شرکت‌های خدمات ارتباطی برمی‌گردد که بر اساس آن قیمت خرید آی‌فون برای مشتری‌ها به ۴۰۰ دلار کاهش می‌یاد، اگر مثل آی‌فون یک، مشتری‌های مجبور بودند ۶۰۰ دلار برای گوشی بپردازند، اپل اینقدر موفق نمی‌شد، شرکتی که چیزهای ساده‌ای مثل پورت‌های USB یا HDMI یا توانایی اتصال به ۴G را از مشتری‌هایش دریغ می‌کند تا حاشیه سوددهی خود را حفظ کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیاوش

      قهوه درست است نه قوه ، استارباکس یک سری فروشگاه زنجیره ایی فروش قهوه است ،
      یک کنترل و F بزنی پیداش می کنی!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج