۳۸۳۶۷
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

دلیل آسیب دیدن برج آزادی مشخص شد

آبیاری فضای سبز محوطه میدان برج آزادی باعث شده تا رطوبت ناشی از آن به بدنه برج تاریخی و ملی آزادی آسیب وارد کند به همین دلیل پس از برگزاری جلسه ویژه درباره این موضوع، قرار است اقدامات حفاظتی از برج لحاظ شود.

خبرگزاری مهر: آبیاری فضای سبز محوطه میدان برج آزادی باعث شده تا رطوبت ناشی از آن به بدنه برج تاریخی و ملی آزادی آسیب وارد کند به همین دلیل پس از برگزاری جلسه ویژه درباره این موضوع، قرار است اقدامات حفاظتی از برج لحاظ شود.

آبیاری محوطه و فضای سبز گسترده اطراف میدان برج تاریخی و ثبت ملی شده آزادی و نفوذ رطوبت ناشی از آن باعث شد تا در مدت اخیر این برج از رطوبت حاصله در امان نماند و در بخش هایی از آن رطوبت دیده شود.

این عامل و وجود رطوبت متتعلق به چند روز اخیر نیست بلکه از ۸ سال پیش تا کنون مدیران این مجموعه اعلام خطر کرده بودند منتها جابه جایی مدیران شهری و میراث فرهنگی مجالی برای رسیدگی به آن نمی داد. تا اینکه مدیر نمایشگاه سنگ‌های تزئینی در برج این موضوع را با ما مطرح کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، این موضوع را رد کرد و گفت: این برج هیچ مشکلی ندارد و ما به تازگی از برج دیدن کرده ایم.

دلیل آسیب دیدن برج آزادی مشخص شد

محمد حسین فراهانی گفت: مدیر یک نمایشگاه نمی تواند در این باره اظهار نظر کند و اگر مشکلی هست باید از طریق مدیران آن مجموعه مکاتبه شود. پس از آن کارشناسان میراث فرهنگی از محل بازدید کرده و نفوذ رطوبت را تایید کردند.

در این باره، محسن علمدار، معاون میراث فرهنگی تهران گفت: با شهرداری تهران در این باره مکاتبه کرده و جلسه ای برگزار کردیم که در آن جلسه ضمن تایید نفوذ آب به بدنه برج، مشخص شد که آبیاری موجب شده رطوبت به پایین کشیده شود و به سطح پوسته و بدنه برج آسیب بزند.

معمارزاده، کارشناس میراث فرهنگی نیز که در این جلسه حضور داشته است گفت: زمانی که باران می آید میزان رطوبت بیشتر می شود بنابراین باید به صورت اضطراری مرمت و حفاظت شود.

وی افزود: قراراست برای مرمت اضطراری کمیته ای در میراث فرهنگی تشکیل شود تا با استفاده از عایق ضد آب به عنوان پوشش موقت در گام اول از نفوذ رطوبت جلوگیری شود.

ضرورت حفاظت از امانتی که حسین امانت به ایران داد

در این باره که چقدر استفاده از عایق می تواند در عدم نفوذ آب به برج جلوگیری کند باید منتظر گذشت زمان بود در هر حال خطر آبیاری فضای سبز اطراف برج مسئله ای بود که حسین امانت، طراح برج آزادی مدتها پیش اعلام کرده بود که بخش های زیر زمینی میدان بزرگ است و صدمه دیدن عایق ها یعنی قیرگونی دیوارها و سقف ها و نفوذ رطوبت مساله ای جدی است که باید فورا به آن رسیدگی شود. چون نفوذ آب در طول زمان، بتن را ضعیف می کند.

وی گفته بود: اگر بخواهند در جریان مرمت از سیمان برای بندکشی استفاده کنند، این کار باعث شکستن سنگ ها می شود. به خاطر این که در گرمای تابستان و سرمای زمستان سنگ ها و بتن زیر آن ها مرتبا منبسط و منقبض می شوند و اگر درزها قابل انعطاف نباشد، همگی خرد می شوند.

امانت مسئله آلودگی هوا را نیز بر روی برج یکی دیگر از مسائل خطرزا اعلام کرده بود چرا که وضع اسیدی هوا روی سنگ های برج اثر می گذارد. سنگ های برج از مرمر جوشقان و اصلشان آهکی است و از آلودگی هوا آسیب می بینند.

دلیل آسیب دیدن برج آزادی مشخص شد

وی پیشنهاد داده بود که ترافیک اطراف میدان کم شود. با این حال اداره میراث فرهنگی استان تهران در نظر دارد تا حریم این برج را به صورت گسترده در فهرست میراث ملی به همراه چندین پرونده دیگر در همایش ویژه ثبت حریم آثار تاریخی ثبت کند.

چرا که فضای سبز موجود تنها عرصه آن است و حریم آن نیز باید بیشتر از آن باشد تا این برج تاریخی که اگر چه در زمان ساخت بزرگترین برج تهران بود اما اکنون درمیان برج های بلند مسکونی تهران، همچون جزیره ای در تهران گم نشود.

امید است که تغییرات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی، بنیاد رودکی که برج آزادی زیر نظر آنهاست و شهرداری تهران دوباره این اقدامات را به فراموشی نسپارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج