۳۸۳۳۸۲
۳۳ نظر
۵۰۰۹
۳۳ نظر
۵۰۰۹
پ

راهبرد عبور دوگانه

گزینه رد صلاحیت همزمان حسن روحانی و احمدی نژاد

آیا گزینه رد صلاحیت همزمان حسن روحانی و محمود احمدی نژاد «استراتژی راست رادیکال» در انتخابات ریاست جمهوری آینده است؟

هفته نامه صدا - محمدجواد روح: آیا گزینه رد صلاحیت همزمان حسن روحانی و محمود احمدی نژاد «استراتژی راست رادیکال» در انتخابات ریاست جمهوری آینده است؟

«در سال ۱۳۵۴ در لبنان آقای هاشمی رفسنجانی را دیدم. با لباس شخصی بود و من هم با چفیه، عقال و عینک و دودی بودم. یک مرتبه دیدم یک نفر از کنارم رد شد که خیلی شبیه هاشمی رفسنجانی است. برگشتم و از او جلو زدم. بعد خیلی جلوتر رفتم و برگشتم و دقت کردم و دیدم خودش است...»

این جملات نقل قولی است از سید حمید روحانی، سخنران طیف رادیکال جریان راست، که برای مقدمه ذکر خاطره ای از دیدار غیرمترقبه خود با هاشمی رفسنجانی پیش از انقلاب آورده است. گرچه بحث اصلی او در مصاحبه با شمار اخیر مجله «رمز عبور» چیز دیگر است، اما در قالبی نمادین، روایتگر نوع حضور اودر صحنه سیاست و نسبت او با چهره های موثری چون هاشمی رفسنجانی است.

برخلاف هاشمی که به ملاک و معیار خود، همواره کوشیده اندازه نگاه دارد و در سبیل اعتدال گام بردارد؛ روحانیونی چون سیدحمید روحانی همواره تند رفته اند و هنگامی که دریافته اند، تندروی آنها چگونه برای خود، کشور و نظام بحران ساز شده؛ به روحانیون سیاستمداری چون هاشمی بازگشته اند که هر نقدی بر کارنامه و عملکرد آنها وارد باشد، دست کم از روحانیون رادیکال و مدعی انقلابیگری قابل دفاع تر و عقلانی تر حرکت کرده اند.
گزینه رد صلاحیت همزمان حسن روحانی و احمدی نژاد
نمونه بارز این اتفاق در سال های اخیر، پس از انتخابات 88 بود که چهره هایی چون حمید روحانی در مصاحبه های متعدد تلویزیونی و رسانه ای و سخنرانی های خود، مدام بر طبق انشقاق و حذف نیروهای باسابقه نظام و انقلاب کوبیدند و فضای سیاسی را به دوقطبی تقریبا غیرقابل بازگشتی نزدیک کردند. در مقابل، هاشمی رفسنجانی ضمن مرزبندی با حرکت های رادیکال معترضان، بر بازگشت به فضایی مبتنی بر مسالمت و آرامش تاکید کرد که نقطه اوج آن، سخنرانی تاریخی در نماز جمعه تهران بود که دو طرف را به اصلاح ذات البین و حرکت در جهت منافع ملی فراخواند.

دعوت هاشمی به آرامش، البته پاسخی درخور در فضای رادیکال آن روزهای ایران نیافت و فراتر از آن، واکنش هایی را برانگیخت که هاشمی عطای تریبون نمازجمعه را بر لقای آن بخشید. اما گذر روزگار لازم بود تا بار دیر، تندرفتگان به عقب بازگردند و حتی پس از آنکه هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کردند؛ برای بازگشت امید، امنیت، ثبات و آرامش در مناسبات داخلی و خارجی کشور، به گزینه ای دل بستند که مورد حمایت و برکشیده او و متحدان اصلاح طلب و به حاشیه نشسته او بود.

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 1392، پیش از هر چیز نقطه عطفی در بازگشت روحیه تعامل، مدارا و گفت و گو بین نیروهای باسابقه و ریشه دار سیاسی و امیدوارکردن دوباره بخش مهمی از نخبگان و نیروهای اجتماعی، به روند تحول و اصلاح از درون بود. تحولی داخلی که گرچه تحقق آن نیازمند گذر بیشتر زمان و تقویت اعتماد میان نیروهای فعال در ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور بود؛ اما برپایه همین حداقل نیز، دستاوردی چون توافق هسته ای و بازگشت ایران به جامعه جهانی حادث شد؛ آنچه در سطح ساخت سیاسی، نمادی از یگانه سازی «حاکمیت دوگانه» برمبنای منافع ملی و تعامل را بروز داد و در سطح ساخت اجتماعی، روندهایی چون تحریم، انزواگزینی و ناامید را تضعیف کرد.

انتخابات مجلس دهم در دو مرحله اول (هفتم اسفندماه ۱۳۹۴) و دوم (دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۵)، نقطه اوج برهم کنشی توافق خارجی (برجام) و تفاهم داخلی (ائتلاف) بود. توافق و تفاهمی که هدف هر دو، طرد و انزوای رادیکال ها و تنش جویان در صحنه بین المللی و ملی بود و البته، واکنش جنگ طلبان جهانی دلواپسان ایرانی را از ابتدا به همراه داشت و همچنان نیز، ادامه دارد.

حملات اخیر به برجام، نشانه بارز تداوم این روند است. اما رادیکال های جریان راست در ایران که در دوره روحانی به «دلواپسان» معروف شده اند؛ نه تنها برای تضعیف و حمله به توافق خارجی، که مهمتر از آن برای از بین بردن تفاهم داخلی و فضای سیاسی برآمده از دو انتخابات 92 و 94 برنامه دارند و راهبرد توقف این روند در انتخابات 96 را در سر می پرورانند.
سخنرانی اخیر سیدحمید روحانی که تحت عنوان یک پژوهشگر تاریخ در سالروز مشروطه در تبریز ایراد شد، پارامترهایی از این راهبرد را افشا کرد که می تواند آن را در عبارات زیر ملاحظه کرد.

* خطر بزرگ برای ایران، نه امریکا و نه اسراییل است، بلکه آقای دکتر روحانی و تفکرات اینچنین است. آقای روحانی آگاهانه به صحنه آمده تا اصالت های اسلامی را از بین ببرد. این آقایان دنبال این هستند که کشور ما را به دوران ستمشاهی بازگردانند.

* آن روزی که رهبری فرمودند من مذاکره را بیهوده می دانم، عمروعاص های امروز، رهبری را مجبور به مذاکره کردند. روحانیت و ائمه جمعه باید برابر مذاکره با شیطان نهضت راه می انداختند؛ اما کوتاهی کردند. اما امروز رسوایی مذاکره و برجام را دیدم؛ و الخیر فی ماوقع. اگر سیل نامه از بسیج و روحانیت به ریاست جمهوری گسیل می شد، آقای روحانی جرات مذاکره با امریکا را نداشت. نباید می نشستند و نظاره می کردند.

* اینها برای هر سخنرانی رهبری دهن کجی نشان می دهند و باید مجازات شوند. یکی از بدعت های آقای روحانی این بود که مردم را از جریان مذاکرات دور نگه داشت. آقای روحانی به جرم خیانت به کشور و دروغ و دوری از ولایت باید محاکمه شود.

* در انتخابات ریاست جمهوری باید از روحانی و احمدی نژاد عبور کنیم. روحانی به دلیل خیانت و احمدی نژاد به دلیل مکاتب ناسیونالیستی و شبهه ناک شایسته مملکت داری اسلامی نیستند؛ احمدی نژاد امتحان بدی داد و اندیشه های ایران پرستی و مکتب ایرانی ضربه سنگینی بر نهضت های اسلامی منطقه زد.

گزینه رد صلاحیت همزمان حسن روحانی و احمدی نژاد
امروز شرایط به مراتب بدتر شده است. روحانی نه تنها علیه رهبری، بلکه به صورت عریان بر امام هم شمشیر بست. روحانی در حرم امام گفت که ما باید مانند متحجران خود را به مشتی کلمات بی روح امام محدود نکنیم!! خیانتی که آقای روحانی انجام داد، بنی صدر نمی توانست بکند. باید مراقب بود.

شاید چنان که برخی ناظران سیاسی می گویند، گوینده این سخنان تاثیر و نفوذ چندانی در معادلات سیاسی و حتی در میان مخالفان روحانی نداشته باشد و بر این اساس، سخنان او جای توجه و تامل چندانی نداشته باشد. اما از سوی دیگر، اگر «ماقال» را رها کنیم؛ «من قال» این خطابه آتشین، محورهای مشخصی از راهبرد حداقل بخشی از طیف رادیکال جریان راست (دلواپسان علیه حسن روحانی را بدین شکل تبیین می کند:

۱- نارضایتی از تامل مثبت دولت با روحانیت و ائمه جمعه و تلاش در جهت ایجاد تقابل میان روحانیت و دولت.

2- فضاسازی مبتنی بر عدم همراهی و حتی تقابل میان رییس جمهور و مقام رهبری.

۳- طرح ادعای عدم موافقت و حمایت رهبری از توافق هسته ای و تاثیرگذاری روحانی و اعتدالگرایان در پذیرش مذاکرات.

4- (مهمتر از همه) پیشنهاد گزینه عبور همزمان از حسن روحانی و احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده که با توجه به موقعیت اجتماعی قابل توجه این دو چهره نسبت به کاندیداهای محتمل جریان راست، طبعا بدون رد صلاحیت و یا ممانعت از ورود آنها به عرصه انتخابات ممکن نخواهدبود.

درباره سه پارامتر نخست، روشن است که چنین گفتارها و رویکردهایی عملا ایجاد فضای دوقطبی و برهم زدن آرامش و ثبات سیاسی و اجتماعی از عالی ترین سطوح قدرت تا میان نهادهای موثر نخبگان و گروه های مرجع جامعه را هدف گرفته است و حتی می تواند به عنوان اقدایم ضدامنیتی، تحلیل شود.
سه پارامتر اول اما، صرفا بهانه ای برای طرح پیشنهاد و گزاره چهارم است. برای پیشنهاد این گزاره، سخنران حتی از آن ابا ندارد که حسن روحانی را فراتر از امریکا و اسراییل، به عنوان «خطر بزرگ برای ایران» معرفی کند و به شکلی، آن ادبیاتی را به یاد آورد که بعد از دوم خرداد، «فتنه خاتمی» را به عنوان تهدید اصلی قلمداد می کرد.

با ارائه چنین تصویری از رییس جمهور است که می توان نسخه هایی از قبیل رد صلاحیت رییس جمهور مستقر را تحت عنوان تلویحی «عبور از روحانی» پیچید و یا تلفیق آن با «عبور از احمدی نژاد» آن را توجیه کرد.

روشن نیست این گزاره تا چه حد در محافل تصمیم گیری و برنامه ریزی راست رادیکال جدی است و طیف های ریشه دار، سنتی و میانه رو، جناح راست تا چه حد برابر آن فعالانه برخورد خواهندکرد؛ اما آنچه بدیهی است اینکه انفعال برابر چنین فضاسازی ها یا پذیرش ضمنی چنین وسوسه هایی، به معنای خروج از شرایط ثبات سیاسی و بازگشت به دوران بحرانی و چالش زایی است که پیش از 92 کشور را با خود درگیر ساخته بود.
گزینه رد صلاحیت همزمان حسن روحانی و احمدی نژاد
بقای روحانی از این منظر، نه بقای یک فرد که به منزله بقای گفتمانی سیاسی است که گرچه نه اصلاح طلبان و نه راستگرایان ممکن است رضایت کامل از کارکردهای آن نداشته باشند؛ اما سر آن به تفاهم و توافق می رسند و همچون «برجامی در داخل» زمینه های تعامل، گفت و گو و بهبود شرایط داخلی جامعه ایران و حل بحران های در هم تنیده آن را فراهم می سازد.

«عبور از روحانی» از این منظر، نه یک راه که بیراهه ای بحران زاست و تنها مطبوع تندروهایی است که در همه این سال ها تند رفته اند و سپس، پشیمان از بیراهه و کجراهه از سیاست ورزان اهل تدبیر سراغ گرفته اند. «عبور از روحانی» که امروز توسط دلواپسان تئوریزه می شود، حتی اگر در ظاهر با «عبور از احمدی نژاد» همراه باشد؛ عملا به معنای بازگشت به همان فضا و شرایطی است که در دوران دولت او بر ملک و میهن تحمیل شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید

      دولت اقای روحانی متاسفانه .... تو حوضه اقتصاد و شغل و مسکن و استخدامی ها هیچ کار ی انجام نداد صد هزار رحمت به اقای احمدی نژاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حوض آب نیست که ... حوزه

      • بدون نام

        اگر صد رحمت به احمدی نژاد پس چرا اصلا نیاز به اقدام روحانی هست؟ مگر نمیگی صد رحمت به احمدی نژاد؟ پس باید یه اقتصاد گل و بلبل ساخته باشه با این حرف شما.

    • بدون نام

      کی را باکی قیاس می کنی فکر ت کجاست دکتر روحانی باز رئیس‌جمهور است ماهرچی می کشیم از دست احمدی‌نژاد است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمدی نژاد و احمدی نژادی ها
        مملکت رو به خاک سیاه کشوندند

      • بدون نام

        درسته که ویرانی در یک لحظه شکل میگیره، اما آبادانی سالیان سالیان طول میکشه

    • بدون نام

      خودش هم میدونه عمر دولتش بیشتر از 4سال نیست
      ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولا که ادب داشته باش 20 میلیون نفر بهشون رای دادن
        ...

    • کارگر اخراجی جویای کار

      این آقا به چه جرعتی ازاین حرفهای ... میزنه دولت روحانی یکی از دولتهای هست که بدتر شرایط مملکت رو دوباره سامان دادولی هنوز آثار مخرب اقتصاد دولت احمدی نژاد هنوز پابرجاست، ......... این دولت باز رای میاورد به کوری چشم دشمنان داخلی که از آمریکا وغرب برای مردم خطرناکترهستن، خبری بچاپ سانسورنکن، درود بر رهبرفهمیم ومعتدل ایران عزیز وسلام بر دولت تدبیر وامید

    • بدون نام

      آقایون که نظردادید خوب بود من متقاضی مسکن مهر پردیس هستم سال 90مبلغ 40میلیون دادم تاالان هیچ خبری نیست اگرایمان دارید باورکنید زمان رییس جمهوری احمدی نژاد و وزارت نیکزاد هربار میرفتید پردیس با دفعه قبل فرق کرده بود بخدا قسم پیشرفت داشت اززمان ورود دولت تبخیرامید و وزارت آخوندی مسکن مهر خوابیده حالا بفرمایید کی خوب است کی بداست بیچاره شدیم بدبخت شدیم از لج بازی های دولت یازدهم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون موقع درامد نفتی از کل سالهای بعد از انقلاب اسلامی بیشتر بود هی خرج میکرد
        هی خرج میکرد
        هی خرج میکرد

      • بدون نام

        آخه مرد مومن "تبخیرامید" دیگه چه صیغه اییه. بگو تدبیر و امید

    • بدون نام

      خود طرفدارهاي روحاني ايمان دارند كه اگه احمدي نژاد بياد روحاني هيچ شانسي نداره
      طرفداراي روحاني به اين دلخوش هستن كه احمدي نژاد تاييد صلاحيت نميشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما چی میگی عزیز!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تاییدصلاحیت شه حاج اقا احمدی نژاد .اصلا هر دو بیان نامزد شن اونوقت ببین دوره دیگه کی رای میاره!!!!!!!! تو از طرف طرفداران دکتر روحانی حرف نزن لطفا

      • بدون نام

        از خودت مایه بزار همیشه افتاد دوزاری؟؟؟؟

    • بدون نام

      تغییری حس نمیشه دلار همونه بنزین گرون تر شد خرج زندگی هنوز بالا حقوق شهروندی همون شکل گاهی بدتر روحانی وضع افتضاح احمدی نژاد رو فقط همون شکل بود تثبیت کرد کم نتونست کنه مشکل از خط فکری و برنامه اس که ندارن واجازه داده نمیشه مردم وضع بهتری تجربه کنند!

    • بدون نام

      هرچی بدبختیه میکشیم به خاطر دوران نکبت بار احمدی نژاده

    • بدون نام

      بابازمون احمدی نژاد کارگر روزی چهارتمن دست مزدش بود من با این حقوق هم موتور خریدن هم لب تاب هم پول تپ جیبم بود الان کارگری میرم روزی شصت تمن اصلا تا شب نمیدونم چی کار کنم پول قبضارو بدم ن میوه میتونن بخرم چون هم اجاره خونه باید بدم پس خرجیم چی این اقای روحانی نابودمون کرده پدر ما درامده دیگه ن روحیه داریم ن انگیزه ای فقط دنبال پولداراس وکنسرت وچیزای اینطوری بقیه مردمو ادم حساب نمیکنه ولی احمدی نژاد تو فکر ما فقیرا بود بدبختمون کرده بخدا.....

      پاسخ ها

      • rsay

        داداش یا واقعا بی سوادی یا خودت رو زدی به اون راه!!تو دوران احمدی نژاد کدوم کارگر با 4 تومن کار می کرد؟؟!!و بقیه نوشته هات هم که به کنار!!

    • محمود

      ما چه ملت بدبختی هستیم که احمدی نژاد بازم هوس ریاست جمهوری کرده

    • بدون نام

      همتون سرته يه کرباسيد!!؟

    • بهنام

      اینام یه چیزیشون میشه ها بزارید مردم یه نفسی تازه کنن .............. همتون حالتون خوبه ما مردمیم که با ندونم کاری شماها مجبوریم عذاب بکشیم

    • mina

      خونتونو خسته نکنید احمدی نژاد و روحانی و هیچ کس دیگه نمیتونه این وضع اسف بار و جمع کنه به امید ظهور حضرت مهدی

    • بدون نام

      خودتون هم میدونید که اصلاح طلبان فقط در تهران چند صد هزار رأی بیشتر دارن والسلام، اگر احمدی‌نژاد بیاد همه میدونن که پیروز خواهد شد

    • روشنفکر

      به نظر من هیچکدوم به درد دولت و مردم نمی خوردن .. بیشترین ضربه با قشر کارگر و ضعیف جامعه زدن

    • ali

      کسانیکه از احمدی نژاد حمایت میکنند چشمان خودرا بر روی ... سیر نجومی قیمتها بسته و وجدان را زیر پا له و منافع اندک خودرا درزمان وی به متافع عمومی ترجیح داده اند خداوند هرگز احمدی نژاد را توفیق ندهد که مجددا به ویرانی کشور و قانون بپردازد.

    • بدون نام

      درود بر هاشمی و روحانی

    • رضا

      من به شخصه طرفدار احمدی نژاد هستم درسته از نظر فکر اقتصادی به پای اقای روحانی نمیرسه ولی خدایش از نظر مقام منظلت در جهان ابهت خاصی داشتیم مگر یه گشور عربی جسارت اینو داشت از خط قرمزی که ما مشخص کرده بودیم پا پیش بذاره ولی چکار کنیم به احترام اکثریت ارایی که اقای روحانی اورده احترام میذاریم و امیداواریم اقای ریس جمهور عزیز خدایش یه فکر بکنه بخدا خدا را خوش نمیاد این قدر شهید دادیم خون شهیدای ما پایمال بشه بماند خدایش اقای روحانی یه مغز متفکر اقتصادی هست من به خودم به شخصه با اینکه احمدی نژادی هستم ولی باز به کوری چشم دشمنان از اقای روحانی حمایت میکنم تا اتمام دوره ایشان انشالله که دوره بعد ببینیم مردم همیشه هوشیار ما چه میکنند

    • رضا

      در اخر باید بگویم اینقدر اقای روحانی را تخریب نکنید خدایش ما ایرانی هستیم باغیرت اقای روحانی هم بچه این مملکته تنها کاری که میتونیم بکنیم فعلا بگفته اقا بهانه دست دشمن ندیم اتحاد داشته باشیم جانم فدای رهبر جانم فدای رهبر

      پاسخ ها

      • سراج

        سلام - آقا رضا شما درست مي فرماييد.

        ؤلي آقاي روحاني را چكار كنيم. هي حرفهاي ضد و نقيض ميزنه!!

    • سراج

      سلام- آقاي نويسنده مقاله: آقاي هاشمي در كجا اندازه نگه داشته؟!! ........... لطفا بگذاريد مردم خودشان انتخاب كنند. الحمدالله در كشور قحطي رجال نداريم.
      در خصوص دلواپسان: اگر شما در زمان قاجاريان كه به راحتي كشور را از شمال هبه كردند، حضور داشتيد، جزء كدام دسته بوديد: دلواپسان يا تدبيرواميد؟؟

    • سلطان زاده

      آقای هاشمی واقعا برای انقلاب فداکاریهای زیادی داده اند زندانها کشیده و شکنجه ها دیده نمیبایست با ایشون اینطور برخورد بشه بایستی قدرش را بدانیم ونمیبایست به خاطر بعضی انتقادات بحقش ایشون را تخریب کرد اینطور برخوردها واقعا دور از اخلاق است

    • سلطان زاده

      آقای روحانی تا انجا که در توانش هست داره واقعا خدمت میکنه حالا غربیها هر روز یه بهانه ای میارند وجدیدا هم موضوع به رسمیت شناختن اسرائیل را مطرح کرده اند حالا این بنده خدا چکار کنه ... اصلا صحبت احمدی نژاد را مطرح نکنیم ایشون به زباله دان تاریخ پیوسته اند واگه کاندید هم بشه فکر نکنم بیش از 100هزار رای بیاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج