۳۸۳۹۰۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

حضور پررنگ سینماگران ایرانی در بوسان

فیلم «یک رویای آرام» (A Quiet Dream) ساخته ژانگ لو کارگردان کره‌ای-چینی، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان را در تاریخ ششم اکتبر (۱۵ مهر) افتتاح می‌کند.

وب‌سایت آی سینما: فیلم «یک رویای آرام» (A Quiet Dream) ساخته ژانگ لو کارگردان کره‌ای-چینی، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان را در تاریخ ششم اکتبر (۱۵ مهر) افتتاح می‌کند. بعد از ماه‌ها کشمکش و برخورد‌های تهدیدآمیز میان سینماگران کره‌ای و برگزارکنندگان یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی آسیا، سرانجام فهرست فیلم‌های راه یافته به جشنواره بوسان ۲۰۱۶ منتشر شد. بوسان با نمایش فیلم «باد تاریک» (The Dark Wind) ساخته حسین حسن کارگردان عراقی در تاریخ ۱۵ اکتبر به کار خود پایان می‌دهد.

حضور پررنگ سینماگران ایرانی در بوسان

ظاهرا درگیری‌های داخلی در دو سال اخیر، تا حدودی بر کاهش تعداد فیلم‌های دوره بیست و یکم تاثیر گذاشته است. امسال ۳۰۱ فیلم بلند و کوتاه از ۶۹ کشور دنیا در بوسان روی پرده می‌روند که از این میان، ۱۱ عنوان از ۱۰ کشور جهان در بخش «جریان‌های نو» جشنواره روی پرده می‌روند. فیلم برگزیده «جریان‌های نو» به عنوان تنها بخش رقابتی جشنواره که در حمایت از کارگردانان نوظهور آسیایی برگزار می‌شود، امسال با رای هیات داورانی که ریاست آن را سلیمان سیسه سینماگر اهل مالی برعهده دارد انتخاب می‌شود.

به گزارش وبسایت رسمی جشنواره بوسان، محمود کلاری فیلمبردار برجسته سینمای ایران به همراه گونت مونگا تهیه‌کننده هندی، بور بیر رییس جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام هلند و ژانگ لو کارگردان کره‌ای اعضای هیات داوران این بخش را تشکیل می‌دهند.

فیلم «رفتن» ساخته نوید محمودی به عنوان نماینده ایران در بخش «جریان‌های نو» روی پرده می‌رود. همچنین، فیلم‌های «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی، «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی، «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی، «قشنگ و فرنگ»ِ وحید موساییان، «خواب آب» به کارگردانی فرهاد مهران‌فر، «شب‌های زاینده‌رود» ساخته محسن مخملباف، «ویولونیست» از محمد علی طالبی در بخش «پنجره‌ای به سینمای آسیا» روی پرده می‌روند. فیلم «مبارک» ساخته محمدرضا امامی نیز در یکی از بخش‌های جنبی جشنواره با عنوان «زاویه وسیع» به نمایش درمی‌آید.

چهار عنوان نیز در بخش نمایش گالا جشنواره امسال روی پرده می‌روند، از جمله فیلم «برای این خون بریز» ساخته بن یانگر و سه فیلم ژاپنی شامل «Daguerrotype» ساخته کیوشی کوروساوا، فیلم اقتباسی و پرستاره «خشم/ Rage» ساخته سنگ-ایل لی و همچنین انیمیشن بلند «نام تو» ساخته ماکوتو شینکای.

از میان برنامه‌های ویژه این دوره نیز می‌توان به مروری بر آثار دو-یانگ لی فیلمساز کهنه‌کار کره‌ای و همچنین تمرکز بر سینمای کلمبیا اشاره کرد.

همان‌طور که حدود دو هفته پیش نیز اعلام شد، قرار است همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه دوره بیست‌ و یکم با اعطای جایزه «فیلمساز سال آسیا» از عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته ایرانی تقدیر شود. احمد کیارستمی فرزند فیلمساز مولف ایران برای دریافت جایزه پدرش در این مراسم شرکت خواهد کرد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، کیم دانگ-هو سینما یکی از بنیانگذاران جشنواره فیلم بوسان که اخیرا به مقام ریاست این رویداد سینمایی منصوب شده، با حضور در نشست خبری جشنواره گفت: «از زمانی که به ریاست رسیده‌ام، متقاعد شده‌ام که به‌رغم حواشی گذشته، جشنواره فیلم بوسان (BIFF) باید به روند عادی خود بازگردد. بابت بحران دو سال گذشته از تمام سینماگران کره‌ای و خارجی عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم که چنین اتفاقی دیگر رخ ندهد.»

ظاهرا بودجه‌ای که برای جشنواره امسال در نظر گرفته شده، محدودتر از دوره‌های گذشته بوده است. کانگ سو-یون دبیر جشنواره در این‌باره گفت: «اسپانسرها وقت کافی برای تصمیم‌گیری نداشتند، چرا که تا همین اواخر هم مشخص نبود امسال جشنواره‌ای در کار خواهد بود یا نه. اما از ماه مه می‌دانستیم که مشکلات برطرف می‌ّود و تلاش‌ کرده‌ایم این رویداد را با بودجه‌ای محدودتر برگزار کنیم. هرچند ابعاد جشنواره امسال کوچک‌تر خواهد بود اما هسته اصلی آن که شامل رقابت اصلی است به همان روال سابق برگزار خواهد شد.»

کیم جی-سئوک مدیر برنامه‌ریزی بوسان، آثار راه‌یافته به جشنواره امسال را نمایانگر «همبستگی سینمای آسیا» دانست و اضافه کرد: «در نیمه نخست امسال نتوانستم در هیچ‌یک از جشنواره فیلم دنیا حاضر شوم که همین موضوع انتخاب فیلم‌های این دوره را به روندی فوق‌العاده دشوار تبدیل کرد. از تمام سینماگران آسیایی که داوطلبانه ما را در برگزاری این رویداد یاری کردند تشکر می‌کنم. توانستیم همچنان عناوین باکیفیتی را انتخاب کنیم.»

کیم تاکید کرد فهرست آثار راه‌یافته به جشنواره امسال شامل فیلم‌هایی است که بنا به دلایل سیاسی ممنوع اعلام شده‌اند و یا فیلم‌هایی با محوریت آزادی بیان هنری را در برمی‌گیرد. بعضی از مهم‌ترین کارگردان‌های آسیا، هیروکازو کورئیدا فیلمساز ژاپنی، چانگ-دونگ لی فیلمساز کره‌ای و هو شیائو شین فیلمساز تایوانی با حضور در بیست و یکمین جشنواره فیلم بوسان درباره همبستگی در سینمای آسیا بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

اسامی فیلم‌های جشنواره امسال امروز در جریان دو رویداد که اولی در بوسان و دومی در سئول برگزار شد، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج