۳۸۴۴۱۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

راه‌ آهن ایران به «هرات» می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف - سنگان، دستور ریل‌گذاری تا افغانستان را صادر کرد.

روزنامه ایران: وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف - سنگان، دستور ریل‌گذاری تا افغانستان را صادر کرد.

راه‌آهن خواف - هرات یکی از طرح‌های مرزی مهم در بخش حمل و نقل ریلی کشور به شمار می‌رود که خط ریلی خواف - شمتیق در داخل مرز ایران است و این بخش تا قبل از اتمام دولت اجرا می‌شود. قطعه ۱۴ کیلومتری راه‌آهن خواف - سنگان که یکی از قطعات چهارگانه راه‌آهن خواف - هرات و نخستین خط آهن بین ۲ کشور ایران و افغانستان است دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف - سنگان، با تأکید بر اهمیت راه‌آهن خواف - هرات گفت: با اجرایی شدن این طرح ما موفق به حمل ۵/۲ میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم و با توجه به ظرفیت میلیاردی موجود، تسهیل دسترسی در این منطقه از نظر استراتژیک بسیار مهم است.

عباس آخوندی اظهار داشت: ما در اینجا ثروت بزرگتری نسبت به معادن داریم و آن ثروت فرهنگی انسانی و مردمان منطقه است که بر تمام ثروت‌های منطقه فزونی دارد. وی افزود: امروز طرح بزرگی را افتتاح کردیم که اصل طرح حد فاصل خواف در ایران و هرات در افغانستان است که ۷۷ کیلومتر تا مرز شمتیغ در روستای مرزی ایران تکمیل شده است و از مجموع ۴ فاز این طرح دو فاز شمتیغ تا جلو و جلو تا هرات، در خاک افغانستان واقع شده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری از آغاز فازهای داخل افغانستان، گفت: خوشبختانه ۴۰ کیلومتر از ریل شمتیغ تا هرات فراهم شده و امیدواریم با سرعت و با توجه به تأمین منابع در افغانستان، تجهیزات فاز جلو- هرات این قطعه بسرعت تکمیل شود. آخوندی با بیان اینکه این منطقه غنی‌ترین معادن سنگ جهان را در اختیار دارد، گفت: با اجرای این طرح ما موفق به حمل ۲ و نیم میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت معادن موجود در این منطقه خاطرنشان کرد: ارقام حاکی از یک ظرفیت میلیاردی است و به همین خاطر این منطقه از جهت استراتژیک و دسترسی بسیار مهم است. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حمل این ثروت از طریق حمل و نقل جاده‌ای عقلایی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌جویی انرژی و سایر مسائل بایداز طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا و منتقل شود. وی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در خواف، ابراز داشت: سالانه هشت میلیون تن عملیات معدنی انجام می‌شود که دو و نیم میلیون تن از این حجم را به ریل منتقل کرده‌ایم. اما باید حجم حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این منطقه را افزایش دهیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت راه‌آهن خواف - هرات بیان داشت: با توجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز واقع هستند، چنانچه بهره‌برداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریا است و این کار از طریق شمتیق قابل انجام است.

وی در ادامه یادآور شد: این طرح اتفاق مبارکی در جهت وحدت دو ملت مسلمان است که ریشه فرهنگی و دین یگانه دارند. لذا ما می‌توانیم این وحدت را در منطقه توسعه دهیم و با کمک یکدیگر در راستای توسعه و عمران منطقه گام برداریم. وزیر راه و شهرسازی در پایان از استاندار خراسان رضوی، فرماندار خواف، سفیر افغانستان، مشاور و پیمانکار طرح، شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه‌آهن تشکر کرد.

بهره‌برداری از محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی

نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهم‌ترین معادن ایران در این منطقه واقع است که ۱۰کارخانه بزرگ کنسانتره و گندله در این منطقه ساخته شده یا در حال افتتاح است. محمود نگهبان سلامی، از وجود نیروی انسانی ماهر و ارزان، نیروگاه‌های بادی به ظرفیت هزار مگاوات و تعاملات اقتصادی با کشور همجوار، افعانستان به عنوان ویژگی‌های این منطقه یاد کرد و گفت: این محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی، با تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل و امروز به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است برای قطعه ۱۴کیلومتری راه‌آهن

خواف - سنگان ۲۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است. طول این مسیر در داخل ایران ۸/۷۶ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است.

همزمان با افتتاح راه‌آهن خواف - سنگان، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام‌های دو کشور آغاز شد؛قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز «شمتیغ» و قطعات ۳ و ۴ از این مرز تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است. طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای ۴ ایستگاه در سنگان، «میوتک»، «خوشابه» و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ساخت راه‌آهن خواف - هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود وعلاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند وهمچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج