۳۸۳۱۴۹
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

تکذیب تک‌ جنسیتی شدن دانشگاه‌ ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نسبت به نقل قول منتسب به او مبنی بر اینکه قرار است دانشگاه‌ها تک‌جنسیتی شوند، واکنش نشان داد. سید ضیا هاشمی گفت:‌ هفته گذشته دیداری با مراجع تقلید در قم داشتیم، درباره بحث‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و علمی گفت‌وگو کردیم، اما درباره تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌ها اظهار نظری نکردم.

روزنامه آرمان: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نسبت به نقل قول منتسب به او مبنی بر اینکه قرار است دانشگاه‌ها تک‌جنسیتی شوند، واکنش نشان داد. سید ضیا هاشمی گفت:‌ هفته گذشته دیداری با مراجع تقلید در قم داشتیم، درباره بحث‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و علمی گفت‌وگو کردیم، اما درباره تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌ها اظهار نظری نکردم.

بنابراین اینکه گفته شده قرار است دانشگاه‌ها را تک‌جنسیتی کنیم، صحت ندارد؛ از نگاه ما حضور زنان در دانشگاه‌ها یکی از نشانه‌های موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و پس از انقلاب همواره حضور زنان در دانشگاه‌ها رو به رشد بوده است. در دهه‌های اخیر زنان در بستر فرهنگی کشور با وجود محدودیت‌ها، در ابتدا، در دوره کارشناسی، اواخر دهه ٨۰، در دوره کارشناسی‌ارشد و در مقطع کنونی در دوره دکترا توانسته‌اند سهم خود را افزایش دهند.

هم‌ اکنون نسبت دختر و پسر در کلیت نظام آموزشی کشور، نسبت خاصی است. نسبت دختران و پسران در مدارس کشور، ۵١درصد پسران و ۴٩درصد دختران است. طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها از جمله طرح هایی بود که در دولت دهم به صورت عملیاتی در برخی از دانشگاه ها انجام شد. این طرح البته پیش از آن نیز در برخی دانشگاه ها انجام شده بود.

حتی برخی دانشگاه ها نظیر دانشگاه امام صادق (ع) دو واحد مجزا برای دختران و پسران را راه اندازی کرده بودند. این طرح ناظر به دانشگاه هایی بود که تا پیش از آن هر دو جنس در بسیاری از دروس به صورت مختلط بر سر کلاس حاضر می شدند. بر این طرح انتقادات فراوانی وارد شد و سبب ایجاد برخی جریانات رسانه ای و سیاسی در کشور هم شد.

از طرف دیگر هم موافقان این طرح بر اساس دلایلی از آن دفاع می کردند. این دفاع ها و انتقادها جنبه های مختلفی داشت. از رویکردهای دینی گرفته تا سیاسی، جامعه شناختی و...، اما در پایان این طرح از سوی مسئولان امر و نهادهای آموزشی کشور مسکوت ماند.

واکنش معاون وزارت علوم به تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه برخورد غیرطبیعی و غیرعلمی در ارتباط با مساله حضور زنان در دانشگاه‌ها مورد تایید نیست، افزود: سیاست وزارت علوم برعدالت و رویکرد علمی به بحث‌های آموزشی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی متمرکز است. ما معتقدیم هم بانوان و هم آقایان حضورشان در دانشگاه‌ها مغتنم است و طبعا باید زمینه‌ای ایجاد شود که حداکثر بهره‌وری و امکانات لازم برای شکوفایی استعداد موجود در عرصه علمی فراهم شود.

هاشمی با بیان این مطلب که نگاه‌های کلیشه‌ای و سطحی به این مسائل از نظر ما مورد قبول نیست، خاطرنشان کرد: چیزی که از قول من نقل شده، مبتنی بر یک بی‌دقتی و اشتباه رسانه‌ای بوده است و در دیدار با مراجع بحثی که داشتیم، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی بود، در این دوره برخی از علمای مراجع، درباره فضای مجازی بحث‌های مطلوبی داشتند و ما هم تاکید داشتیم از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید استفاده شایسته‌ای شود و به عنوان یک ابزار رسانه‌ای جدید باید زمینه استفاده حداکثری از آن فراهم شود؛ همان طور که در مسائل اجتماعی و شهری ممکن است آسیب‌هایی وجود داشته باشد، به نسبت حوزه رسانه‌ای و فضای مجازی نیز ممکن است آسیب‌هایی به همراه داشته باشد.

هاشمی همچنین گفت:‌ سال آخر دولت است و شاهد هستیم هجمه‌های رسانه‌ای در حوزه وزارت علوم در حال افزایش است. علاوه بر هجمه‌ها، بی‌دقتی و بی‌صداقتی در نقل اخبار مشاهده می‌شود. اخیرا هم درباره فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها از قول من سخنان اشتباهی نقل شده بود. آن چیزی که در دانشگاه‌ها مدنظر ما بود، قانونمندی و زمینه جلب مشارکت و حضور سلایق مختلف در دانشگاه‌هاست و هر چیزی که غیر از این نقل شده یا مبتنی بر بی‌دقتی بوده یا به دلیل بی‌صداقتی است و من متاسفم که موارد بی‌صداقتی و بی‌دقتی بیشتر می‌بینیم و بخشی از اینها معطوف به وزارت علوم بوده است.

۲۰ دانشگاه تک‌جنسیتی در کشور

وزیرعلوم در خرداد امسال با اشاره به اینکه هم‌اکنون چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو، بیش از دوهزار و ۸۵۰ دانشگاه، موسسه آموزش عالی و ۲۰ دانشگاه تک‌جنسیتی داریم، خاطرنشان کرد: تعداد اعضای هیات علمی کل کشور ۷۶هزار نفر است و در برنامه ششم توسعه مقرر شده است سرانه استاد به دانشجو از یک به ۲۵،به یک به ۲۲ برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود

      اگه بشه خیلی فساد تو حاشیه دانشگاها کم میشه.
      جوان تو اوج غریزه جنسیه
      نباید باهم باشند

    • آنا

      من معتقدبه تک جنسیتی کردن نیستم واصلامخالف آنم،چراکه توی دانشگاه میشه پسردخترارو ازهم جدا کردآیا توی خیابون و کوچه و بازار و ...هم میشه؟؟؟؟!!!به جاش شغل ایجاد کنید،تا جوان قبل از دانشگاه ازدواج کنه،ویا وقتی میره دانشگاه همزمان شاغل باشه تا هم چیزاییکه یاد میگیره رو عملی به اجرا دربیاره و هم بتونه برنامه ریزی کنه واسه ازدواجش،باجداکردن و تک جنسیتی کردن هیچ دردی دعوا نمیشه،و درضمن ما توی دانشگاه مختلط درس خوندیم نه دیدیم کسی مزاحممون بشه و نه اذیت شدیم،کسی که مشکل داره حتما مشکل از خودشه!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج