۳۸۲۹۹۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تاریخچه حضور ایران در بازیهای پارالمپیک

پانزدهمین دوره بازیهای پارالمپیک در شرایطی از روز هجدهم شهریورماه آغاز می شود که کاروان ورزش ایران به دنبال کسب بیشترین مدال طلا و قرار گرفتن در بهترین جایگاه تاریخ حضور خود است.

خبرگزاری مهر: کاروان ورزش ایران با نام «منا» با ۱۱۱ ورزشکار راهی این دوره از بازیها شده و امیدوار است بتواند نتایج نه چندان خوب کاروان المپیکی کشور را بهبود ببخشد و با مدال های طلای پرتعدادی کام مردم ایران را شاد کند.

کاروان ورزش ایران تاکنون در هفت دوره از بازیهای پارالمپیک شرکت کرده و این بار در تلاش است تا با تعداد ورزشکاران بیشتری که همراه دارد کیفیت و مرغوبیت مدال ها را هم افزایش دهد. در زیر تاریخچه حضور ایران در پارالمپیک و عملکرد ورزشکاران را می خوانید:

ایران در پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول

ایران با ۳۵ ورزشکار در چهار رشته والیبال نشسته، وزنه برداری، گلبال و دو و میدانی در این دوره شرکت کرد. کاروان ایران در نخستین دوره حضور خود در بازی های پارالمپیک موفق به کسب چهار مدال طلا، یک نقره و سه برنز شد.

مختار نورافشان، هادی یاراحمدی و جواد عبدالله زاده در دو و میدانی و تیم ملی والیبال نشسته موفق شدند طلا کسب کنند. تنها مدال نقره آن دوره از رقابتها به احمد رضایی در دو و میدانی رسید و علی اصغر هادیزاده، رضا چاوشی و حسن سماواتی هم در دو و میدانی برنز گرفتند.

ایران در پارالمپیک ۱۹۹۲ بارسلونا

کاروان ایران با تعداد نفرات کمتری در آن دوره از رقابتها شرکت کرد. ایران با ۲۹ ورزشکار در سه رشته دو و میدانی، تنیس روی میز و والیبال نشسته راهی بارسلون شد و حاصل آن یک طلا، دو نقره و یک برنز بود. تیم والیبال نشسته دومین طلای پارالمپیک را به گردن انداخت و حسین آقا برقچی و عوض آزموده در پرتاب وزنه و پرتاب نیزه نقره گرفتند. مرحوم آقا-برقچی در پرتاب دیسک هم به مدال برنز رسید.

ایران در پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا

کاروان ایران در پارالمپیک آتلانتا در چهار رشته و با حضور ۳۰ ورزشکار شرکت کرد. سهم ایران از حضور در آن رقابتها ۹ مدال طلا، پنج نقره و سه برنز و مجموع ۱۷ مدال بود.

ایران طبق معمول در والیبال نشسته قهرمان شد و سومین قهرمانی پیاپی خود را جشن گرفت.دو و میدانی کاران ایران هفت مدال طلا کسب کردند و یک طلا هم به تیراندازی رسید. چهار مدال نقره به دو و میدانی و یک مدال نقره هم به وزنه برداری رسید. از سه مدال برنز هم دو مدال به وزنه برداری رسید و یک مدال به دو و میدانی.

قادر مدبر (سه طلا)، حسین آقا - برقچی، عبدالرضا جوکار، مختار نورافشان، محمدرضا میرزایی در دو و میدانی و عنایت الله بخارایی در تیراندازی، طلایی‌های این دوره بودند. مختار نورافشان (دو نقره)، محمد صادقی مهریار (دو نقره) و فریدون کریمی پور نقره گرفتند و مدال برنز به عبدالرضا جوکار (دو و میدانی)، الله بخش اکبری و زینال سیاوشانی (وزنه برداری) رسید.

ایران در پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی

کاروان ورزش پارالمپیکی ایران در سیدنی ۲۰۰۰ با ۴۰ ورزشکار در پنج رشته در این رقابتها حضور یافت. نمایندگان ایران در این دوره از رقابتها در رشته های تیر و کمان، دو و میدانی، وزنه برداری، تیراندازی و والیبال نشسته در آوردگاه سیدنی حاضر بودند.

قادر مدبر، مختار نورافشان (دو طلا)، عبدالرضا جوکار، محمد صادقی مهریار، عارف خسروی نیا، عوض آزموده و محمدرضا میرزایی در دو و میدانی به طلا رسیدند، امرالله دهقانی در وزنه برداری به مدال طلا رسید، عنایت الله بخارایی در تیراندازی طلایی شد و تیم ملی والیبال نشسته چهارمین طلای پارالمپیکی خود را تصاحب کرد.

داریوش نامور در دوومیدانی، فریدون کریمی پور، منصور دیماسی و سعید بافنده در وزنه برداری به مدال نقره رسیدند. عباس محسنی، حسین آقا - برقچی، وهاب ثعلبی، قادر مدبر و عبدالرضا جوکار در دو و میدانی برنزی شدند و الله بخش اکبری در وزنه برداری و نیره عاکف در تیراندازی به مدال برنز رسیدند.

ایران در پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن

در پارالمپیک آتن کاروان ایران از حیث تعداد نفرات رشد قابل ملاحظه ای داشت و با ۸۹ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی شرکت کرد. ایران در این دوره از رقابتها ۷ طلا، ۳ نقره و ۱۳ برنز کسب کرد.

سیامک صالح فرج زاده، محمد صادقی مهریار، علی نادری، محمدرضا میرزایی در دوومیدانی طلایی شدند، و مرتضی دشتی، کاظم رجبی و حبیب الله موسوی نیز در وزنه برداری طلا گرفتند. جواد حردانی و جلیل باقری جدی در دو و میدانی نقره گرفتند و تیم ملی والیبال نشسته هم به نقره بسنده کرد.

برنده ۱۳ مدال برنز هم به این ترتیب هستند:
دو و میدانی: محسن عمو- آقایی، اصغر زارع نژاد، مهرداد کرم زاده، مختار نورافشان، علیرضا کمالی فر، وهاب ثعلبی، عوض آزموده، عبدالرضا جوکار، اعظم خدایاری
جودو: هانی عساکره
وزنه برداری: غلامحسین چلتوک کار، حمزه محمدی، رضا برومند

ایران در پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن

ایران با ۷۲ ورزشکار در ۹ رشته ورزشی در پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن شرکت کرد. ورزشکاران ایران موفق شدند پنج مدال طلا، ۶ نقره و ۳ برنز در این دوره از رقابتها کسب کنند.

جواد حردانی و محمدرضا میرزایی در دو و میدانی، حمزه محمدی و کاظم رجبی در وزنه برداری و تیم ملی والیبال نشسته جزو طلایی های این دوره بودند. مدال نقره به مهرداد کرم زاده، علی محمدیاری، عبدالرضا جوکار در دو و میدانی، سعید رحمتی در جودو و علی حسینی و مجید فرزین در وزنه برداری رسید. سه برنزی کاروان ایران هم عبارت بودند از علی صادق زاده در وزنه برداری، جواد حردانی در دو و میدانی و تیم فوتبال هفت نفره.

ایران در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن

کاروان ایران با نام رئیسعلی دلواری با ۷۹ ورزشکار در ۱۳ رشته در لندن حضور یافت. حاصل تلاش نمایندگان ایران در این دوره از رقابتها کسب ۱۰ مدال طلا، ۷ نقره و ۷ برنز بود. زهرا نعمتی در تیر و کمان تاریخ سازی کرد و نخستین بانوی مدال آور ورزش ایران چه در المپیک و چه پارالمپیک شد که به مدال طلا رسید.

پیمان نصیری، جلیل باقری جدی، جواد حردانی، محسن کائدی و محمد خالوندی در دو و میدانی و نادر مرادی، علی حسینی، مجید فرزین و سیامند رحمان در وزنه برداری به مدال طلا رسیدند.

محسن کائدی ، مهرداد کرم زاده، سجاد نیک پرست، کامران شکری و عبدالرضا جوکار در دو و میدانی، روح الله رستمی در وزنه برداری و تیم ملی والیبال نشسته مدال نقره کسب کردند.

تیم ریکرو بانوان، جواد حردانی، علی محمدیاری، فرزاد سپهوند در دو و میدانی، فوتبال هفت نفره، علی صادق زاده در وزنه برداری و ساره جوانمردی در تیراندازی صاحب مدال برنز شدند.

ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو

کاروان فرهنگی - ورزشی منا با ۱۱۱ ورزشکار در ۱۲ رشته ورزشی در این دوره از رقابتها در ریو دو ژانیرو شرکت کرده است. مسئولان کاروان ایران نگاه مثبتی به این دوره از رقابتها دارند و تدارکات تیم ها نشان داده که ورزشکاران شرایط خوبی برای کسب افتخار دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج