۳۸۳۹۵۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

پنبه تا آتش

کارستان با اصغر حاجی بابا آغاز شد

برای دیدن بعضی از فیلم‌ها نباید شک کرد، احتمال پشیمان شدن اندک است. چرا که تجربه‌های قبلی همراه با موفقیت بوده و اهداف و آرمان‌های خالقانش با احترام به انسانیت و امید همراه است.

هفته نامه تجارت فردا - گیسو فغفوری: برای دیدن بعضی از فیلم‌ها نباید شک کرد، احتمال پشیمان شدن اندک است. چرا که تجربه‌های قبلی همراه با موفقیت بوده و اهداف و آرمان‌های خالقانش با احترام به انسانیت و امید همراه است. وقتی نام رخشان ‌بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب در کنار فیروزه صابر می‌آید اندکی درنگ نمی‌کنید و می‌دانی مجموعه‌ای که آنان آغاز کنند«کارستان» می‌تواند باشد و صاحب اندیشه.

کارستان با اصغر حاجی بابا آغاز شد

افتخار به ثروت‌آفرینی

در آن شنبه اتاق بازرگانی که فیلم «پنبه تا آتش» رونمایی شد، فضای اکران فیلم «پنبه تا آتش» کاملاً با بقیه آثار سینمایی و مستند فرق داشت. مردان و زنان عضو اتاق به تماشای فیلمی درباره فعالیت‌های اقتصادی یک کارآفرین آمده بودند که با آنچه در این سال‌ها دیده بودند، کاملاً فرق داشت. در روزگاری که اتفاقاً همه چیز برمبنای صفرهای بانکی است، عده‌ای از قدرتمندان عرصه اقتصاد دورهم جمع شده بودند تا نظاره‌گر تلاش یکی از میان خویش باشند که تنها بر مبنای صداقت و اعتقاد و ایمان فعالیت می‌کند و این آشنایی برایشان تماشایی بود.

سوال‌های بی‌جواب

فیلم«پنبه تا آتش» درباره زندگی «علی‌اصغر حاجی‌بابا» است: یک صنعتگر، یک خالق، کسی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، هرآنچه یادگرفته متکی برتجربه و اعتماد به انسان بوده است. فیلم می‌تواند برای مخاطب علامت سوال ایجاد کند و چندین پرونده بی‌جواب در ذهنش ایجاد کند: وقتی از خانه فرار کرد، خانواده‌اش چه کردند؟ وقتی برگشت چطور اورا پذیرفتند‌؟ در مدت فرارش چه کرد؟ چه چیزی توانست او را نجات دهد؟ چرا پدرش پنج روضه‌خوان را دعوت می‌کرد که هر پنج نفر یک چیز را می‌گفتند؟ استدلال پدر چه بود؟ چطور این‌قدر راحت می‌شد برایش مغازه خرید؟ آنها پولدار بودند یا براساس اعتبار فعالیت می‌کردند؟ این روزها واقعاً می‌شود این‌قدر راحت کاری را گسترش داد؟

همه ایران خانه ماست

اما حاجی‌بابا و فیلم «پنبه تا آتش» ستودنی بود. به دلیل لحظه‌هایی که خلق کرد تا با نوجوان لحاف‌دوزی آشنا شویم که به دیگران اعتماد و اعتقاد داشت. می‌توان این را در لحظه‌های مختلف فیلم دید. وقتی سرکارگرش می‌گوید یا وقتی گلایه می‌کند که کارگرانی که آموزش داده‌اند از کارخانه رفته‌اند و حاجی‌بابا دغدغه‌اش این است که آیا از مرز هم عبور کرده‌اند یا در ایران هستند و برای این خاک و وطن کار می‌کنند؟ مهم نیست که کجای این سرزمین دانش و اندوخته‌اش را استفاده می‌کند، هرجا باشد برای این خاک و آب است.

فیلم امید‌بخش است به چند دلیل ساده: به دلیل حرمت به برادری، مدام نصیحت پدر که برادرها از هم جدا نشوند، تکرار می‌شود. می‌توان در لحظه تصمیم درست گرفت اگر بر موضوع تسلط داشت، لحظه‌ای که برای فرار از به آتش کشیده‌شدن مغازه‌های پنبه و لحاف به آهن‌فروشی پناه می‌برند. می‌توان پولدار شد، از طریق کار شبانه‌روزی، آن هم این روزها که افرادی نظیر بابک زنجانی با استفاده از رانت به سرعت پولدار می‌شوند.

هنوز هم می‌توان افرادی را پیدا کرد که به کارگران اعتماد دارند، می‌توان خط تولید ایرانی داشت و به اسپانیا و... جنس مرغوب فروخت. وقتی که از لحظه‌های اعتراض کارگران در اوایل انقلاب گفته می‌شود و اینکه می‌خواستند او یا دیگر روسا را در کوره‌ها بیندازند یا کسی را در بشکه‌ای کردند و درش را بستند و در کارخانه چرخاندند، هنگامی که خود به تنهایی برای اعاده حقش به دادگاه‌های اول انقلاب مراجعه می‌کرد درحالی که کارگران انقلابی در سوی دیگر ایستاده بودند، همه نشان از اعتماد به خود و امید به درستی کاری که می‌کرده دارد.
کارستان با اصغر حاجی بابا آغاز شد
راز‌های کشف‌شده

«پنبه تا آتش» می‌تواند مخاطب را با رازهای مدیریتی یک کارآفرین صنعتی ایرانی آشنا کند، اینکه بخش خصوصی با تکیه بر کوچک‌ترین اعضای خویش و اعتماد به آنان پیش می‌رود نه براساس تحت فشار قراردادن آنها نظیر اتفاقی که برای کارگران شلاق‌خورده چندماه گذشته افتاد. می‌توان با تکیه به سرمایه‌گذاری و آشنایی با قانون‌های مغفول‌مانده و فراموش‌شده به گسترش صنعت کمک کرد، مطالعه و آشنایی با قوانین اندک است.

او از ماجرای بند قانونی در اهدای زمین به کارخانه می‌گوید. برای موفق ‌شدن در واردات و در بازار داخلی نیاز به آماده کردن بازار هست. آمادگی از نوعی که حاجی‌بابا اکنون و پس از 70 سال حضور در بازار توضیح می‌دهد. البته صاحبان صنعت با آن آشناترند. شاید این آرزو هم ممکن باشد و زمانی برسد که «عمل به قوانین» در ایران امکان‌پذیرتر باشد.

پاکدستان به‌روایت سینماگران مستقل

حکایت آنان که کار می‌آفرینند

کیمیا امینیان: «کارستان» و «آنها کاری می‌کنند کارستان» دغدغه مهم این روزهای رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب است. مجموعه فیلم‌هایی درباره زندگی کارآفرین‌های ایرانی که با حضور جمعی از کارگردانان شناخته‌شده در مراحل پژوهش تا ساخت قرار گرفته است و حالا با رونمایی فیلم «پنبه تا آتش» به کارگردانی بهرام عظیم‌پور در آخرین شنبه تیرماه فاز نخست این مجموعه وارد مرحله دیگری می‌شود. هدف این پروژه روایت تلاش کسانی است که در رویارویی با چالش‌های بسیار، توانسته‌اند معنای کار را حرمت بخشند و ثبت و انتقال دانش و تجربه‌هایشان می‌تواند الگوهای با‌ارزشی برای کل جامعه به‌خصوص جوانان باشد.
براساس تعاریف رایج از کارآفرینان به عنوان الگوی محرک اقتصادی و اجتماعی نام می‌برند که از طریق تلاش متعهدانه خود با پذیرفتن همه ریسک‌های موجود به فرآیند خلق ارزش مادی و معنوی دست می‌زنند. آنها افرادی هستند که به دنبال رویاهایی می‌روند که از دید بسیاری دست‌نیافتنی است اما آنها را شدنی می‌کنند. شاید همین ممکن کردن غیرممکن‌هاست که بسیاری از هنرمندان را نسبت به موضوع کارآفرینی علاقه‌مند کرده و به ثبت هنرمندانه آن دست زدند.

فیلم «پنبه تا آتش» نخستین فیلم از مجموعه کارستان براساس زندگی و سرگذشت علی‌اصغر حاجی‌بابا ساخته شده است. پیر صنعت ایران که بیش از ۵۰ سال است در زمینه صنایع ریخته‌گری و فروآلیاژ ایران فعالیت می‌کند. این کارآفرین ۸۴ساله در سال ١٣٤٢ شرکت «پارس‌متال» را به امید اینکه ایران به‌ سوی صنعتی‌‌ شدن گام بردارد، تاسیس کرد و سپس در سال ١٣٤٨ به تاسیس شرکت «شوفاژ کار ایران» اقدام کرد.
از آنجا که کارشناس مدیریت صنایع بود و در این رشته مهارت بسیار داشت، در اسفند ١٣٥٧، اندکی پس از پیروزی انقلاب، به‌عنوان عضو هیات‌مدیره کمپانی «ایران‌ناسیونال» انتخاب شد و سرانجام در سال ١٣٦١ نیز شرکت «فروسیلیس ایران» را راه انداخت. سختکوشی و تلاش برای حمایت از صنایع داخلی شاید مهم‌ترین دلیل بنی‌اعتماد و میرتهماسب بود که این فیلم را به عنوان نخستین فیلم از مجموعه کارستان انتخاب کنند. مجموعه‌ای که جرقه اولیه‌اش در گفت‌وگوی میان بنی‌اعتماد و دوست قدیمی‌اش فیروزه صابر زده شد.
کارستان با اصغر حاجی بابا آغاز شد
بنی‌اعتماد از سال 1366 با «فیروزه صابر» در تلویزیون همکار بود و تا سال 1387 که از سوی او به موسسه توسعه کارآفرینی زنان و جوانان دعوت شود، دورادور کارهایی را که انجام می‌داد دنبال می‌کرد. فیروزه صابر از همان زمانی که در تلویزیون بود و در سال‌های بعدش تمرکزش را بر فعالیت‌های جدی پژوهشی و اجتماعی در زمینه کارآفرینی و توانمندسازی زنان و جوانان گذاشته بود.
صابر در سال 1384 با افت و خیزهای فراوان توانست موسسه توسعه کارآفرینی زنان و جوانان را با همراهی خود کارآفرینان راه‌اندازی و به صورت متمرکز در این زمینه فعالیت کند. او در سال 1387 دوست قدیمی‌اش بنی‌اعتماد را در یکی از برنامه‌های خود دعوت کرد و این دیدار زمینه آشنایی این فیلمساز شاخص با موضوع کارآفرینی و کارآفرینان شد. شرکت در جلسه‌های بنیاد و ارتباط با زنان پرانگیزه‌ای که با نیروی خلاقیت و پشتکار و ریسک‌پذیری در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کردند تحسین‌برانگیز بود.

بعد از این دعوت بود که بنی‌اعتماد تصمیم گرفت تا فیلمی درباره زنان کارآفرین بسازد؛ پروژه‌ای که به دلیل مشکل مهم سینمای مستند یعنی جذب سرمایه در قدم اول متوقف شد. اما این توقف باعث نشد تا قصد این فیلمساز شاخص ایرانی برای ساخت فیلم‌هایی با موضوع زندگی کارآفرین‌ها متوقف شود. مجموعه‌ای که بنا به تعریف تیم اجرایی آن پروژه‌ای سینمایی-مستند با ابعاد ملی است که با مشارکت بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و حضور مستندسازان شاخص در قالب ۲۶ فیلم مستقل از زندگی کارآفرینان موفق ایرانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، با جذب حمایت‌های مردمی تهیه و تولید می‌شود.
میرتهماسب و بنی‌اعتماد -دو فیلمساز شاخص- که در آن زمان پروژه مشترک «کهریزک؛ چهار نگاه» را به پایان رسانده بودند در گفت‌وگوهای طولانی با کارشناسان به این نتيجه رسيدند كه سينما به ويژه سينماي مستند مي‌تواند تاثير خوبي در شناسايي سرمايه‌هاي اجتماعي كه كارآفرينان بخشي از آنها هستند، بگذارد. گفت‌وگو و مطالعه تجربه کارآفرینان به آنها این باور را داد که تك‌تك كارآفرينان الگويي موثر در به وجود آوردن اميد در جامعه است. نيازي كه به‌شدت در شرايط فعلي جامعه احساس مي‌شود. دلایل هم می‌تواند متعدد باشد مثلا از منظر مدیران پروژه می‌توان به روشن نبودن چشم‌اندازي براي آينده كاري در بين جوانان، نوميدي و ميل به رفتن از كشور به امید دستیابی به موقعیت‌های بهتر اشاره کرد.

هدف نیز می‌تواند ایجاد منظری تازه از طریق به تصوير كشيدن ديدگاه و تفكر و تجربه‌هاي باارزش كارآفرينان باشد.
براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده میان گروه اجرایی متشکل از رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب با بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و ایجاد زمینه‌های تولید این مجموعه بودجه‌ آن از طریق جذب حمایت‌های بخش خصوصی در سه فاز تعریف شده است. در این میان نباید نقش پژوهش را نادیده گرفت که زهرا عمرانی این مسوولیت را برعهده داشته است. فاز نخست شامل پنج فیلم از زندگی پنج کارآفرین است. براساس اخبار اعلام‌شده فیلم زندگی آقای حاجی‌بابا در حال حاضر نخستین فیلمی است که از این پروژه کامل شده است. کارگردان این فیلم همان‌طور که پیشتر اشاره شد بهرام عظیم‌پور است. عظیم‌پور نزدیک به یک‌ سال و چند ماه در کنار گروه اجرایی و پژوهش روند ساخت این فیلم را هدایت کرد و به نقطه پایانی رساند.

در کنار آماده‌سازی «پنبه تا آتش» فیلم دوم درباره «غلامرضا رسولیان» و مجموعه فولاد طبرستان است که از تاثیرگذاران صنعت کشور هستند و در آخرین مراحل آماده‌سازی است. ماجرای این فیلم ماجرای تعدادی جوان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های صنعتی کشور است که یکی از شرکت‌های مهم صنعتی کشور را در دوران جنگ بنیان گذاشتند. برای ساخت این فیلم از مرحوم محمدرضا مقدسیان دعوت به همکاری شده بود. زنده‌یاد مقدسیان پیش از آنکه بیماری‌اش شدت بگیرد مقدمات ساخت این فیلم را آغاز کرد و جلسه‌های منظم و سفرهایی را در کنار هیات‌مدیره مجموعه فولاد طبرستان انجام داد. اما بیماری در نیمه راه کار را متوقف کرد و بعد از فوت او این فیلم به محسن عبدالوهاب سپرده شد.
کارستان با اصغر حاجی بابا آغاز شد
عبدالوهاب که یکی از افرادی بود که از ابتدای این پروژه با گروه کارستان همراه شد و سازنده سومین فیلم این مجموعه است به موضوع زندگی و فعالیت‌های سعیده قدس و موسسه خیریه محک اختصاص دارد. موسسه‌ای که بی‌تردید یکی از مهم‌ترین نهادهای خیریه ایران است که با هزینه‌های شخصی و همراهی مردم شکل گرفته است. عبدالوهاب کار آماده‌سازی این فیلم را پیش از فیلم دوم با برنامه پژوهش میدانی آغاز کرد.
او با وجود آنکه چندین سال از نزدیک با موسسه محک آشنا شده بود و در جریان کارهایشان قرار داشت اما بخش پژوهش این فیلم را با وسواس زیادی انجام داد و براساس زمان‌بندی که پیشتر اعلام شده بود، این فیلم نیز باید در مرحله آمادسازی نهایی باشد.

چهارمین فیلم این فاز را مهناز افضلی ساخته است. فیلمسازی که بیشتر از هر فیلمی با فیلم کارت قرمز و زندگی شهلا جاهد شناخته شده است. او زندگی ‌هایده شیرزادی را به تصویر می‌کشد که از کارآفرینان حوزه بازیافت و فعال محیط‌زیست کرمانشاه است. شیرزادی با تلفیق دانش کشاورزی با محیط‌زیست، نخستین اجراکننده‌ طرح بازیافت پسماند کشور در کرمانشاه است که توانسته با اجرای ایده خود دفن زباله‌های شهری را به طور کامل از بین ببرد.

موضوع پنجمین و آخرین فیلم فاز اول جمعی از کارآفرینان هستند که در زمینه آی‌تی فعالیت می‌کنند. مهدی گنجی مطالعه و تولید این فیلم را زمستان سال گذشته به پایان رساند و نام پازلی‌ها را بر روی آن گذاشت. در «پازلی‌ها» زندگی چهار جوان 23 تا 24 ساله ایرانی که با تلاش و پشتکار کسب و کاری در حوزه آی‌تی خلق و آن را اداره می‌کنند به تصویر درآمده است.
با تکمیل این فیلم پنج فیلم فاز اول پروژه کارستان به پایان می‌رسد و این گروه به دنبال فاز بعدی خواهند بود که تصویری از کارآفرینان آشنا و گمنامی است که در کنار ما زندگی می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج