۳۸۳۶۴۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

انتقال پسماند هسته ای از کانادا به آمریکا

طرح کاملا محرمانه انتقال پسماند هسته‌ای در مقیاس تسلیحاتی از یک آزمایشگاه فدرال در شمال غربی اوتاوا به ایالت متحده خشم مردم در برخی از نقاط جنوب اونتاریو و جوامع آمریکایی در طول مسیر احتمالی را برمی‌انگیزد.

خبرگزاری ایسنا: طرح کاملا محرمانه انتقال پسماند هسته‌ای در مقیاس تسلیحاتی از یک آزمایشگاه فدرال در شمال غربی اوتاوا به ایالت متحده خشم مردم در برخی از نقاط جنوب اونتاریو و جوامع آمریکایی در طول مسیر احتمالی را برمی‌انگیزد.

به گزارش پایگاه خبری سی بی سی کانادا، پسماند رادیواکتیو آزمایشگاه پیشین شرکت انرژی اتمی کانادا در چاک‌ریور اونتاریو که تامین کننده عمده اما در حال تضعیف ایزوتوپ‌های پزشکی است و اکنون توسط یک کنسرسیوم خصوصی اداره می‌شود، قرار است تا به صورت مایع به محوطه‌ای در رودخانه ساوانا در کارولینای جنوبی برای بازفرآوری و ذخیره و انهدام منتقل شود.

براساس دادخواستی که سعی در توقف این انتقال دارد، مسیر احتمالی این محموله ممکن است از منطقه حاصل‌خیز نیاگارا اونتاریو یا احتمالا مسیر مرزی در شهر سالت سینت ماری اونتاریو به میشیگان باشد. ماه گذشته این اقامه دعوی ائتلاف گروه‌های زیست‌محیطی و دیده‌بان هسته‌ای آمریکایی در دادگاه فدرال ایالت متحده شکست خورد.

گروه‌های آمریکایی معتقدند ارسال این محموله ممکن است در اوایل ماه جاری آغاز شود.

گارسیا جینز، فعال محیط‌زیستی و نماینده شورای ملی زنان کانادا در مصاحبه با رسانه‌های کانادایی گفت: من نگران مسائل ایمنی هستم. احتمالا در آمریکای شمالی این حجم و این نوع ماده سمی در هیچ کجا منتقل نشده است. این کار سابقه نداشته و قرار است تا در بزرگراه‌ها و نزدیک رودخانه‌های ما این کار صورت گیرد.

این طرح برای انتقال حدود ۱۵۰ محموله توسط کامیون به سمت کارولینای جنوبی است. حداقل مسافت از چاک‌ریور که در ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی اوتاوا قرار دارد، حدود ۱۷۰۰ کیلومتر است. طبق این اقامه دعوی، هر محموله چهار مخزن فولادی ۵۸ لیتری که در داخل استوانه های فولادی و سربی بزرگ‌تر قرار دارند، را حمل خواهد کرد که حاوی پسماندهای رادیواکتیو مایع شامل ایزوتوپ‌های سزیوم، ید، استرونتیوم و پلوتونیوم است.

این دادخواست می‌افزاید، این پسماندها هم‌چنین مقادیری نسبتا کم اما خطرناک اورانیوم به شدت غنی‌سازی شده که می‌تواند در ساخت یک بمب هسته‌ای به کار رود را دربر می‌گیرد.

این پسماند محصول جانبی ساخت مولیبدن ۹۹، ایزوتوپ پزشکی آزمایش‌های تشخیصی اندام‌های بدن است.

دولت محلی منطقه نیاگارا سال گذشته طرحی را در مخالفت با این انتقال به تصویب رساند.

بیل هاجسون، عضو شورای محلی و ساکن منطقه لینکولن اونتاریو در این‌باره گفت: ما به هم‌نوایی نگرانی حوزه‌های قضایی و شهرداری‌های در طول این مسیر پیوستیم. ما به ایده انتقال به خصوص پسماند مایع اعتراض کردیم. اگر شما باید این پسماند را انتقال دهید باید قبل از این که این محموله‌ها را داخل کامیون بگذارید و از جاده‌ها و پل‌ها بگذرید آن را به صورت جامد درآورید.

یکی از مشکلاتی که از سوی معترضان مطرح شده این است که مسیر عبوری کانادا و جدول زمانی انتقال به دلایل امنیتی به شدت مخفی نگه داشته شده است. این طرح تا اندازه ای مخفیانه است که نیروی واکنش اضطراری محلی نیز اطلاعی ندارند.

کمیسیون ایمنی هسته‌ای کانادا، ناظر مقرراتی ایمنی هسته‌ای فدرال، سال گذشته طراحی استوانه فولادی برای انتقال پسماند هسته‌ای را به تصویب رساند اما مخالفان اعتراض می‌کنند که ارزیابی‌های کامل زیست محیطی نه در کانادا و نه در ایالت متحده صورت نگرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج