۳۸۲۴۴۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

راه جهانی‌ شدن از جاده ابریشم می‌گذرد

روزنامه شرق نوشت: یازدهمین اجلاس بین‌المللی شهرداران جاده ابریشم از دوازدهم در کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین آغاز و امروز به پایان خواهد رسید.

روزنامه شرق نوشت: یازدهمین اجلاس بین‌المللی شهرداران جاده ابریشم از دوازدهم در کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین آغاز و امروز به پایان خواهد رسید.

در حاشیه همایش یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم که در آن سفرای کشورهای بنین، فیلیپین، تایلند، هند، برونئی، اسپانیا، پاکستان، ژاپن، گینه بیسائو، اندونزی، سنگال، تونس، هلند و بنگلادش به همراه رئیس بخش مطبوعات آلمان، معاون سفیر لهستان، مسئول سفارت سوئیس، رایزن ساحل عاج و کاردار شیلی حضور داشتند، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی از در دستور کار قرارگرفتن واگذاری ۷۰۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی خبر داد.

محمدرضا پوینده تأکید کرد: ایران یکی از مهم‌ترین کانون‌های تاریخی جهان با میراث غنی در حوزه تاریخ، طبیعت و فرهنگ است. راه ابریشم به‌عنوان نماد صلح، پیشرفت و تبادل‌های دوستانه برای کشورهای حوزه آن حائز اهمیت است. دراین‌میان نقش محوری ایران در کمربند جاده ابریشم، به عنوان نگین مسیر طلایی باستانی، نقطه تعادل و مرکز ثقل توسعه امنیت بر منطقه خاورمیانه بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کشورهای مسیر جاده ابریشم ظرفیت عظیمی دارند و در صورت همکاری دولت‌ها با یکدیگر، مبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی جهان امروز را می‌توانند تغییر دهند.

او گفت: رأی بیشتر کشورهای حوزه راه ابریشم بر این است که راه جهانی‌شدن با راه ابریشم پیوند خورده است؛ به‌صورتی‌که سیاست و برنامه‌های دولت‌ها به سرمایه‌گذاری و بازآفرینی این راه معطوف شده است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تأکید کرد: اکنون سیاست دولت درباره حفاظت، مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، از شیوه تمرکزگرای دولتی و غیرمشارکتی به سمت تمرکززدایی و مردمی تغییر یافته است، بنابراین دولت ایران برای احیا و باززنده‌سازی بناهای تاریخی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اساسنامه صندوق احیا را به عنوان یک مؤسسه وابسته به سازمان میراث فرهنگی، به تصویب رساند. بر این اساس دولت تاکنون حق واگذاری و بهره‌برداری صدها بنای تاریخی را به عهده این مؤسسه قرار داده است. بنابراین این صندوق، ابنیه تاریخی را از طریق مزایده‌های دو مرحله‌ای عمومی برای مرمت، احیا و بهره‌برداری، تحت قراردادهای مشارکت برای مدت زمان مشخص، به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وجود صدها کاروانسرا و بنای تاریخی مانند سعدالسلطنه در مسیر جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: استراحت، اقامت، گذراندن اوقات فراغت در کاروانسراهای بین‌راهی و بناهای تاریخی شهری، تجربه جدیدی از ارتباط انسان با فضاهای سنتی در دوران گردشگری مدرن یا طبیعت‌گردی است.

رئیس صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، ورود بناهای تاریخی به چرخه اقتصاد فرهنگی را یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی، فرهنگی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار دانست و گفت: این صندوق آماده ارائه بسته‌هایی به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، همکاری و انتقال تجربیات با نهادها و مؤسسات ذی‌ربط در سایر کشورها، به‌ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مستقر در مسیر جاده ابریشم، است.

سفیر یونسکو در ایران گفت: بیش از هزار دانشمند، محقق و پژوهشگر در تأیید راه ابریشم فعالیت کردند. همچنین «استر کیش لاروش»، سفیر و مدیر منطقه‌ای یونسکو در ایران، در اجلاس شهرداران جاده ابریشم تأکید کرد: قزوین شهری تاریخی است که به عنوان پایلوت شهری مسیرِ شکوفایی شناخته شده و شعرا و خوشنویسان بزرگی دارد. یونسکو تحقیقات خود در زمینه جاده ابریشم به عنوان «جاده گفتمان» را از سال ١٩٩٠ تا ٢٠٠٢ انجام داده و تأثیر این مسیر را بررسی کرده است؛ دراین‌میان از هزار دانشمند، محقق، پژوهشگر و اصحاب رسانه استفاده شده است.

سفیر یونسکو در ایران تأکید کرد: از زمان آغاز تحقیقات در مسیر پروژه، پنج نمایشگاه بزرگ و ٥٠ همایش علمی مختلف برگزار شده است. این برنامه با بلندپروازی و به منظور توسعه پایدار برگزار شده است. برنامه یونسکو زنده‌کردن جاده ابریشم است.

او گفت: احیای این میراث و ارزش مشترک برای توسعه پایدار، منجر به امضای هشت تفاهم‌نامه شده است. هدف اصلی ما توسعه ملی و فراملی این جاده است که دراین‌میان با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران تفاهم کرده‌ایم. جاده ابریشم در میراث فرهنگی ارزش بالایی دارد، این جاده می‌تواند در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و گردشگری، تبادلات گسترده‌ای بین کشورهای مختلف ایجاد کند. تفاهم‌نامه‌ای در حاشیه اجلاس شهرداران جاده ابریشم به امضا رسید و پنج تفاهم‌نامه دیگر نیز امروز امضا می‌شود.

همچنین مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تأکید کرد: میراث فرهنگی و گردشگری راه ابریشم دربرگیرنده تاریخ بیش از دو هزار سال تعامل و ارتباط است که تجربیات ارزشمندی را به همراه دارد. قرارگرفتن این تعداد افراد از شهرهای حوزه جاده ابریشم، حاکی از گستردگی نفوذ این حوزه فرهنگی است.

او با بیان اینکه ٧٠ درصد مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند، گفت: باید برای احیای پیوندهای تاریخی و فرهنگی تلاش کنیم.

رحمانی‌موحد، همکاری مستمر با کشورها در مسیر جاده ابریشم در چارچوب برنامه این جاده تاریخی در سازمان گردشگری ملل متحد را از جمله دیگر اقدامات سازمان میراث فرهنگی در سال جاری دانست و افزود: در این سال شاهد اجلاس‌های کارشناسان جاده ابریشم بودیم که نتایج خوبی را به همراه داشت.

در ادامه این مراسم همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین شهردار قزوین و مسئولان کشور ترکیه با موضوع بازارچه ملل امضا شد. در این اجلاس، مسعود نصرتی، شهردار قزوین، نیز حضور داشت و با بیان اینکه در روزشنبه ۱۷ تفاهم‌نامه در حاشیه اجلاس و در میزهای سرمایه‌گذاری کره، چین، ترکیه، انگلستان و میزهای سرمایه‌گذاری ایرانی امضا شد، گفت: دیروز نیز پنج تفاهم‌نامه به امضا رسید، همچنین با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشکده جاده ابریشم در قزوین نیز راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه موفق شدیم شهرهای ایرانی و خارجی واقع در مسیر جاده ابریشم را عضوگیری کنیم گفت: اتحادیه شهرهای جاده ابریشم در این اجلاس راه‌اندازی شد. این اتحادیه بزرگ‌ترین جایگاه برای ما در ایران و رهبری شهرهای در مسیر این جاده است. زمان برگزاری اجلاس‌های نمادین سپری شده است. باید از امسال که سال اقدام و عمل است، کارهای عملی انجام دهیم و همراهی سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. شهردار قزوین تأکید کرد: اتحادیه‌ای که روز شنبه تأسیس شد، ورود آژانس‌های سازمان ملل، بنگاه‌های اقتصادی و بانک جاده ابریشم را دنبال می‌کند.

در این اجلاس، ۷۰ شهردار و معاون شهردار از ۴۹ کشور در مسیر جاده ابریشم و ۲۸ سفیر مقیم در ایران حضور دارند. گفتنی است یازدهمین اجلاس بین‌المللی شهرداران جاده ابریشم امروز به پایان خواهد رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج