۱۰ کشف برتر جهان در ۲۰۱۲

خبرگزاری ایسنا: سال ۲۰۱۲ در روزهای پایانی خود قرار دارد؛ در حالیکه اکتشافات و دستاوردهای زیادی در آن صورت گرفته و بشر را یک گام دیگر به سوی کشف رموز جهان، نزدیک‌تر کرده‌ است.

سایت نشنال جئوگرافیک ۱۰ کشف برتر امسال را از ذره گریزان بوزون هیگز گرفته تا کشف قند در فضا و خانواده جدیدی از دوزیستان ارائه کرده است.

شکست رکورد اندازه توسط سوسمار بزرگ

یک سوسمار آب شور موسوم به «لولانگ» با ۶.۱۷ متر طول بطور رسمی به عنوان بزرگترین سوسمار جهان در کتاب گینس ثبت شد.

این موجود غول‌پیکر که موضوع دهمین خبر پربیننده اخبار سایت نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۲ بوده، در سپتامبر ۲۰۱۱ در فیلیپین شکار شد.

کشف قند در فضا

ستاره‌شناسان در کشفی شیرین توانستند مولکولهای ساده قند را در گازهای اطراف یک ستاره در فاصله 400 سال نوری شناسایی کنند که نشانگر امکان وجود حیات در سیارات دیگر است.

این کشف اثبات کننده وجود حیات در دیگر نقاط جهان نبوده اما نشان از آن دارد که هیچ دلیل برای عدم وجود آن هم نیست. همچنین این دستاورد می‌تواند بر این موضوع دلالت داشته باشد که مولکولهای غنی از کربن سازنده حیات ممکن است پیش از آغاز شکل‌گیری سیارات به وجود آمده باشند.

دانشمندان از واژه قند برای این ماده استفاده کرده‌اند که به مولکولهای آلی موسوم به کربوهیدراتها دلالت داشته و از کربن، هیدروژن و اکسیژن ساخته شده‌اند.

کشف سیاره جدید در منظومه شمی

یک پژوهش در ماه مه از وجود سیاره کشف نشده در مناطق تاریک منظومه شمسی خبر داد که به دلیل فاصله بسیار دور آن توسط تلسکوپها قابل مشاهده نبوده اما وجود آن در اثر اختلال ایجاد شده در مدار اجسام کمربند کوئیپر قابل تشخیص است.

اجسام کمربند کوئیپر شامل اجسام کوچک یخی از جمله چند سیاره کوتوله بوده که در ورای مدار نپتون قرار گرفته‌اند.

کشف ذره بوزون هیگز

در ماه ژوئیه دو تیم مجزا در برخورددهنده بزرگ هادرونی در مرکز سرن گزارش دادند که بیش از ۹۹ درصد از کشف ذره هیگز بوزون یا حداقل یک ذره جدید کاملا مشابه هیگز اطمینان دارند.

این ذره گریزان ممکن است مدل استاندارد فیزیک را با توضیح چرایی برخورداری جهان از جرم و دلیل وجود کهکشانها، سیارات و حتی انسان را تکمیل کند.

جهان گمشده در قطب جنوب

دانشمندان از کشف گونه‌های جدید ناشناخته از خرچنگ یتی در نزدیکی منافذ داغ هیدروترمال غنی از مواد معدنی در اقیانوسهای نزدیک قطب جنوب خبر دادند که شبیه به یک جهان گمشده از گونه‌های عجیب در اعماق دریا است.

یک روبات زیردریایی مجهز به دوربین توانست گونه‌هایی مانند خرچنگها، دلقک‌ماهی و حتی یک اختاپوس را به تصویر بکشد که اکثرا بی‌رنگ بوده و در تاریکی مطلق اعماق ۲۴۰۰ متری زیر آب زندگی می‌کردند.

کشف منظومه 9 سیاره‌ای

یک ستاره در فاصله ۱۲۷ سال نوری از زمین ممکن است حتی از منظومه شمسی هم تعداد سیاره بیشتری داشته باشد.

بر اساس یک پژوهش در ماه آوریل، ستاره HD ۱۰۱۸۰ در جنوب صورت فلکی آبمار ممکن است از ۹ سیاره در اطراف خود برخوردار باشد که رکورد منظومه شمسی با هشت سیاره را می‌شکند.

کشف گونه جدید پستاندار در پرو

یک گونه جدید از میمون شب یکی از هشت پستاندار جدید کشف شده در شمال پرو است.

تیمی از زیست‌شناسان مکزیکی و پرویی این بخش جدید تنوع زیستی ناشناخته را در یک کاوش سالهای ۲۰۰۹-۲۰۱۱ کشف کردند.

کشف دوزیست بدون عضو

این موجودات که در حوزه علم کاملا جدید محسوب می‌شوند، کرم یا مار نبوده بلکه دوزیستان بدون عضو خاکی و جزء خانواده caecilian هستند.

نقاشی دیواری مایا در تناقض با پیشگویی پایان جهان

باستان‌شناسان در جدیدترین ابرشهر کاوش نشده مایاها یک نقاشی دیواری را بر روی خانه باستانی کشف کرده‌اند که حاوی محاسباتی است که به کاتبان باستانی در پیگیری مقادیر زیادی از زمان کمک کرده بود. برخلاف ایده پایان جهان در سال ۲۰۱۲ بر اساس تقویم این قوم، علائم روی این نقاشی نشان‌دهنده هزاران سال در آینده است.

کشف معبد «نمایشی» مایا

حدود ۱۶۰۰ سال پیش، معبد خورشید شب از فاصله چند کیلومتری با فانوسهای قرمز رنگ، ماسکهای بزرگ از خورشید مایاها به شکل کوسه، آبخوری خونین و پلنگ خالدار قابل رویت بود.

از آن پس این معبد برای مدتها در جنگلهای گواتمالا گم شده بود تا اینکه در سال ۲۰۱۲ توسط باستان‌شناسان دوباره کشف شد.

برخلاف امپراتوریهای نسبتا متمرکز اینکا و آزتک، ‌تمدن مایا که در بخش زیادی از گواتمالا، برزیل و ناحیه یوکاتان مکزیک گسترده شده، یک تجمع گسسته از شهرها بوده است.