جاباما
۳۸۴۴۸۳
۶۴ نظر
۵۰۴۳
۶۴ نظر
۵۰۴۳
پ

یک هفته ۷ چهره؛ از الهام چرخنده تا اصغر فرهادی

بازیگر و مبلغ فرهنگی پر حاشیه در بیمارستان بستری شد اما گلایه های خواهر او مبنی بر بی توجهی هنرمندان به حال و روز وی بیشتر خبرساز شد.

برترین ها - ایمان عبدلی: درباره هفته ی گذشته و در راستای رفع بعضی شبهات برای شما مخاطبان گرامی دو مورد قابل ذکر است؛ اول این که دوستانی که لطف کردند و از صاحب نظر بودن نویسنده در زمینه های گوناگون انتقاد کرده اند، در جریان باشند که «هفت چهره» شاید در نگارش محصول یک نفر باشد و نام یک نویسنده در ابتدای آن ذکر شود، اما در جمع آوری سوژه و رویکرد و زاویه بررسی آن به موضوعات مختلف محصول یک بحث و کار جمعی در طول هفته است (به طور خاص با کمک بهنام منقولی سردبیر برترین ها)، که از ابتدای هفته تا غروب چهارشنبه امتداد دارد.

مورد دوم یک توضیح مختصر در مورد چهره ی آخر هفته ی گذشته؛ نقد دولت و رئیس جمهور روحانی. مطمئن باشید قلم ما در برترین ها و به طور خاص در این بخش وام دار هیچ دسته و جناحی نیست. آن متن هم پر کننده ی جایی خالی بود که در رسانه های فراگیری نظیر صدا و سیما شاید بعضا تعمدا از آن غفلت می شود، به هر حال هر دولتی و هر عملکردی را باید منصفانه و با ملاحظه تمام حواشی سنجید.

الهام چرخنده یا (تضاد فرهنگی نه هنری، هفته)

بازیگر و مبلغ فرهنگی پر حاشیه در بیمارستان بستری شد اما گلایه های خواهر او مبنی بر بی توجهی هنرمندان به حال و روز وی بیشتر خبرساز شد.

الهام چرخنده در سال های گذشته نمایش جالب توجهی از«تغییر»داشته است، غافل از این که «تغییر» مسلک فرایندی زمان بر و تدریجی است. برخلاف آن چه که در مورد خانم چرخنده از مجری گری در شبکه ای ماهواره ای تا رسیدن به جایگاه یک مبلغ مذهبی طی شده است، تغییر نگرش آن هم در این سطح و شدت و حدت دفعا و ناگهانی نیست و در هیچ کجای تاریخ و البته علم روانشناسی هم نمی توانید تغییرعقیده یک شبه و دراماتیک (مدل فیلم های سینمایی) را در امر واقع مشاهده کنید.
یک هفته 7 چهره؛ از الهام چرخنده تا اصغر فرهادی

اما جنبه مهم تر مساله ما این است که چرا خواهر ایشان از «هنرمندان» گله کرده؟ مگر کل فعالیت هنری که در واقع تلویزیونی - سینمایی نامبرده (حداقل در سال های گذشته) از ابتدای فعالیتش تاکنون چقدر بوده؟ تا جایی که آرشیو ذهنی ما قد می دهد، به جز چند کار محدود نظیر"آوای باران" تصویر دیگری از الهام چرخنده در عالم هنر سراغ نداریم. آن چه که او را بیشتر در صدر اخبار قرار داده، همایش ها و سخنرانی هایی بوده که البته در ذات خودش مبارک است و در واقع هم در دسته ی کارهای فرهنگی قرار می گیرد، اما توجه کنید که "فرهنگی" و نه هنری.

پس گلایه ای هم اگر باشد بیشتر شامل آن هایی است که در جایگاه های فرهنگی و آمران به معروف و نهی کنندگان از منکر قرار می گیرند (از هر دسته و عقیده و جناحی). همان رسته ی مورد علاقه ی سالیان اخیر چرخنده که وقت و انرژی زیادی هم برایش خرج کرده است. چرخنده و خواهر ایشان باید بپذیرند که در دنیای سلبریتی ها و صنعتِ هنر با این همه حاشیه و جنجال در میان رکورد فروش میلیاردی چند روزه فیلم "فروشنده" و داغ مرگ عباس کیارستمی و برنامه "هفت" و فراستی! و ... جایی برای وی که حتی تصویری هم ندارد نیست.

آمنه بهرامی یا(سر درگم، هفته)

اکران «لانتوری» فیلمی که گویا آمنه بهرامی و جملات زندگی نامه اش را در کانون داستان خود قرار داده و گلایه های بزرگترین قربانی اسید پاشی.

این که شاخک های سینما حساس شده و دوباره بعد از چند سال رخوت به مضامینی می پردازد که مربوط به خود جامعه است (حداقل انتزاعی و یا بی ربط نیست) اتفاق خوبی است، فیلم هایی مثل «لانتوری» و یا «خشم و هیاهو» بازتاب همان چیزی است که در متن می گذرد و به قولی مضمونش را از خود مردم می گیرد و در مدیوم و فرم سینما به مردم پس می دهد. اتفاقی که در مجموع به نفع فرهنگ و سینمای نحیف ما است. لانتوری در فرمی مستند نما روایتی هولناک از اسید پاشی و قصاص تعریف می کند. فیلمی که البته اشکالات زیادی هم دارد اما خب قطعا قابل اعتناست. اما سئوال اینجاست چرا فیلمی که داعیه فرهنگ سازی دارد، درگیر چنین حاشیه ای می شود؟ فیلمی که قرار است آسیب شناسی کند اما خودش دچار آسیب می شود.
یک هفته 7 چهره؛ از الهام چرخنده تا اصغر فرهادی

نباید از یاد ببریم که قاعدتا عرصه ی فرهنگ و هنر برای آسیب شناسی نیاز به آرامش، ثبات و شفافیتی دارد که لازمه ی اصلی کارِ فکری است. همان چیزی که سینما هم مثل دیگر شاخه های فرهنگی دیگر در جامعه ایرانی فاقد آن است و صد البته که سینمای ایرانی همه ی آن ها را با هم ندارد. از منابع مالی بگیرید تا خط قرمزهایی که دقیقا مشخص نیست کجا و توسط چه کسانی برای آن اثر حداقل در ۴ مرحله تایید فیلمنامه، مجوز ساخت، مجوز حضور در جشنواره فجر و در نهایت مجوز اکران کشیده می شود و در نهایت حوزه هنری فیلم را تحریم می کند و نمایش نمی دهد. حالا با چنین منگنه هایی فیلمساز هم مغشوش رفتار میکند؛ از اسید پاشی و قصاص می گوید و می خواهد فعل مثبت انجام دهد(در نیت خیر رضا درمیشیان شکی نیست) اما عملا قربانی اسید پاشی را دوباره و این بار فرهنگی آزار می دهد.

فرهنگی که زمینش آباد نیست و اصلا متولی اش دقیقا مشخص نیست، نمی تواند خیلی آسیب شناسانه و ایده آل راه را برای مردمش روشن کند. خیلی ها در این سال ها نیت خیر داشته اند و عملا منجر به شر شده اند. نه اشکال از آن خیلی هاست و نه مضمون و فرم کار ایراد داشته، ایراد شاید آن جاست که کار هنری و فرهنگ سازی شرایطی دارد که امروز کمتر یا به سختی یافت می شود، آمنه بهرامی و رضا درمیشیان هر دو قربانی یک نگاهند و خصم مابین این دو اتفاق خوبی نیست.

جواد نکونام یا (اغتشاش، هفته)

رفتار عجیب کاپیتان سابق تیم ملی در بازی با قطر.

آن چه که از نکونام در بازی با قطر دیدیم بیشتر شبیه یک کاپیتان بود تا یک مربی، با همان میزان حرارت و عصبیت در تهییج وتحریک بازیکنان خودی. نکونام چون سلسله مراتب رسیدن به مربیگری را طی نکرده، شاید فارغ از سواد فنی و دانش و تکنیک مربیگری، قطعا فعلا پرستیژ لازم برای نشستن روی نیمکت مربیگری آن هم در تیم ملی را ندارد شاید جایی دیگر در وقتی دیگر. صد البته که شخص نکونام در وهله ی اول مقصر نیست، رشته ی این ماجرا را که بگیریم به جای دیگری می رسیم. به یک نام؛ «کی روش».
یک هفته 7 چهره؛ از الهام چرخنده تا اصغر فرهادی

اغتشاش موجود در تیم ملی محصول جزیره ی خودمختاری است که کی روش به مرور در این سالها با استفاده از رفتارهای کج دار و مریز فدراسیون و وزارت ورزش برای حفاظت از خودش تشکیل داد و حالا این حصار و این انحصار مثل هر فضای منفک دیگری تولید آفاتی کرده که رفته رفته بیشتر خودش را نشان می دهد. این جزیره خود مختار به مرور کمتر نقد تحمل می کند و یکسره خودش را از هر کاستی مبرا می بیند.

رئیس این قبیله که کی روش باشد (البته که در توانایی فنی اش هیچ شکی نیست) حالا در جایگاهی قرار گرفته که تصور می کند باید برای تقابل با این همه دشمنان واقعی و توهمی، چینشی داشته باشد که اقناع کننده به نظر برسد. به عبارت دیگر یک پیروانی و یک نکونام روی نیمکت داشته باشد تا قرمز و آبی را همراه کند و فدراسیون و وزارت را راضی که مثلا انتقال دانشی هم صورت می گیرد. اما نمی شود انکار کرد که برای رهبری و پیشرفت به پیشقراولی نیاز است که آرامش درونی داشته باشد؛ همانی که کی روش این روزها به هر دلیل ندارد. این همه مشت های گره کرده که در هوا پرتاب می شود (و به دیگرانی چون نکونانم هم تسری داده می شود) حاصل یک موجودیت ملتهب و هیجانی است.

نکونام از روی دست کی روش می نویسد و این می تواند هر چه آبرو که تا به امروز داشته را با خود بشورد و ببرد، چون مساله کی روش و نکونام یکسره فارغ از هم است، کاپیتان لالیگایی دقت کن!

اصغر فرهادی یا (موج، هفته)

اکران فیلم فروشنده و شش روز و دو میلیارد.

سینمای فرهادی از «اتفاق» اوایل دهه هشتاد امروز تبدیل به یک «جریان» قوی و یگانه در سینمای ایران شده؛ "سینمای طبقه متوسط". فرهادی نه خیلی آن پائین ها پرسه می زند و نه آن قدر بالاها را نشانمان می دهد که قد ما نرسد، او به واقع روبروی ما (طبقه متوسط) آینه گذاشته و شک ها و نیرنگ ها و خوب و بدمان را روبروی مان می گذارد.

این شمایلی که روی پرده منعکس می شود (با زبانی بی تعارف و البته سرگرم کننده و جذاب و روان) مخاطبان وسیعی را به دنبال خودش می کشد و یک بار دیگر قدرت طبقه متوسط را در موج آفرینی و جریان سازی نمایش می دهد، فرهادی قشر وسیعِ (۴۰ میلیون رهن و ۶۰۰ هزار اجاره در کمربند میانی تهران) را خوب می شناسد و پاداش این شناخت موجی است که کمتر دیده شده! طبقه ی متوسط با سینمای فرهادی کاری کرده که عرصه ی فخر فروشی و افاده ی فرهنگی شده؛ سینما می روم پس فرهنگی ام!
یک هفته 7 چهره؛ از الهام چرخنده تا اصغر فرهادی

امروز اگر به موج بینندگان «فروشنده» اضافه نشویم، احتمالا برچسب به روز نبودن و عقب افتادگی فرهنگی خواهیم خورد، این از اعجاز طبقه ای است که در انتخابات و خیابان و سینما و استادیوم و هر کجا که بخواهد جریان می سازد. فرهادی را اگر از دریچه یک سینماگر صنعتی نگاه کنیم، فوق العاده باهوش و با ذکاوت است. او علاوه بر این که واجد سینمایی چند لایه و تامل برانگیز است در عین حال اقتصاد سینما و عرضه - تقاضا را هم می فهمد و می داند دستش را کجای کالبد جامعه بگذارد تا نبض جامعه اش را بهتربخواند، پس هر چه که به دست آورده نوش جانش!

با همه ی این ها بهتر است یادمان نرود، وظیفه ی ما وسطی ها این است که لذت بیشتری از سینمای فرهادی ببریم و این به موازات دانشی است که از اجتماع و پیرامون کسب می کنیم، دانشی نه به معنای آکادمیک بلکه به معنای کشف و شهود و ادراک. پس چه بهتر در میانه ی فخر فروشی های مجازی کمی هم وقت بگذاریم و چیزهای بیشتری از این شکل سینما بفهمیم. این موج می تواند حرکت ایجاد کند اگر غرق لایه ی رویی آن نشویم.
بعیدی نژاد یا سفیر استثنائی هفته

در امتداد یادداشت هفته گذشته در مورد تبیین، نقد و تحلیل عملکرد دولت در بزنگاه های مهم و موثر در وضعیت همه ما، حالا مورد "بعیدی نژاد" و حکم وی برای سفارت در انگلیس تمثیل خوبی است از شکل روندی که در این دولت طی شده است. به عبارتی با مشاهده تغییرات رابطه ی ایران و انگلستان(نه صرفا به عنوان یک کشور بلکه به عنوان یک هژمونی تاثیر گذار در سیاست گذاری جهانی) بهتر در می یابیم که دولت روحانی با چه شرایطی و در چه موقعیتی اداره کشور را بر عهده گرفت و در چه مسیری پیش می برد.
یک هفته 7 چهره؛ از الهام چرخنده تا اصغر فرهادی

سفارت و باغی که 5 سال پیش بر اثر ندانم کاری و هیجان چند ده جوان تخریب و تعطیل شد، هیچ کس مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفت و انقلاب سومی هم رخ نداد( تعبیر تاریخی امام خمینی (ره) از تسخیر سفارت آمریکا پس ا انقلاب)؛ هیچ کدام از بزرگان، دلسوزان نظام و انقلابیون با سابقه به آن روی خوش نشان ندادند و فقط برای ایران هزینه در پی داشت از قطع کامل روابط سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک با بریتانیا تا تبلیغات منفی علیه نظام و از این سوعدم پخش فوتبال های جذاب لیگ جزیره در آن سال ها و حتی پوشش خبری آن! حال بعد از گذشت سه سال در سایه برجام و نشست و برخاست و تمرین مذاکره و چانه زنی و احترام متقابل و تاکید بر اشتراکات تیم دیپلماسی روحانی به حالت «اکنون» رسیده است. صرف نظر از دلواپسی هایی که برخی نسبت به انگلیسی ها دارند، بهتر است فراموش نکنیم که رابطه با چنین کشوری که جز 5 کشور قدرتمند سیاسی - اقتصادی جهان می باشد به عمومی ترین مفهوم (حتی بعد از خروج از اتحادیه اروپا) بی نهایت استراتژیک و حیاتی است و اصلا کیاست و زیرکی دولت در همین نقطه معنا پیدا میکند که بتوانیم با دیپلماسی حتی انگلیس را حداقل از تقابل به یک تعامل برسانیم. آن هم کشوری که از اتحادیه اروپا خارج شده و دیگر خیلی از قید و بندهای تحریم های اقتصادی و بهانه های واهی حقوق بشری و تروریستی اروپاییان را بر خود نمی بیند و اتفاقا به دنبال ورود به بازار ایران و سرمایه گذاری با ماست.

دیپلماسی جای قهر و کین نیست و بهتر است مثل روابط خانوادگی تحلیلش نکنیم گاه باید دوستی را نمایش بدهیم و زورکی بخندیم. دیپلماسی معطوف به بهترین انتخاب ممکن در موقعیت فعلی و ضرورت ها و نیازها با در نظر گرفتن هزینه - فایده است.

جالب اینجاست که دستورالعملی در وزارت خارجه وجود دارد که اگر کسی بخواهد سفیر کشور مهمی بشود حتما باید پیش از آن چند دوره سابقه سفارت پایین تر را داشته باشد. اما "بعیدی نژاد" که در ماراتن دو ساله مذاکرات هسته ای بارها با غربی ها و انگلیسی ها دور یک میز نشسته، کاملا خود را نشان داده و فردی بسیار قابل است. مورد استثنائی برای وضعیت استثنائی. این روزها و سال ها به این مردان و زنان بیشتر احتیاج داریم تا اوضاع مان به قاعده تر شود.

بهنوش بختیاری یا (یکی از فیک های، هفته)

حذف فالوئرهای فیک توسط اینستاگرام و چالش ریزش مخاطب.

آدم هایی در موقعیت اصیل اما در قامت جعلی. احتمالا غیر این نیست، وجود بختیاری و نواب صفوی (به عنوان دو نمونه از دنیای زرد سلبریتی ها) حاصل روندی است که جایگاه های تاثیر گذار را در گذر از سال ها از آدم های جدی و موقر و وزین گرفت و چون جایگاه خالی مانده بود، با افرادی پر کرد که هم بی دردسرتر باشند و هم ظاهرا جدی و موقر و وزین به نظر برسند.
یک هفته 7 چهره؛ از الهام چرخنده تا اصغر فرهادی

وخب کسانی که به ظاهر واجد چنین مولفه هایی هستند هستند، طبیعتا از ضریب هوشی و هوش اجتماعی معمولی و متوسطی برخوردارند، قدرت پیش بینی پایینی دارند و نمی توانند حدس بزنند شهرتی که از فضای مجازی نشات گرفته مثل هر موهبت سهل الوصول دیگری به راحتی هم از دست می رود. پس غافلگیر و دستپاچه می شوند و طنز ماجرا همین است، فالوئرها یا دنبال کنندگانی که با یک قرارداد و اندکی هزینه دنبال کننده می شوند و یا ظاهرا تصویری از دنبال کننده ارائه می کنند غافل از این که دنبال کنندگان این مدلی بیشتر شبیه جواهرات بدلی هستند که شکل دروغینی از تجمل و فخر فروشی را ارائه می کنند.

جان سخن این که دوستان سلبریتی اتفاقی در موقعیتی قرار گرفتند که به نفع همگان است، آن ها نمی دانند کجایند! آن ها فکر می کنند، به یک مهمانی (شهرت) دعوت شده اند و جمعی به نظاره نشسته اند و آن ها هم با سر و دست این جواهرات (مواهب شهرت) را به رخ می کشند. دوستان سلبریتی را خیلی پیگیر نشوید. آن ها نه هنرمندند، نه فرهنگ ساز؛ و البته با کارنامه شان نشان داده اند که داعیه ای هم ندارند. بگذارید این مهمانی تا آخرین ساعاتش خوش و رنگی بماند و به تن سلبریتی ها و هوادارانشان خوش بنشیند، دوراز مرام است که از کسی فراتر از توانش انتظار داشت.

فرهنگ شریف یا (تارزن، هفته)
درگذشت فرهنگ شریف، از اساتید موسیقی اصیل ایرانی - نوازنده تار.
یک هفته 7 چهره؛ از الهام چرخنده تا اصغر فرهادی

چه می شود نوشت از فقدان کسی که شاگرد مرتضی نی داود و عبالحسین شهنازی بود و سال ها سبکی منحصر به خودش در نوازندگی تار ارائه کرد. فقدان نوازنده ای که در آمریکا تدریس موسیقی کرده بود و در کنار خوانندگانی نظیر: گلپا، بنان، شجریان و تاج اصفهانی فعالیت داشت خسران عظیمی است که شاید سال ها باید بگذرد تا جایش پر شود.این چند خط ادای احترامی بود از طرف «برترین ها» برای درگذشت یک «استادِ اصیلِ» واقعی. آخرش را باید به حافظ متوسل شد؛ «از پای فتادیم، چو آمد غم هجران».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرهاد

      نظرتون در مورد خانم الهام چرخنده واقعا مغرضانه و سطحی نگری بود. گرچه مطمئنم جرأت چاپ نظر من رو ندارید. اما ایشون به جرم محجبه شدن اینچنین مورد هجمه رسانه ای قرار میگیرند.

      پاسخ ها

      • علی 17

        اشکالی نداره برادر، بالاخره هر کسی از قلمی که داره به نحوی استفاده میکنه دیگه، اینا هم اینطور استفاده میکنن، بذار راحت باشن

      • خودم

        من خودم محجبه هستم ولی گول آدمایی مثل این خانم را نمیخورم حالا یه زمانی خواهد رسید که همه اصل ماجرا برایشان روشن شود

      • شیرین

        مغرضانه چی عزیز من یک مقدار سطحی نگاه نکینین . کی با چادر و انگشتر مقنعه میره زیر ماسک اکسیژن - جلبه توجه هم یک حدی داره - به همین عکی نگاه کنید لطفا - امید وارم هیچ کس به بیمارستان نره اما هیچ کس اینجوری تو بیمارستان نمیخوابه....

      • بدون نام

        ی درصد احتمال بدید دروغ نمیگن جواب خدا رو چی میدید
        که اینقدر راحت قضاوت میکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • هه هه

      فرهاد خان دیدی چاپ شد. واقع بنانه بود اتفاقا

    • بدون نام

      .یعنی چی تا فشارش چرخنده می افته سرم لازم میشه خودش و خواهرش توقع احوالپرسی از هنرمندان دارن
      .آمنه طفلک زندگیش با یه بیشعور تعطیل شد عملش خرج داره دولت نمیدونم کمکی کرده اما کارگردان لانتوری هم انسان درستیه دغدغه اجتماعی داره از سود فیلم کمکی کنه به عمل آمنه راه دوری نمیره
      .متاسفم برای بعضی به نکونام حمله کردن تمارض و وقت کشی عرب ها از یاد کاربرا رفته کار درستی کرد حواسشون جمع شد عکس و فیلم ها نشون میده چند قطری گلوی نکونام رو گرفتن میزنن ببینید
      .سالها حمله و تخریب فرهادی و سینمای اجتماعی و فستیوال برای چی واقعا خسته نشدین !کار بدی که افخمی و فراستی و بعضی هر هفته بی اساس انجام میدن .کارگردانی هم از فکرش درست استفاده میکنه چرا باید تخریب بشه وقتی اصولی مینویسه مردم هم میخوان پول میدن میبینن مشکل چیه ! که چرا رابطه دو طرفه اس یکی انقدر تو وطن و دنیا محبوبه ؟ حسادت بسه دیگه برنامه ضد سینمای هفت!

    • بدون نام

      چرا ناکیدتون رو طبقه متوسط فقط میزان اجاره بها اونم تو شهر تهرانه،در صورتیکه طبقه متوسط ابتدا از نظر فرهنگی وبعد اقتصادی مشخص میشود،طبقه ای که دغدغه های مشترک فرهنگی دارن. اصغر فرهادی به شعور مخاطب احترام میگذاره،پس بدیهی ترین عکس العمل از طرف مخاطب توجه وتقدیره که اینروزها از طرف مردم نشون داده شده،ما هم میگیم نوش جان فرهادی.

      آمنه بهرامی به توجه نیاز داره،جامعه ای که هیجان زده واحساساتی از آمنه خواست ببخشد ولی بعد از بخشش آمنه رها شد تا با دردش بسوزه وبسازه.کاش در موضوع لانتوری وآمنه کمی شفاف تر صحبت میکردید ولی تلویحا گفتید که حق با آمنه است.

      توی سایت برترینها از این به قول شما سلبریتیهای زرد خیلی تعریف وتمجید میشه،تبلیغ براشون میذارین وحتی صفحه اجتماعی شون روزانه تو سایت شما منعکس میشه،خوب همین باعث شهرت وپررنگ شدن این آدمها در فضای مجازی میشه وکیه که از معروف شدن ودیده شدن بدش بیاد.در حالیکه همین خانم بختیاری تا دو سال پیش یه بازیگر معمولی از نظر معروفیت بود،پس رسانه ها هم مقصرند.

    • خودم

      واااا.اقای فرهاد!!
      اصلنم مغرضانه نبود حقیقتو گفتن و حداقل توی این متن هجمه ای ب ایشون نشد...
      من خودم محجبه ام (اینو گفتم دوباره نگین دشمن داره و فلان) ولی واقعا ایشون کارنامه هنری پرباری هم ندارن و همچنین وقتی خودشون وضع فرهنگی سینما رو خیلی قبول ندارن نباید منتظر همون افراد باشن.
      همونجور ک اقای عبدلی گفتن کاری ک ایشون انجام فرهنگیه ن هنری و البته اگه تندروی نشه جای تحسین هم داره...

    • 6adi

      حالا در گذر از اینکه رفتار ها و تغییر مسلک الهام چرخنده واقعی هست یا نه ، چطوره که صدا و سیما مرتبا از خارجی های مسلمان شده و .... دعوت میکنه و اونقدر بزرگشون میکنه کا انگار ، ثلا چی شده
      حالا اونا خونشون از چرخنده رنگین تره؟!
      یا ما کلا غریبه پرستیم
      حالا یه کاری هم کرده که حداقل به ظاهر درسته پس اینقدر نکوبین بابا ....بسسسسسه موضع گیری مغرضانه

      پاسخ ها

      • سحر

        آفرین موافقم.
        واقعا نمی دونم اینایی که یکسره درحال توهین و بی احترامی به خانم چرخنده هستند چه جوری می خوان جواب خدارو بدن.

    • علیرضا

      مغرضانه بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همیشه مغرضانه است.....

      • بدون نام

        دقیقا همیشه مغرضانه و با سوگیری نوشته میشه ! هرکی دوست دارن به عرش می رسونن مثل فرهادی و رامبد و ... و از هرکی بدشون بیاد با خاک یکسانش میکنن مثل علیخانی و چرخنده و ...

    • فاطی

      ب نظرم آقافرهاد درست میگن،ب هر حال ایشون بالاخره چندتا فیلم بازی کردن اتفاقا ازخیلیاهم هنرمندترن منتها چون خلاف میل یه عده
      عمل کردن اینقدر نسبت ب ایشون بی تفاوتی میشه آقای شاهین نیا شما هم اینقدر زود قضاوت نکنین.ممنون

    • فاطی

      ببخشیدمنظورم آقای عبدلی بود

    • بدون نام

      الهام چرخنده و بهنوش بختياري رو عالي اومدي

      پاسخ ها

      • من

        دقیقا

    • علی 17

      عرض سلام و ادب خدمت تمامی دوستان
      من علی هستم،25 ساله، ضریب هوشی بالایی ندارم، فقط با توضیح دادن میتونم چیزی رو درک کنم، از تمامی دوستان خواهش میکنم سه دلیل برای تنفر از خانم چرخنده بهم بدن، فقط سه دلیل، به خدا قسم قول میدم بعد از سه دلیلی که بهم دادین منم ازش متنفر بشم، ادمین خواهش میکنم نظر من رو تایید کن/با تشکر

      پاسخ ها

      • Mزهرا

        علی آقا دوست داشتن یا نداشتن آدمها یه موضوع حسیه و با عقل و منطق و دلیل میانه چندانی نداره . چه بسا هزاران دلیل برای نفرت از چیزی وجود داشته باشه اما همچنان اون چیز برای آدم محبوب باشه و بالعکس. و در عین حال علایق و سلایق آدمها برگرفته از ویژگیهای شخصیتی اونهاست و آگاهی همون دلایلی که باعث نفرت یک شخص از چیزی میشه ممکنه باعث علاقمندی فرد دیگه ای باشه.
        نمیدونم شاید عده ای به تصور اینکه ایشون قصد سواستفاده از حجاب رو دارن و یا از این بابت رانت ویژه ای نصیبش میشه دل خوشی ازش ندارن. یا چون این مدت خیلی تو دید بوده فکر میکنن کاراش نمایشه یا چون خلاف جریان این روزها حرکت میکنه... یا هزار دلیل دیگه که صحت و سقمشون رو فقط خدا میدونه. پس بهتره قضاوتش نکنیم نه شمایی که باهاش موافقی و نه دیگرانی که ... و براش از خداوند آرزوی توفیق داشته باشیم.
        و اما آقای عبدلی به نظرم بیش از اینکه از باب تحول ناگهانی( که البته ما از ناگهانی بودن و یا تدریجی بودنش آگاه نیستیم که حتی اگرم ناگهانی باشه بهش نمیشه خرده گرفت که ممکنه لطف خداوند باشه) به خانم چرخنده ایرادی باشه.مشکل این جاست که انجام کار فرهنگی بسیار حساس و مشکله و بدون پشتوانه و سواد کار فرهنگی و طرح و برنامه امکان پذیر نیست و بعضا نتیجه عکس میده. همون طور که ایشون در زمانهای حساس و حیاتی با عدم توانایی و مدیریت کنشها و واکنشهاش باهاش مواجهه شد. و در زمینه هنرش اتفاقا ایشون بازیگر توانمندی هستن و کارهای قابل دفاعی دارن و بازیشون توی فیلم سینمایی شب یلدا و سریال پروانه چشمگیر بود.

    • بدون نام

      به نظر منم خیلی بی انصافانه در مورد خانوم چرخنده نظر داده,یکی هم که میاد راه درست رو بره اینجوری مورد بی رحمی قرار میگیره.

    • بدون نام

      من موافق کارهای خانوم چرخنده نیستم ولی شما از کجا میدونید یک شبه تغییر کرده .......... که انقدر مطلعید؟اتفاقا عید چند سال پیش که به رهبری تبریک گفت چادری نبود این و بعدش چادری شد این خودش نشون دهنده ی تدریجی بودنه. خودش تو مصاحبه با رشید پور گفت سالها رو ادیان مختلف تحقیق کرده که درآخر به اینجا رسیده اینکه یه شب تصمیم می گیره چادر بزاره برا همیشه میشه یهویی؟؟؟ چه جوری باید چادر بزاره که یهویی و یه شبه نباشه؟ من جوابنو خودم میدم وقتی به یه نفرگمان بد داشته باشی همه کارش شو و غیرمنطقی و بیمارگونه میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا یه دونه مثبت کمه
        ++++++++++

      • بدون نام

        منطقی بود

    • بدون نام

      آقای در میشیان به دلیل بی توحهی به این مسائل کپی رایت و... تو ایران سهوا دچار اشتباه شده که تو ایران خیلی عادیه ولی اون گونه جواب دادن به یه قربانی هم خیلی بی رحمانه بود.درضمن اینکه همه اتفاقات رو به مسئولین ربط بدیم بهانه خوبی برای اینه که از سر تقصیرات خودمون و بقیه به راحتی بگذریمه اینکه آقای درمیشیان خانوم بهرامی رو در جریان میزاشت ربطی به مسئولین نداره

    • بدون نام

      متن مربوط به خانم چرخنده خیلی مغرضانه ست. واقعا هیچ فعالیت هنری ای جز اوای باران از ایشون به خاطر ندارین؟!!من هیچ نظری درمورد رویکرد جدید ایشون ندارم اما مطلبی که درمورد ایشون نوشتین در نهایت بی انصافی بوده

    • بدون نام

      طبقه ی متوسط با سینمای فرهادی کاری کرده که عرصه ی فخر فروشی و افاده ی فرهنگی شده؛ سینما می روم پس فرهنگی ام!
      این قسمت عالی بود . جوری این اتفاق جوگیرانس که من اگه یه جایی بگم به نظر من مخاطب این جای فیلم ضعف ساختاری داره هزار نفر به آدم حمله می کنن که این فیلم کن گرفته تو حق حرف نداری این فیلم کوچکترین نقصی نداره تو برو اخراجی ها ببین در صورتیکه این کاملا یه حالت تدافعیه برای اینکه فراموش کنن خودشون یه زمانی عاشق این فیلمای سخیف بودن و حالا جو,جو دیگریه و اونها هنوزم با جو همراهن.

    • بدون نام

      الهام چرخنده و بهنوش بختیاری را خوب امدی فیلم فروشندم عالیه تبریک به آقای اصغرفرهادی عزیز

    • فرهاد

      جناب آقا یا سرکار خانم خودم ...
      بحث من اینه که این سرکار خانم به خاطر تغییر مثبت خطایی مرتکب نشدند که لایق توهین و ناسزا و بایکوت باشند. نفرمایید از توهین و ... خبری نیست که به کرات شاهد بودیم. از نظر هنری هم هرچند مدتی کم , اما ایشون قسمتی از عمر خود رو صرف هنر این مملکت کردند. البته این صحبت را بنده عرض میکنم که کمترین سر و کار را با به اصطلاح هنرمندان این مملکت دارم. هنر من اداره خانواده ام از لحاظ معیشت و تربیت و ... است. اما از منظر یک انسان , ایشان هم مثل خیلی ها شایسته احترام هستند , حداقل به خاطر وقتی که صرف بحث حجاب و عفت بانوان این دیار میکنند. والسلام

    • الهه

      نگید خانم چرخنده هنرمند نیستند و انصاف و وجدان خودتونو زیر پا نزارید بگید هم رنگ جماعت نیستند و در نتیجه همه تلاشتون رو می کنید تا بهش حمله کنید و این اولین بار نیست که جامعه به اصطلاح روشنفکر هنر همچین کاری رو نسبت به کسی که عقیده متفاوت و مسلک متفاوتی نسبت به اونها برگزیده رو انجام میده...

      هه ... چه ادعاهایی هم دارن!

    • بدون نام

      چهره های همیشه ماندگار مهدی و حسین رجبیان که اتفاقا تارزن هم هستند ولی متاسفانه دربند

    • سحر لیموچی

      لطفا نظر قبلی منو توی لیست نگذارید منصرف شدم، ممنونم

    • بدون نام

      حال اگر هنرپیشه ای با چهره ساده می امد و دریک فیلم ساده نقش 4-5 داشت و سپس کمتر از یک سال تبدیل به قیافه عجیب و غریب می شد، لب و گونه و بینی تغییر یافته داشته، لباسهای تنگ و ترش می پوشید و دائما با این خواننده و ان خواننده عکس می گرفت، کنار برج های این و انور دنیا عکس های یهویی می گرفت، هفته ای یک بار عکس سلفی در سایتها با مناظر بی ربط به مردم می گرفت
      مشکل و سوالی نبود.
      امان از بی انصافی

    • sINA

      همه میگفتن تتلو فالوئر هاش فیک اَن و وقتی تتلو با بهنوش بختیاری سر همین موضوع بحث کرده بود همه طرف بهنوش بختیاری رو گرفتن و حالا ... یک عدد از فالوئر های تتلو کم نشد ولی ...

    • بدون نام

      اقای علی 17،:چرا کسی باید از خانم چرخنده متنفر باشه؟ایشون هم مثل هر انسان دیگه ای حق داره تغییر کنه ونظرش عوض بشه،حق داره راه جدیدی رو انتخاب کنه وعمل کنه واین خیلی طبیعیه.من خودم چندسالی میشه که حجاب برتر رو انتخاب کردم،تو روش زندگیم هم تغییراتی دادم ومیشه گفت آدم دیگه ای شدم،وقتی هم کسی ازم میپرسه چرا تغییر کردی میگم به چیزهایی رسیدم که لازمه ش این تغییرات بود ولی کسی مسخره م نمیکنه وکاری به کارم نداره، هیچ ادعایی ندارم که بقیه آدمها رو مثل خودم کنم وهرجا برم فریاد سر بدم که شماها راهتان خطاست وبیایید تا من ارشادتان کنم،نیازی نیست بخوام شعار بدم اگر راهم درسته دیگه چرا شو بدم،همین که میگم راهمو پیدا کردم کافیست واثر خودش رو میگذاره.

      پاسخ ها

      • علی 17

        عرض ادب، خواهرم مثل اینکه دقت نکردیا، منظورم از طرح این سوال این بود که آیا کسانی که ازش متنفرن دلیل منطقی دارن یا دنباله رو رسانه ها هستن/

    • بدون نام

      کسی که به خاطر رضای خدا خودشو از نامحرم بپوشاند منتظر میماند از تقدیر شود خانوم چرخنده از مجلس واسه حضانت فرزندش کمک خواست که خودش میشه ستم به کسانی که حتی توانایی گرفتن وکیل ندارن ایشون اگه کاراش ریا نیس چرا حتی کوچکترین کار شو تو بوق وکرنا میکنه

    • بدون نام

      @علي١٧
      ١-قدش خيلي بلنده ٢- بازيش اصولي و اكادميكه ٣- كلا باهاش حال نمي كنيم چون اونم با ما حال نميكنه ميخواد مارو به زور به كيش. خودش دربياره

      پاسخ ها

      • علی 17

        @ چی بود دیگه
        دلایلت خیلی پیچیده ست، باید از چند ده نفر کمک بگیرم

    • بدون نام

      در مورد اخرین چهره شماره قبل اومدی درستش کنی مثلا؟واقعا من که دیگه نقدی ندارم چون شما انتقاد پذیر نیستید اصلا نیستید.

    • بدون نام

      همیشه مغرضانه متن میذازی همیشه هم گفتم ولی خب گوشتون بدهکار نیس اقای عبدلی و دوستان.

    • خانم متین

      اقای عبدلی عزیز من نمیخوام از خانم چرخنده دفاع کنم ولی شما نمیتونی بگی یه همچین تغییری وجود نداره.دیگه از ابن حر که از سپاه یزید به فدایی امام حسین تبدیل شد اونم در عرض چند دقیقه که عجیب تر نیست؟هست؟شما و امثال شما که انسانها رو قضاوت میکنین خدا نیستین.فقط اونه که خبر داره.
      منتظر پاسختون هستم.

    • بدون نام

      واقعا امان از بی انصافی...

    • باران

      من خودم محجبه هستم چادری و معتقد هستم اما نمیتونم رفتارهای ریاکارانه خانم چرخنده رو تحمل کنم . امیدوارم جامعه ایشونو نمونه ی یک فرد محجبه ندونن ... حجاب و ریا اب هایی هستند ک توی بک جوب نمیرن ,

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تهمت هم جز اعتقاداتون هست؟

    • بدون نام

      به هر حال خانم چرخنده این نوع پوشش رو انتخاب کردن و باید برای همه قابل احترام باشه باقی چیزا بمونه پیش خودش و خدای خودش که باهاش بازی کنی تو همین دنیا رسوات میکنه :) موفق باشین

    • بهار

      وای مرحوم فرهنگ شریف عزیززز برای درمان بیماریش سازشونوفروخته بودن 'تا کی بی توجهی به هنرمندای واقعی ...
      اونوقت خواهر خانم چرخنده میگه چرا نیومدن از خواهرم عیادت کنن

    • مرضیه

      آقای عبدلی شما استاد همچی دون هستین مگه
      چقدر مطلق نظر میدین در حالی که لزوما اون چیزی که می گید میتونه درست باشه میتونه نباشه

    • پارسی

      سلام به آقای عبدلی و همکاران
      جا داشت از مرحوم آیت الله طالقانی که اینهمه حق بر گردن همه ما دارند یاد میکردید

    • بدون نام

      خدا رو شکر این سری متنها سلیس و روان بود.همیشه همین جوری بنویسید تا ما نوجوونها هم بفهمیم

    • علیرضا

      فقط متالیکا = هنر محض

    • بدون نام

      به نظر منم که از خوانندگان دایمی شما هستم خیلی مغرضانه راجع به خانم چرخنده صحبت کردید و تغییر یک شخص اصلا چیز عجیب و غیر ممکنی نیست و حتی اگر هم این تغییر خانم چرخنده ظاهر سازی باشه هنرمندان که همیشه در حال عیادت از بیماران و کودکان و حمایت حیوانات و محیط زیست هستند عجیب است که از همکار شان حتی اگه یه فیلم بازی کرده عیادت نکنند

    • امید اسدی

      این که قلمتون روان هست درست ولی بنظرم در جایگاهی نیستید که در همه زمینه های ورزشی. وسیاسی و مذهبی سینمای و ... افراد رو نقد میکنید. به کاردانش بسپرید

    • بدون نام

      اگر خانم چرخنده از نظر شما هنرمند نیست آقای فرج ا...سلحشور چطور؟منکر ایشان که نمیتونید بشید.جز چند هنرمند که از تعداد انگشتان هم کمتر بودند پیام تسلیت دادند و در مراسم خاکسپاری ایشان شرکت کردند.آدم خوب رو کسی نمیخواد!!!!!

    • کسری

      باسلام مطابق معمول عالی بود الخصوص مطلب خانم چرخنده وباعث افتخارکه اقای عبدلی جسا رت بخرج داد تاچهره ازنقاب بعضی ازمتغیران جامعه که تنخاحربه انها متمسک شدن به یکی ازقویترین ابزارههای تبلیغاتی یک گروه خاص میباشند برداشته وکاری بااعتقادات وی ندارد وتنها سوالش اینست که تغییربه هرشکلی یک سری اصوال وقواعد خاص دارد ومهمترازهمه زمان رامدنظرباید قرارداد ورنه همه یک شبه به موجودات دیگری تبدیل میشویم خسته نباشی مرد قلمت مستدام وبااین هجمه دوستان دلسرد نشو

    • فيک ها

      فالورهاى خانم شاکردوست و سحر قريشى هم فيک هستن دليلش:ترانه عليدوستى با سه و نيم ميليون فالور نزديک 400هزارتا لايک ميخوره
      اما الناز شاکر دوست با نزديک پنج ميليون فالور چيزى حدود 200هزار لايک ميخوره
      سحر قريشى هم با چهار ميليون فالور فقط نزديک 100هزارتا لايک ميخوره

    • بدون نام

      اي بابا! بي خيال اينكه فالوراش فيكه كي نيست. ترانه هم با اين حساب بايد يه ميليون اقلادو ميليون لايك بخوره پس كو؟ شما بيشتر از اين حضرات حقيريد و اصلا اگهامثال شما نبودين اونا هم مجبور به اين فريبكاريا نمشدن

    • هانا

      واقعا متاسفم برای شما که انقدر مغرضانه قلم میزنید. کلا خواستید بگید که دولت روحانی خیلی عالیه؟؟؟؟ متاسفم

    • بدون نام

      قسمت فیک هفته عالی بود

    • هانیه

      توعرصه هنر هرکس که بخوان بزرگ میکنن هرکی هم نخوان بی محلش میکنن جدا من یکی اصلا ازفیلم های فرهادی خوشم نیومده همیشه توفیلماش ایرانیا یه مشت ادم سنتی وبدبختن الکی بزرگش کردن چون غربیها اینومیخوان

    • بدون نام

      هانیه هزارتا لایک.ما فکر میکنیم هرچی تو جشنواره اونوریا جایزه گرفته واقعا خوبه.این فیلم فقط اون چیزیه که اونوریا میخوان.همین.

    • سحر

      من که هرچی به فیلم جدایی و درباره الی فکر می کنم بازم نمی تونم بهشون علاقمند شم! من فکرنمی کنم فرهادی سینمای عامه پسندی داشته باشه اما همه برای پز روشنفکری می رن و فیلماشو می بینن.همین فیلمارو اگه یه کارگردان دیگه بسازه مطمئن باشید گیشه ای نخواهدداشت.
      البته مشخصه که منظورم همه نیستند،یه عده این سینما رو دوست دارند ولی متاسفانه خیلیا فقط دنبال شو آف هستند.

    • بانوی77

      فیلم فرهادی میفروشه اره ولی چرا؟ چون کن گرفته.چرا؟ چون اونیرو تو فیلماش گفته که اونوریا میخوان.همیشه تو فیلماش ایرانیا رو میکوبه.تاسف باره...

    • زهرا

      آقای عبدلی بسیار بسیار مطلبتون راجع به خانوم بهنوش بختیاری و خانوم آمنه بهرامی و خانوم چرخنده رو دوست داشتم و از بسیاری از جملات این چند مطلب لذت بردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج