۳۸۳۲۵۷
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

امیر حاج رضایی و داوری جشن خانه سینما

با اعلام داوران هجدهمین جشن سینمای ایران، نام امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال و مربی سابق تیم ملی در میان آنها دیده می‌شود.

وب‌سایت آی سینما: با اعلام داوران هجدهمین جشن سینمای ایران، نام امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال و مربی سابق تیم ملی در میان آنها دیده می‌شود. این کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ما توضیحاتی را در مورد انتخاب خود به عنوان یکی از داوران مرحله نهایی هجدهمین جشن خانه سینما ارائه می‌کند. حاج رضایی تاکید می‌کند که منتقد یا کارشناس حوزه سینما نیست و فقط فیلم‌های سینمایی را به طور جدی دنبال می‌کند و بر حسب دعوت مسئولان خانه سینما و از روی نزاکت داوری در جشن سینمای ایران را پذیرفته است.

امیر حاج رضایی و داوری جشن خانه سینما

با نزدیک شدن به شب جشن سینمای ایران و معرفی نامزدها، روز گذشته اسامی داوران جشن سینمای ایران اعلام شد که در میان آنها، شخصیت‌های نام آشنایی همچون شهین مولاوردی، احمد مسجدجامعی، سهیل محمودی، محمد قوچانی و گلی امامی دیده می‌شود. اما شاید نام امیر حاج رضایی کارشناس شناخته شده فوتبال و مربی پیشین تیم ملی در میان سایر داوران این جشن جالب‌تر به نظر بیاید.

حاج رضایی که بارها در میان صحبت‌های خود در برنامه‌های فوتبالی، اشاره‌هایی به برخی از فیلم‌های کلاسیک و روز دنیا داشته و نشان داده سینما را دنبال می‌کند، درباره انتخاب شدنش به عنوان یکی از داوران جشن سینمای ایران به ما می‌گوید: «دوستان خانه سینما با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند که به عنوان یکی از داوران جشن سینمای ایران انتخاب شده‌ام، در ابتدا بنده به دوستان عرض کردم که من منتقد سینما نیستم که خود را در این حوزه صاحب نظر بدانم، من تنها مانند بسیار دیگر از مردم علاقمند و عاشق سینما هستم. اما دوستان خانه سینما گفتند قرار است امسال از سایر حوزه‌ها داورانی انتخاب شوند و من به همین دلیل تنها از روی نزاکت دعوت دوستان خانه سینما را قبول کردم و تاکید می‌کنم که سینماشناس نیستم و نمی‌خواهم به سایر دوستان سینمایی جسارت کنم و فکر سینماگران آنقدر بزرگوار هستند که حضور بنده را تنها به عنوان ناظر فیلم‌ها قبول کنند.»

اما شاید برای خیلی از علاقمندان به سینما جالب باشد بدانند که آخرین فیلم‌هایی که امیر حاج رضایی به تماشای آن نشسته است چیست، به همین دلیل این سوال را از امیر حاج رضایی پرسیدیم که او در پاسخ گفت:« فیلم مستند ««محل یورش بعدی کجاست» (Where to Invade Next) مایکل مور را به تازگی دیدم و بسیاری دیگر از فیلم‌های روز سینما را در منزل پیگیری می‌کنم و اگر امکان اکران آنها در سینماهای ایران هم به وجود آید به سالن‌های سینما هم می‌روم. فیلم «از گور برخاسته» آلخاندرو ایناریتو هم در بین فیلم‌هایی جدید سینمای جهان را خیلی دوست داشتم. جدیدترین فیلمی ایرانی هم که دیدم به «لانتوری» آقای درمیشیان بر می‌گردد که برای تماشای آن به سالن سینما رفتم.»

امیر حاج رضایی در باره علاقمندی خود به دنیای سینما اضافه می‌کند: «بسیاری از دوستان به من می‌گویند که تو در زندگی هم به دنبال هت تریک هستی، زیرا بنده علاقه بسیاری به مطالعه، فوتبال و سینما دارم. البته ارجحیت بنده، فوتبال و مطالعه است اما خودم را شاگرد سینما می‌دانم. بنده به شکل تخصصی سینما را نمی‌شناسم و تنها آن را دنبال می‌کنم و با خواندن مطالب و نقدهای سینمایی منتقدان عزیز بسیاری از جنبه‌های فیلم‌ها در ذهنم روشن شود.»

اما در بین سینماگران هم چهره‌هایی شناخته شده‌ای وجود دارد که به فوتبال علاقه بسیاری دارند که می‌توان به ناصر تقوایی، حمیدرضا صدر، نیکی کریمی و... اشاره کرد. امیر حاج رضایی درباره دوستان فوتبالی خود که مانند او به سینما علاقه بسیاری دارند، می‌گوید: «در بین اهالی فوتبال اشخاصی هستند که به سینما علاقه بسیاری دارند که من می‌توانم به حمید علیدوستی مربی سابق رده‌های مختلف ملی اشاره کنم که به واسطه دختر خانم‌شان علاقه بسیاری به سینما دارند. در بین سایر اهالی فوتبال علاقمندان دیگری به سینما هستند. برای بنده سینما امر جدی است و من به صورت جدی فیلم‌های سینمایی را به عنوان یک علاقمند دنبال می‌کنم. از اینجا از دوستان خانه سینما و خانه هنرمندان تشکر می‌کنم که به من لطف داشته و دارند و برای ما کارت صادر می‌کنند تا ما بتوانیم به راحتی به سالن‌های سینمایی برویم.»

دستیار علی پروین در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ درباره ارتباط بین فوتبال و سینما نظر جالبی دارد و می‌گوید: «فضای فیلم و فوتبال می‌تواند کلاس درسی در جهت زندگی باشد و من امیدوار هستم اهالی این دو حوزه، روزی درباره این دو پدیده کنار یکدیگر جمع شوند و به بحث و گفت‌وگو بپردازند.»

حاج رضایی درباره ارتباط فوتبال و سینما مثال بسیار جالبی می‌زند و می‌گوید: «زمانی که بازی به اتمام می‌رسد بازیکنان دو تیم به ضیافت پنالتی می‌روند، پزشکان اعلام کردند که در این شرایط ۲۹ درصد احتمال حملات قلبی در بین تماشاگران بیشتر می‌شود و زننده پنالتی وقتی پشت توپ می‌رود و می‌بیند که میلیون‌ها یا میلیارد ها چشم هم اکنون منتظر زدن ضربه او هستند این صحنه برای من بسیار سینمایی جلوه می‌کند. این قسمت از فوتبال به نظر من به بسیاری از فیلم‌های کلاسیک سینما شباهت دارد. چون تماشاگران فیلم‌های کلاسیک عمدتا در پایان فیلم، در استرس قرار دارند که نکند قهرمان قصه به دست شخصیت منفی فیلم کشته شود. وقتی نوجوان بودم به تماشای فیلم «تیرانداز چپ دست» رفتم و دائما استرس داشتم که قهرمان قصه در بخشی از فیلم که اسلحه‌ای هم به دست نداشت توسط شخصیت منفی کشته شود و این پایان بندی فیلم‌ها تداعی کننده ضربات پنالتی که ممکن است تیم محبوب ما یا برنده شود یا بازنده.»

حاج رضایی در پایان بار دیگر تاکید می‌کند که دعوت خانه سینما را از روی نزاکت قبول کرده و می‌گوید که نمی‌خواهد این موضوع باعث ناراحتی اهالی سینما شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انتخاب خوبیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج