۳۸۳۹۱
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

کنسرت های پاپ تعطیل تا اطلاع ثانوی؟

تا اطلاع ثانوی هیچ درخواست مجوزی برای کنسرت های پاپ تحویل گرفته نخواهد شد. شوکی دیگر به کنسرت گذاران و چهره های معروف و محبوب که هر کدام برنامه ریزی های بزرگی را برای اجراهای آخر سالشان ترتیب داده بودند اما اصل ماجرا چیست؟

کنسرت های پاپ تعطیل تا اطلاع ثانوی؟

تماشا: خبر بعد از ابلاغ به چند تهیه کننده اصلی کنسرت های پاپ، دهان به دهان چرخید تا به گوش خبرنگاران و فعالان حوزه موسیقی رسید ولی هنوز هیچ مقام رسمی و غیررسمی، آن را تایید یا تکذیب نکرده است: «تا اطلاع ثانوی هیچ درخواست مجوزی برای کنسرت های پاپ تحویل گرفته نخواهد شد.»

شوکی دیگر به کنسرت گذاران و چهره های معروف و محبوب که هر کدام برنامه ریزی های بزرگی را برای اجراهای آخر سالشان ترتیب داده بودند اما اصل ماجرا چیست؟ چرا هر از چندگاهی قوانین و تصمیم هایی برای موسیقی به خصوص موسیقی پاپ گرفته می شود و به همان سادگی تصمیم گیری، موضوع چند هفته بعد فراموش می شود و اوضاع به روال سابق برمی گردد؟

یکی از تهیه کننده های کنسرت های موسیقی در این باره می گوید: «این خبری که به گوش شما رسیده خبر تازه ای نیست و از دو هفته قبل رسما به ما ابلاغ شده. هیچ نامه ای هم برای دریافت مجوز کنسرت از سوی دوستان دفتر موسیقی گرفته نمی شود و همه با یک جمله مشترک جواب ما را می دهند: «فعلا دستور این است که هیچ نامه ای برای کنسرت های پاپ نگیریم.»

همه از دغدغه های مدیرکل دفتر موسیقی در توجه و حمایت از کنسرت های سنتی و موسیقی محلی باخبر هستند و گویا این تصمیم گیری ها برای موسیقی پاپ که این روزها با توجه و اقبال بیشتری روبروست در همین راستاست. این تهیه کننده در ادامه افزود: «به ما پیشنهادهایی شده اعم از اینکه وارد این حیطه یعنی یعنی حیطه برگزاری کنسرت های سنتی و محلی شویم و آنها هم از ما حمایت کنند. پیشنهاد بعدی هم برگزاری چند اجرای کنسرت های سنتی است که به ازای آن مجوز یک کنسرت پاپ را به ما بدهند!»

تماس های خبرنگار ما با اکثر تهیه کننده های کنسرت های موسیقی موارد ذکر شده را تایید می کند.

یکی دیگر از تهیه کننده های کنسرت های پاپ با تایید این خبر گفت: «همه ما ایرانی هستیم و قطعا حمایت از موسیقی اصیل ایرانی جزو وظایف ماست. خود من چندین بار سراغ برگزاری برنامه های سنتی و اصیل ایرانی رفتم و حتی با چند گروه هم وارد مذاکره شدم ولی می دانیدموضوع چیست؟ اولاد اساتید بزرگ موسیقی ایرانی که در سلطه بعضی برنامه گذاران هستند و مافیای عجیب و غریب اجرا دست آنهاست که نزدیک شدن به آنها می تواند تبعات سنگینی برای تهیه کننده های جوان داشته باشد. اجرا با گروه های جوان هم که ضرر سنگین مالی دارد و این اتفاق چندباری برای خود ما افتاده. برای مجوز دو نفر از خواننده های پاپ به دفتر موسیقی رفتم و با این خبر شوکه شدم. این همه نوازنده و خواننده و کسانی که از این راه زندگی شان می چرخد در این چند ماه قطعا زندگی شان ضربه سختی خواهد خورد. من نمی دانم اصل ماجرا چیست ولی قطعا باید هر چه زودتر در مورد آن تجدیدنظر شود.»

تلاش های خبرنگار ما برای ارتباط گرفتن با مدیر کل دفتر موسیقی فعلا به نتیجه ای نرسیده است. پس از استعفای «بابک فرجی» (روابط عمومی سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد) این عنوان هنوز به کسی واگذار نشده تا عملا هیچ جوابی از سوی تنها سازمانی که صلاحیت پاسخگویی به این خبر را داراست، ارائه نشود.

در این بین روز شنبه مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در گفت و جگویی مفصل با یکی از خبرگزاری ها تلویحا این موضوع را تایید و در بخش هایی از صحبت هایشان در این باره سخن گفتند: «شما وقتی می خواهید یک عمل را انجام دهید، به هر حال اولویت بندی می کنید. مثلا حمایت از چه چیزی. اول باید اولویت ها مشخص باشد وقتی که ما موسیقی فاخر، نواحی و سنتی که برخاسته از هویت خودمان هست را داریم چه لزومی داردکه از پاپ حمایت کنیم؟

موسیقی نواحی که بستر موسیقی آیینی کشور ماست یعنی مرثیه خوانی، نوحه سرایی، منقبت خوانی، سحرخوانی و اذان ریشه هایی هستند که موسیقی ایران از آن بارور شده است یعنی بستر موسیقی ما آیینی است، وقتی این موسیقی نیازمند حمایت است و بضاعت چندانی برای حمایت از پاپ نداریم آیا با این مشکلات می توان از موسیقی مهمان یا خارجی «پاپ» حمایت کنیم.

موسیقی پاپ به اصطلاح بیگانه و وارداتی است. ما مخالف نیستیم مجوز فعالیت ها به جوان ها داده می شود ولی اینکه حمایت کنیم بضاعتی نداریم. اگر بضاعتی باشد به موسیقی نواحی تخصیص می یابد. (خبرگزاری فارس، 25/09/91)».

«تماشا» این ماجرا را در گفت و گو با مسئولان و اهالی موسیقی جدی تر دنبال خواهد کرد و همچنین از اهالی موسیقی و کارشناسان و منتقدان و صاحبنظران دعوت میکند که درباره این تصمیم ها، حمایت یا عدم حمایت ها و تاثیرات آن روی کلیت موسیقی کشور نقدها و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا از مشهد

      واسه ي ما مشهدي ها كه چندين سال هر گونه كنسرتي ممنوعه !!!

    • Roland ax

      مودونمو نوموگم....

    • reza

      اخه نمیدونم چه ربطی داره که از این حرفها میزنن. خوب هرکسی سلیقه خواص خودشو تو انتخاب موسقی داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج