جاباما
۳۸۴۴۴۱
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

یادی از «شیر دره پنجشیر»

۱۵ سال پیش، برابر با هجدهم شهریور ١٣٨٠ خورشیدی، احمدشاه مسعود یکی از مشهورترین فرماندهان و مجاهدین افغانستان بر اثر انفجار ناشی از حمله دو تروریست انتحاری مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان کشته شد.

روزنامه شهروند: سیدعلی صالحی در وصف احمدشاه مسعود این شعر را سرود: دارد برف می‌آید/ سربازان سرزمينی دور/ در كوچه‌های كابل/ پی سيگار و میخانه می‌گردند/ خورشید/ رفته به انتهای خواب و/ وقت چرت خمارش رسیده است/ لوركا مرده/ ژان پل سارتر مرده/ ريتسوس و رازدار آيدا مرده/ اما يک نفر هنوز/ هنوز يک نفر شبيه شاه مسعود/ پشت همین دريچه رو به سپيده دم بيدار است/ بگذار هرچه دلش می‌خواهد/ برف بیاید!.

١٥ سال پیش، برابر با هجدهم شهریور ١٣٨٠ خورشیدی، احمدشاه مسعود یکی از مشهورترین فرماندهان و مجاهدین افغانستان بر اثر انفجار ناشی از حمله دو تروریست انتحاری مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان کشته شد.

احمدشاه همانند پدرش دوست محمدخان مسعود، يك ملی‌گرای تاجيك بود كه آرزو داشت پارسي زبانان جهان را متحد کند. مقاومت او در برابر نیروهای طالبان در شمال افغانستان و دره پنجشیر، لقب «شیر دره پنجشیر» را برای او به ارمغان آورد.

یادی از «شیر دره پنجشیر»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج